Zodiac+ DA converter

Jitter in de oven

Een van de meest opvallende oplossingen hiervoor is het gebruik van een ingebouwd “oventje” voor de kristallen oscillator. Deze oscillator is ondergebracht in een eigen behuizing en wordt op constante temperatuur (ong. 60 graden C) gehouden. Volgens de leverancier ontstaat hierdoor een betere stabiliteit, een hogere nauwkeurigheid en wordt de jitter ook nog eens flink onderdrukt. De Zodiac+ maakt gebruik van 64 bit ‘clocking’ technologie waarbij het audiosignaal wordt gereclocked als het wordt geconverteerd bij binnenkomst. Het uiteindelijke signaal is dan volgens opgave van Antelope nagenoeg vrij van jitter.

Behuizing

De Zodiac+ is ondergebracht in een kleine, bijna vierkante behuizing met de afmeting van grofweg een CD-hoesje. Aan de voorkant is de Zodiac+ voorzien van een ‘grote’ volume regeling waarmee de signaalsterkte in stapjes teruggeregeld kan worden van 0 dB tot -90 dB. Dat maakt van deze DAC ook nog eens een hoogwaardige voorversterker. Daarnaast bevindt zich een kleinere knop welke is bedoeld om een (dubbele) hoofdtelefoon te regelen. Het uitleesvenster daarboven geeft in rode cijfers de gebruikte samplefrequentie weer. Verder zien we nog een aantal witte LEDs die aangeven of er een signaal door de Zodiac+ wordt ingelezen en of er een mono/stereo signaal is. En dan is er nog een mute-schakeling. Eigenlijk zijn het voornamelijk allemaal informatieve knoppen en werkt de DAC na aankoppelen en opstarten volledig automatisch.
Praktisch
Antelope Zodiac Plus
Aan de achterkant vinden we alle mogelijke in- en uitgangen die je maar wenst: AES, S/PDIF, Toslink, gebalanceerde/ongebalanceerde analoge inputs en outputs, BNC Word Clock met een high speed USB (480 Mbits). Eindelijk een fabrikant die niet bezuinigt op een aansluiting meer of minder. Ik zie maar al te vaak dat er te weinig aansluitingen op een DAC zitten. Waarom bezuinigen op een paar euro aan aansluitingen? Voor een apparaat in deze prijsklasse moet dat sowieso geen issue zijn. Het maakt een DAC niet beter, maar wel veel praktischer in gebruik.
Over de vormgeving van de Zodiac+ kun je twisten. Het is weer zo’n apparaat dat je mooi vind of juist helemaal niet. Het grote voordeel van deze DAC vind ik zelf toch ook wel het praktische formaat. Er is eigenlijk altijd wel een plekje voor te vinden. En als ik kijk hoe vol mijn eigen audiorack soms wel eens staat, is dat zeker wel prettig.

Uitmuntende muziekspeler

ImacIk gebruik de Zodiac+ op de S/PDIF 75 Ohm ingang gekoppeld aan een HiFace M2Tech (max.192 kHz/24 bit) die is aangesloten op een eenvoudige laptop. Hier zou je bijvoorbeeld ook een kleine eee PC kunnen inzetten, of nog fraaier: een Macbook air of zelfs een Imac. De laatst genoemde staat inmiddels al geruime tijd naar volle tevredenheid in mijn huiskamer muzikale topprestaties te leveren. Als ik mensen op bezoek krijg wordt er meestal geroepen dat het zo zonde is om alleen voor een beetje muziek een dergelijk kostbare computer in te zetten. Zelfs onder audiovrienden wordt daar wel eens honend over gedaan. Het gekke is dat het aanschaffen van een cd-speler van een 2000 euro als geen enkel probleem wordt ervaren.
Wel, ik beloof je dat je met een investering van een 1500 euro je een supermoderne, uitermate praktische én geweldig muzikale speler inclusief DAC aankoopt, welke elke cd-speler in zijn schaduw laat staan.

Streaming is hot

j.riverAls muziek speler zij er verschillende mooie spelers te gebruiken. Ten tijde van recensie gebruikte ik het praktische en overzichtelijke J.River Media Center. Na het installeren van de handige J.River software is het afspelen van een hi-res muziekbestand, waarvan ik er een aantal op een externe harddisk heb gezet, een fluitje van een cent. Ook geeft het programma een helder en overzichtelijk beeld van de muziekmap in de vorm van hoesafbeeldingen. Zeer aan te bevelen dus en voor USD 49,98 ook nog eens zeer

Betaalbaar

Zoals gezegd zijn er  meerdere betaalbare muziekspelers beschikbaar. Denk hierbij aan de mooie Amarra muziekspeler van Sonic Studio. Destijds bijna erg prijzig, echter nu zeer gunstig geprijsd. Zelf gebruik ik op dit moment veel de Pure Music speler van Channel-D. Stuk voor stuk zijn het erg mooie muziekspelers en allemaal geschikt voor hi-res weergave en natuurlijk, bit-perfect afspelen. De HiFace M2tech geeft het muzieksignaal via de normale USB-poort naar SPDIF door naar de DA-converter.