LuidsprekersRecensie

Is Sivian Acoustics uw Hifi Choice?

[nextpage title=”Sivian Acoustics” ]

Sivian Acoustics (3)

Sivian Acoustics

Sivian Acoustics was een voor mij volkomen nieuwe en onbekende naam van een Nederlandse fabrikant van high-end audio en PA systemen. Mede onbekend omdat de PA wereld toch ver van mijn bed staat en ik niet zover ga dat ik bij live concerten de luidsprekers loop te bekijken. Maar dat Sivian Acoustics nooit op mijn lijstje voor Hifi heeft gestaan verbaasd mij na het uitvoerig beluisteren van een nagenoeg geheel door Sivian gebouwd systeem.

Hifi Choice

Ik was te gast bij uw Hifi Choice, de winkel van Mark en Ruben Haringsma in Soest. Te gast in een winkel betekent dat ik mij bevind in een onbekende akoestiek, ditmaal met onbekende apparatuur, zodat het blijft bij een luisterimpressie en geen echte recensie. Gelukkig mocht ik wel op maandag langskomen, de dag dat de winkel normaliter gesloten is, zodat ik mij helemaal kon uitleven in mijn eentje. Zelfs gastheer Mark liet mij na een korte uitleg en verse koffie alleen met mijn muziek, hoe luxe wil je het hebben?

Systeem

In vogelvlucht het systeem waar ik naar luister, verderop zal ik ingaan op de technisch zaken. De bron is een Bluesound Node 2 waar ik mijn eigen muziek mee van een USB stick haal, een AudioQuest kabel loopt vanaf de digitale S/PDIF RCASivian Acoustics (8) uitgang. Daarnaast staat een Roksan CD-speler die over AES/EBU is verbonden met de DAC/voorversterker. Die DAC/voorversterker is de ELARA-72DR van Sivian Acoustics welke een LARISSA 300B eindversterker gebalanceerd aanstuurt. Alles neergezet op een Townshend Seismic Vibration Isolation Stand. Een mond vol voor een rek dat alle componenten volledig ontkoppelt van de vloer.
De luidsprekers zijn eveneens van Sivian en dragen de naam LEDA. Onder de speakers Townshend Seismic Podium’s, ook weer voor ontkoppeling.
Interconnects tussen de voor- en eindversterker zijn van Sivian, de luidsprekerkabels zijn Townshend DCT Isolda. De set is opgebouwd door Mark en Ruben Haringsma en de man achter Sivian: Cock van Vianen.

Eerst even wennen

Ik laat heel even snel wat muziek passeren om enigszins te kunnen wennen aan de ruimte. Korte intro’s die ik goed ken en pas daarna laat ik als eerste Pat Metheny samen met Anna Maria Jopek het hele nummer “Cichy Zapada Zmrok” van de CD Upojenie spelen. Pat Metheny & Anna Maria Jopek – Upojenie – Cichy ZmrokDe eerste indrukken zijn dat het systeem een rustig beeld neerzet met een groot dragend vermogen (of noem het autoriteit) en daarbij uitermate dynamisch reageert op de aangeboden bits. Er is continue een mooie scheiding tussen de instrumenten onderling en de stem van Jopek, alles gefundeerd met een diep doorlopende en zuivere lage tonen weergave.

Een tweede vrouw staat inmiddels te trappelen op het podium van The Royal Albert Hall waar Adele haar versie van “Lovesong” gaat zingen. Het zijn vooral de musici in de band achter Adele die de aandacht opeisen.

Gek genoeg blijft de zangeres daarbij in de schaduw staan en ze kan geen tranen in mijn ogen toveren. Het nummer is echt minder pakkend dan ik gewend ben, het is vooral vloeiend, niet zo zeer boeiend, maar ik bedenk mij direct dat de gehele set en de ruimte mij vreemd zijn. Thuis ken ik elk hoekje en gaatje, alles naar eigen inzicht opgebouwd.

