Music First Audio Classic v2

Music First Audio Classic v2 Preamp (deel 2)

Hoe doet Music First Audio het dan?

Music First Audio doet het totaal anders. Je ziet het er niet aan de buitenkant aan af, maar de transformator met veel aftakkingen methode heeft aparte voor ons geweldig fijne eigenschappen. Een trafo kan hoge spanningen omlaag transformeren en visa versa. Maar naast het spanningen transformeren vindt er gelijk ook een impedantie transformatie plaats. En die is het kwadraat van die van de wikkelverhouding tussen de primaire kant van de trafowikkeling (daar wordt de ingangsspanning op aangesloten) en de secundaire zijde (waar de spanning weer afgenomen wordt, ofwel de uitgaande kant). Van deze eigenschappen maken we ook dankbaar gebruik bij de uitgangstransformatoren in buizen eindversterkers.

Audio First Music principeschema

Trafo’s voor audiogebruik zijn toch al speciale dingen. Waar een voedingstrafo slechts met een 50 Hz hoeft te dealen willen we de trafo’s voor de signaalweg graag zo breedbandig mogelijk maken. Daarvoor zijn speciale meerlaags wikkelrecepten uitgedokterd, die de interne capaciteit tussen de wikkelingen zo laag mogelijk moet houden. Een audiotrafo moet ook in de laagste octaven niet in problemen komen. Kernverzadiging in de lage frequenties hebben hun invloed op het totale geluidsbeeld. Vergeet niet dat het verzadigen van een kern de goede werking van de transformator effectief om zeep helpt.

Music First Audio Classic v2 in audiorek (3)Alles op een rij

Ik heb de in en uitgangsspanningen eens bij verschillende instellingen van de volumeknop gemeten en in een tabel gezet. Hier kun je snel aflezen dat de ingangsimpedantie bij een aangesloten eindversterker (ik heb voor het gemak maar 10 kOhm genomen, een waarde die ik in de praktijk regelmatig tegen kom) extreem hoog is bij de laagste standen van de volumeregelaar. Ik zit in mijn opzet in het audiorek gemiddeld zo tussen 20 en 30 dB op de schaal rond de draaiknop. En de 10 dB stand voor headbang luidheid. De aangesloten DAC, tuner, CD-speler of andere aangesloten bron, dat maakt niet uit, wordt dus in de praktijk totaal niet tot nihil extra belast door de aangesloten versterker.

Ingangsspanning is vast op 4000 millivolt

volume
dB

uitgang-
spanning
(millivolt)

spannings-
verhouding

impedantie-
verhouding

Bij afsluit-
weerstand van
10 kOhm wordt de
Ingangsimpedantie:
(Megaohm)

40

40

100 : 1

10.000

100

30

120

33.33 : 1

1110

11,1

20

400

10 :  1

100

1

10

1.18

3.39 : 1

11.5

115 kOhm

0

3365

1 : 1

1

10 kOhm

helemaal open +6 dB gain

7250

1 : 0.55

-3.24

3.07 kOhm

En visa versa…

We kunnen de impedantieverhoudingen natuurlijk ook vanaf de andere (secundaire) kant bekijken, De MFA Classic v2 is immers een transformator. Ik heb hier als voorbeeld een bron, dat kan een CD-speler, DAC of phonovoorversterker versterker zijn, dat is weer om het even, die een voor het gemak  aangenomen uitgangsweerstandimpedantie heeft van 100 Ohm. Een waarde die in de praktijk niet onrealistisch is.

Als de uitgang rechtstreeks op de ingangen van de MFA regelaar worden aangesloten wordt de impedantie in dezelfde verhoudingen omlaag getransformeerd als in de hier bovenstaande tabel. Voor de lol toch even doen.

Bij de onderstaande uitkomsten in de laatste kolom moet nog wel de ohmse weerstand van de wikkeldraad van de secundaire kant worden opgeteld. Die varieert met de stand van de volumeregelaar: hoe dichter bij de 0 dB stand, hoe hoger de weerstand. Bij de 0 dB stand van de volumeknop is dat 600 ohm, bij de –20 dB stand is de draadweerstand nog maar 33 Ohm, bij lagere standen snel nog verder afnemend. De minst ideale situatie is de volumeknop helemaal open gedraaid plus de extra bijgeschakelde +6 dB spanningsversterking. In dat geval moet er nog 900 Ohm bij de theoretische 324 Ohm in de tabel hieronder worden opgeteld.

