Recensie SONOS Play:3 audio systeem

Spelen

In mijn woonkamer staan een 300B single ended buizenbak en een speakersysteem met Thiel units. Als bron gebruik ik hier een Sonos Connect en een Musical Fidelity V-DAC. Een ‘audiofiel’ ben ik echter niet. Ik geniet gewoon van muziek. Door actief muziek te maken met mijn eigen band – gitaar, piano en zang – en door er dagelijks naar te luisteren. Wat betreft dit laatste verwijs ik graag naar Friedrich Nietzsche: “Muziek brengt de snaren van ons innerlijk tot klinken.”

Sonos Play:3 op de boekenplankEen Sonos Play:3 is gewoon plug and play. Je haalt het apparaat uit de doos en de rest wijst zich vanzelf. De Sonos Play:3 moet je uiteraard toevoegen aan het al bestaande Sonos systeem, als dat al aanwezig. Dat is eenvoudig, maar ook hier geldt de wet van Cruyff, nl. dat je het pas gaat zien als je het doorhebt …

Hoe klinkt het?

Het zal je niet verbazen dat de Sonos Play:3 geen volwaardig alternatief is voor een goede hifi-installatie in de woonkamer. Maar de Sonos Play:3 schaf je waarschijnlijk ook niet voor dat doel aan, al kan ik me voorstellen dat er genoeg mensen zijn die ook dat voldoende vinden, zoals je ook mensen hebt die alleen een radio in de woonkamer hebben. Het gaat hier vooral om hoe het in de praktijk werkt. Drie voorbeelden waarin het aangenaam is om een Sonos Play:3 te hebben:

Frederic ChopinOp een zomeravond zit ik op het terras voor mijn serre en zachtjes klinkt de prachtige muziek van Chopin, terwijl ik samen met een charmante tafelgenote pasta eet en de wijn heerlijk is. Je moet wel een (zeer) fundamentalistische audiofiel zijn, wil je om weergave-technische redenen niet kunnen genieten van deze onovertroffen muziek. Met name het (midden)hoog is meer dan redelijk.

Op de bovenverdieping heb ik luidsprekers staan, de Vifa Vivace ‘87, een zelfbouwpakket dat destijds – al weer 23 jaar geleden – door mijn vader en de buurman (Dick zelf!), in elkaar is gezet.

Black IceDit moment heb ik mijn NAD versterker even nodig voor een ander doel en staat mijn muziekset op de bovenverdieping op non-actief. Daarom heb ik de Sonos Play:3 er maar neergezet, bovenop de rechterluidspreker. Op een gegeven moment loop ik, terwijl in mijn woonkamer Rock and Roll train van AC-DC (van het album: Black Ice) uit de luidsprekers schalt, naar boven, en realiseer ik me even niet dat de Sonos Play:3 er staat te spelen in plaats van de Vivace’s. Dit valt me eigenlijk ook pas na enig verloop van tijd op, wat als reden heeft dat de bas door de Sonos Play:3, zo op het eerste gehoor, heel redelijk weergegeven wordt.

Play3 achterkantNatuurlijk, ik luister liever naar de grote Vivace speakers, maar dit voorbeeld vind ik wel veelzeggend. Dezelfde ervaring heb ik, als ik luisterend naar Daniël Lohues of pianomuziek van Bach (gespeeld door Glenn Gould; by the way: absolute aanrader).

Nog eentje om af te leren: Ik loop vanuit de woonkamer naar de serre, waar de Sonos Play:3 staat te spelen. Natuurlijk hoor je verschil in kwaliteit. De Sonos Play:3 klinkt, direct vergeleken met wat ik in mijn woonkamer heb staan, ietwat neuzig. Maar zit ik in de serre te werken achter mijn bureau, dan is zo’n Sonos Play:3 beslist prettig en stoort me dit allerminst.

Sonos op  boekenplank 3De geluidsweergave van deze Sonos is voor dit soort doeleinden prima. Als satelliet in andere ruimten dan in de woonkamer (voor menigeen toch de primaire ruimte) is de Sonos Play:3 daarom zeer welkom. Belangrijk is hierbij dat het geluid me zeker niet gaat irriteren.

Ten slotte

Ik vind de Sonos Play:3 het geld wel waard. Weet dat er ook een Sonos Play:5 bestaat. In de winkel hoor je zeker verschil, in die zin dat het geluid van de Sonos Play:5 met name wat betreft het laag nog wat volwassener en/of wat vetter klinkt. De Sonos Play:5 is echter ook groter en duurder. Daarom ging mijn voorkeur uit naar die kleine, sexy, overal passende, alles-in-één speler.

Sonos Play:3: 299 euro

Sjef van Swaaij

Sjef van Swaaij is in het dagelijkse leven jurist in Nijmegen. Hij heeft een enorme passie voor muziek en is zelf zeer getalenteerd blues gitarist. Door zijn enorme drive naar perfectie is hij telkens op zoek naar het beste geluid.