[/nextpage]
[nextpage title=”Stacey en Bobo” ]

Stacey en Bobo

Stacey Kent - The Changing LightsVeel beter is de stem van Stacey Kent die heel goed tot zijn recht komt. Een tikje aan de warme kant, dat maakt de sfeer wel heel intiem. Op haar “This happy madness” heeft de piano een heel eerlijke en vooral de prachtige klank van een echte piano. Slagwerk weet het ritme vast te houden, gesteund door het opvallend dynamische gedrag van de set. Het geheel is pakkend en op alle fronten lekker om naar te luisteren. Als de man van Kent zijn sax een deun laat meespelen, zit er heel veel lucht in en draagt het geluid ver door de ruimte.

Op “The summer we crossed Europe in the Rain” is weer de licht drukkende stem terug die wat helderder zou mogen. Dynamiek blijft uitstekend en er is sprake van een snelle weergave. Mooie, ruisende bekkens op de achtergrond, die gezien het tot nu toe naar donker neigend karakter van de set een beetje verdwijnen in midden en lage tonen welke ruimer vertegenwoordigd zijn.

Lopend door de winkel op weg naar een tweede koffie blijft zelfs met de set volledig uit zicht de realistische indruk bestaan die het systeem biedt.Bobo Stenson Trio CantandoStacey Kent positioneert zichzelf in de hoek van de jazz, daarom gelijk door met het Bobo Stenson Trio dat “Song of Ruth” van de CD “Cantado” speelt. Voor mij is het duidelijk dat de maker erg veel op heeft met piano, want die klinkt keer op keer heel erg fraai (bij navraag later blijkt dat niet het geval, Cock houdt van vele soorten muziek en een diversiteit aan instrumenten). Vanwege de enorme rust in het systeem staat hier een groot, vooral groots, instrument. Gestreken bas en slagwerk prachtig daarbij passend en verrassend echt.

Waar stemmen tot nu toe niet de hoofdprijs scoren doen instrumenten dat wel. Heel bijzonder als op de achtergrond de bas komt te staan die klagend zijn tonen zingt in een indrukwekkende uitvoering. Snelheid van slagwerk en dynamiek zijn weer haast oneindig. De hoogte afbeelding is goed, in een stage die tussen de speakers blijft, waarbij de diepte beter is vertegenwoordigd dan de breedte. Muziek komt volledig los te staan in de ruimte.

Ook altijd leuk om een stage te beoordelen is de uitvoering van Vivaldi’s “Vier jaargetijden” van Max Richter. In optimale vorm zweven violen op de voorgrond met een paar meter daarachter een orkest dat haast over de grond rolt van de lage tonen. Ook met de Sivian set is dat duidelijk waar te nemen. Bovendien neigen de violen nooit naar een gekunstelde scherpte, ze blijven natuurlijk in dit systeem, al zouden we wel hoger gepositioneerd mogen zijn. Speelt de ruimte hier een rol? Wie weet.

Katie Live

katie Melua Live at the O2 ArenaEven een zijstapje naar een live concert van Katie Melua waar zij de Georgische versie van “Yellow leaves” zingt. Haar stem in de introductie van het nummer is ineens wel heel levensecht. Ook haar zang daarna komt perfect tot zijn recht. Opvallend, want met Adele lukte dat niet 100% en met Melua ineens wel.

Heeft dat te maken met mijn gewenning aan de ruimte en de set? Helaas is een luisterindruk net als een foto, een kort moment waarbij het resultaat van op langere termijn (thuis) luisteren onzichtbaar blijft. Terug naar Melua, als het publiek voor haar applaudisseert hoor ik losse groepen mensen, diverse individuen en het afnemen/opzetten van de microfoon op de standaard. Details die het systeem moeiteloos vrijgeeft.

