Acoustic Signature speelt elpees af op niveau

gramophone-recordWat maakt al die investeringen in platenspelers, elementen en phonoversterkers nu zo de moeite waard. Bedenk dat de cd al sinds 1983 een stevige opmars is begonnen om de zwarte schijven zo snel mogelijk uit te roeien. En toch, nu na bijna 30 jaar na introductie van de cd, is de platenmarkt nog springlevend. Ik vermoed dat de het Lp front zelfs aan de winnende hand is gezien de sprong die streaming audio aan het nemen is en ik denk zelfs dat het einde van de cd als medium dan ook in zicht is.

Wat maakt platen draaien dan zo speciaal dat het zo lang stand houdt?  Voor het gemak hoeft u het niet te doen. Een plaat uitzoeken, opzetten, stofborstel erover heen, naald laten zakken en dan snel terug naar de luisterplaats voor het eerste nummer inzet. Daarna bent u bijna verplicht om de gehele plaatzijde af te luisteren want een afstandsbediening is er nooit voor bedacht. Halverwege het album de plaat omdraaien en het voorgaande ritueel herhalen. Geen schijn van kans….? Maar toch blijft het op een of andere manier boeien. Niet uit nostalgie, daar geloof ik niets van. En zeker niet na 30 jaar. Nee, een mooi opgenomen plaat van een goede persing, afgespeeld op behoorlijke apparatuur, klinkt gewoon heel erg goed!

Zeldzame persingen

supertrampKarajanBookends

Ik heb in de jaren een aardige Lp collectie opgebouwd. Er staan zo’n 700 albums in de kast. Echt niet allemaal toppersingen hoor, bij lange na niet. Maar wel allemaal muziek die ik af en toe graag mag beluisteren. En er zijn er een aantal albums die ik na jaren veel plezier heb ingeruild voor een goede persing. Met name de mooie MFSL persingen zijn inmiddels bij de meeste platen liefhebbers wel bekend. Maar ook de180 g. Nautilus recordings en Japanse remaster persingen zijn vaak erg goed. Voor sommigen moet u overigens flink de knip trekken omdat ze niet meer gemaakt worden en het aanbod in tweedehands exemplaren erg schaars wordt.

Veel gouwe ouwe albums worden tegenwoordig weer opnieuw geperst. Maar hier is het wel oppassen geblazen. Nog al te vaak kom ik nieuwe albums tegen die gewoon van een cd-master zijn omgezet naar Lp en dan voor veel geld worden aangeboden. Tja, dan heb je natuurlijk een leuke hoes en een zwarte schijf maar meer ook niet. Zonde van het geld.