De La Scala behoort tot de Heritage serie van Klipsch, het klassieke fundament van deze fameuze fabrikant. Klipsch bewijst dat ze ook in de 21e eeuw nog klassieke volhoorn topluidsprekersystemen kunnen bouwen. - Audio-Creative

Klipsch La Scala


Midden en hoog hoorn

De gebruikte hoorn voor het midden is de exponentieel verlopende K-55-X, aangedreven door een 2 inch compressiedriver met Phenolic membraam. Deze driver wordt in Texas geproduceerd door Mitec. De hoorn voor het hoog wordt aangedreven door een 1 inch compressiedriver, de eveneens exponentiele K-77-F. Klipsch gebruikte hiervoor oorspronkelijk drivers van Electro Voice, maar deze Amerikaanse fabriek is gestopt met de produktie. Naar wat ik gelezen heb wordt de huidige driver nu in de Filippijnen gemaakt als een perfecte kopie van de oude EV. Vandaar de ‘F’ in het typenummer. De aansluitterminals zijn in bi-wire uitgevoerd waar spades, banaanstekker of losse draden inpassen. De laagkast heeft z’n eigen ingangen aan de bovenkant, tussen de twee kasten in. De cross-over frequenties tussen de luidsprekerunits liggen op 400 en 4500 Hz. Het filter zelf is opgebouwd met 10 foliecondensatoren, 8 spoelen en 6 weerstanden. Het is op een stevige printplaat uitgevoerd en tegen de achterwand van de mid/hoog kast gemonteerd. De afwerking is ook aan de binnenkant, waar normaal geen mensen komen, heel netjes.

De hoorn als mechanische versterker?

LaScala_kleinNee, de hogere gevoeligheid heeft niets met versterken te maken. De hoorn is meer een impedantieaanpassing wat een veel betere koppeling geeft tussen de luidsprekerconus en buitenlucht. Bij een compressiedriver is de ingang van de hoorn kleiner dan het afstralende membraam, waardoor er compressie van de lucht ontstaat tussen membraam en hoorningang. De hier gebruikte hoorns gaan exponentieel over van de dunne hals naar de grote hoornmond. Hiermee ontstaat een geleidelijke,gecontroleerde overgang naar de dunne buitenlucht. De vorm van de hoorn is buitengewoon belangrijk om over het gewenste frequentiebereik een constante amplitudeafgifte te krijgen. Er mogen geen voorkeurfrequenties ontstaan. Het laatste wat we willen is een respons rijk aan bulten en dalen, dat voor een nare kleuring kan zorgen. Dat lukt niet iedere fabrikant en het is niet voor niets dat zo veel mensen hoorns als toeters kwalificeren. Mea Culpa! De slecht bedachte hoornsystemen uit het verleden, en ook heden, hebben de reputatie van dit zo mooie principe rijkelijk verkwanseld. Hoe goed het wel kan laat Klipsch horen. En het is ook niet voor niets dat in Japan én Frankrijk, grotendeels te danken aan de kruisbestuiving via de Franse Japanner Jean Hiraga, en het beroemde blad L’Audiophile, enorme hoornsystemen in huis worden gehaald, soms in de meest bizarre opstellingen. En heel vaak komen we daar oude weer de goed ontworpen units en drivers van weer Electro Voice, Altec Lansing en JBL tegen. JBL kwam overigens pas met een nieuw hoornsystemen in de vorm van de Everest DD66000. De vraagprijs lijkt op het typenummer.

Vooroordelen?

Maar hoe komt het dat ik bij een nieuw luidsprekersysteem niet meteen aan hoorns denk? Zijn is misschien vooroordelen? Misschien. Natuurlijk heb ik lang niet alle hoorns beluisterd, maar de vooroordelen ontstonden door luisteraanvaringen die ik in het verleden met hoogrendement systemen en hoornsystemen had. Op twee uitzonderingen na varieerden die van desastreus tot redelijk aardig. De uitzonderingen waren de kennismaking met de vorige generatie Klipshorn en La Scala bij de toenmalige importeur en een bezoek aan collega auteurs Henk en Marja. Zij hebben een groot Acapella Duo systeem, welke mij wel blij maakte. Echter is dat geen fully loaded horn bezetting zoals de La Scala, maar slechts voor frequenties boven 150 Hz met hoorns uitgevoerd aangevuld met een actief aangestuurde reflexkast voor het laag. Deze is ook veel kostbaarder dan de La Scala.

Dick van de Merwe

Dick van de Merwe is een echte buizenveteraan. Zijn Triodedick zelfbouw projecten worden wereldwijd door hobbyisten gebouwd. Reeds vanaf 1997 deelt hij zijn kennis via geschreven en on-line media.

4 gedachten over “Klipsch La Scala

  • 28 februari 2013 om 14:16
    Permalink

    Hallo Dick ,

    ik kijk zo nu en dan op jou website , mijn complimenten hiervoor .
    Heb zojuist jou ervaring met de klipsch la scala gelezen , ik ben zelf een Klipsch fan en ben in het bezit van de Belle Klipsch , een wat plattere versie , in afmeting dan . het laag van de belle is wat meer aanwezig ,
    De la scala loopt langzaam af vanaf 50hz , bij de belle zit er aan het eind een bult in de curve .
    Wat ik niet wist dat er in de nieuwe versie weerstanden in het filter zitten ( jakkes ) de reden is mij niet
    bekend , in het verleden werden de nivo verschillen met trafo’s gecompenseerd .
    Zou een leuk vergelijk zijn , trafo vs weerstand . Mijn eerste klipsch was de la scala , die heb ik ingeruild voor een paar klipschorns , naar mijn mening een van de beste speakers ooit gemaakt .
    helaas kon ik die na een verhuizing niet meer goed plaatsen , en ben toen overgestapt naar de Belle’s .
    misschien moet je eens luisteren naar de Cornwall of de heresey .

    Mvgr
    Albert

    Beantwoorden
    • 28 februari 2013 om 19:49
      Permalink

      Ha Albert,

      Marco is de bezitter van een fraai paar Klipschorn’s en onze gastauteur Jan Deckers heeft La Scala’s in de huiskamer. Inderdaad geluksvogels…:-)

      Beantwoorden
  • 03 januari 2014 om 18:25
    Permalink

    Hallo Albert,
    bedankt voor de info ! zelf heb ik een C220 + MC 275 (Mcintosh) en overweeg de La ScalaII.
    Kun je me zeggen hoe je dit biwiring precies doet met 1 versterker? De Speaker zowel op de COM, 4ohm en 8ohm tegelijk aansluiten? Misschien een domme vraag maar ‘k ben niet zeker
    mvg,
    Juan

    Beantwoorden
  • 03 januari 2014 om 18:48
    Permalink

    Hallo Albert? Stroom zien? Als je een zaal wilt bespelen misschien. In de huiskamer zeker niet. Ik heb destijds zelfs nog pogingen gedaan om het gemiddelde gebruikte uitgangsvermogen dat nodig was bij de La Scala te meten. Bijna niet te doen. Je praat dan over honderdsten van een watt.

    Maar stel dat je in een dolle bui de dakpannen van het huis wil blazen en 1 watt in de La Scala (per kanaal) pompt. En dat geeft in de huiskamer heeeel veel geluid. Een 3,6 Ohm belasting vraagt dan 2 volt uitgangspanning en 0.55 Ampère uit je versterker. Er is geen versterker die daar een probleem mee heeft. Mijn 300B single ended bakken deden het niet voor niks ronduit geweldig op de La Scala. Ik kon er inderdaad de ramen mee laten trillen als ik daar behoefte aan had.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.