Vier Jaargetijden

Janine Jansen - Vivaldi The Four SeasonsMisschien wel mijn hoogtepunt van de dag vormt Janine Jansen met haar versie van “De Vier Jaargetijden”. Het systeem lijkt zich weer het meest thuis te voelen met klassiek werk want dit gaat fantastisch, heel dragend zijn de instrumenten die het soms opzwepende, soms alleen tedere spel van Janine de ruimte geven. Afbeelding is nu werkelijk schitterend, viool op exact de juiste hoogte en helemaal vrij van alle personen die haar begeleiden. Zo wil ik het altijd wel horen.

Geen seconde denk je na over details, die zijn er, over lage tonen, want die zijn krachtig maar op maat, over het midden, dat is sprekend en open. Waar het orkest invalt, blijft het geheel in alle tonaarden overeind. Bovendien kan het hard, heel hard, realistisch hard. Maar ook zachter blijft er een groots systeem staan. Het gedeelte dat ik speel is: “De zomer”, het wordt fantastisch neergezet. Later draai ik datzelfde werk nogmaals, maar dan op een nog grotere luidspreker van Sivian Acoustics en lijkt het of het Italiaanse landschap aan mijn voeten ligt.

Infected Mushroom

Infected MushroomsHet laatste luisterblok begint met elektronisch geweld van Infected Mushroom. Niets mis mee en het blijkt maar weer, een groot systeem kan groots weergeven. De muziek staat wel wat te dichtbij naar mijn smaak, tegelijk is de stage heel breed en diep. Boven het basgeweld uit blijven kleine dingen hoorbaar en aanwezig. Met “Avratz” stof je de woofers flink af, die hebben heel wat te verduren. De snelheid van het systeem is uitstekend en nooit, werkelijk nooit komt de eindversterker adem te kort. Met “The bug” van Dire Straits bekruipt mij weer dat gevoel dat klassieke muziek een streepje lekkerder gaat. Terwijl het rustiger nummer “Planet of New Orleans” meer pakkend speelt. Niet dat er iets mis gaat met pop, ik heb alleen niet de neiging luchtgitaar te spelen en tijdens het weergeven van klassiek wil ik wel staan dirigeren. Nogmaals, teveel factoren die ik niet ken en allemaal invloed hebben. Alleen de Node 2 met mijn eigen USB stick en de Townshend Podiums die onder de speakers staan ken ik door en door.

Agnes Obel - Citizen of GlassPärt en Obel ter afsluiting

Componist Arvo Pärt deelt in “Spiegel im spiegel” met behulp van cello en piano een droevige eenzaamheid die je bij de keel grijpt. Muziek en sfeer waar het systeem weg mee weet. Net als eerder is het vooral de piano die de show steelt. Met de huilende cello ernaast die het eenzame gevoel nog veel dieper in de ziel laat zinken. Ter afsluiting pak ik de CD “Citizen of glass” van Agnes Obel en laat die verdwijnen in de Roksan CD-speler om over AES/EBU digitaal de versterker in gaan. Het vormt een mooie harmonie waarbij de speciale sfeer die Obel creëert staat als een huis, in een vloeiende weergave met behoudt van ieder detail.

[/nextpage]
[nextpage title=”100% handgemaakt in Nederland” ]

100% handgemaakt in Nederland

Een korte introductie van Cock van Vianen is op zijn plaats. Cock is de bedenker van alle Sivian Acoustics systemen (PA en high-end), de maker en eigenaar van het bedrijf. Cock heeft een lange historie in elektronica die begon rond zijn 10e levensjaar waarin hij al zenders en ontvangers ging solderen. De vroege hobby resulteerde in een elektronica opleiding en werk in de hoogfrequente techniek voor telecommunicatie. Altijd thuis al bezig met geluid en muziek kreeg hij de kriebels in een discotheek waar hij de muziekweergave ver onder de maat vond.

