Remton LCR MK2

Remton LCR MK2 – Buizen phono-voorversterker

De set

Mijn opstelling waarin de Remton LCR MK2 zal gaan werken bestaat uit een Transrotor Super Seven draaitafel met een SME5009 arm en een Transfiguration Axia MC element. De Remton vervangt tijdelijk mijn H.A.T. PH-2 phono-versterker met PHS-2 voeding. Het optimale resultaat bereikte ik door de LCR MK2 in te stellen op 64 dB versterking (1:20) bij een ingangsimpedantie van 118Ohm. Een VdH interlink loopt van de arm naar de LCR en vandaar uit gaat een Crystal Cable naar een Audia Strumento No.1 lijnversterker. Een Pass Labs X250.5 eindversterker en een paar PMC fact.12 luidsprekers vormen het eind van de keten. Alle bronnen, inclusief de LCR MK2 worden van netspanning voorzien door een PS Audio Power Plant P5 regenerator.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Muziek

Al luisterend herinnert de Remton Audio LCR MK2 mij meer aan de klank van een Manley Labs of Van den Hul dan enige andere phono- versterker die ik ooit thuis kreeg. Is de LCR schakeling inderdaad de reden dat er niets lijkt te worden toegevoegd of weggehaald van hetgeen uit de platenspeler komt, voor de perfecte harmonie en de ongelimiteerde dynamiek? Op de een of andere manier hebben dit soort phono- trappen een correcte klank die heel natuurlijk overkomt. Al hebben ze nog steeds hun eigen karakter voor zover ik mij dat herinner van de Manley (tijd terug) en meer recent van de Van den Hul. Van nu af aan concentreer ik mij daarom alleen nog maar op de Remton die er nu staat.

Dead Can Dance

Dead Can Dance - Into The LabyrinthTussen de vele platen die ik draaide zit van Dead Can Dance hun Into The Labyrinth, een plaat die de Remton alle ruimte geeft om zowel dynamische eigenschappen te tonen als te duiken in micro details. De stemmen staan duidelijk op de voorgrond, de basweergave is ongekend strak en gecontroleerd, misschien zou iets meer kracht en expressie daar op zijn plaats zijn, percussie kan nauwelijks beter. Binnen een stereobeeld dat behoort tot de topklasse, resulterend in een geluidbel die volledig los komt van de luidsprekers. Het stereobeeld is niet alleen diep, het is breed en heeft hoogte. Ik weet dat mijn systeem dat kan bereiken, er is echter wel een heel goede bron voor nodig, de Remton voldoet aan die eis. Als er één plaat is die kan bewijzen hoe natuurlijk vinyl kan klinken, dan is het wel een heruitgave met de beste chansons van Juliette Gréco. Juliette Greco (29-03-1966)Als die LP goed speelt, dan klopt de set en de Remton LCR MK2 laat mij daarmee niet in de steek. Juliette’s stem is warm en intiem, als een kat kruipt deze femme fatale op mijn schoot, met qua weergave een krachtige stem en minieme kleuring. Om haar heen weerklinken instrumenten die de ruimte opvullen en het Franse karakter benadrukken.

Het stereobeeld is wat groter dan ik gewend ben, gelukkig zonder dat de stem te groot gaat worden. Afbeelding en de toon van de instrumenten zijn ongekend correct in mijn oren. De verschillende tracks zijn opgenomen op diverse locaties en de Remton is er meester in om die verschillen te laten horen.

Vaag in mijn herinnering kunnen de Manley en de Van den Hul dat nog een stapje beter, met de prijs van de LCR MK2 in gedachten is dat toch de phono- versterker waar ik mijn geld op zou inzetten.

