Quadraspire Soundstage

Zet uw audio op een podium

Jaren geleden kwam ik van Quadraspire, de makers van die fantastische audiomeubelen, op het spoor van een paar acryl voetjes die een klein wonder bleken onder apparatuur. De QX!Silencer werd heel populair vanwege de knappe werking en de lage prijs. Maar een klein nadeel was dat de apparatuur nogal “gleed” op de ondergrond, waar plakkende synthetisch rubberen schijfjes een oplossing voor moesten bieden.

QUADRASPIRE Soundstage Photo 3

Veel handiger, meer luxe en netter is de oplossing voor ontkoppeling die Quadraspire recent op de markt bracht als “Soundstage”, een mini podium voor niet al te zware apparaten en draaitafels.

De Soundstage is geen vervanger voor een echt audiorek zoals ik zelf al jaren gebruik van Quadraspire, het is een hulpmiddel voor wie geen plaats heeft voor een echt rek of zijn huiskamer niet kan/wil veranderen in een luisterruimte. In mijn tweede luisterruimte gebruik ik bijvoorbeeld een meubel opgebouwd uit Ikea elementen uit de BESTÅ serie en dat is niet de beste ondergrond voor apparatuur. Daarmee gelijk de meest logische plaats om de Soundstage neer te zetten.QUADRASPIRE Soundstage Photo

De taak van een audiorek

De taak van een audiorek is het weren van resonanties of vibraties van buiten de apparatuur en het opvangen van resonanties en vibraties van de apparatuur zelf. Nodig omdat trillingen van invloed zijn op de klank van de apparatuur, niet alleen gaat dat op voor platenspelers, evenzeer voor CD-spelers, versterkers, DAC’s en streamers. Quadraspire weet dat al jaren en is ooit begonnen met het wondermateriaal bamboe om zaken als microfonie tegen te gaan.

Het ontbrekende middenstuk

QUADRASPIRE soundstage-specificationsOp een gegeven moment heeft Quadraspire ontdekt dat een massieve plaat minder goed werkt dan een plaat waar het midden uit is gehaald. Wat dan ontstaat is een frame met een brede rand. Die principes vinden we terug in de Soundstage, bamboe als basis, een uitgesneden midden, vier bronzen voetjes met een dunne eveneens bamboe ondergrond. Het geheel is maar twee centimeter hoog, wat impliceert dat de bamboe plaat zelf dun is. Precies 7,5mm volgens mijn schuifmaat. Dat maakt de plaat in lichte mate flexibel, brengt ook de beperking met zich mee dat dat Soundstage maar tot 10kg belast mag worden.

Aan de achterzijde is in het midden een extra gaatje geboord om één voetje te kunnen zetten in plaats van links en rechts. Het idee daarachter is om een platenspeler die op drie poten rust zoveel mogelijk onder die poten te steunen.

Bewust geen lak

Zelf pakte ik het nog iets anders aan, omdat ik toch twee Soundstages te leen kreeg pikte ik een voetje en gebruikte dat als vijfde onder één Soundstage om een te zware buizenversterker onder de trafo’s te steunen. De Soundstage werkt volgens Quadraspire voor elke ondergrond, glas, hout, steen etc. De Soundstage is 440mm breed en 360mm diep. Heel grote en zware versterkers gaan dus niet passen. De afwerking is bewust zonder lak, want bij Quadraspire bleek het aanbrengen van lak op het kale bamboe de werking (demping van microfonie) negatief te beïnvloeden. Lak maakt de bamboe (te) stijf.

About the author

René van Es

René van Es is een muziek- en audioliefhebber in hart en nieren. Ooit besmet geraakt op 12-jarige leeftijd met het virus kan hij het niet laten om zijn ervaringen te delen via papier en on-line media. Na een aantal zelfbouw projecten in het verleden is voor hem de nadruk meer en meer komen te liggen op kant-en-klare producten.

>