LuidsprekersRecensie

Heil A.M.T. Syrinx

Na het plaatsen in de huiskamer valt meteen de volbloedig ronde zijdeachtige klank op. Na wat langer doet het geluid me aan twee dingen denken. Ten eerste aan de klassieke Engelse luidsprekersystemen uit de jaren 60, 70, die soms warm als een wollen deken konden klinken. Daar werd vaak bij verteld dat je ‘die het beste voor klassieke muziek kon gebruiken’. Maar het was met de sterk opgekomen solid state elektronica, die in die jaren niet zelden hard, onaangenaam en sisserig klonk, een welkome eigenschap die een veel bredere inzet had.

Een goede vriend speelt nog steeds met een ruim drie en halve decennia oud Bowers & Wilkens DM2a paar, die heeft dat ook, die wat gedragen terughoudende volle sound, hoewel ik zijn geluid wel wat heb op kunnen frissen door het filter met modernere polipropyleen condensatoren uit te rusten. Dat klinkt vaak heerlijk, nimmer vermoeiend, maar met bepaalde muziek mag er soms best wat meer op het gas gedrukt worden. Een andere associatie is die van een systeem met een enkele breedbandspeaker er in. In ieder geval met de coherentie die een enkele breedbandspeaker kan geven, maar dan zonder de extreme bundeling van het geluid met die soms belachelijk kleine hotspot waarin het alleen optimaal klinkt.

Heil AMT Syrinx sfeerplaatjeDe Syrinx heeft met de A.M.T. unit juist een breed afstraalgedrag en vult de ruimte egaal met geluid. Maar dat wil niet zeggen dat we hier een allemansvriend hebben, integendeel zou ik haast willen zeggen. De warme klanktuning heeft gewenning nodig. Met klassieke muziek gaat het erg mooi. Ik ga graag een paar keer per jaar naar de schouwburg voor een klassiek concert. Ik ben ook gek op pop en rockmuziek, maar live is het P.A. geluid vaak een rampenplan, zeker in de grote bier- en sporthallen. Die heb ik zo goed als afgezworen. Ik baal er ook van dat ik niet zonder gehoorbescherming naar een popconcert kan.

Klassiek genot

Nee, dan een echt klassiek orkest in vol ornaat… op rij 7, 8 midden in de zaal. Een groter Zwitserleven gevoel ken haast niet. Ik ervaar de smeuïge orkestklank altijd weer als een warm bad. Dat smoothe, gemakkelijke, dat komt ook in de Syrinx, met klassieke klanken of andere akoestisch georiënteerde muziek, heek mooi tot uiting. Wat ook prima gaat is een singer/songwriter met kleine begeleiding. De stemweergave krijgt net iets meer gewicht, wat best lekker klinkt. Na het nodige schuiven, draaien, verschillende versterkers er voor, heb ik ze toch wel mooi op klank. Herman van Veen: ‘Sarah’, gaat erg goed, boven verwachting zelfs. Hier en daar is er een schim van wat aanzetten in het hoogmidden. Trijntje Oosterhuis’ album: ‘Who’ll Speak for Love’ staat heel mooi in de kamer. Het laag is goed onder controle en gaat dieper dan van een 18 cm woofer kan worden verwacht.

Heil AMT Syrinx onderkantOok als ik tijdens dit intypen van dit verhaal, aan de eettafel zit,  klinkt het toch wel heel lekker. Die hoogunit is een juweel en brandschoon. Mijn favoriete Who, Deep Purple, Genesis en Marillion albums komen daarentegen minder uit de verf. Ook de meer laaggeoriënteerde jazzy muziek van Jango, geeft niet wat ik gewend ben. Ik mis de bite, wat aan sprankel, brilliance. Het is me te braaf, te omfloerst. Maar met Roger Waters’ duistere Amused to death gaat het toch weer alles behalve verkeerd. De Q-sound effecten worden kamerbreed en meer neergezet, wat op uitstekende fase-eigenschappen wijst.