Van Jarrett tot Vivaldi

Tijdens het draaien van The Köln Concert van Keith Jarrett wordt het duidelijk hoe goed de LCR MK2 is in het weergeven van de zaalakoestiek. Het is heel gemakkelijk te visualiseren waar de piano op het podium staat en hoe groot de zaal ongeveer is. Keith Jarreth - The Koln ConcertTijdens zijn spel “zingt” Jarrett mee, waar niemand op zit te wachten, gekreun zonder maskering door de phono- trap. Er zijn phono- versterkers die daarin heel matig tot slecht presteren.

De piano is heel, heel helder en puur tijdens het spel. Als Jarrett op de podium vloer stampt weerklinkt dat als een houten vloer, alles valt steeds op zijn plaats. Toch een punt van kritiek, de lage registers van de piano zouden meer kracht kunnen hebben, niet alleen bij Jarrett, nee ik vind die opmerking terug in aantekeningen die ik eerder maakte tijdens het draaien van klassieke pianoconcerten. Juist dit krachtige instrument moet die power uitstraling hebben. Het is van minder belang op systemen met kleine luidsprekers, maar diegenen die net als ik investeren in grote luidsprekers en krachtige versterkers om de diepste tonen weer te geven zullen het zeker merken. Misschien dan toch maar de raad volgen van Alexander Rem om de LCR te kopen en als oplossing zelf een MC trafo te zoeken voor uw element.

VivaldiDe volgende plaat is een oude uitgave van The Academy of ST. Martin-in-the-fields met daarop L’Estro Armonico Opus 3 van Vivaldi. Een prachtig werk, opgenomen voor het Argo label in 1972, dat bewijst hoe goed de LCR MK2 op vele gebieden presteert. De klavecimbel is mooi helder, violen staan op de voorgrond, het orgel is constant aanwezig. De muziek klinkt levendig, blijft de aandacht trekken, is dynamisch en vrij van ongewenste bijgeluiden.

Vervorming blijft heel laag, geen vrees dat de buizen in de Remton slechter zullen presteren op dat gebied dan transistoren of opamps. Ik ben er zelf min of meer van overtuigd dat een goede phono- versterker met buizen moet werken vanwege de muzikaliteit. Is dat wellicht de reden dat ik vanaf mijn bank het orkest zit te dirigeren? In ieder geval draai ik alle vier kanten van het dubbelalbum want ik wil niet stoppen.

René van Es

René van Es is een muziek- en audioliefhebber in hart en nieren. Ooit besmet geraakt op 12-jarige leeftijd met het virus kan hij het niet laten om zijn ervaringen te delen via papier en on-line media. Na een aantal zelfbouw projecten in het verleden is voor hem de nadruk meer en meer komen te liggen op kant-en-klare producten.

9 thoughts on “Remton LCR MK2 – Buizen phono-voorversterker

  • 22 mei 2016 om 14:54
    Permalink

    Beste Rene,
    Zeer interessant artikel. Ik begrijp dat het signaal van een platenspeler moet worden (voor) versterkt voor een goede weergave. Wat ik niet begrijp is waarom hiervoor een apparaat moet worden gebruikt van ruim 4000 euro. Gaat het hierbij om dat je technische kennis moet hebben om het te kunnen begrijpen wat het apparaat doet waardoor je het kunt waarderen? Waardoor wordt de, in mijn ogen, extreme prijs bepaald? Is het de engineering of de gebruikte componenten, marketing of een combinatie van dit alles? Wellicht is het mogelijk een keer uitleg te geven over de functie van een aparte phono voorversterker.

    Beantwoorden
    • 25 mei 2016 om 23:07
      Permalink

      Dag Marcel,

      Een normale bron, cd speler, tuner, etc, heeft een uitgangssignaal van 1 tot 2 volt. Een pickup element ergens tussen de 0,002 en 0,05 volt. Je begript dat als je een versterker normaal wilt aansturen met een pickup element je dus een extra versterking nodig hebt. Vroeger zat dat standaard in een versterker, tegenwoordig moet je veelal een losse phono versterker kopen. Het tweede dat een phono versterker doet is een correctie aanbrengen. Als een plaat wordt gemaakt dan is de laagste toon verzwakt en de hoogste toon versterkert. De phono versterker keert dat proces om en het resultaat is een juiste weergave. Heel simpel gesteld, maar dit zijn wel de basis funkties.

