Harbeth M 40.2 Luidsprekersysteem

Keuzes

Saint-Saens Reference RocordingBijvoorbeeld; wanneer ik via de NAD componenten wil luisteren naar Camille Saint Saens’ ‘Introduction and Rondo Cappriccioso’, dan kan ik kiezen uit meerdere digitaal opgeslagen interpretaties. Een Reference Recordings opname van Noah Geller met Michael Stern die het Kansas City Symphony Orchestra dirigeert, biedt een prachtig optreden, met een realistische ambiance en de in de prijzen gevallen opnamekwaliteit is nauwelijks te verbeteren.

Maar via de M40.2 is er een andere uitvoering die me emotioneel veel sterker raakt; Janine Jansen met Barry Wordsworth die the Royal Philharmonis Orchestra dirigeert. Janine’s gevoelige en gepassioneerde spel geeft deze opname iets extra’s dat door de Harbeths op een uiterst pakkende wijze wordt overgebracht.

Janine JansenIedere keer wanneer ik via de M40.2 een stuk muziek beluister waarbij passie en emotie in de opname zijn vastgelegd, is dat het aspect wat ik het sterkst hoor. ‘Officium’ van Jan Garbarek en het Hilliard Ensemble neemt me mee terug in de tijd naar een kerk in het Duitse Karlsruhe waar ik hen ooit live hoorde. Nooit eerder was dit gevoel zo sterk als bij de M40.2 het geval is.

Zo neemt David Munyon’s ‘Snowing on Raton’me mee terug naar club 013 in Tilburg en Dave Douglas’ ‘Charms of the Night Sky’ naar het jazz festival van Mulhouse in Frankrijk. Het luisteren naar een 180 gram LP geeft me de indruk dat ik zangeres Jennifer Warnes daadwerkelijk aan kan raken, eenvoudig door mij arm naar haar uit te steken. Diana Krall Live in ParisHaar stem die ‘The Well’ zingt, bezorgt me kippenvel en beneemt me letterlijk de adem. Ik heb eerder veel duurdere full range luidspreker systemen in mijn luisterruimte gehoord. Maar nooit klonken menselijke stemmen of akoestische instrumenten zo muzikaal, zo involverend, zo realistisch, levendig en vooral natuurgetrouw. Die natuurgetrouwheid is overweldigend.

Luister alleen maar naar live opnamen van bijvoorbeeld zangeressen als Patricia Barber of Diana Krall; de manier waarop de luisterruimte zich vult met de ambiance van een concertzaal, het kuchen en schuifelen in het publiek, het applaus ( veel klappende mensen van vlees en bloed, zonder versmering), de indruk dat de zanger tijdens het zingen van en naar de microfoon beweegt etc.

Wanneer u tot aan dit punt doorgelezen hebt, dan moet het u duidelijk zijn dat ik hou van wat deze speakers doen met mij en mijn muziek in mijn ruimte.

Zelf luisteren

Wanneer u, na het lezen van deze recensie, van plan bent om een dealer te bezoeken om met eigen oren naar de M40.2 te luisteren, dan zijn een paar punten wellicht interessant voor u. Gedurende de recensie periode heeft de Unison Research P70 geïntegreerde buizen versterker het korte tijd overgenomen van de Music First Audio/ Pass Labs combinatie. En hoewel ik via de Italiaanse versterker echt genoten heb van de muziek, was het onmiddellijk duidelijk dat, vooral bij grootschalige muziekuitvoeringen, de M40.2 dol was op de extra kracht die de grote eindversterkers konden leveren. Harbeth 40.2 speaker<br />
Picture by Jim Holden

Krachtig

Nu ik het toch over kracht heb; deze Harbeths mogen dan monitoren zijn, maar het zijn grote monitoren en de grote bas unit is zeer capabel wanneer het aankomt op het produceren van krachtige basnoten. Strak en gecontroleerd weliswaar, maar desondanks een grote hoeveelheid laag. Dus, wanneer uw luisterruimte kleiner is dan gemiddeld en u niet in de gelegenheid bent om ze op ruime afstand van de muren te plaatsen, dan is de M40.2 misschien niet de luidspreker voor u. In dat geval is wellicht de kleinere SHL-5-Plus de betere keus. Waarmee ik u overigens niet het genot van een demonstratie met deze luidsprekers wil onthouden, in tegendeel!

