Recensie Micromega MyDAC DA - converter, de nieuwe maatstaf?

Recensie Micromega MyDAC

Installeren

Ik heb de Micromega MyDAC zowel in mijn eigen audioset gebruikt, met de iMac als bron als in een speciaal rond een Apple Macbook opgebouwde configuratie.

iMac met Pure MusicOp de iMac aangesloten wordt de MyDac onmiddellijk herkent en speelt de muziek binnen no time. Ik ben absoluut geen Apple idolaat, ik werk normaal gewoon op een Windows pc, maar als ik Apple iets na moet geven is het wel de vriendelijke omgang voor muziekgebruik. Dat heeft mij anderhalf jaar geleden ook over de streep getrokken om voor mijn muziekweergave een iMac aan te schaffen.

Bij Apple hoef ik zelden aparte drivers te installeren, het is meestal plug ‘n’ play. De beste softwareplayers voor muziek worden opvallend genoeg ook voor Apple gemaakt. Ik zou het doodzonde vinden als ik de Amarra, Pure Music en Audirvana spelers niet meer kon gebruiken. Het door velen verguisde iTunes is niet de beste klinkende speler, ik wil er zo liever niet eens naar luisteren, maar heeft wel de meest comfortabele gebruikersinterface die ik ken en de pas uitgekomen versie 11 heeft er nog weer een schep bovenop gedaan. En net deze interface kan worden gekoppeld aan bovengenoemde muziekspelers.

Micromega Mydac met Macbook (2)
De iMac staat permanent op het audiorek en wordt alleen voor muziekweergave ingezet. De muziekfiles staan op een via een Firewire kabel aangesloten Drobo met vier schijven van 3 TB aan boord. Mocht er eens een harde schijf problemen geven, één van de twee zekerheden in het leven van een mens, de andere is dat je op een kwade dag, vroeg of laat, zelf het loodje legt, dan krijg ik meteen een errror bericht op het scherm van de iMac en wisselt vervolgens de corrupte schijf on the fly uit met een nieuwe. Hetzelfde kan ook als er op een gegeven moment een grotere opslagcapaciteit wenselijk wordt. De schijven worden dan over een aantal dagen één voor één vervangen.

Micromega Mydac met Macbook (1)De tweede opzet is met de MyDAC aangesloten op een Macbook. Hier staat de muziek op een Western Digital USB schijf. Dit geeft een compacte prettig hanteerbare muziekbron. Op deze Mac heb ik de Channel D Pure Music softwareplayer geïnstalleerd.

Wel eerst even het menu nalopen voor het beste resultaat…

Micromega Mydac Pure Music (7)

Hier is te zien dat de Micromega DAC wordt gebruikt en Pure Music als memoryplayer is ingesteld. (klik eventueel op de plaatjes voor een grotere afbeelding).

Muziek

Het belangrijkste is natuurlijk: hoe klinkt het. Je kunt lang en breed praten over de mooie techniek maar als het als een natte dweil klinkt zijn we snel klaar. De Micromega MyDAC klinkt echter boven verwachting. De muziek wordt breed neergezet, met een behoorlijk diep podium. Het geluid heeft iets lichtvoetigs zonder overigens maar het geringste spoor van wat bij vroegere digitale weergave kenden. Die typische digitale klank zijn we gelukkig al lang kwijt.

De MyDAC speelt CD rips met speels gemak maar laat de verfijning dat muziek in een hogere resolutie met zich mee brengt goed horen. Het is verduld nog aan toe niet gering wat deze DAC, die toch, ik tip het nog maar een keer aan, voor een meer dan sympathieke prijs van eigenaar wisselt, me laat horen.

Micromega Mydac binnenkant detailIk ken meer prima converters in de betaalbare klasse. De al eerder genoemde Musical Fidelity V-DAC II bijvoorbeeld, die ook iets van dat lichtvoetige van de MyDAC heeft, maar in direct vergelijk net weer iets minder vloeiend in de weergave is.

