De La Scala behoort tot de Heritage serie van Klipsch, het klassieke fundament van deze fameuze fabrikant. Klipsch bewijst dat ze ook in de 21e eeuw nog klassieke volhoorn topluidsprekersystemen kunnen bouwen. - Audio-Creative

Klipsch La Scala

LaScala nieuw model

De La Scala behoort samen met drie andere luidsprekers tot de Heritage serie van Klipsch. Daarmee horen zij tot het klassieke, ijzeren fundament van deze fameuze fabrikant. Met deze La Scala II bewijst Klipsch nog maar eens weer dat ze ook in de 21e eeuw nog een klassiek volhoorn topluidsprekersystemen kunnen bouwen.

Klipsch

Klipsch is anno nu een moderne fabrikant met een luidsprekerprogramma dat alles te bieden heeft op het gebied van stereo, meerkanaals, en multiPaul Klipsch (foto Klipsch USA site)media speakers. Maar wij gaan voor de Klipsch La Scala, uit de Heritage serie. Voor mij is dit de real thing. Een geheel herziene serie LS systemen bestaande uit een kwartet luidsprekers die allemaal de naam klassieker verdiend hebben. De Klipshorn, La Scala, Cornwall en Heresy. Dit zijn de luidsprekersystemen die ons terug leiden naar de tijden van Paul Wilbur Klipsch. De man die in 1947 de eerste Klipschorn in elkaar timmerde, welke de start zou gaan betekenen van het legendarische merk Klipsch. Paul geloofde heilig in de hoornluidspreker, maar had ook weinig andere keuzes. De versterkers in die tijd waren niet vermogend en de theaters moesten toch van goed geluid worden voorzien.

Gouden tijden

Het was de gouden tijd van JBL, Altec Lansing, Electro Voice en natuurlijk Western Electric, die hun beroemde 300B triodes in de theaterversterkers gebruikten. Kun je nagaan, een 8 of 15 watt versterkertje om een hele schouwburg of bioscoopzaal met geluid te vullen. Maar die ‘Voice of the Theater’ luidsprekersystemen waren veel te groot voor de gemiddelde huiskamer. Paul Klipsch wilde een hanteerbare speaker, stereo geluid was er nog niet of nauwelijks. Hij bouwde een hoorn die in de hoek geplaatst wordt en waar de beide aanliggende muren deel uit maken van de hoorn. KlipschornNu weten we dat de Klipschorn geen klein systeem is, maar als je de kast strak in de hoek plaatst neemt ‘ie ook in een huiskamer toch relatief weinig ruimte in. Wat Paul met de Klipschorn bereikte was een enorm rendement en toch een lage cut off frequentie van de bashoorn, want daar praten we over bij een hoorn. De lengte van de hoorn bepaald strak het punt waar de lage frequentie bijna plotseling ophouden. Daar is niks magisch aan, dit is gewoon natuurkunde. Een normale luidspreker of elektrostaat zet maar een paar luttele procenten van de aangeboden energie uit de versterker om in werkelijk geluid . De Klipschorn haalt 35 á 40%!

1234567Next

About the author

Dick van de Merwe

Dick van de Merwe is een echte buizenveteraan. Zijn Triodedick zelfbouw projecten worden wereldwijd door hobbyisten gebouwd. Reeds vanaf 1997 deelt hij zijn kennis via geschreven en on-line media.

  • Albert schreef:

    Hallo Dick ,

    ik kijk zo nu en dan op jou website , mijn complimenten hiervoor .
    Heb zojuist jou ervaring met de klipsch la scala gelezen , ik ben zelf een Klipsch fan en ben in het bezit van de Belle Klipsch , een wat plattere versie , in afmeting dan . het laag van de belle is wat meer aanwezig ,
    De la scala loopt langzaam af vanaf 50hz , bij de belle zit er aan het eind een bult in de curve .
    Wat ik niet wist dat er in de nieuwe versie weerstanden in het filter zitten ( jakkes ) de reden is mij niet
    bekend , in het verleden werden de nivo verschillen met trafo’s gecompenseerd .
    Zou een leuk vergelijk zijn , trafo vs weerstand . Mijn eerste klipsch was de la scala , die heb ik ingeruild voor een paar klipschorns , naar mijn mening een van de beste speakers ooit gemaakt .
    helaas kon ik die na een verhuizing niet meer goed plaatsen , en ben toen overgestapt naar de Belle’s .
    misschien moet je eens luisteren naar de Cornwall of de heresey .

    Mvgr
    Albert

  • Juan schreef:

    Hallo Albert,
    bedankt voor de info ! zelf heb ik een C220 + MC 275 (Mcintosh) en overweeg de La ScalaII.
    Kun je me zeggen hoe je dit biwiring precies doet met 1 versterker? De Speaker zowel op de COM, 4ohm en 8ohm tegelijk aansluiten? Misschien een domme vraag maar ‘k ben niet zeker
    mvg,
    Juan

  • Hallo Albert? Stroom zien? Als je een zaal wilt bespelen misschien. In de huiskamer zeker niet. Ik heb destijds zelfs nog pogingen gedaan om het gemiddelde gebruikte uitgangsvermogen dat nodig was bij de La Scala te meten. Bijna niet te doen. Je praat dan over honderdsten van een watt.

    Maar stel dat je in een dolle bui de dakpannen van het huis wil blazen en 1 watt in de La Scala (per kanaal) pompt. En dat geeft in de huiskamer heeeel veel geluid. Een 3,6 Ohm belasting vraagt dan 2 volt uitgangspanning en 0.55 Ampère uit je versterker. Er is geen versterker die daar een probleem mee heeft. Mijn 300B single ended bakken deden het niet voor niks ronduit geweldig op de La Scala. Ik kon er inderdaad de ramen mee laten trillen als ik daar behoefte aan had.


  • >