Tot slot

Ik heb gedurende de recensie periode alle mogelijke muzieksoorten beluisterd en nergens kreeg ik het gevoel dat ik iets miste. Voor veel echte muziek liefhebbers zou de Harbeth M40.2 wel eens de laatste luidspreker kunnen zijn die hij of zij ooit nodig zal hebben.

Setprijs M40.2:

Cherry € 15.200

Eucalyptus € 16.220

Rosewood € 16.400

Tiger Ebony € 16.400

Fabrikant

Harbeth Audio Ltd.
T +44 (0)1444 484371

Importeur:

Benelux
Audio Ingang
T +31 (0) 168 335 180

Harbedth 40.2</p>
<p>Picture by Jim Holden

Jan de Jeu

Jan is een echte rot in het vak wat betreft muziek en muziekrecensies. Eigenlijk is hij zijn hele leven al bezig met muziek. Jan is ooit begonnen als gitarist. De voornaamste reden was om in de smaak te vallen bij de meiden. Toen hij zijn eerste vrouw ontmoette hing hij zijn gitaar aan de wilgen. Mission completed. Muziek bleef echter op de voorgrond en Jan richtte zich met name op het verbeteren van de kwaliteit van zijn stereo systeem. Sindsdien is hij bezig met het optimaliseren van de klank waarbij hij zich richt op het zo natuurlijk mogelijk laten klinken van menselijke stemmen en akoestische instrumenten. Jan heeft al voor veel bekende magazines audio reviews geschreven en publiceert nu onder andere voor het bekende Engelse webmagazine ‘the Ear’

7 gedachten over “Harbeth M 40.2 Luidsprekersysteem

• 23 april 2016 om 16:58

Ik heb het genoegen gehad om een middag op de zolder van Jan naar hartelust naar de Harbeth 40.2 te kunnen luisteren en het is griezelig welk een realisme de luidsprekers neerzetten. Een van Blu-ray geripte versie van het live concert van Adele bracht niet alleen kippenvel, haar stem als ze praat tegen het publiek was genoeg om letterlijk te gaan snotteren. Zonder dat ze een enkele noot had gezongen. Klassiek van Janine Jansen is adembenemend. Ik kan ze niet kwijt in mijn kamer, wie dat wel kan zal alleen met grote moeite en tegen een veel hogere prijs een luidspreker vinden die zoveel realisme en luisterplezier brengt. De 40.2 is geen luidspreker voor rock in mijn oren, maar wel voor jazz, klassiek, singer- songwriter etc. Of voor de stemmen van vrouwen.

• 04 mei 2016 om 12:05

Ik heb zelf de Harbeth 40.2 en stuur die aan met de Jeff Rowland Aeris Dac, Corus preamp en de 625 S2 eindversterker. Bron is een loopwerk van Mark Levinson, de N° 37met ingebouwd een precisieklok . Zelf draai ik een waaier aan muziek, lees, alle genres. De speaker doet het wat mij betreft met alle genres goed, dus ook rock. Ik denk dat de Harbeth echt zeer goede elektronica vereist. Ik heb de Harbeth gecombineerd met verschillende elektronica, , Behalve Jeff Rowland ook de Vitus R-100, ASR Emitter 1, Mola Mola Kaluga, Synthesis A40 en de Pathos Logos 2. Met een serieuze borrel vermogen komt de speaker helemaal tot leven, ook met rock. Ik vond met name de Mola Mola Kaluga een zeer mooie match. Maar wat de speaker voor mij doet is ongecompliceerd muziek weergeven. Guido

• 10 februari 2017 om 13:56

Ik draai met de harbeth hL5 super ook alle muziek en verbazingwekkend wat er allemaal naar je toe komt, ook stevige popmuziek geeft de Harbeth een prachtige performens.

• 23 april 2016 om 18:03

Mooie review. Ik heb zelf de shl5 en deze gehoord met densen dm10, graaf gm20 , cyrus8 monoblokken. Alledrie prachtig satijn natuurgetrouw geluid. Ook een naim supernait maar dat klonk verschrikkelijk.
    De 40.2 heb ik gehoord met croft versterking. Ook veel realisme.
    Onlangs heb ik een musical affairs grand crescendo gehoord op sun versterking. Voor mij is dit nog een stap verder in realisme en emotie en voor de helft van de prijs. Ook met passie en bezieling gemaakt.
    Mocht ik de 5 ooit weg doen dan weet ik wel waarvoor.
    De 40.2 is denk ik wel een completere luidspreker, wat muziekkeuze betreft zijn musical affairs beperkter. De 40.2 zal een breder publiek aantrekken.

• 08 oktober 2016 om 00:02