Voor wie de Ortofon SPU elementen nog niet kent is hier een kennismaking met deze klassieke platenspeler elementen. Ortofon heeft namelijk twee nieuwe SPU elementen op de markt gebracht tegen een wel heel aantrekkelijke instapprijs. - Audio-Creative

Ortofon SPU #1

De binnenzijde van de Ortofon SPU#1

Als we het afdekkapje van de onderzijde afschroeven komen de ingewanden van de Ortofon SPU#1 bloot te liggen. Het element zelf is vastgeschroefd met koperen schroefjes op een metalen inzet plaatje. Het element is aan de headshell connector bevestigd met een viertal eenvoudig ogende headshell leads. Mmmm, dat had toch wel beter gekund denk ik zo. Zo te zien zijn het standaard budget headshell leads. Ook in mijn Ortofon SPU GM Classic MKII zijn dezelfde headshell leads gebruikt. Dat is toch een element van € 900,-. Voor die prijs had ik toch wel een betere kwaliteit headshell leads verwacht. Om de kosten hoef je dat echt niet te laten. Als ik het element uit zijn kastje haal merk ik dat één van de headshell leads zelfs niet eens goed klemt en los om een aansluitpen van het element zit. Als ik je een advies mag geven, vervang deze budget headshell leads voor een betere kwaliteit. Ik vervang ze zelf voor Audio Quest headshell leads. Deze hebben korte vergulde pennen en een katoenen flexibele ommanteling. Dat maakt ze erg prettig in gebruik in deze kleine ruimte. Ook de aansluitingen klemmen goed, zodat een goede signaal overdracht is gewaarborgd.

Verder is de behuizing zeer netjes gemaakt en heeft een typische ‘plastic’ klank als je er op tikt. Ik vraag me af of een mooie ebben houten behuizing een optie is om eens te proberen. Mijn ervaring is dat plaatsen van een standaard element in een plastic huisje in een houten behuizing een enorme verbetering kan geven en een element klankmatig naar een hoger niveau kan brengen. Denk maar eens aan de houten upgrades voor de Denon DL103 die enorm veel verbetering kunnen geven. Ik ben ook bezig met een budget Audio Technica Audio Technica AT95E in een houten behuizing. De AT 95E wordt volledig gestript van alle plastic en daarna geheel naakt ‘gevleid’ in een ebbenhouten huisje. Dat speelt heel erg mooi kan ik je vertellen. Een idee voor een houten behuizing voor deze Ortofon SPU is geboren. Ik ga daar later mee aan de slag. Ik ga deze Ortofon SPU elementen in deze review beoordelen op hun waarde zoals ze geleverd worden.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Marco Bouwer

Marco Bouwer is een ware luidspreker en platenspeler fanaat. Wanneer hij niet voor zijn luidsprekers zit, dan werkt hij wel aan een paar nieuwe. Onlangs heeft Marco de laatste hand gelegd aan een revolutionaire platenspeler arm.

7 gedachten over “Ortofon SPU #1

  • 14 maart 2017 om 19:15
    Permalink

    Hallo Marco,
    De Cinemag 3440a kan ook zo worden aangesloten dat hij een versterkingsratio van 1:37 geeft. Heb je dat uitgeprobeerd en viel het tegen?

    Groet,
    Robert Poutsma

    Beantwoorden
    • 16 maart 2017 om 10:55
      Permalink

      Hallo Robert, Dat klopt. Ik vind de 3440a een mooie step up trafo maar hij is eigenlijk ontworpen voor microfoon versterkers. Als step up voor phono voldoet hij ook bovengemiddeld. Zeker voor de prijs van de trafo. De definitie en ruimtelijkheid kan m.i. beter. Dat doet de Cinemag 1254 weer een stuk beter. Deze is dan ook speciaal ontworpen voor phono step-up.

      Beantwoorden
  • 05 september 2017 om 12:24
    Permalink

    Dag Marco,

    Ik heb een oude Thorens 124 gekocht met een SPU G element en een step up transformer.
    Ik wil een nieuwe SPU kopen. Mijn vraag: welke SPU zou je adviseren? Kan ik de oude transformer blijven gebruiken? Ik zou misschien nog een MCA 76 tweede hands kunnen aanschaffen.
    De arm is een SME 3009 eerste versie

    Beantwoorden
  • 27 oktober 2019 om 21:09
    Permalink

    Hoi Marco.

