De C2300 kan evenals de MC275 uitstekend in combinatie worden ingezet met zowel McIntosh als die van andere fabrikanten. - Audio-Creative

McIntosh C2300 voorversterker

On the double…

Een MC versterker zie je eigenlijk zelden tot nooit met alleen buizen opgebouwd. De eigen ruisbijdrage van de schakeling zal snel onacceptabel zijn. Zelfs met moderne opamps valt het niet mee om een voldoende ruisarme MC ingang te bouwen. Daar moet je ook naar de echt ruisarme types op zoek. Dat zal de reden zijn dat de voorgangers van de C2300, zelfs de nog de vrij recente C2200, het alleen met een MM preamp moesten doen waar de 2300 wel van een volwaardige MC ingang aan boord heeft. Sterker nog: er worden zelfs geheel gescheiden MC en MM voorversterkers gebruikt, met ieder hun eigen buisjes en cinchaansluitingen. C2300_sfeerplaatje_buisjesMet het verschil dat een op de MC ingang aangesloten element eerst door een solid state prepre wordt geleid waar met een viertal parallel geschakelde separaat ,ofwel met losse transistoren, opgebouwd versterkertrapjes, het signaal eerst op pakweg MM signaalniveau wordt gebracht. Het parallel zetten van transistoren is een oude truc om het ruisniveau effectief omlaag te krijgen. Via de programmeerfunctie, op de versterker of via de afstandsbediening in je luisterstoel, kun je ‘on the fly’ de juiste versterkingsfactor en afsluitbelasting bepalen. Bij MM elementen kan de ingangscapaciteit op verschillende afsluitcapaciteiten worden ingesteld, bij een MC element de best klinkende afsluitweerstand.

Ik krijg bijvoorbeeld erg mooie resultaten met een Benz high output MC element op de MC ingang waarvan de gain op het laagste punt is ingesteld en de afsluitweerstand op 1 kOhm. High output MC elementen worden vaak op een standaard 47 kOhm ingang gebruik van een MM voorversterker. Maar niet zelden blijkt een lagere afsluitweerstand toch beter voor een beter klinkend eindresultaat. Met de C2300 kunt je variëren wat je maar wilt en je hoort meteen wat het af en bijschakelen voor het geluid uitmaakt.

Volume regelen

De volumeregeling in de C2300 is bijzonder. In veel hedendaagse versterkers zie je een (motor gestuurde) potmeter om dit klusje te klaren, of een elektronische regeling rond een chip. Meer Luxe, en kostbaarder, is een mechanische stappenschakelaar met een serie losse weerstanden er aan gesoldeerd. Vaak betreft het 24 stappers, of in de nog chiquere (en duurdere) exemplaren 48 staps regelaars. McIntosh schakelt ook met separate weerstanden, maar doet via een groot aantal verouderingsarme reedrelais, in maar liefst 214 stappen van 0,5 dB. Een Reed relais is een glazen buisje, gevuld met een edelgas, met een maak of breekcontact er in. Het contact kan met een spoeltje waardoor een stroompje wordt gestuurd, en zo een magnetisch veld opwekt, worden geschakeld. Het glazen buisje en de spoel zijn samen in een kunststof behuizing gegoten.

Normaal wordt een volumeregelaar vóór de ingang van een versterker gezet. Dat voorkomt vroegtijdig oversturen mocht de aangesloten bron veel uitgangspanning geven. Het nadeel is dat de ruis die iedere versterkerschakeling van nature in meer of mindere mate opwekt onverzwakt door wordt gegeven naar de eindversterker en uiteindelijk hoorbaar kan worden in de luidsprekers. Dit komt het meest voor bij voor en eindversterker combinaties die niet goed op elkaar zijn afgestemd qua ingangsgevoeligheid.

Twee keer is beter?

Zet je de volumeregelaar toch achter de voorversterker? Wordt de ruis mooi gelijktijdig evenredig met het muzieksignaal mee verzwakt. Twee vliegen in een klap! Een veel betere oplossing dus… Nou…eh, niet echt dus. De onverzwakte ingang krijgt dan immers steeds het volledige uitgangsignaal uit de bron voor de kiezen. Neem bijvoorbeeld een cd speler, die geeft al vaak 2 volt of meer uitgangspanning. Met als resultaat een bijna 100% kans op oversturen van de ingang en de bijhorende gehoor teisterende vervorming.

C2300_in_audiorekMcIntosh gaat heel slim voor beide methodes gelijk! Zowel vóór als achter de lijntrap is een volumeregelaar te geplaatst die simultaan werken. Je merkt er niks van, je hoort het echter wel. Of beter gezegd: je hoort eigenlijk niks. Het maakt de C2300 doodstil in zijn werking. Pas als de volumeknop, zonder muziek, ver opengedraaid wordt kun je de eigen ruis van de elektronica in de tweeter op horen komen, als de ingangsgevoeligheid van de achter geschakelde eindversterker tenminste voldoende hoog is. Zelfs met de meest gevoelige eindversterker achter de Mac is er tijdens dagelijks gebruik geen ruis te horen. Ik heb er probleemloos en met succes een bovengemiddeld gevoelige solid state eindbak van Advance Acoustic achter gehad. Heel apart. Meestal moet ik in dit soort situaties wel een extra verzwakker voor de eindversterkeringang plaatsen om het regelbereik een beetje normaal te maken én om de ontstane hoorbare ruis te verminderen. Een overgevoelige eindversterkeringang werkt immers als vergrootglas voor alles wat daar voor aan elektronica aangesloten is.

Dick van de Merwe

Dick van de Merwe is een echte buizenveteraan. Zijn Triodedick zelfbouw projecten worden wereldwijd door hobbyisten gebouwd. Reeds vanaf 1997 deelt hij zijn kennis via geschreven en on-line media.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.