Een prachtige monitor speaker met bijpassende subwoofer. Een heerlijk muzikaal stel! - Audio-Creative

Monitor Audio Gold GX50 en de Gold GXW-15 subwoofer

Natuurlijk en homogeen geluidsbeeld

De GX50 zet al direct na plaatsing een mooi geluidsbeeld neer. Zonder subwoofer valt de monitor al vrij vroeg af en mis ik wel wat laag. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van ruimteakoestiek. Ik heb een grote luisterruimte en daar ‘verdwijnt’ al snel veel laagenergie. Als ik de set in mijn andere (veel kleinere) luisterruimte plaats is het laag veel meer aanwezig en heb ik totaal geen behoefte aan meer laag.

Maar in mijn grote luisterruimte is het inzetten van een subwoofer tot 55 Hz. wel heel erg prettig en ik ben dan ook blij dat Monitor Audio de GXW-15 subwoofer heeft meegeleverd. Waar ik in eerste instantie een beetje huiverig voor ben, is het hoog. Zoals gezegd , heb ik de ervaring dat bandtweeters een bepaalde scherpte laten horen. Monitor Audio heeft dit ondervangen door gebruik te maken van een dikkere folie. En dat is goed te horen. Zonder al te veel in te leveren in sprankeling en detaillering is het hoog geenszins scherp. De set speelt heel natuurlijk en homogeen. Bijna onopvallend. Plaatsing is , zoals bij elke luidspreker en monitoren in het bijzonder, wel erg belangrijk.

Goede plaatsing is belangrijk

Isotek-1Ik denk dat er vaak te weinig aandacht wordt besteed aan een optimale plaatsing van luidsprekers en het zal je verbazen hoeveel effect goede plaatsing op de uiteindelijke muziekbeleving is. Ik zou zeggen, check je set nog eens na. Of koop een goede set-up CD, b.v. deze van Isotek. Deze cd laat je in een aantal eenvoudige stappen door de plaatsingsmogelijkheden van je luidspreker lopen waarbij alle belangrijke aspecten worden doorgelopen. Fasetest, positie van de luidspreker, soundstage test, stereo image test en een frequency range test. Zeer boeiende materie en voor iedereen eenvoudig uit te voeren. Ik heb gemerkt dat zelfs een verplaatsing van enkele centimeters van grote invloed is op de totale muziekbeleving. Een investering van een paar tientjes is in deze CD dan ook goed besteed en brengt veel meer verandering, verbetering en voldoening dan bijvoorbeeld een kostbare set interlinks voorzien van een gegarandeerde dosis ingestraalde aardlekstralen welke garant staan voor hemelse klanken, voor wie het wil horen.

Meer laag met de Monitor Audio subwoofer

Naar mijn smaak mag het totale beeld wel wat meer warmte en laag hebben en heb ik al snel de GXW-15 subwoofer op zijn plaats gezet. Even zelf laten inregelen volgens de eenvoudige gebruiksaanwijzing en daarna lekker op de luisterplek het laag fine-tunen. Een kind kan de was doen. En dan wordt het echt een heel andere geluidservaring.

De subwoofer is volledig naadloos in te regelen en klinkt perfect geïntegreerd bij de monitor set. Ik kan niet vaak genoeg benadrukken hoe fijn het is om en goede laagreproductie te hebben. Het geeft meer body, volume en betrokkenheid bij de muziek. Het ‘draagt’ als het ware de klanken van de monitor luidspreker als een soort onderdeken van geluid. Als je de subwoofer daarna uitschakelt blijft er een iel en dun geluid over en weet je wat je werkelijk het effect is van een goede laagaanvulling.

De set speelt erg mooi op een goede transistorversterker. Echter aansluiten op mijn 300B buisversterkers geeft ook een heerlijk luisterresultaat. Het maakt het hoog en midden nog wat warmer, ruimtelijker en wat smeuïger. Het sublaag van de GXW-15 heeft zijn eigen versterker dus blijft onveranderd goed. Het geheel maakt deze set tot een goede en makkelijk integreerbare luidsprekerset, welke niet al te veel eisen stelt aan ruimte of versterking.