Quad Elite voor, eindversterker en CDS cd-speler.

Uniform

De behuizing is voor alle drie componenten grotendeels hetzelfde. Een zeer stevige uit dik spuitgiet aluminium gemaakt chassis met dubbel uitgevoerde zijwanden, dat ‘omgekeerd’ gebruikt wordt. Elite Stereo eindversterkerAls de versterker, of cd-speler wordt omgedraaid kan de bodemplaat er door vier bouten los te draaien afgehaald worden. Deze constructie maakt dat er ook geen schroeven aan de buitenkant te zien zijn. Een ander voordeel van dit type chassis is dat alle draadbussen die nodig zijn om de printplaten, voedingtrafo en dergelijke te monteren meteen meegegoten worden.

En vergeet niet dat de hele kast als koelprofiel kan dienen, wat mooi te zien is bij de eindversterkers, waar de powertransistoren heel simpel via een slim clipsysteem tegen de binnenste zijwand zijn gedrukt.

Alle apparaten uit de Elite serie, op de eindversterker na, hebben rijtjes langwerpige rubberdruktoetsen. Bij de cd-speler zijn de track heen en terug toetsen ook nog eens kantelbaar gemaakt waardoor er maar een viertal nodig zijn voor een complete bediening. De voorversterker heeft zeven toetsen nodig waaronder de volumeregelaars. Dat is wel even wennen, ik zat vooral in het begin regelmatig op de ‘aan/uit’ toets te drukken.

Eindversterker

De binnenkant van alle drie Quad’s ziet er, zoals niet anders verwacht eigenlijk, opgeruimd en erg netjes uit. Opvallend dat ondanks de compacte bouw van deze Elite serie het geen van componenten uitpuilende kasten zijn. Integendeel, alle drie apparaten zien er toegankelijk en servicevriendelijk uit. De eindversterker heeft vanzelfsprekend verreweg de grootste ringkernvoedingtrafo, linksvoor in de kast te vinden. De eindversterkerschakelingen zelf zijn voor beide kanalen kruislinks gespiegeld in de kast te vinden. In de overgebleven hoek vind je onder andere de stuurelektronica voor de Quadlink.

Voorversterker

De voorversterker heeft natuurlijk een veel kleinere ringkerntransformator voor de voeding. Dat geeft de L-vormige printplaat, meestal PCB genoemd, veel ruimte. De elektronische volumeregeling wordt met een Burr Brown PGA2311P chip gedaan. Voor de versterking en buffering zien we mooie kwaliteit OP275 opamps. De ingangskeuze is gekoppeld aan MC14066BCP multipliers, elektronische schakelaars in een chipbehuizing. Er is een minimum aan bedrading gebruikt.

De CDS CD-speler

Mede door de compacte afmetingen een kek spelertje, waar onder de kap een mooi stuk techniek huist. Een Sony loopwerk, Cirrus Logic CS4398 DA-converter en mooie OPA134 opamps in de I/A converter en analoge uitgangtrappen. Een ruime ringkerntrafo zorgt voor de voeding. Op de achterkant naast de analoge cinch uitgangen en de Quadlink aansluitingen vind je ook nog een tweetal digitale SPDIF uitgangen in toslink en cinch. Hé, geen digitale ingangen? Zoals op vorige generatie Quad spelers? Nee, niet op de CDS, en dat vind ik best jammer. De speler klinkt als een klokje mede dank zij de mooie ingebouwde digitaal analoog converter.

Ik geef het volmondig toe: in deze tijd waar andere digitale bronnen de boventoon zijn gaan gaan voeren is een stand-alone cd-speler al lang niet meer mijn persoonlijke eerste keus. Sterker nog: ik heb mijn laatste cd-speler echt jaren geleden al gekocht. En die staat inmiddels praktisch werkeloos op de bovenverdieping.

Maar er is ook een speler in de Elite serie in de vorm van de Quad CD-P. Die beschikt wel over een extra aantal digitale ingangen, zes stuks maar liefs, zodat ook de netwerk of harde schijf speler op de speler kan worden aangesloten. Quad Link-D1Dat is toch andere koek. Dan hebben we het over een allround apparaat die oud en nieuw met elkaar verenigt. Of je dit dan ziet als een cd-speler met als bonus digitale ingangen of als een da-converter met de mogelijkheid om ook nog af en toe een glimmend schijfje in af te kunnen spelen, is me om het even. En inmiddels is er een Link-D1, een USB DAC die ook SPDIF ingangen heeft.

Denk in ieder geval even aan de toekomst van je digitale muziekweergave, voor je besluit dat het weer tijd is om in een nieuwe cd-speler te investeren. Die is echt gisteren al begonnen.

Moderniteiten?

Maar Ik besef me echter terdege dat er nog mensen zijn die niks van de moderniteiten als netwerkspelers of mediaspelers willen weten en fysieke schijfjes willen spelen. Die computers zelfs als een vloek zien. Die mensen hebben geen idee waar ik het over heb…

Mijn persoonlijke grieven doen natuurlijk niks af aan de eigenlijke kwaliteiten van deze Quad CDS speler, die in gebruik lekker recht toe recht aan is. Met het viertal druktoetsen wordt de speler bediend, of waarschijnlijk nog vaker via de afstandsbediening.

2 thoughts on “Quad Elite voor, eindversterker en CDS cd-speler.

• 10 mei 2014 om 15:46

fijn om te lezen welke impressie Dick heeft over mijn all time favorit QUAD. Echter wie Quad zegt zegt ook Electrostaten en daar rept hij met geen woord over ?! Met zijn enorme luisterervaring en goed en kritisch gehoor had ik daar best een mening over willen lezen: hoe houden deze luidsprekers zich staande in het hele grote aanbod van steeds meer van de nieuwste technieken voorziene concurrentie? Ik ben nooit in de positie om bv een ESL 2905 te vergelijken met een ( Grand) Cresendo van Musical Affairs ; hoe liggen deze toppers t.o.v. elkaar

• 10 mei 2014 om 16:34

Hallo Emile,

Ik ben al sinds de start van Audio Creative bezig om een set Quad elektrostaten voor een recensie hier in huis te krijgen. Ze zijn me zelfs al meerdere keren toegezegd door de Nederlandse importeur. Maar op de een of andere wijze blijft het bij beloftes… Maar zeg nooit nooit!

Dat ik met geen woord rep over de befaamde Quad elektrostaten is natuurlijk niet waar, er staat zelfs een foto van de klassieke ESL op de eerste pagina van het verhaal…:-)

Geef een antwoord