Music First Audio Classic v2

Music First Audio Classic v2 Preamp (deel 2)

Meten

Wat valt er te meten aan een passief werkende ‘voorversterker’? Nou, meer dan je denkt. We kunnen in ieder geval eens zien of er geen vreemde dingen plaatsvinden die het geluid beïnvloeden. Ik heb de metingen hieronder gedaan met bronimpedanties van 20 Ohm en 600 Ohm, daar worden de meeste bronnen wel mee afgevangen. Als afsluitimpedantie heb ik zowel 100 kOhm als 10 kOhm gebruikt. De verschillen in uitkomst waren gelukkig veel geringer dan ik vooraf dacht. Het is toch een transformator, die zijn in de regel toch snel te beïnvloeden door met verschillende ingangs en uitgangsweerstanden te gaan fröbelen. Denk dan met name aan een instortende frequentiebandbreedte. Ook kan de kernverzadiging roet in het eten kan gooien. Ik heb de MFA daarom ook geteisterd met in en uitgangspanningen die in de praktijk nooit gehaald worden.

Music First Audio Classic v2 - FFT THD n 1 volt, XLR in en uit

De vervorming bij 4 volt uitgangsspanning is extreem laag. In cijfers is de THD+n: 0.00019%

Bekijken we het bijhorende FFT plaatje dan spreekt dit boekdelen. Een heel diep wegliggende ruisvloer waaruit nauwelijks nog wat bovenuit komt. De 50 Hz piek op –128 dB wordt ergens opgepikt uit de omgeving waarin veel actieve apparatuur staat. Bij actieve voorversterkers worden dit soort dingen door de mantel der liefde bedekt, die ruis heet.

Music First Audio Classic v2 - FFT THD n 1 volt uit

Bovenstaand FFT plaatje is met de XLR uitgang gemaakt. Het plaatje hiernaast geeft de resultaten van de single ended cinch uitgangen. De verschillen zijn nihil.

 

 

 

Music First Audio Classic v2 - FFT THD n 14 volt uit

En hier bij een uitgangspanning van 14 volt. De regeltransformatoren geven geen krimp.

 

 

 

 

Music First Audio Classic v2 - THD n vs Frequentie 2 en 4 volt input

Hier zie je de THD+n vervorming afgezet tegen de frequentie bij 2 en 4 volt op de ingang. Tussen 100 Hz en 20 kHz een extreem gelijkmatige lijn door de frequentieband op een bijna onmeetbaar lage vervorming niveau.

 

 

Music First Audio Classic v2 - FFT THD n 14 volt uit, Cinch en XLR

Natuurlijk willen we ook graag weten of de kernverzadiging nog roet in het eten gooit bij een extreem hoge 14 volt uitgangspanning in een 10 kOhm belastingweerstand. Ook hier zijn de meetresultaten weer eersteklas en het verschil tussen single ended cinch en de gebalanceerde XLR uitgangen gering.

 

 

Music First Audio Classic v2 - Frequentierespons 20 en 600De frequentierespons opgenomen met twee verschillende bronimpedanties, de al genoemde 20 en 600 Ohm laten maar weinig verschuivingen zien. De lage impedantie geeft een fractie bredere frequentiebandbreedte dan de hogere. Resp. 75 en 80 kHz. De onvermijdelijke traforesonanties zijn pas zichtbaar boven 150 kHz.

 

Music First Audio Classic v2 - Frequentierespons zonder en met extra 6 dB gain

Het inschakelen van de extra 6 dB versterking veroorzaakt een, totaal onschuldige, verhoging van 1,1 dB rond 70 kHz.

 

 

 

Op de meetbank laat de Music First Audio Classic v2 resultaten zien die veel beter zijn dan wat ik verwacht had. Het apparaat meet ronduit gezegd geweldig goed.

Epiloog

Klein, sober, robuust, bijzonder mooi gemaakt, netjes afgewerkt maar verder weinig blingbling. Ruim voldoende aansluitmogelijkheden maar geen afstandsbediening, alleen een kanaalkeuzeknop en een volumeregelaar. Maar wel het allerbelangrijkst: de Music First Audio Classic v2 is niets minder dan een formidabel presterend audio apparaat.

En ik geef het ruiterlijk toe: voor mij persoonlijk ook een beetje (veel) een verwarrend apparaat, als al vele jaren lang een warm voorstander van het gebruik van actieve, en natuurlijk het liefst met buisjes uitgevoerde voorversterkers. Komt er daar ineens zo’n compact kastje binnen die zich binnen no time naar een plek in de top 5 van mijn persoonlijke beste audioapparatuur aller tijden wurmt.

Een voorversterker die eigenlijk geen voorversterker mag worden genoemd, maar wel alles doet wat van een goede voorversterker verlangt mag worden:

Voldoende spanningsversterking om nagenoeg iedere aangesloten eindversterker volledig uit te kunnen sturen.