Ingangsspanning is vast op 4000 millivolt

volume
dB

uitgang-
spanning
(millivolt)

spannings-
verhouding

impedantie
verhouding

Een bron-
weerstand van
100 Ohm op de ingang geeft een
uitgangsimpedantie van:(Ohm)

40

40

100 : 1

10.000

0,01

30

120

33.33 : 1

1110

0,09

20

400

10 : 1

100

1 (+33)

10

1.18

3.39 : 1

11.5

8,7

0

3365

1 : 1

1

100 (+600)

0 +6 dB gain bijgeschakeld

7250

1 : 0.55

-3.24

324 (+900)

Je ziet dat de aftakkingen op de transformator vanaf -10 dB en lager een snel dalende uitgangsimpedantie aan de Classic v2 geeft. Maar zelfs de 0 dB instelling laat nog een nette bruikbare waarde zien.

Dick van de Merwe

Dick van de Merwe is een echte buizenveteraan. Zijn Triodedick zelfbouw projecten worden wereldwijd door hobbyisten gebouwd. Reeds vanaf 1997 deelt hij zijn kennis via geschreven en on-line media.

15 thoughts on “Music First Audio Classic v2 Preamp (deel 2)

  • 21 maart 2013 om 18:04
    Permalink

    Hoi Dick,
    Mooi stukje! Laatst heb ik nog op de site van Doede zitten kijken naar zn nieuwe DDDAC en de mogelijkheid om gebalanceerde uitgangen te gebruiken: dat gaat dus heel makkelijk!
    Maar, vraagje tov het getekende schema op pagina 3 van je review. Weet je zeker dat die TVC zo uitgevoerd is? Als het zo zou zijn, zouden er twee decks per kanaal nodig zijn voor het schakelen van de secundaire, oftewel 4 decks voor stereo. Op de foto zie ik maar twee decks, ik denk daarom dat de schakeling eerder is zoals getoond op deze site (TVCs van Silk Audio)
    http://www.diyhifisupply.com/node/341
    Wat denk jij?
    vriendelijke groeten, Erik

    Beantwoorden
      • 21 maart 2013 om 19:47
        Permalink

        Hoi Dick.
        Ik begrijp dat je 1 kanaal getekend hebt. In je tekening heb je twee taps (+ en – signaal) per verzwakking stap. Omdat je twee taps hebt, heb je ook een schakelaar met twee decks nodig per kanaal: een deck selecteert de +, de andere de -. En als je een stereo voorversterker hebt, zoals deze, zou je dus vier deks nodig hebben. Daarnaast, als je een tap voor + en een voor – zou hebben, zouden er zo’n 46 draden uit de secundaire van de transformator komen (23 stappen * 2 taps per stap). Dat zie ik echter niet terug op de foto: er zijn maar twee decks totaal, een voor L, een voor R. En, ik kan de draadjes niet zo goed tellen, maar t ziet er naar uit dat er 4 draden ‘ingaan’, en er twee bundeltjes met 12 elk ‘uitkomen’, dus 24 uitgangen (die naar de ELMA gaan).
        Ik zit al een tijdje naar die TVC van Silk Audio te kijken, omdat ie met USD 390 mooi geprijsd is, en wil die idd ook in kunnen zetten voor al die SE – gebalanceerde omzetting, en terug, en probeer uit te vinden hoe andere apparaten dat oplossen – daarom dat ik zo geïnteresseerd ben in hoe deze preamp dat doet!
        Bedankt voor je aandacht 🙂 Erik

        Beantwoorden
        • 21 maart 2013 om 20:50
          Permalink

          Eric,

          De MFA Classic v2 is een vol gebalanceerd ontwerp, dan ontkom je niet aan het gebruik met vier deks, of een dubbeldekker met per dek twee moedercontacten.

