Heil AMT Aulos Bookshelf

Liever geen buizen..

Wat direct opvalt is dat deze Heil AMT niet lekker speelt op mijn Triodedick Ceasar II versterker. Het geluidsbeeld is wat wollig en ongecontroleerd. Uit navraag bij Dick, die de luidspreker al had doorgemeten, blijkt dan ook dat deze Heil AMT een wat lastiger is aan te sturen doordat de impedantie wat aan de lage kant is. De laagste impedantie duikt in een gebied rond 150 Hz. net onder de 3 Ohm.

Exposure 3010s2Maar geen nood, de Exposure 3010S2 transistor versterker wordt voor dit soort klussen van zolder gehaald. Even afstoffen…en spelen maar.
Dat gaat gelukkig een heel stuk beter. De Exposure 3010S2 monoblokken hebben geen enkele moeite met deze Heil luidspreker. Controle over het laag is uitstekend en het midden hoog is prachtig gedefinieerd. Deze luidspreker vraagt gewoon een wat steviger versterking.

De Heil AMT Aulos Bookshelf is een echte luisterluidspreker. Hiermee bedoel ik dat de kwaliteit ligt in de kleine details. Met name in kleine bezettingen, singer-song writer en folk muziek, laat de Heil zijn kwaliteiten horen. Ik kan altijd weer genieten van een luidspreker die mij in de muziek ‘trekt’ en de emotie van het muziekstuk laat voelen. Dat is wat deze Heil A.M.T. Aulos doet. De instrumenten zijn precies weergegeven en ook de akoestiek van de opname ruimte is prachtig waarneembaar. Stemmen, zuchtjes en omgevingsgeruis (in positieve zin) maken het geluidsbeeld kompleet. Het geeft iets sereens aan de  geluidsweergave van deze speaker en dat is aan niet veel luidsprekers voorbehouden. Klein werk als kamerorkesten en akoestische gitaar zijn heerlijk en innemend om naar te luisteren.

Heil AMT Aulos monitor luidsprekerEen echte ‘luister’ luidspreker

Aan de andere kant vind ik deze speaker weer wat minder geschikt voor grote bezettingen als orkestraal werk. Ook progressive rock zoals, Genesis, Rush en Spock’s Beard komt wat minder overtuigend uit de bus. Waarschijnlijk zul je hier wat beter resultaat behalen als er ook een subwoofer wordt ingeschakeld. Met name zal deze het lage/midden gebied wat actiever kunnen ondersteunen. Heil heeft ook een bijpassende subwoofer in het pakket. Ik heb dit echter niet kunnen uitproberen.

Dempen van de dipool

Het dempen van de AMT poort, zoals op de site van Heil als optie wordt aangegeven, heb ik niet als positief kunnen ervaren. Althans, niet in mijn luisterruimte. Het maakt het hoog en midden wat directer en meer present. Maar daarmee verlies je wel het mooie ruimtelijke geluid van de Aulos Bookshelf, wat nu juist een mooie kwaliteit is van deze dipool tweeter.

Plaatsing van de Heil A.M.T Aulus Bookshelf

De plaatsing van deze Heil AMT Aulos Bookshelf vraagt even wat aandacht om het mooiste resultaat te krijgen. Niet dat het geluidsbeeld bij minder precieze plaatsing echt slecht wordt, maar de mooiste resultaten ondervond ik toch bij plaatsing met veel ruimte rondom de speaker. Wanneer je deze Heil tegen de achterwand plaatst of in de hoek, verlies je toch wel het ruimtelijke karakter van de dipool constructie. Niet doen dus. Gewoon lekker vrij opstellen op een paar luidsprekerstands van goede kwaliteit, geeft het mooiste resultaat. Vrij in de ruimte geplaatst, is het echter een fluitje van een cent om deze luidspreker te laten zingen.

2 gedachten over “Heil AMT Aulos Bookshelf

• 13 november 2013 om 11:31

Goedemorgen Marco,

Ik onderschrijf je verhaal van de mooie AMT tweeter.
    grenzeloos gedetailleerd zonder enige scherpte.

Ik speel met een Xanadu DS17 die een Mundorf AMT heeft.

Misschien leuk om eens een verhaal te schrijven over dit mooie Nederlandse merk.

met vriendelijke groet, Leo Heijmans

• 13 november 2013 om 14:11

Ha Leo,

Dat willen we ook best graag, maar Xanadu is steeds meer ‘underground’ gaan werken en doet weinig aan publiciteit. Dat Age al heel veel jaren mooie luidsprekersystemen bouwt staat echter als een huis boven water!