Recensie Mytek Stereo 192 DSD DAC

USB 1.1 en 2.0

Mytek DSD DAC achterkantDe USB 2.0 aansluiting, waarmee het afspelen tot een 192 kHz samplerate mogelijk wordt blijkt een pijnpunt. Wat ik ook doe, welke playersoftware ik gebruik, Pure Music, Decibel, Amarra, het blijft instabiel. Dan weer gaat het een aantal albums goed, dan weer gaat de boel om de paar songs in de error.

Ook na wat heen en weer gecorrespondeerd te hebben met de importeur, die weer ruggespraak zocht bij de fabrikant hebben we dit niet op kunnen lossen. Het lijkt me dat de speciaal door Mytek verstrekte driver nog niet zonder bugs is en verdere ontwikkeling nodig is. Aangesloten op de USB 1.1 aansluiting gaat alles probleemloos en stabiel als een huis. Om toch mijn hoogste resolutie muziek te kunnen spelen heb ik ook veel via de M2Tech Evo op de SPDIF ingang van de Mytek geluisterd, wat uiteraard even probleemloos verloopt.

PCM en DSD

De toevoeging DSD in de typenummer zegt het al: er kan ook DSD, of wel Direct Stream Digital worden gespeeld. Wat DSD is? Heel simpel gezegd: je vind het als inhoud van een Super Audio CD. Vandaag de dag kunnen we de DSD inhoud van een SA-CD rippen, zij het met enige moeite. Ook via verschillende downloadkanalen zijn DSD muziekfiles te koop. Of DSD beter klinkt dan high res PCM? Ik ben er nog niet achter.

Mytek DSD DAC binnenkant detail dacchipsAls ik bijvoorbeeld Pure Music gebruik op de iMac muziek pc, om deze files direct af te spelen hoor ik weinig tot geen verschil met dezelfde file die ik daarvoor met Weiss Saracon software naar 24 bit/ 176.4 kHz heb omgezet. De laatste biedt me ook nog eens de mogelijkheid om fatsoenlijk van tags te voorzien, wat de muziekbib overzichtelijk en hanteerbaar houdt. Ik heb geen DSD files direct via de Mytek DAC kunnen spelen, daarvoor ontbrak het me de tijd om het goed uit te zoeken. De importeur wilde de DAC ook niet zo lang missen. Ik kan er dus weinig zinnigs over vertellen.

Wil de echte DSD muziek opstaan?

Wat je wel in je achterhoofd moet houden is dat er maar weinig nativeDSD muziek is. Of je moet toegang hebben dicht bij opnamebron. De meeste inhoud van SA-CD schijven is afkomstig van een PCM bron, de opnames, of ergens in de productielijn zijn wel een keer in een (hopelijk hoog resoluut) PCM vorm geweest. Pure DSD opgenomen muziek is vrij zeldzaam in de reguliere handel. Door de mooie kwaliteit die 192, 176.4, 96 of 88.2 kHz high res PCM me nu geeft kan ik me er ook nog niet zo druk om maken. Het gras is toch altijd groener aan de andere kant van de heuvel…zeker als het nog onbekend gebied is dat nieuwsgierig maakt   maar ben je eenmaal, valt de grasmat toch vaak een beetje tegen…

Ik heb een aantal DSD muziekfiles liggen, wie weet krijg ik binnenkort nog eens de kans om het tot in de puntjes uit te zoeken of er hier winst te boeken is. De Mytek DAC is in ieder geval van alle markten thuis en daarmee behoorlijk toekomstveilig. Hij zal door de overhead aan mogelijkheden en resolutie niet snel over de houdbaarheidsdatum heen zijn, zoals veel moderne digitale apparatuur dat afgelopen jaren wel bleek.

Instelmenu

Er zijn enorm veel instelmogelijkheden. Zelf vind ik té veel. Voor de professional misschien een must, ai, vergeet ik bijna weer dat de Mytek daar primair voor bedoeld is, voor de consument is er veel te veel te kiezen. De kans dat je een niet juiste instelling gebruikt, als niet kenner, maar puur gebruiker, is dan groot. Daarbij geven ook lang niet alle verschillende modes meteen in het oor springende verschillen te horen. Wat de vertwijfeling alleen maar groter zal maken. De wijze van het instellen van het menu is ook geen toonbeeld van gebruiksgemak. Stel de boel eenmaal zorgvuldig in met de handleiding binnen oogbereik en blijf er verder vanaf, zou ik willen adviseren. Maar ja, dan twiedel je vaak toch nog een keer weer door alle modes om te checken of alles werkelijkgoed staat. Mea Culpa…

Mytek DSD DAC Menu 1Ik heb de flowchart uit de Mytek handleiding maar even geleend. Een plaatje zegt vaak meer dan 1000 woorden.

Eén gedachte over “Recensie Mytek Stereo 192 DSD DAC

• 28 maart 2013 om 22:31

Beste Dick,

Naar aanleiding van je bespreking van de Mytek 192 DSD DAC het volgende. Men heeft het vaak over gebalanceerde in/uitgangen via XLR kabels. Nu schijnt er ook nog een verschil te ziin tussen European XLR (1. ground 3.cold en 2 hot) en American XLR (1. Ground 3.Hot en 2. Cold). Het moet toch niet gekker worden als hier ook al weer een verschil is. Maar ik heb een Marantz versterker die hangt het Europese systeem aan en een Marantz SACD speler die het Amerikaanse systeem heeft. In de handleiding (je weet wel zo’n door een vertaalmachine omgezet Japans) die zegt dat de fase misschien ( hoezo misschien?) veranderd moet worden, maar vergeet te zeggen hoe dat moet. Dus geen schuifje of knopje of iets dergelijks. Hoe moet ik als leek nu weten wat te doen. Zijn daar adapters voor die je er voor kunt schuiven. Ik heb daar nooit iets over gelezen. Weet jij raad?
    Als je even tijd hebt laat me dan weten wat ik moet doen. Lijkt me voor de andere lezers ook best handig.
    Alvast bedankt en een fijne Pasen,

Frans