Townshend Seismic Isolation Podium



Het Townsend Seismic Podium

Een Podium bestaat uit een stalen frame met daarin een licht geribbelde staalplaat gelast waar de luidspreker op gaat rusten. Aan de poten zitten de Seismic dempers, instelbaar op hoogte voor ongelijke vloeren en instelbaar op het gewicht van de luidsprekers. Maximaal kan het grootste Podium een speaker van 240 kilo dragen! Door de Seismic dempers in te stellen op het juiste gewicht houd je de resonantiefrequentie rond de 3Hz. De Podiums zijn in vijf maten verkrijgbaar en variëren in prijs. Ik moest kiezen voor Type 2 gezien de onmogelijke maat van mijn speakers die maar 17cm breed zijn, wel 42 diep. Dat is optisch niet echt geweldig, voor de werking maakt het niets uit. De prijs voor Type 2 is de niet geringe som van 2080 Euro per paar.Townshend Seismic Podium (2)

Beginnen bij de vloer

Voordat ik toekom aan wat een Podium doet onder een PMC fact.12 eerst een beschrijving van de vloer, want ik denk dat ik een deel van de positieve eigenschappen kan terugvoeren op mijn vloertype. De bovenlaag is een toplaag van echt hout, verlijmd op kruislings gelegd ander hout dat zachter en goedkoper is dan de toplaag. Daaronder liggen ca. 1cm dikke dempende platen die zowel loopgeluiden in de kamer dempen als naar de buren onder ons. Daaronder zit beton. Hout, demping en beton liggen los van elkaar en zijn niet verlijmd. Met als gevolg dat de vloer “beweegt” als je er over heen loopt.

Eenvoudige conclusie (nu achteraf bedacht) is dat het hout van de vloer dus zal gaan dienen als klankbord voor de energie die via spikes wordt aangevoerd. Dat is mijn vloer, hard steen zal op een veel hogere frequentie resoneren, een zware massief houten vloer weer lager. Met vloerbedekking zal demping afhangen van de dikte, het materiaal en de ondervloer. Kortom vele variabelen zijn denkbaar, dus ga ik uit van mijn situatie en voel mij gesteund door anderen die een Townshend Seismic oplossing gebruiken.

Huiskamer

PMC fact. 12Ik heb een kamer van 33m2, speel met de speakers in de breedte, met een ruimte van circa 30cm tussen achtermuur en achterkant van de speakerbehuizing. Omdat de PMT fact.12 transmissie lijn wel een slok vermogen lust staat er een Pass Labs X250.5 achter te spelen.

De luidsprekers stonden op de originele spikes, omkeerbaar met aan de ene kant een scherpe punt en aan de andere kant een bal. Ik gebruikte de “bolle kant” samen met een meegeleverde kunststof beschermhuls om de vloer heel te houden.

Noodgedwongen remde ik de basweergave van de PMC af met een schakelaar op de achterkant die de bas kan instellen op neutraal, boost of reductie. Jammer want dan valt de fact.12 sneller af, maar ik moest wel vanwege staande golven. Althans dat heb ik tot nu toe gedacht. Bovendien zit er op strategische plaatsen als achter schilderijen en aan de onderkant van een tafel dempend materiaal.

De PMC luidspreker krijgt een podium

Door een mal te maken kon ik de speakers op exact dezelfde plaats zetten op de Townshend Podiums als op de spikes. Zelfs in de hoogte veranderde er niets want de podiums bevestigen via een ingenieuze constructie aan de onderkant van de Seismic demper. Het verhaal van Max Townshend over de seismische invloeden geloof ik, met eigen ogen heb ik gezien wat een seismograaf registreert gemeten op de bovenzijde van een fact.12 als je op de vloer stampt.

Veel belangrijker is denk ik dat ik de speakers nu volledig ontkoppel van de vloer die eerst kon bewegen onder invloed van trillingen in de luidsprekerbehuizing.

Eerste indrukken

Mijn eerste ervaring was een reductie vAllan Taylor – All Is Onean de lage tonen, dreunende lage tonen die ik de buren met liefde bespaar, die mij ook niet gelukkig maken. Met muziek waar vooral laag steeds te overdreven was ben ik aan de slag gegaan met de schakelaar op de fact.12 en ik kon eindelijk de neutrale stand gebruiken. Patricia Barber - Live A Forthnight in FranceMet veel plezier speel ik ineens Diana Krall, Patricia Barber, Nik Bärtsch, Allan Taylor en vele anderen waar de lage tonen in de opname op zijn minst gezegd nogal overheersend kunnen zijn, zodat ze ook op een kleine monitor speaker nog gezellig hoorbaar zijn. Opvallend daarbij is de snelle start en stop van de toon.

Basdrum

Neem een basdrum, dat is nu veel meer een klap geworden in plaats van een dreun. Een geplukte of gestreken bas heeft meer details en is niet langer een enkele, steeds herhalende toon. Die staande golven waarvan ik dacht last te hebben waren achteraf resonanties van de vloer. Het beeld op een spectrum analyzer (lang leven de iPad met een App) ziet er ineens heel mooi verlopend uit zonder pieken of extreme dalen. Ik kan ook veel harder spelen zonder last te hebben van opgeblazen laag. Prettige bijkomstigheid is dat de muziek in andere ruimtes ook veel minder overlast geeft of niet meer hoorbaar is, zelfs geen boem-boem-boem. Daar profiteren de buren ook van. Dus harder spelen, met laag dat gelijkmatiger en dieper doorloopt en toch geen last veroorzaken in een flat.