Of de door mij gewaardeerde Arcam rDAC, die ook een mooie USB aansluiting bezit, maar begrenst op 96 kHz, klinkt wat ronder, voller, maar opvallend genoeg ook iets minder transparant. Ik heb de Cambridge Audio Dac Magic Plus helaas niet meer in huis voor een 1 op 1 vergelijk. Wel de grote veel duurdere luxe broer de Azur 951, maar dat blijkt een brug te ver voor de dappere MyDAC,

Evenals een Metrum Octave, ook beroemd geworden dank zij het internet, ruim twee en een half keer duurder dan de MyDAC en alleen uitgerust met SPDIF ingangen, wat een reëel vergelijk bij voorbaat al een beetje uit het lood slaat, vormt een Waterloo voor de kleine Micromega held. De Metrum Octave, via een Stello U3 converter aangesloten op de iMac (hupsakee, wel weer 500 euro extra er bij) heeft beduidend meer autoriteit en precisie. Maar mag het ook?

Al met al weert de Micromega MyDAC zich kranig tegenover de concurrentie en steekt daar met de erg mooie USB connectie zelfs een eind bovenuit. Het is domweg lekker muziek genieten met de MyDAC tussen pc en versterker. We maken mooie tijden mee dat we dit kaliber DA-converters voor deze prijs in huis kunnen halen.

Micromega Mydac schuinboven(2)Ik heb de MyDAC ook nog een tijdje aangesloten op de SPDIF cinch ingang, met tussenkomt van een M2Tech EVO USB naar SPDIF converter. Toch een gewaardeerde converter. Maar de Mac direct in geplugd op de MyDAC USB ingang krijgt toch ruimer mijn voorkeur dan ik op voorhand gedacht had. Het klinkt gewoon ruimtelijker en vrijer.

De eigen USB elektronica is blijkbaar van een dusdanig niveau dat het moeilijk wordt dit hoge niveau ook via de SPDIF ingangen te evenaren. Begrijp me goed: er is niks mis met de kwaliteit van de SPDIF aansluiting van de MyDAC, maar de chocolade wordt blijkbaar geserveerd aan de USB ingang.

12 thoughts on “Recensie Micromega MyDAC

• 06 januari 2013 om 23:17

Leuk te lezen over de Mydac, en ik dacht direct dat is wat voor mij. Maar hoe kun je nu flac files afspelen via de I-Mac. Ik heb ook een I-Mac maar I tunes speelt geen Flac. Apple is een tegenstander van Flac omdat ze hun eigen systeem willen beschermen. Dan moet ik alles overzetten (en ik heb nogal wat Flac bestanden) naar een ander bestand byv. AIFF. Dus hoe doet u dat dan? Moet ik dan toch een VCL player of XBMC donloaden? Dat lijkt me qua kwaliteit nu ook weer niet aan te raden dacht ik. In ieder geval is het weer via een omweg.
    Kunt u me a.u.b. commentaar hierop geven?
    Alvast Bedankt,

Frans Gommers

• 06 januari 2013 om 23:23

Ha Frans, FLAC is ook op een Mac uitstekend te spelen, alleen niet via de iTunes methode. Ik gebruik voor FLAC files, en ook SA-CD iso files, de Audirvana player, die ook hier op de site wordt beschreven.

• 06 januari 2013 om 23:49

Beste Dick,

Dat ging snel. Ja, ik ben eigenlijk maar een leek op dit gebied. In de Apple winkels doen ze niet echt hun best om je te helpen en prive ken ik niemand die in deze materie geinteresseerd is. Ik zou er goud voor geven (nou ja hmm) om een vakman thuis alles te laten installeren. Zoals een Nas en een DAC en streamer etc. Alles kun je kopen maar aansluiten thuis, ho maar. Een ijskast wordt thuis netjes in het stopcontact gestoken na plaatsing maar ingewikkelde apparatuur moet je zelf maar opknappen. Zo laten ze natuurlijk een hoop omzet liggen want ik koop pas iets als men thuis komt installeren. Voor jullie is dat natuurlijk onbegrijpelijk als je leest wat jullie allemaal voor technische capriolen uithalen. Petje af!

