Recensie Naim Ovator S-600

Let The Music Play

Ik ga de set eerst gewoon laten spelen zoals hij door de importeur is aangesloten. Wel met eigen muziek, want op de diverse beurzen en shows wordt uiteraard vaak geschermd met hoogwaardige audiofiele opnamen, al dan niet door de importeur zelf “geremastered”.
Dat is leuk als je wilt imponeren of een goede show wilt geven maar geeft wel een vertekend beeld. En ik vind, dat elke ‘normale’ muziekopname op cd, digitaal of Lp, gewoon aangenaam moet klinken op een goede audioset.

Graham Nash- Songs For SurvivorsAllereerst een aantal nummers van één van de beste close harmony zangers ter wereld: Graham Nash.
Het album Songs for Survivors uit 2002 is een prachtig album met veel afwisseling in dynamische expressie en rust. De track Liar’s Nightmare laat dit overduidelijk horen. Dit klinkt werkelijk ongehoord goed op de Ovator’s. Ik heb zelden een set gehoord die zo gecontroleerd en krachtig een muziekstuk neerzet. Het nummer is snel, heeft een strakke opbouw en verdwijnt weer in rust. Het hoog en midden is nooit scherp.
Wat mij het meeste opvalt is hoe sterk en mooi deze luidspreker focusseert. De stem van Nash staat rotsvast in het midden en heeft diepte en ruimte. Dit hoor ik niet echt vaak terug in een set.

Mark Knopfler - Kill To Get-CrimsonDan een ander fraai album; Kill to get  Krimson van Mark Knopfler. De gitaar van Knopfler is ook op dit album uit duizenden herkenbaar. Een strakke bassline volgt het gepassioneerde en innemende spel van Knopfler op zijn rode Stratocaster. Duidelijk is dat we hier met een echte topset aan het spelen zijn. De versterking is hierin echt de overtreffende trap en de luidsprekers kunnen maar een ding: gewoon doen wat er gezegd wordt.

De X-factor of toch niet?

Technisch is deze combinatie een echt hoogstandje. Maar heeft deze kostbare set dan ook de X-factor? Na een uurtje of wat spelen met echt van alle soorten muziek wat, merk ik dat me dat de muziek me niet altijd evenzeer blijft boeien. Imponeren, dat wel. U weet waarschijnlijk wel dat ik niet alleen technisch luister maar dat de muziek me ook moet raken. Net als bij X-factor. Je kunt nog zo zuiver zingen, elke noot raken en een fantastische uitstraling hebben, het belangrijkste is dat je de mensen raakt in hun gevoel. En dat is nu net wat ik een beetje mis in deze set.
Let wel, als ik cijfers moest geven voor controle, precisie, dynamiek, ruimtelijkheid, techniek, waren dit zeker allemaal negens.
Maar ik krijg het gevoel dat bij Naim de focus teveel ligt op de techniek en ‘kijk eens wat dit kan en hoe dit gebouwd is’. Er is zoveel getuned, gemeten, aandacht voor detail en component keuze, dat ik soms denk dat de x-factor daar een beetje onder lijdt. Ik heb die ervaring al bij meerdere audiomerken gehad.

De Ovator S-600 op een Triodedick Ceasar II

Triodedick Ceasar IIIk ga daarom de stoute schoenen aantrekken en toch mijn eigen ‘bescheiden’ buizenset aansluiten.
De Triodedick Ceasar II 300B versterker levert dan wel ‘slechts’ 8 watt per kanaal, maar dat zijn wel heel muzikale wattjes. De Ovator S-600 luidsprekers hebben een nominale impedantie van 4 Ohm met een laagste weerstand op 3.2 Ohm. Voor een buizen versterker helemaal geen probleem als er maar geen vervelende fasehoeken in zitten. Gewoon proberen dus.
En dat is geen verkeerde keuze. Een groot pluspunt van deze luidspreker is dan ook de makkelijk toegankelijkheid. Ook een 300B versterker kan met deze set luidsprekers gemakkelijk overweg. En nu is er wel dat stukje gevoel, passie in de muziek. Natuurlijk zit er verschil in de weergave vergeleken met de kostbare Naim set. Op het stukje kracht, controle en precisie, waar de Naim set zo sterk in is, lever je gewoon wat in. Niet gigantisch veel, maar de ‘Ubercontrole’ en drive in het laag en midden is gewoon wat minder. Niet dat het laag nu zwabbert, integendeel het laag blijft staan als een huis maar is minder present, zeg maar. Echter wat muzikaliteit betreft krijg je er net dat relaxte, erbij zijn gevoel, voor terug.