Alles bij elkaar genomen zou ik zelf de speakers iets anders ‘voicen’. Wat frisser met een paar dB demping van het hoogmidden, om een meer neutraler karakter te krijgen. Een puur persoonlijke mening. Ik heb de Syrinx op zowel solid state als buisversterkers beluisterd en kan niet zeggen dat een transistor een echt ander klankkarakter oproept. Wel hoor ik de kwaliteitsverschillen tussen de versterkers. De Heil speaker is wat de aangesloten versterkers betreft minder kritisch dan met de muziek zelf waarmee hij gevoed wil worden.

Het gevoel dat de Syrinx primair op klassieke muziek is ‘gevoiced’, blijkt nog dichter bij de waarheid te liggen dan gedacht. Wat een mooi woord voor in of afregelen overigens, dat Engelse ‘voicen’, het geven van de stem aan een speaker of ander audioapparaat. De ontwikkelaar van de Syrinx is een pur sang kenner van klassieke muziek en heeft naar zeggen een enorme muziekverzameling in huis.

Meten

Heil AMT Syrinx - impedantie en faseDe impedantiecurve is probleemloos. Geen rare grillige uitschieters maar een bijna vlakke curve vanaf 100 Hz naar 20 kHz en zelfs hoger. De curve dipt op 160 Hz naar 4 Ohm. De top in het middengebied ligt op 750 Hz met 7 Ohm. Erg mooi. In het laag zien we de twee bekende bulten van een reflex behuizing. Maar de afstemming van de poorten ligt laag bij 34 Hz. Zo laag dat de onderste bult met zijn top onder 20 Hz uitkomt.

De elektrische fase is even probleemloos. Het punt waar de belasting zich het meest inductief gedraagt, bij -34 graden, valt samen met impedantie van bijna 8 Ohm. Totaal onkritisch dus. Een diepe impedantiedip die net samen valt met een vervelende fasehoek zorgt voor een nog hongeriger versterker wurgende speaker dan op basis van alleen de impedantiecurve verwacht kan worden. De Syrinx vormt mede door zijn prettige rendement een gemakkelijke belasting voor de versterker. Bij 350 Hz is een behoorlijke resonantie zichtbaar. Dat zal zijn bijdrage geven aan enige kastkleuring.

Epiloog

Het luisterbetoog is behoorlijk lang dit keer. Dat is nodig om duidelijk te maken dat we bij de Heil A.M.T. Syrinx met een bijzonder luidsprekersysteem te maken hebben die bijzondere kwaliteiten in huis heeft maar geen alleman vriend is. Beluister ‘m op een zaterdagmiddag in een hifi-winkel temidden van een rijtje concurrerende speakers en de Syrinx zal door zijn onopvallende nooit schreeuwerige geluid te gemakkelijk ter zijde worden geschoven.

Maar krijg of neem je de gelegenheid om, het liefst in je eigen omgeving, ruim de tijd om de kwaliteiten van dit systeem te leren kennen, dan ontvouwen de werkelijke talenten zich vanzelf wel. De Syrinx is me gezien mijn brede muziekinteresse persoonlijk niet allround genoeg. Ligt je zwaartepunt op bijvoorbeeld het luisteren naar klassieke, of andere akoestisch georiënteerde muziek, dan lijkt me de kans op een lang en gelukkig samenzijn na de kennismaking bepaald niet gering.

Prijs: Luidsprekers 1.599,= per stuk, in hoogglans zwart 1699,=

Dealer/Distributeur: AVtunes www.avtunes.nl

Heil AMT Syrinx voorpagina

Dick van de Merwe is in de eerste plaats een muziekliefhebber met een voorkeur voor de analoge weergave, zijn platenspeler, de tape en cassettedecks en (goed ontworpen) hoornluidsprekers. Reeds vanaf 1997 deelt hij zijn kennis via geschreven en on-line media. Daarnaast schreef hij vele recensies voor de hi-fi bladen HVT en Vi-fi. Dick's adagio is: 'Een dag geen muziek is een dag niet geleefd'.