De MFA methode lijkt de beste benadering van de zogenaamde rechte draad met versterking, die zelfs niks toevoegt of weg laat, waar actieve voorversterkerelektronica altijd zijn signatuur, goed, fout, mooi of lelijk, aan het geluid toe zal voegen.

Een over het hele, in de praktijk gebruikte werkgebied, een bijna ideale impedantie verhouding tussen bron en eindversterker… hoog aan de bron, laag aan de uitgang.

Zo stil mogelijk zijn werk doen en niet ruis- en/of brom-verhogend zijn om geen bottleneck in de audioketen te vormen. In feite is de Music First Audio Classic v2 gezien de extreem goede meetresultaten één van de weinige regelversterkers die ik ken die de 24 bit/ 192 kHz resolutie van een high res audiosignaal niet tot nauwelijks beperkt.

En de MFA doet zijn nobele werk niet alleen doodstil, het vormt ook nog een galvanische scheiding tussen bron en eindversterker, wat nihilerend werkt op onderlinge beïnvloeding door vervuiling uit randverschijnselen die er altijd in meer of mindere mate zijn bij apparatuur dat met een netstekker is uitgerust. Waarom denk je dat er anders zoveel lichtnetfilters en conditioners worden gemaakt?

Conclusie

Deze Music First Audio regelaar is voor mij een regelrechte ‘eye’, of moet ik zeggen ‘ear opener’. Ondanks de niet geringe aanschafprijs zeer warm aanbevolen als je eerste doel het bereiken van een zo hoog mogelijke geluidskwaliteit is. Daarbij is het een investering waar je vele jaren en langer plezier van kunt hebben.

Music First Audio Classic v2: 2200 Engelse pond.
Nederlandse importeur: Hear Everything Audio Import
Fabrikant : Music First Audio

 

Music First Audio Classic v2 voorpagina

Dick van de Merwe

Dick van de Merwe is een echte buizenveteraan. Zijn Triodedick zelfbouw projecten worden wereldwijd door hobbyisten gebouwd. Reeds vanaf 1997 deelt hij zijn kennis via geschreven en on-line media.

15 thoughts on “Music First Audio Classic v2 Preamp (deel 2)

  • 21 maart 2013 om 18:04
    Permalink

    Hoi Dick,
    Mooi stukje! Laatst heb ik nog op de site van Doede zitten kijken naar zn nieuwe DDDAC en de mogelijkheid om gebalanceerde uitgangen te gebruiken: dat gaat dus heel makkelijk!
    Maar, vraagje tov het getekende schema op pagina 3 van je review. Weet je zeker dat die TVC zo uitgevoerd is? Als het zo zou zijn, zouden er twee decks per kanaal nodig zijn voor het schakelen van de secundaire, oftewel 4 decks voor stereo. Op de foto zie ik maar twee decks, ik denk daarom dat de schakeling eerder is zoals getoond op deze site (TVCs van Silk Audio)
    http://www.diyhifisupply.com/node/341
    Wat denk jij?
    vriendelijke groeten, Erik

    Beantwoorden
      • 21 maart 2013 om 19:47
        Permalink

        Hoi Dick.
        Ik begrijp dat je 1 kanaal getekend hebt. In je tekening heb je twee taps (+ en – signaal) per verzwakking stap. Omdat je twee taps hebt, heb je ook een schakelaar met twee decks nodig per kanaal: een deck selecteert de +, de andere de -. En als je een stereo voorversterker hebt, zoals deze, zou je dus vier deks nodig hebben. Daarnaast, als je een tap voor + en een voor – zou hebben, zouden er zo’n 46 draden uit de secundaire van de transformator komen (23 stappen * 2 taps per stap). Dat zie ik echter niet terug op de foto: er zijn maar twee decks totaal, een voor L, een voor R. En, ik kan de draadjes niet zo goed tellen, maar t ziet er naar uit dat er 4 draden ‘ingaan’, en er twee bundeltjes met 12 elk ‘uitkomen’, dus 24 uitgangen (die naar de ELMA gaan).
        Ik zit al een tijdje naar die TVC van Silk Audio te kijken, omdat ie met USD 390 mooi geprijsd is, en wil die idd ook in kunnen zetten voor al die SE – gebalanceerde omzetting, en terug, en probeer uit te vinden hoe andere apparaten dat oplossen – daarom dat ik zo geïnteresseerd ben in hoe deze preamp dat doet!
        Bedankt voor je aandacht 🙂 Erik

        Beantwoorden
        • 21 maart 2013 om 20:50
          Permalink

          Eric,

          De MFA Classic v2 is een vol gebalanceerd ontwerp, dan ontkom je niet aan het gebruik met vier deks, of een dubbeldekker met per dek twee moedercontacten.

