Opera Audio Consonance Record Cleaner

Opera Audio Consonance Record Cleaner

Het binnenleven

Consonance Record Cleaning Machine binnenkant (2)De buitenkant kan nog zo mooi zijn, als het van binnen een zooitje ongeregeld is worden we nog niet blij. Maar niets blijkt gelukkig minder waar. Als de bodemplaat er af is geschroefd komt het erg netjes gebouwde binnenwerk binnen oogbereik. Consonance Record Cleaning Machine aandrijfmotorNu is goed te zien dat een bovenzuigarm platenwasmachine in principe uit drie delen bestaat: de aandrijfmotor met draaiplateau, de ‘stofzuiger’ en het wateropvangreservoir. Voor de motor is bij deze machine voor een heel stevig 15 toeren/ minuut exemplaar gekozen. Je houdt ‘m niet met de hand tegen en hij werkt geluidsarm. Leuk te zien dat de motor ook simpel reverse kan worden geschakeld terwijl de optie niet benut wordt in de Consonance wasmachine. Wie juist dat, om wat voor reden ook, als een bezwaar ziet zou een andere toggleschakelaar kunnen monteren…

Gehoorbescherming in…

DSCF0989De waterafzuiging is ook niet bepaald miniatuur, met het 800 watt exemplaar dat hier gebruikt wordt. Dat dit een echte ‘sucker’ is hoef ik er niet bij te vertellen. Zo klinkt het ook na het inschakelen van de vacuüm schakelaar. Of de Dyson wordt ingeplugd om de kamer te stofzuigen. Dat vraagt om gehoorbescherming natuurlijk, je zit wel met je hoofd en oren dicht bij de machine. Het laatste wat we willen is een dubbele effectieve hoorbare kraak en ruisonderdrukking… niet?

Poets de plaat

Het wasprogramma afwerken om je vinyl weer in pico bello status te brengen is gelukkig een weinig complex gebeuren. Consonance Record Cleaning Machine Puck op de plaat Consonance Record Cleaning Machine Puck vastdraaien

Consonance Record Cleaning Machine schakelaars (1)We leggen de plaat op de draaitafel, draaien de puck stevig aan en zetten de ‘turntable’ motor aan door de bijhorende schakelaar over te halen.

Consonance Record Cleaning Machine schoonmaakmiddel (4)Consonance Record Cleaning schoonmaakvloeistof knijpflesDan wordt er wat schoonmaakvloeistof op de plaat aangebracht. Dat gaat gemakkelijk met een plastic knijpfles. Je gebruik anders gemakkelijk te veel. Iets wat in het begin toch wel zal gebeuren. Consonance Record Cleaning Machine borstelen Met hulp van de borstel wordt de vloeistof netjes over het oppervlak van de plaat verdeeld… Consonance Record Cleaning Machine zuigarm boven plaat Draai vervolgens de zuigarm boven de plaat… en schakel de vacuümpomp in… Consonance Record Cleaning Machine schakelaars (2)           Consonance Record Cleaning Machine zuigarm op plaat De arm wordt nu automatisch op op het plaatoppervlak gezogen en zuigt binnen één omwenteling de vloeistof uit de groef. Aanbevolen wordt om het drogen 2 tot 3 omwentelingen te geven. Als de droger daarna wordt uitgezet gaat de arm vanzelf weer naar boven. Check even of er geen restdruppeltje tegen het label of op de inloopgroef zijn achter zijn gebleven. Consonance Record Cleaning Machine plaat omdraaienDraai de plaat nu om en herhaal de voorgaande handelingen…. Na het wassen krijgt de plaat uiteraard een nieuwe binnenhoes. Als de originele binnenhoes een wit/ vergeeld neutraal exemplaar is gaat die bij het oud papier. Is het echter een bedrukte binnenhoes, dan gaat die natuurlijk los bij de buitenhoes in.

Uitgezette krakers

Consonance Record Cleaning Machine gebruikte vloeistofAltijd leuk om even te laten zien dat de zonder pardon uitgezette krakers daadwerkelijk van het plaatoppervlakte in het spoelwater zijn belandt. Om dat te kunnen zien hoeft het residu eigenlijk niet eens tegen het licht te worden gehouden, maar het maakt het voor het plaatje wel zo duidelijk… Ik hoop overigens niet dat je denkt dat deze actie standaard bij het wassen van mijn vinyl hoort…

7 thoughts on “Opera Audio Consonance Record Cleaner

• 26 mei 2014 om 08:48

Beste Dick,
    Ik heb zopas een mooie en goed werkende tweedehandse Okki Nokki aangeschaft. Het enige wat ik nu nog nodig heb is een borsteltje om te reinigen. Ook daarvan zijn verschillende soorten te vinden met bijpassende prijzen. Wat voor een borsteltje zou u me aanraden?

• 26 mei 2014 om 17:37

Hallo Johan,

Het normaal bijgeleverde geitenharen borsteltje bij de Okki Nokki is prima, heb ik hier ook wel een exemplaar van. Die kun je ook los bestellen.

• 01 juni 2014 om 15:46

Jullie hebben ergens ooit een opmerking gemaakt dat er een artikel zou komen over een DiY platenwasser. Zit dat nog in de molen?

Groet,
    Jan

• 02 juni 2014 om 01:23

Hallo Jan,
      Jazeker. Ik heb de onderdelen in bestelling en wil er de komende maanden aangaan werken.

• 03 juni 2014 om 12:45

Hallo Marco,
        Fijn! Ik ben er geestelijk, na diverse versterkers en speakers e.d., helemaal aan toe om zoiets eens te bouwen! Lijkt me van enorm toegevoegde waarde voor mijn LP’s!
        Groet,
        Jan

• 03 juni 2014 om 23:45

Ben er ook mee bezig met een platenwasmasjien, ligt al een tijdje in de koelkast, alle onderdelen zijn er,nu nog de zin ff zoeken(ligt ergens in volgende week haha)

mvg
    Vincent

• 16 juni 2014 om 15:32

Hallo Dick, een jaar of 10 geleden heb ik een VPI platenwasmachine gekocht. Niet stuk te krijgen. Aanvankelijk heb ik de grote denkfout gemaakt dat het meegeleverde borsteltje echt in de groeven kan komen. Zoals je beschrijft is hij alleen bedoeld om de vloeistof te verdelen, de haartjes zijn te dik om in de groeven te komen! In het begin ging ik ook meteen vacuüm zuigen, net als de vloeistof net op de plaat zat. Nu wacht ik een seconde of 20 zodat de vuildeeltjes mooi door de vloeistof uit de groeven kunnen worden gehaald. Ook ga ik per iedere wasbeurt nog eerst met een microvezel doekje van buiten naar binnen, met vloeistof erop. Soms meerdere stappen in het proces afhankelijk van de staat van de plaat. Iedereen heeft hier zo zijn eigen passende procedure maar wat ik wil zeggen, de vacuümbeurt is de (belangrijke) finale behandeling in zo’n schoonmaakproces, maar er hoort meer bij! Er wordt nogal eens de indruk gewekt dat de vacuümmachine alles zelf doet, dit is niet waar en wordt vaak niet of onvoldoende uitgelegd door de fabrikanten.

Zo’n ultrasoonmachine, zou je ook zelf kunnen maken!