Sivian Acoustics (9)Dat moest beter en zo begonnen de eerste stappen in de PA wereld. Cock bedacht een versterker die de luidsprekers goed in de hand kon houden, zelfs op hoog vermogen, totaal vermogen dat inmiddels loopt van 20 Watt tot aan 30KiloWatt voor de systemen. Met de opgedane kennis ging hij aan de slag in de huiskamer hifi, om een betaalbaar high-end systeem te ontwikkelen naar eigen ideeën en ontwikkelingen. Sivian Acoustics (11)Inmiddels heeft Cock een fulltime broodwinning in de audio en maakt alles zoveel mogelijk zelf. Onderdelen worden wereldwijd gekocht, luidspreker behuizingen maken wordt uitbesteed aan een Nederlandse meubelmaker, daarna is het Cock die de luidsprekers en elektronica onderdelen samenbouwt tot een compleet product. 100% handgemaakt in Nederland.

Cock maakt gebruik van zowel SMD als conventionele technieken, gebruikt printen met vertinde koperbanen of vergulde printen op kritisch plaatsen waar het ruisniveau van de schakeling een belangrijke rol speelt. In de lay-out van de printplaten is te herkennen dat hoogfrequent techniek een belangrijke rol in het leven van Cock heeft gespeeld.

De LEDA luidsprekers

Sivian Acoustics (5)Het meest prominent aanwezig in de luisterruimte van uw Hifi Choice zijn de LEDA luidsprekers die gebouwd zijn als eerste orde gefilterde D’Appolito systemen in een basreflex behuizing. Cock heeft de kast, de woofer en de poort zodanig afgestemd dat de weergever altijd het werk blijft doen, want de weergever zorgt voor definitie waar een poort in faalt. De meeste basreflex systemen laten juist de poort het onderste of de twee onderste octaven afhandelen.

Inwendig (en uitwendig zichtbaar) is de kast voorzien van zijwanden onder een berekende hoek van 22 graden, waardoor golven in de kast uitdoven en demping geheel achterwege kan blijven (aha, vandaar die grenzeloze dynamiek!). De 40 kilo zware kast meet 132x25x38,5cm (HxBxD) en op de achterzijde zit een enkelvoudige aansluiting.

De D’Appolito is gerealiseerd met twee 180mm woofers, twee 55mm dome middentoners die werken tussen de 450Hz en 4500Hz en in het midden een Mundorf Air Motion Transformer. Die laatste is gekozen op basis van het afstraalgedrag, niet teveel energie richting de zijwanden of de vloer geluid pushen om ongewenste en storende reflecties te voorkomen. Het wisselfilter is time-aligned zodat de units mooi strak op/in de baffle kunnen zitten. Het 4Ohm systeem kan pieken tot 118dB aan, het rendement is 89dB/2,83V/1m. De prijs voor een paar is 13.800 Euro.

ELARA-72DR DAC/voorversterker

De ELARA-72DR DAC/voorversterker is deels genoemd naar het aantal in- en uitgangen (zeven in, twee uit). De basis is een volledig gebalanceerde, conventionele voorversterker met een zeer lage eigen ruisvloer, een lage impedantie door de gehele schakeling en een totale ontkoppeling van brom/ruisresten uit de voeding. De voeding zelf is zwaar uitgevoerd, gefilterd aan de ingang en heeft een flinke buffer capaciteit. De vervorming rond 1 Volt uitgang signaal is 0,001%, volgens de maker is die vervorming ook nog zo laag als het uitgangsniveau bijna 0 Volt is.

Sivian Acoustics (7)De interne DAC is niet gebalanceerd uitgevoerd, alweer volgens de ontwerper zou dat alleen maar kostenverhogend werken en geen hoorbaar beter resultaat leveren. Het gaat om een ladder converter (R2R) van 24-bit, waarvan de eerste 21-bits bruikbaar zijn, daaronder zit alleen ruis.

Laat u niets wijsmaken, 24-bit bestaat niet voor 99% van de converters want dan hebben we het over een ruisdrempel van -160dB, iets wat geen versterker kan halen.

Het is een non-oversampling DAC met een filter aan de uitgang dat pas inzet bij 72kHz en uitsluitend dient ter bescherming van een breedbandige eindversterker die tot in de Megahertz kan doorgeven. De maximale sample rate van de DAC is 192kHz voor S/PDIF RCA en AES/EBU, 96kHz Toslink (optisch). De ELARA-72DR heeft daarmee drie digitale ingangen, één XLR ingang en drie lijningangen via RCA. De uitgang is dubbel uitgevoerd, RCA en XLR. De prijs is 4.900 Euro.