          Beantwoorden
  • 21 maart 2013 om 21:32
    Permalink

    Dick,
    De aanslutingen getoond op van de Silk Audio maken het ook een volledig gebalanceerd ontwerp. Ik vraag me dan alleen af – en jij misschien ook – waar die vier deks dan terug te vinden zijn in de foto op pagina 3? Dat is toch de foto van de unit die je aan het gebruiken bent?
    Ik denk nog steeds dat de tekening die je gemaakt hebt op pagina 3 niet klopt, omdat er geen twee draadjes per tap uit de transformator komen, maar ja, ik heb t ding niet in handen om de bedrading zelf langs te gaan.
    Groeten, Erik

    Beantwoorden
  • 21 maart 2013 om 21:40
    Permalink

    Hoi Dick,
    Nog even, ik keek weer even terug op de review van Marco van deze unit, en die schrijft ‘Per kanaal lopen er 24 draden naar de volumeregelaar. Alle bedrading is wel netjes gecodeerd en dat moet ook wel’. Als er 24 draden uit de trafo komen, en hij heeft 24 stappen, kan het dus niet zijn zoals je tekening op pagina 3, want in die configuratie zouden er meer dan 40 draden uit elke transformator moeten komen.
    Dit begint al op een discussie te lijken, maar dat wil ik eigenlijk niet. Ik denk dat ik aan de hand van de foto’s al veel heb geleerd, en dat t geheel ook nog eens goed klinkt stemt me ook tevreden 🙂
    Groeten, Erik

    Beantwoorden
  • 21 maart 2013 om 22:54
    Permalink

    Hi Dick, bedankt voor het mail adres. Ik zou ze een mailtje sturen, is idd mss handiger.

    Beantwoorden
  • 16 mei 2013 om 16:29
    Permalink

    De uitgang van de MFA voorversterker is niet echt gebalanceerd! Hij kan prima met echt gebalanceerde bronnen worden gebruikt, maar de uitgang heeft geen middentap, dus is pseudo-gebalanceerd. Dat levert dus niet altijd een correcte, netjes gebalanceerde push-pull oplossing. Meestal gaat het wel goed, maar ik weet niet zeker of het wel altijd veilig een fasedraaier kan vervangen.

    Beantwoorden
  • 19 mei 2013 om 13:34
    Permalink

    Beste Maarten,
    De uitgang van de MFA pre amp is wel degelijke gebalanceerd. Dat de middentap ontbreekt, betekent niet dat hij pseudo-gebalanceerd is, zoals jij zegt. De MFA is transformer balanced en dan is die middentap niet nodig.
    Een nadere uitleg hierover krijg ik een dezer dagen van Music First. Zodra ik de uitleg heb, zal ik ‘m hier posten.
    Met vriendelijke groet,
    Ton van der Veeken, Hear Everything Audio Import

    Beantwoorden
  • 20 mei 2013 om 11:44
    Permalink

    Beste Maarten en andere liefhebbers van versterkertechniek,
    Hier de uitleg die ik kreeg van Jonathan Billington van Music First Audio:
    “The balanced output on the Music First Audio preamplifiers are fully balanced. Hot goes to pin 2 and cold goes to pin 3. Because of the transformer nature of the pre-amp a centre tap going to pin 1 is not needed. This is not always the case with electronically balanced circuits. These circuits need a ground going to pin 1 to act as a ‘return’ for the signal.

    A very complicated transformer design means that only a single deck of switching is needed for each channel.”

    Met groet,
    Ton van der Veeken, importeur MFA

    Beantwoorden
  • 21 mei 2013 om 11:20
    Permalink

    Dat is gewoon niet waar! De meeste eindverterkers zijn intern niet gebalanceerd, en dan maakt het niet uit, maar een trafo kan nog steeds aan een kant naar aarde worden getrokken. Als je eindversterker echt gebalanceerd is dan zie ik niet in hoe dat correct kan werken, omdat beide kanten van de XLR ouput van de MFA zweven. Je kunt dan gewoonweg nooit een goed symmetrisch resultaat krijgen.

    Maarten

    Beantwoorden
  • 04 juni 2013 om 11:23
    Permalink

    Bedankt. Overigens wel een erg interessante recensie. Ik ben een grote liefhebber van TVC voorversterkers. Als je de MFA goed vind dan moet je zeker ook de Townshend Allegri eens proberen. Dat is aan AVC (dus zeker niet gebalanceerd, omdat een kant gewoon aan aarde hangt) en geen TVC, maar klinkt daardoor wat steviger in de bas en wat levendiger. De Music First is universeler, met XLR in en uit, en de mogelijkheid om aardlussen te breken, maar de Allegri klinkt wel erg goed.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.