Heel erg bedankt en ik blijf toch interesse houden,

Frans

• 07 januari 2013 om 23:35

Goede avond Dick,

Kun je i.p.v. een I mac ook een I-pad gebruiken en die aansluiten op de Dac?
          Trouwens begrijp ik het goed, gaat Apple zelf een flac Player voor I-tunes invoeren?
          Dag,
          Frans

• 17 januari 2013 om 11:32

Dag Dick, ik heb de MyDac ook onderhanden voor HVT en kom in feite tot dezelfde conclusie. Was alleen benieuwd naar jouw ervaringen in een Windows omgeving en met name het USB 2.0 verhaal.

• 26 januari 2013 om 09:07

Ha Bert, Ik heb de MyDAC eigenlijk alleen achter twee Macs gebruikt. Naast mijn dagelijks gebruikte iMac muziekbron heb ik een paar weken de genoemde Macbook pro te leen gehad. Normaal gebruik ik ook een Windows mini pc in de hobbykamer, die ook wordt ingezet om metingen via de USB ingang te kunnen doen.

• Evert Aaij
      04 februari 2013 om 21:27

Ik heb met Windows 8 wel problemen met de installatie.
      Alle instructies van de Micromega website gevolgd omdat W8 de driver normaal niet accepteert. Maar tijdens de installatie krijg ik de melding dat de driver niet geschikt is voor dit besturingssysteem.
      Iemand een tip??

• 05 maart 2014 om 15:48

Hoi Evert

Even USBDeview bij NirSoft downloaden, hiermee krijg je alle USB drivers welke ooit op je computer zijn geïnstalleerd in beeld, met dit tooltje kan je ook direct drivers de-installeren, gewoon alles eraf gooien wat je niet in gebruik hebt, mogelijk heb je een conflict met andere USB (DAC) drivers welke nog op je computer staan.

• 05 maart 2014 om 01:54

Door deze test hangt deze er nu bij mij ook tussen, ik mocht hem op proef proberen…..ik vind hem super hij bevalt mij beter dan de Zodiac Gold die ik hier ook op proef heb gehad…..wat een geluid het is echt ongelooflijk!!!! bedankt dat jullie dit aan mij hebben bekend gemaakt …….voor 300 euries super!!!!!!!!!!!

• 30 maart 2014 om 15:51

Hai Dick,
    Ik heb een UL40-S2 buizenversterker van Menno van der Veen en Elipson 1303 speakers, in mijn gehoor een prachtige set up. Nu heb ik van de week een Pioneer BDP 160k blue ray/DVD speler gekocht en wil een nieuwe HDTV van Samsung kopen. Die heeft geen analoge audio uitgang, alleen optisch en coaxial digitaal. Heeft het volgens jou zin om de Micromega MyDac DAC tussen de TV en de versterker te plaatsen? De Pioneer speler heeft weliswaar wel analoog uit, maar de ingebouwde DAC is van slechte kwaliteit en het filmgeluid van schijfjes over de hifi klinkt vlak en saai. Misschien heeft het dus eveneens zin om de MyDac tussen de speler en de versterker te zetten. Zou het geluid volgens jou in beide gevallen hoorbaar verbeteren?

• 17 september 2014 om 02:27

Hallo,
    Ik zat deze review nog eens terug te kijken, en toen dacht ik: laat ik mijn mening even geven…
    Kortom, een geweldig apparaat! De muziek die vanaf Spotify (Premium) via deze DAC naar de versterker gaat klinkt gewoon goed, en dat is helemaal goed te horen met de MyZic hoofdtelefoonversterker uit dezelfde serie van MicroMega. Mijn voeten kunnen niet stoppen met tappen op de muziek (meestal jazz…). Ik gebruik hem overigens vanaf een Windows PC, of af en toe via de Toslink vanaf een Humax harddiskrecorder, klinkt ook niet slecht, maar dat gebruik ik ook meer voor muziekuitzendingen… Afijn, ik ben blij met die kleine kastjes!!!
    Groet, Gerard…