    Ik lees weer eens dit artikel nu ik zelf een SPU Meister Silver mkII heb.
    Ook ik heb de schroevendraaier gehanteerd om naar de lead wires te kijken en wat schertste mijn verbazing: Ik had ook de goedkope leads verwacht, maar hier zitten de LW 800 s silver leads in. Waarschijnlijk ook omdat ie zilveren spoeldraden heeft. Kortom ik laat het lekker zo 😉

    Beantwoorden
  • 01 januari 2020 om 17:46
    Permalink

    Hallo Marco,

    Wat betreft de naaldkracht. Vier gram is niet meer van deze tijd. Veel uit het verleden is mooi en qua kwaliteit superieur aan wat er nu aan naar verhouding gelijkwaardige apparatuur verkrijgbaar is. Hogere naaldkracht geeft meer wrijving. Dit is een natuurwet. Hogere wrijving veroorzaakt warmte, warmte die moet worden afgevoerd. De ene vinylsoort is bovendien de andere niet. Er is vinyl waarin zware metalen zijn verwerkt. Dit is over het algemeen het oudere en zwaardere PVC wat in de 50’er en 60’er jaren werd gebruikt. Zo begin 70’er jaren kwam daar iets verandering in. Gedreven door de energiecrisis kwam RCA met het zeer flexibele “Dynaflex”. Platen met een gewicht van 80 gram. Het was bovendien voorzien van speciale, zogenaamde “plasticisers”, weekmakers dus. En deze platen verdragen die 4 gram beslist niet. Daarom kwamen in die tijd de hoog compliante elementen in zwang. De ADC-XLM was er zo een, qua eisen voor arm en lagering een draak! Maar wat klonk het mooi! Hoe dan ook, een hele reeks aan hoog compliante elementen verscheen ten tonele. En platenspelers en toonarmen die speciaal voor dit soort elementen werden ontwikkeld. De onvolprezen Dual spelers met hun geniale arm techniek (anti resonator in het contragewicht) zijn hiervan een voorbeeld. Laag compliante elementen zijn een ding uit het verleden waar het niet zo nauw werd genomen met armlagering en fijnmechanische eigenschappen. Een hoog compliant element kan bovendien de groef veel beter volgen, ook een natuurwet. En gaan we de naaldpunt dan ook nog eens voorzien van een speciale geometrie, zoals Vandenhul, dan wordt zelfs de meest verborgen groefuitstulping bereikt. Dat kan niet met een ronde of elliptische naald. Dus die vintage Ortofon’s en Denon’s zijn zaken uit het verleden die gemist kunnen worden. Ik heb ze beluisterd. Klinken niet verkeerd maar wetende dat niet ieder vinyl er van gecharmeerd is maken dat ik er verre van blijf. Met vriendelijke groet, Willem.

    Beantwoorden
    • 01 januari 2020 om 20:35
      Permalink

      Dag Willem, ik ben het niet eens met de stelling die je neemt in het slijtage verhaal ivm de naaldkracht van de Ortofon SPU en andere elementen met een hoge naaldkracht. Heb je hier wel eens aan gemeten en onderzocht? Een hogere naaldkracht geeft een beter contact met de groef en het vinyl waardoor de informatieoverdracht een stuk beter is. Het verhaal van de warmte ontwikkeling is regelrechte kul. Het contactmoment van de naald met het vinyl op één plek is tijdens het draaien zeer klein. De wrijving die door elementen/naalden met een hogere naald-druk zou doen ontstaan is zo goed als verwaarloosbaar. Laat staan een warmteontwikkeling. Mijn platen draai ik al jaren veelvuldig met een element met dergelijke ‘hoge’ naalddruk. Mijn platen klinken nog zoals ik ze ooit heb gekocht. Van slijtage is hier geen sprake. De stelling dat veel apparatuur uit het verleden beter of mooier is dan wat heden ten dagen wordt geproduceerd kan ik zeker onderschrijven.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.