[/nextpage]
[nextpage title=”Bijzondere schakeling” ]

LARISSA 300B eindversterker

De LARISSA 300B einSivian Acoustics (4)dversterker heeft een voor audio ongebruikelijke bouw. De voeding, ook die is gefilterd aan de ingang, is conventioneel en voorzien van een forse buffer van 282.000 µF. Het eerste deel van het beschikbare vermogen van 2x300Watt aan 4Ohm en dynamisch 450Watt wordt geleverd vanuit klasse A (10Watt), de rest wordt opgebouwd in een klasse C schakeling.

Bijzondere schakeling

Bijzonder want klasse C is normaliter alleen toepasbaar in hoogfrequent techniek. Cock heeft een eigen schakeling ontworpen om toch te kunnen genieten van de voordelen die klasse C kan bieden, zonder ten onder te gaan aan niet lineaire vervorming. Het resultaat is een uitgangsimpedantie van 0 Ohm, hetgeen resulteert in een oneindige dempingsfactor, die Cock opgeeft als 5000 over het gehele frequentiebereik van de versterker (dus ook op de dome en de AMT), want er zit uiteindelijk tussen de eindtransistor en de luidsprekerklem nog altijd een stukje draad.

Klasse C

Bias en emitter weerstanden zijn onnodig, de eindtransistor hangt rechtstreeks aan de voeding. Spoelen of condensatoren zitten niet in de uitgang en toch is de versterker 100% stabiel voor een elektrostaat, magnestostaat of elke andere soort weergever. De tot in de Megahertz doorlopende versterker heeft in de controle schakeling de ongelofelijke stijgtijd van 2500V/µS en wordt voor de veiligheid aan de ingang met een hoog-af filter beperkt tot ca. -3dB op 80kHz. Daarmee wordt de overall stijgtijd 70V/µS op een 4Ohm belasting dat overeenkomt met 17,5Amp/µS. Tegenkoppeling in de gehele versterker is maar een factor 4.

De lineaire vervorming blijft minimaal omdat door het gebruik van de klasse C schakeling de versterkingsfactor van de transistoren niet zakt onder invloed van toenemende stroom. Een soort vervorming in klasse A of AB instelling dat je niet merkt in de lage tonen, maar wel hoorbaar is in midden en hoog.

Sivian kiest juist voor deze klasse C versterking omdat in PA systemen met hun actieve filtering de versterker eigenschappen nog beter hoorbaar zijn. Deze 29 kilo zware eindversterker kost 6.900 Euro.Sivian Acoustics (1)

Forse prijs

Sivian Acoustics zet in samenwerking met uw Hifi Choice een systeem op de markt dat exclusief bronnen en kabels de 25 mille net passeert. Dat is een forse prijs maar daarvoor krijgt u wel een high-end systeem dat die naam trots mag dragen. Mijn luisterindruk is zeer positief en zelfs al is het maar een halve dag dat ik luisterde, ik raakte onder de indruk van dit puur Nederlands fabricaat. Waar heeft Cock van Vianen eigenlijk al die tijd gezeten?

Het meest bijzonder is de schakeling in de eindversterker die normaal nooit toegepast zou worden in de audio, alleen in hoogfrequent techniek. Het resultaat is een eindtrap die moeiteloos de luidsprekers strak in de hand houdt en een schier oneindig vermogen kan leveren zonder enige stress, geen hoorbare overgang tussen klasse A en C kent of vervorming laat horen.

