Music First Audio Classic V2: een bijzondere passieve voorversterker.

Music First Audio Classic v2 pre-amp (deel 1)

Vanaf de eerste toon weet ik dat ik met deze pre-amp een aantal fijne weken ga beleven. Wat speelt dit kleinood gemakkelijk en plezierig. Wat direct opvalt is de stilte in het geluidsbeeld. Omdat de Classic v2 een volledig passief apparaat is, heb je dus ook geen enkele invloed van een aanwezige voeding. Dan pas merk je hoeveel ‘spanning’ in het geluid zit, zonder dat je dit wezenlijk hoort.
Tja, en dan is het gewoon lekker muziek luisteren.
Ik heb het geluk dat ik onlangs een grote hoeveelheid vinyl heb kunnen kopen. prog rock Lp'sDe ruim 125 Lp’s, bestaan voornamelijk progressive rock albums. Naast de bekendere bands als Genesis, Camel, Marillion ook veel solo albums van bandleden van deze grote namen, mannen die graag ook een avontuurtje beleefden buiten de band om. Ik noem er een paar, Steve Hackett en Anthony Philips, beiden leden van Genesis. Heerlijke muziek en zeer fraai van kwaliteit.

In de stapel Lp’s ook veel, voor mij onbekende bands, als Happy the Man, Greenslade en Gryphon. Een echte muzikale ontdekkingstocht en voor wie van prog rock houdt moet van deze relatief onbekende bands uit het verleden, maar eens iets gaan luisteren. Zeer de moeite waard.
Op de, zojuist gereed gekomen, mooie MB Lenco B51, is het dus heerlijk genieten.
Hoe deze prachtige platenspeler zo geworden is, kun je nalezen in het boeiende project op onze site.
Lenco B51 classic one

Als de opnames goed zijn, dan excelleert de MFA Classic v2. Dat merk je door het aanwezig zijn van heel veel detail, ruimte en rust in de muziek. De MFA Classic V2 beheerst eigenlijk de kunst van het weglaten. Het weglaten van ruis en ongedefinieerde rommel in de voorversterker signaalweg. Daarnaast zet de Classic V2 een absoluut uitgewogen en gebalanceerd geluidsbeeld neer. Zeer fraai.
Ook met het spelen van goede Hires albums, laat de MFA Classic V2 zijn kwaliteiten horen. Met het HDtracks album ‘Midnight Magic’ van The Commodores is het ongelofelijk wat de remaster jongens neerzetten. Tjonge, ik heb die albums nog nooit zo fraai beluistert.

Zijn er minpuntjes? Wanneer je de Music First puur klankmatig beoordeeld, eigenlijk niet. Het ding is gewoon heel erg goed. Over het uiterlijk en het gemis van een afstandsbediening kun je twisten, maar als je de Classic v2 op zijn muzikaliteit beoordeeld, denk ik dat je dat snel op de koop toe neemt. Wanneer je je pijlen hebt gericht op een passieve volumeregeling, is dit misschien wel het eindstation.

Terug naar af

Ik kies er altijd voor om een audio apparaat een aantal weken in mijn set te laten staan. Reviews gebaseerd op een ‘middagje’ luisteren, of zelfs een heel verhaal schrijven over de prestaties van een product door alleen op locatie te zijn geweest bij de importeur, kan gewoon niet.
Wanneer ik terug ga naar mijn eigen vertrouwde set en de Cleo 6 weer in de audioketen plaats, is het heel goed te beoordelen waar de verschillen tussen beide voorversterkers zitten. De Cleo 6 voegt namelijk aanzienlijk wat ‘klankkleur’ toe aan de muziek. Dat hoeft overigens totaal niet negatief te zijn.
Waar de Music First Classic v2 een wat meer klinisch en neutraal muziekbeeld neerzet, voegt de Cleo 6 een bepaalde ‘warmte’ aan het geluid toe. Ik vind zelf vind die toegevoegde ‘warmte’ wel heel prettig. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Het neemt niets af van het feit dat deze Music First Audio Classic v2 een hele fijne schakel bij mij in de audioset is geweest en een aantal weken heerlijk heeft gespeeld, zonder dat er ook enigszins de behoefte is geweest om de deze pre-amp te vervangen. Geloof me, dat is ook wel eens anders.

Conclusie

Deze kleine Engelse voorversterker zet een groots muziekplaatje neer. Heerlijk veel detail, rust en een uitgewogen geluidsbeeld. Daarnaast is hij muisstil. Voor mensen die een passieve volumeregelaar zoeken, is met de Music First Audio Classic v2 misschien wel het eindstation gevonden. Nou, bijna dan….. Naast de Classic v2 heeft Music First Audio nog twee voorversterkers in het pakket, de Baby Reference en de Reference.  Als ik van deze laatste twee de reviews lees, ben ik  zeer zeker nieuwsgierig naar deze regelaars en zal zeker gaan proberen een exemplaar te bemachtigen.
Music First Classic V2

De uitvoering van de Classic v2 is sober, degelijk en functioneel. Bling bling is aan deze Engelse versterkerbouwers niet besteed. De spreekwoordelijke schoonheid zit bij deze Classic v2 voornamelijk in de kast. De Music First Audio producten zijn ook zeker geen budget producten en dat geldt ook voor de kleinste telg uit de Music First Audio stal, de Classic v2. Maar afgezet tegen de handenarbeid, de kwaliteit en de uiteindelijke prestatie, is deze Classic v2 zijn aanschafprijs meer dan waard.

prijs : Music First Audio Classic v2 is 2200 Engelse pond.

Informatie fabrikant : Music First Audio

Nederlandse importeur: Hear Everything Audio Import