      De prijs van ruim 4000 euro is hoog. Kleine serie, hoge ontwikkelkosten, handgemaakt, dat zijnal wat oorzaken. Bedenk ook dat een onderdeel 6x over de kop gaat, waarin dan productie, verpakken, verzenden, garantie en marges zitten. Een condensator van 1 euro inkoop doet de prijs van het apparaat met 6 euro stijgen. Remton gebruikt dure onderdelen, een condensator van 10 euro maakt het apparaat al gelijk 60 euro duurder. Tel al die dingen bij elkaar en je maakt een prijs. Toegegeven, een phono versterker van 400 euro is niet 10x slechter dan de Remton. Hoe hoger in het segment, des te meer betaal je voor iets beter.

      Beantwoorden
      • 27 mei 2016 om 19:56
        Permalink

        Hallo Rene,

        Hartelijk dank voor je reactie en duidelijke uitleg. Ik heb een voorversterker, Quad 34, waarin al een phono voorversterker zit. Deze is natuurlijk erg basic vergeleken met een losse voorversterker. Ik zou wel eens het verschil willen horen.

        Beantwoorden
  • 23 mei 2016 om 00:04
    Permalink

    Leuke upgrade voor de Phonotrap van Doede zo’n LCR RIAA correctie, wat moet dat kosten?

    Beantwoorden
    • 25 mei 2016 om 18:07
      Permalink

      Dat gaat niet gebeuren Bram. De PhonoDude is ontworpen zoals het is, met een passieve RCRC RIAA correctie en daarop geoptimaliseerd.
      Voor de duidelijkheid: De PhonoDude is ontstaan uit een samenwerking met Doede en door geëvolueerd naar de versie van vandaag.

      Beantwoorden
      • 27 mei 2016 om 17:03
        Permalink

        Hallo Dick.

        De phonodude is een zeer fijne versterker die ik zeer waardeer. Ik heb er ondertussen al 3 gebouwd. Twee voor vrienden van me en eentje voor mezelf. We zijn er allen zeer tevreden mee. Toch kijk ik met spanning uit naar een LCR phonoversterker van jouw hand en dan het liefste geheel trafo gekoppeld. Zou voor jou toch geen probleem moeten zijn om met een echt state of the art ontwerp op de proppen te komen? Natuurlijk zal zo´n versterker duurder zijn dan de phonodude, maar ik heb het er graag voor over.
        Kunnen we op het gebied van trafo gekoppelde LCR phonotrappen iets van je verwachten?

        Beantwoorden
  • 24 mei 2016 om 18:55
    Permalink

    Dag medewerkers van Audio Creative.
    Er zijn wel meer phono trappen met LCR. Ga ook eens op de site kijken van Christof Kraus. Dan kom je op zijn site met alleen maar buizen speelgoed met o.a. een sublieme phono trap met LCR. Die was 2 jaar geleden reeds te horen in Krefeld op de AAA Show. Site is http://www.silvercore.de
    Zijn mc trafo,s zijn van sublieme klasse, die niet worden geëvenaard of overklassed.
    Succes met aanvullen van extra kennis.
    vr.gr.
    Ben van Druten

    Beantwoorden
    • 25 mei 2016 om 18:12
      Permalink

      Hallo Ben,
      We kijken na de heerlijke München High End show van begin mei natuurlijk al weer uit naar de najaarshow in Krefeld! Een must voor de analoog en audioliefhebber in het algemeen.

      Beantwoorden
  • 26 juli 2016 om 16:00
    Permalink

    Nogal jammer dat René van Es blijkbaar alleen van actieve RIAA in de feedbacklus en (passieve) LCR RIAA gehoord heeft. Jammer van al die phonotrappen met passieve R/C correctie, zoals b.v. de Phonodude.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.