De som der delen

Sivian Acoustics (12)Tegelijk zijn de luidsprekers en de DAC/voorversterker verantwoordelijk voor de totale weergave die geprezen moet worden. Meest opvallend aan het geheel is de kracht en autoriteit die het systeem in zich heeft, de geweldige dynamiek die niet door demping in de luidsprekers wordt geremd, de zuivere weergave en de natuurlijke, neutrale klankbalans. De Sivian Acoustics opstelling speelt alles, maar laat goed horen wat er in het bronmateriaal niet deugt, laat gelukkig nog beter horen wat er wel mogelijk is.

Persoonlijk genoot ik vooral van klassieke muziek op dit systeem terwijl het daar niet op getuned is. Dat kan alles te maken hebben met de luisterruimte, de kabels of de seismische isolatie, thuis zou dat heel anders kunnen zijn. Uw Hifi Choice heeft het systeem speelklaar staan, met als extra optie het beschikbaar zijn van de nog grotere luidsprekers van Sivian Acoustics type LYSITHEA. Hoewel de typebenaming van de Sivian Acoustics producten geïnspireerd is op de namen van de manen van Jupiter en Saturnus hoeft u zover niet te reizen, Soest is heel veel dichterbij en het merk is het reisje zeker waard. Wijze raad: ga vooral zelf een keer luisteren.

Prijzen:
LEDA luidsprekers 13.800 Euro per paar
ELARA-72DR DAC/voorversterker 4.900 Euro
LARISSA 300B eindversterker 6.900 Euro

Dealer: Uw Hifi Choice
Steenhoffstraat 15
3764 BH Soest
Telefoon: 035 6035 825
www.uwhifichoice.nl
Mail: info@sivian.nl of info@uwhifichoice.nl

[/nextpage]

René van Es

René van Es is een muziek- en audioliefhebber in hart en nieren. Ooit besmet geraakt op 12-jarige leeftijd met het virus kan hij het niet laten om zijn ervaringen te delen via papier en on-line media. Na een aantal zelfbouw projecten in het verleden is voor hem de nadruk meer en meer komen te liggen op kant-en-klare producten.

9 thoughts on “Is Sivian Acoustics uw Hifi Choice?

  • En toch kan ik deze opmerking eens effe niet voor me laten.
    In de tekst lees ik : een betaalbaar high end systeem, onderdelen wereldwijd ingekocht China?) vervolgens prijs per paar 13.800,- euro is dit een betaalbaar high end systeem???
    het zijn slechts de luidsprekers! als je er een deugdelijke bron, versterker en bekabeling aan toe voegt ben je dan in deze beleving 25.000 euro verder.??!!!
    Het gaat er toch bij audio creative om de krenten uit de pap te halen???
    Zoveel mogelijk waar voor je geld?
    (De creatieve audiofiel?)
    Geen enkel negatief beeld! maar probeer eens de grenzen op te zoeken daar waar er echt veel waar voor de euro word geboden! met een prijskaartje die de normale man zich kan veroorloven.
    Nogmaals niets negatiefs! maar het zou toch eens zo ontzettend leuk zijn als je een recensie tegenkomt en denkt Goh dat lijkt me wel interessant zonder bankdirecteur te hoeven zijn!

    Beantwoorden
  • Beste Jeffrey,

    Je hebt gelijk als je zegt dat 25.000 euro voor een set apparatuur veel geld is. En ja, je kunt voor veel minder geld ook van muziek genieten. Helemaal mee eens.

    Ik ben als auteur afhankelijk van distributeurs en soms een winkel om apparatuur in huis te halen voor een recensie. Ik heb helaas geen vrije keuze. Daarmee probeer ik een mix te maken tussen betaalbaar en hoogwaardig haalbaar. Soms slaat de balans uit naar laag, soms naar hoog qua prijs.

    Kwaliteit heeft een prijs, kleine handgemaakte series hebben een prijs, daar komt geen fabrikant onderuit.

    Ik ga zeker ook meer betaalbare producten bespreken en loop daar niet voor weg. Sterker nog, die zijn van harte welkom.