Controverse

Een paar tegenstanders hebben zich inmiddels gemeld via ons aller Facebook. Speakers zouden staan te wiebelen, om kunnen vallen door huisdieren, dynamiek verliezen en de prijs is en discussiepunt. Het wiebelen is niet aan de orde, zoals ik schreef werken de Seismic Podiums als schokbrekers en na een duwtje staan ze heel snel stil. Als ze al bewegen is dat maar een paar graden uit het lood, dus omduwen is niet aan de orde, zeker niet door huisdieren of zelfs kinderen, tenzij moedwillig. Ik kan mij wel voorstellen dat een lichte stand met een los geplaatste monitor niet stabiel staat. Ik moet er niet aan denken mijn kleine Harbeth met Tonträger stand op een podium te gebruiken met huisgenoten, kinderen en kleinkinderen in de buurt. Of ik zou een afsluitbare man cave moeten bezitten.

René van Es

René van Es is een muziek- en audioliefhebber in hart en nieren. Ooit besmet geraakt op 12-jarige leeftijd met het virus kan hij het niet laten om zijn ervaringen te delen via papier en on-line media. Na een aantal zelfbouw projecten in het verleden is voor hem de nadruk meer en meer komen te liggen op kant-en-klare producten.

8 gedachten over “Townshend Seismic Isolation Podium

  • 15 januari 2017 om 22:47
    Permalink

    Mooi verhaal, Ziet er heel goed uit. Niet goedkoop. Maar doe is audio creative en leg een zacht materiaal voor ontkoppeling onder je speaker, schiliconenrubber, vilt of iets dergelijks, is een beetje cheaper. Werkt ook onder andere gevoelige apparaten, luister maar.

    Beantwoorden
  • 11 februari 2017 om 14:24
    Permalink

    Ik heb het systeem op de High End in Muenchen bekeken. Zag er wel interessant uit inclusief de seismo meting. Ze hadden er ook een rack wat volgens hetzelfde principe werkt. Max gaf daar een behoorlijke swiepert aan terwijl gespeeld werd met een Mark Levinson element. Geen enkel probleem tot mijn verbazing. Of het zich geluidsmatig allemaal vertaalt? Als ik iets had mogen meenemen was het het element geweest.

    Beantwoorden
  • 12 februari 2017 om 11:56
    Permalink

    Inmiddels heel wat vrienden over de vloer gehad die nieuwsgierig waren naar de Podiums en de laatste opmerking die ik mij goed herinner was: “Nu hoor ik pas het volle en geweldige potentieel van je luidsprekers”. Max doet echt slimme dingen.

    Beantwoorden
  • 17 februari 2017 om 19:31
    Permalink

    Dag Rene,

    Ik vind het bijzonder frappant dat uw prachtige speakers toch nog zoveel beter worden met de podiums en de supertweeters (the ear) Dit moet toch voor u bijzonder confronterend zijn om vast te stellen. Met die tweeter erbij heb je dan toch ook wel een compleet andere sound? Of niet? Voor gewone consumenten is dit ook geen leuk nieuws, want dan spaar je zo lang voor je favoriete speakers en dan zijn ze maar half zo goed zonder deze tweaks.

    Groeten

    Geoffrey

    Beantwoorden
  • 18 februari 2017 om 09:56
    Permalink

    Dag Geoffrey,

    Met de Podiums hoor ik eindelijk waartoe mijn speakers in staat zijn. Hun ware potentie. Dat de beperking door mijn vloer zo groot was heb ik nooit geweten. Dus de Podiums voegen niets toe, ze halen alleen een storende interactie weg.

    Met de supertweeters is dat inderdaad anders, die geven een extra dimensie aan de ruimtelijke beleving die niet in mijn eigen speakers zit. Waarschijnlijk zelfs bewust niet zit omdat PMC een merk is dat voortgekomen is uit de professionele wereld waar precisie een eis is. Zo zou je zelfs kunnen zeggen dat ik afbreuk doe aan wat PMC heeft voorgestaan. Maar ik vind het aangenaam.

    M.vr.gr.
    Rene

    Beantwoorden
  • 19 februari 2017 om 12:40
    Permalink

    Dag Rene,

    Dank voor uw antwoord. Je vraagt je af waarom die supertweeters dan niet in een speaker worden geïntegreerd. En bedankt voor de mooie reviews die u overal schrijft. Top!

    Vriendelijke groeten
    Geoffrey

    Beantwoorden
  • 15 januari 2018 om 03:24
    Permalink

    B&W hebben al jaren geleden in de duurdere modellen een supertweeter geïntegreerd.

    Beantwoorden
  • 21 november 2018 om 18:49
    Permalink

    Dag Rene,

    Volgens mij komt het Seismic Podium steeds meer in de belangstelling. Het kost waarschijnlijk een paar generaties audiofielen om helemaal door te breken:-) Vooralsnog houdt alleen de prijs mij tegen. Voor een platform type 3 of 4 zit je al bij de €3000. Daarom vroeg ik mij af of het misschien een idee is voor de redactie / lezers Audio Creative om een doe het zelf platform te ontwikkelen bijvoorbeeld op basis van Regufoam demping. Maar dan wel zo dat het resultaat akelig in de buurt van Townshend komt.

    Met vriendelijke groet,
    Bert

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.