Ortofon SPU #1

Spelen maar

De Ortofon SPU#1S
Aangezien ik de sound van mijn eigen Ortofon SPU GM Classic MKII erg goed ken, begin ik met de goedkoopste van dit drietal: de Ortofon SPU#1S. Met de eerste tonen van Eric Clapton’s ‘The Breeze’ is de afkomst van dit element direct duidelijk. Een Ortofon SPU element in hart en nieren. Het geluidsbeeld is krachtig en warm. Dit album is een ode aan Clapton’s vriend en collega muzikant JJ Cale en op dit album speelt Clapton met diverse muzikanten muziek van JJ Cale. Het album heeft niet voor niets als bij titel: ‘An Appreciation of JJ Cale’.
Maar wat een waanzinnig goed album is dit. Niet alleen muzikaal gezien een topproductie maar ook klanktechnisch een geweldige resultaat. Het is een album dat je geheel uitdraait als je er aan begint. Met deze Ortofon SPU#1S is dit overigens geheel geen straf. Wat een heerlijke sound. Niet met zoveel detail als ik met mijn Ortofon SPU GM Classic MKII gewend ben, maar nergens storend. Wat mij telkens weer opvalt bij het spelen met Ortofon SPU elementen is de rust in het totale geluidsbeeld. Waarschijnlijk door de relatief hoge naalddruk en goede tracking zijn deze elementen weinig gevoelig voor stofjes en vuil. Als ik op een goed onderhouden album twee kraakjes hoor per plaatkant, dan is het veel. Met deze Ortofon SPU#1S is dat niet anders.

De Ortofon SPU#1E
Daarna is de elliptische SPU#1E aan de beurt. De elliptische naaldvorm heeft als voordeel dat er meer contact gemaakt wordt met de plaatgroef. Door het grotere contact oppervlak kun je meer muziek informatie uit de groef halen. Je kunt dat heel goed zien in onderstaand overzicht.

Bron: Ortofon

Dit merk je bij het afspelen van dezelfde stukken. Clapton doet net wat meer zijn best, lijkt het wel. Er is meer detail en precisie. Het totale geluid is wat minder ‘rommelig’ dan de Ortofon SPU#1S. Het komt eigenlijk al een stuk dichter in de buurt van de Ortofon GM Classic MKII. Maar deze laatste is toch wel de winnaar in deze serie. Gelukkig maar. Het prijsverschil is daar ook naar. Maar toch. De Ortofon SPU#1E komt er wel dichtbij. Een ander stuk muziek bevestigt de eerdere ervaring met Eric Clapton’s ‘The Breeze’.

Op het Pink Floyd album ‘The Wall’ wordt het verschil nog wat duidelijker. Hier onderscheidt de SPU#1E zich nog wat meer van de SPU#1S. Met name micro informatie, de subtiele galmpjes, stemmen in de verte, de overall ruimtelijkheid en muzikale spanning is echt beter en duidelijker dan de Ortofon SPU#1S het laat horen. Wat muzikaliteit betreft laten de twee of beter gezegd drie elementen geen duidelijke winnaar zien. Muziek maken ze allemaal met verve en laten die bijzondere SPU klank horen. Maar er is er toch één de baas. Dat is de Ortofon SPU GM Classic MKII. Hier hoor je toch de winst van de ‘nude’ naald terug. Meer rust, ruimte en detail. Het is allemaal wel relatief natuurlijk, want alle drie elementen zijn prachtige muziekmakers.
Als ik zou moeten kiezen tussen de Ortofon SPU#1S of Ortofon SPU#1E, dan gaat mijn stem naar de laatste. Met een prijsverschil van € 50,- zou ik hier niet over twijfelen. Met de komst van deze twee Ortofon SPU#1 elementen is voor veel muziekliefhebbers een echte Ortofon SPU element binnen handbereik.

Ortofon SPU#1S: € 545,-
Ortofon SPU#1E: € 595,-
Ortofon SPU GM Classic MKII: € 899,-

Voor wie graag een mooie Ortofon SPU wil bezitten bieden we deze beide Ortofon SPU#1 elementen aan voor een zeer aantrekkelijke prijs als demo model.
Ze staan in de webshop onder de ‘Sale’ pagina.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

5 gedachten over “Ortofon SPU #1

• 14 maart 2017 om 19:15

Hallo Marco,
    De Cinemag 3440a kan ook zo worden aangesloten dat hij een versterkingsratio van 1:37 geeft. Heb je dat uitgeprobeerd en viel het tegen?

Groet,
    Robert Poutsma

• 16 maart 2017 om 10:55

Hallo Robert, Dat klopt. Ik vind de 3440a een mooie step up trafo maar hij is eigenlijk ontworpen voor microfoon versterkers. Als step up voor phono voldoet hij ook bovengemiddeld. Zeker voor de prijs van de trafo. De definitie en ruimtelijkheid kan m.i. beter. Dat doet de Cinemag 1254 weer een stuk beter. Deze is dan ook speciaal ontworpen voor phono step-up.

• 05 september 2017 om 12:24

Dag Marco,

Ik heb een oude Thorens 124 gekocht met een SPU G element en een step up transformer.
    Ik wil een nieuwe SPU kopen. Mijn vraag: welke SPU zou je adviseren? Kan ik de oude transformer blijven gebruiken? Ik zou misschien nog een MCA 76 tweede hands kunnen aanschaffen.
    De arm is een SME 3009 eerste versie

• 27 oktober 2019 om 21:09

Hoi Marco.

Ik lees weer eens dit artikel nu ik zelf een SPU Meister Silver mkII heb.
    Ook ik heb de schroevendraaier gehanteerd om naar de lead wires te kijken en wat schertste mijn verbazing: Ik had ook de goedkope leads verwacht, maar hier zitten de LW 800 s silver leads in. Waarschijnlijk ook omdat ie zilveren spoeldraden heeft. Kortom ik laat het lekker zo 😉