    Beantwoorden
  • Hey Rene,

    Bedankt voor je reactie!!!
    Je hebt helemaal gelijk! nu ik jouw kant van het verhaal lees!
    Ik kan me storen aan het feit dat het hele audio gebeuren soms op een trechter lijkt, steeds minder mensen hebben affectie voor een stukje mooi natuurlijk klinkend muziekgenot.
    Het grote nadeel daarvan is dat de prijzen ook in een trechter gaan, maar helaas een omgedraaide!
    Ik vind het triest dat veel lui niet eens weten wat muziek met je doet als het fijn word weer gegeven, maar het geeft wel veel lol als ze hier thuis eens een lp horen!!!
    En inderdaad aan handwerk hangt een prijskaartje!
    Groeten jeffrey (dual 701, phonodude, kt88 bill, remo rogers monitor 8.0)

    Beantwoorden
  • Dag Rene,
    Wat doe je als de aangeboden apparatuur bitter tegenvalt? Schrijf je dan niet? Geef je de verstrekker de keuze: plaatsen of niet plaatsen? Een leverancier zal immers niet blij zijn met een negatieve recensie. Het gaat uiteindelijk allemaal om geld verdienen. Kun je een tipje van de sluier oplichten?
    Groeten,
    Wil

    Beantwoorden
  • Dag Wil,

    Aan het begin van mijn schrijven heb ik voor mijzelf de onderstaande afwegingen gemaakt om niet te schrijven over producten die onder de maat zijn. Die gaan voorzien van mijn commentaar retour leverancier.

    Want:
    – Wat heeft het voor zin om een product aan te bevelen waar je als consument vooral niet naar moet gaan kijken, ik denk dat lezers willen weten wat wel de moeite waard is.
    – Als een merk een misser heeft en je schrijft over die misser, dan straalt dat af op het hele merk en dat is vaak onterecht.
    – Ik schrijf liever met enthousiasme over mooie dingen dan met een zure pen over middelmatige of slechte apparatuur.
    – Echt slechte producten worden nauwelijks meer gemaakt door de grotere merken, bovendien is een leverancier niet zo gek om juist dat slechte apparaat aan te bieden voor een recensie als hij iets mooiers mee kan geven.
    – Ik wil het plezier van luisteren naar muziek overdragen en dat kun je alleen door positief te schrijven, want het gaat altijd om beleving en genieten, dat kun je niet kwijt is een recensie van een slecht(er) product.
    – Als ik zelf kan kiezen wat ik bespreek, dan haal ik graag iets mooi in huis, ik beleef er dan zelf plezier aan. Het is en blijft voor mij de leukste hobby die er is.

    Op dat alles is er maar één uitzondering, als de leverancier vol blijft houden dat het product wel de moeite waard is, tegen beter weten in, dan laat ik wel e.e.a. publiceren. Ik heb echt zaken teruggezonden, luidsprekers, versterkers, kabels, maar dat terugzenden is in minder dan een paar procent van de gevallen nodig. Soms alleen maar omdat ik de prijs niet in verhouding vindt staan met de geleverde prestatie. Niet eens omdat het technisch rommel zou zijn.

    Beantwoorden
    • Dag Rene,
      Bedankt voor je uitgebreide reactie. Je hebt het over een hobby. Daar valt uit op te maken dat je gratis test en schrijft. Dat m.i. ook de enige manier om tot een geloofwaardige recensies te komen. Uit je antwoord is op te maken, dat je een enorme muziekliefhebber bent en dat graag over wilt dragen op anderen. Als musicus deel ik dat van harte met je. Overpriced apparatuur is jarenlang mijn stokpaardje geweest op fora. Dat werd door de betrokken sponsoren nooit in dank afgenomen. Daar valt uit af te leiden, dat dit ook helemaal geen consumentenfora zijn! Audio-creative daarentegen is gelukkig geen forum. Het was hier, dat ik de voor mij perfecte bekabeling (air-pricipe) tegenkwam. Voor een paar tientjes bouw je een kabel(tje), waar je bij beroemde merken duizenden euro’s voor betaalt. Verder speel ik met authentiek gerestaureerde-, buizen monoblokken. De toegepaste buizen heb ik op gehoor uit kunnen kiezen. Ik ken wel een paar leveranciers van hifi-apparatuur, die dit soort zaken niet graag horen. Hebben die even pech! Het gaat immers om de consument.
      Met muzikale groet, Wil