          Beantwoorden
  • 21 maart 2013 om 21:32
    Permalink

    Dick,
    De aanslutingen getoond op van de Silk Audio maken het ook een volledig gebalanceerd ontwerp. Ik vraag me dan alleen af – en jij misschien ook – waar die vier deks dan terug te vinden zijn in de foto op pagina 3? Dat is toch de foto van de unit die je aan het gebruiken bent?
    Ik denk nog steeds dat de tekening die je gemaakt hebt op pagina 3 niet klopt, omdat er geen twee draadjes per tap uit de transformator komen, maar ja, ik heb t ding niet in handen om de bedrading zelf langs te gaan.
    Groeten, Erik

    Beantwoorden
  • 21 maart 2013 om 21:40
    Permalink

    Hoi Dick,
    Nog even, ik keek weer even terug op de review van Marco van deze unit, en die schrijft ‘Per kanaal lopen er 24 draden naar de volumeregelaar. Alle bedrading is wel netjes gecodeerd en dat moet ook wel’. Als er 24 draden uit de trafo komen, en hij heeft 24 stappen, kan het dus niet zijn zoals je tekening op pagina 3, want in die configuratie zouden er meer dan 40 draden uit elke transformator moeten komen.
    Dit begint al op een discussie te lijken, maar dat wil ik eigenlijk niet. Ik denk dat ik aan de hand van de foto’s al veel heb geleerd, en dat t geheel ook nog eens goed klinkt stemt me ook tevreden 🙂
    Groeten, Erik

    Beantwoorden
  • 21 maart 2013 om 22:54
    Permalink

    Hi Dick, bedankt voor het mail adres. Ik zou ze een mailtje sturen, is idd mss handiger.

    Beantwoorden
  • 16 mei 2013 om 16:29
    Permalink

    De uitgang van de MFA voorversterker is niet echt gebalanceerd! Hij kan prima met echt gebalanceerde bronnen worden gebruikt, maar de uitgang heeft geen middentap, dus is pseudo-gebalanceerd. Dat levert dus niet altijd een correcte, netjes gebalanceerde push-pull oplossing. Meestal gaat het wel goed, maar ik weet niet zeker of het wel altijd veilig een fasedraaier kan vervangen.

    Beantwoorden
  • 19 mei 2013 om 13:34
    Permalink

    Beste Maarten,
    De uitgang van de MFA pre amp is wel degelijke gebalanceerd. Dat de middentap ontbreekt, betekent niet dat hij pseudo-gebalanceerd is, zoals jij zegt. De MFA is transformer balanced en dan is die middentap niet nodig.
    Een nadere uitleg hierover krijg ik een dezer dagen van Music First. Zodra ik de uitleg heb, zal ik ‘m hier posten.
    Met vriendelijke groet,
    Ton van der Veeken, Hear Everything Audio Import

    Beantwoorden
  • 20 mei 2013 om 11:44
    Permalink

    Beste Maarten en andere liefhebbers van versterkertechniek,
    Hier de uitleg die ik kreeg van Jonathan Billington van Music First Audio:
    “The balanced output on the Music First Audio preamplifiers are fully balanced. Hot goes to pin 2 and cold goes to pin 3. Because of the transformer nature of the pre-amp a centre tap going to pin 1 is not needed. This is not always the case with electronically balanced circuits. These circuits need a ground going to pin 1 to act as a ‘return’ for the signal.

    A very complicated transformer design means that only a single deck of switching is needed for each channel.”

    Met groet,
    Ton van der Veeken, importeur MFA

    Beantwoorden
  • 21 mei 2013 om 11:20
    Permalink

    Dat is gewoon niet waar! De meeste eindverterkers zijn intern niet gebalanceerd, en dan maakt het niet uit, maar een trafo kan nog steeds aan een kant naar aarde worden getrokken. Als je eindversterker echt gebalanceerd is dan zie ik niet in hoe dat correct kan werken, omdat beide kanten van de XLR ouput van de MFA zweven. Je kunt dan gewoonweg nooit een goed symmetrisch resultaat krijgen.

    Maarten

    Beantwoorden
  • 04 juni 2013 om 11:23
    Permalink

    Bedankt. Overigens wel een erg interessante recensie. Ik ben een grote liefhebber van TVC voorversterkers. Als je de MFA goed vind dan moet je zeker ook de Townshend Allegri eens proberen. Dat is aan AVC (dus zeker niet gebalanceerd, omdat een kant gewoon aan aarde hangt) en geen TVC, maar klinkt daardoor wat steviger in de bas en wat levendiger. De Music First is universeler, met XLR in en uit, en de mogelijkheid om aardlussen te breken, maar de Allegri klinkt wel erg goed.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.