      Beantwoorden
  • Goede dag allen,

    Ik mag zeggen dat ik al ruim 2 jaar in het bezit ben van de Elara 62 voorverserker en de Leda 200 ,ik kan met een gerust hard zeggen dat ik er al voor 10 jaar luister plezier aan heb gehad .
    En wat de prijs betreft ik moet zeggen dat ja het is veel geld,en je kan er heel veel andere merken voor in huis halen .
    Mijn beleving is dat de maker van dit moois Cock iets neer zet dat mijn oren gewoon niet weten wat ze horen ..ik de ben dan ook zeer onder de indruk van de Larissa 300 B en de Elara 72 DR en dan nog maar te zwijgen over de weergevers de Leda ik heb er al van mogen genieten
    Kortom ja veel geld , maar je krijgt er dan iets voor terug dat strelend is voor de oren .
    En dat van de Nederlandse bodem inderdaad waar heeft Cock al die tijd gezeten …ik ga sparen

    Beantwoorden
  • Beste Rene,
    Ik ben de vrouw van Dirk Hoeksta Hierboven. Toen ik mijn man leerde kennen heeft hij mij zwaar besmet met het audiovirus. Dirk en ik zijn nu de trotse bezitters van 2 prachtige luistersystemen die mijn man met liefde bij elkaar gespaard heeft. Hij komt al even bij Mark en Ruben over de vloer, 2 geweldige mannen die met heel veel liefde over hun product spreken. Dirk kwijlt al even over de prachtige sivian opstelling wat je beschrijft. Ik ben zelf niet van de techniek maar mijn oren bedriegen mij niet. Gisteren ben ik met mijn man naar Soest gegaan en ook ik kreeg de luisterruimte voor mezelf. Wat mij overkwam kan ik niet in woorden uitdrukken. Het zijn niet alleen mijn oren die zo overdonderd waren van wat ze hoorden maar het was voor mij de totale beleving in lijf en leden, dat is wat muziek met mij doet. De voor mij belangrijke muziekstukken kregen een nieuwe inhoud/beleving. Ik hoorde dingen die ik nog niet eerder hoorde. Natuurlijk staat hier een prijskaartje tegenover. Mijn man en ik zijn geen bankdirecteuren maar verkiezen dit boven een luxe vakantie in een buitenland wat na 2 weken slechts een herinnering is. Gisteren hebben wij het prachtige systeem aangeschaft, speakers in opdracht van ons afgewerkt in ebbony. Over 8 weken mogen wij ons trots eigenaar noemen van iets wat ons leven lang blijft. Ik kan er emotioneel van worden. Ik raad iedereen aan om minimaal te gaan luisteren en laat je meenemen in een beleving van intensiteit zoals ik dat heb ervaren.

    Beantwoorden
  • Eindelijk na ruim 14 weken ongeduldig wachten staan de Leda ,s in de huiskamer en wel in de ebony fineer .

    Er heeft bij ons in de huiskamer nog nooit een opstelling gestaan die zo gecontroleerd de bas het mid en hoog laat horen ,de Larissa 300 B die wij even dit weekend uit de winkel mochten meenemen maakt het feest compleet ,zelf zijn wij in het bezit van de Leda 200 eind versterker die door Kock is aangepast en het zeker niet laat afweten om de Leda,s aan te sturen ,
    De Elara 72 is ondertussen ook in ons bezit ,laaste fase is dan ook de Larissa 300 B.
    Nu is het voor ons uitkijken naar de Larissa 300B.
    U bent gewaarschuwd als U gaat luisteren bij de heren van RMS Sound te Soest .
    Wij wensen ieder veel luisterplezier .
    Ondertussen gaan wij genieten van de instrumenten van de Heer Kock van Vianen .

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.