Harbeth M 40.2

Harbeth M 40.2 Luidsprekersysteem

Toen ik begon te luisteren naar de M40.2 viel me als eerste op dat ze qua klank sterk leken op die van mijn eigen SHL-5-Plus luidsprekers, wat niet de klank is die ik associeer met de oude M40.1. Eerst vond ik dat erg raar. Maar na daar enige tijd over te hebben nagedacht, realiseerde ik mij de mogelijke reden. De originele M40 was ontworpen om de BBC LS5/8 te vervangen op het moment dat de producerende fabrikant, Rogers, instortte. Alan Shaw wees er onlangs nog op dat hij op dat moment nooit had kunnen bedenken dat er ook buiten de professionele markt ooit nog eens een plek voor deze speaker zou kunnen zijn.

Vanuit die gedachte ontwierp hij de M40.1. Pas toen de nieuwe SHL-5-Plus zo’n groot succes bleek te zijn, besloot hij om dezelfde ‘magic’ eveneens toe te passen op de M40.1. Zodoende ligt de M40.2 dus sterk in de lijn van mijn eigen SHL-5-Plus. Wat me opvalt bij deze twee typen Harbeth luidsprekers is de overeenkomst in de manier waarop ze muziek produceren. Om dit punt goed duidelijk te kunnen maken moet ik e.e.a. chargeren maar ik hoop dat u mij dat ditmaal zult vergeven. Harbeth Audio Ltd<br />
PICTURE BY JIM HOLDEN 07590 683036

Als muziekinstrumenten

Harbeth Monitor 40.2 (9)Gedurende de afgelopen vijftien jaar heb ik luidsprekers van uiteenlopende grootte en afkomstig uit uiteenlopende prijsklassen gerecenseerd. Daarbij is mijn ervaring dat er een tendens is dat, in de zoektocht naar openheid, transparantie, detaillering etc., veel luidsprekers nogal technisch en analytisch klinken. Daardoor neigen zij er naar om muziek te produceren die naar alle waarschijnlijkheid eerst en vooral aansluit bij het menselijke brein. Terwijl Harbeth speakers eerder klinken als muziekinstrumenten, instrumenten die aansluiten bij het menselijke hart.

Audiofiele criteria ?

Juist omdat de M40.2 zo goed is in het communiceren van de emotionele boodschap in de muziek, was het moeilijk om in het begin van de recensie periode te focussen op audiofiele criteria als resolutie, plaatsing, transparantie etc. Desondanks, en mede door mijn grote ervaring, lukte dat. Waarbij het in mijn luisterruimte duidelijk was dat al deze aspecten een kritische beschouwing konden doorstaan.

Dus gedurende de rest van de luisterperiode kon ik die aspecten achter me laten en me richten op de prestaties en op het effect dat de muziek op mij had. Daardoor werd interpretatie door de muzikant belangrijker dan de opnamekwaliteit.

Jan de Jeu

Jan is een echte rot in het vak wat betreft muziek en muziekrecensies. Eigenlijk is hij zijn hele leven al bezig met muziek. Jan is ooit begonnen als gitarist. De voornaamste reden was om in de smaak te vallen bij de meiden. Toen hij zijn eerste vrouw ontmoette hing hij zijn gitaar aan de wilgen. Mission completed. Muziek bleef echter op de voorgrond en Jan richtte zich met name op het verbeteren van de kwaliteit van zijn stereo systeem. Sindsdien is hij bezig met het optimaliseren van de klank waarbij hij zich richt op het zo natuurlijk mogelijk laten klinken van menselijke stemmen en akoestische instrumenten. Jan heeft al voor veel bekende magazines audio reviews geschreven en publiceert nu onder andere voor het bekende Engelse webmagazine ‘the Ear’

7 gedachten over “Harbeth M 40.2 Luidsprekersysteem

• 23 april 2016 om 16:58

Ik heb het genoegen gehad om een middag op de zolder van Jan naar hartelust naar de Harbeth 40.2 te kunnen luisteren en het is griezelig welk een realisme de luidsprekers neerzetten. Een van Blu-ray geripte versie van het live concert van Adele bracht niet alleen kippenvel, haar stem als ze praat tegen het publiek was genoeg om letterlijk te gaan snotteren. Zonder dat ze een enkele noot had gezongen. Klassiek van Janine Jansen is adembenemend. Ik kan ze niet kwijt in mijn kamer, wie dat wel kan zal alleen met grote moeite en tegen een veel hogere prijs een luidspreker vinden die zoveel realisme en luisterplezier brengt. De 40.2 is geen luidspreker voor rock in mijn oren, maar wel voor jazz, klassiek, singer- songwriter etc. Of voor de stemmen van vrouwen.

• 04 mei 2016 om 12:05

Ik heb zelf de Harbeth 40.2 en stuur die aan met de Jeff Rowland Aeris Dac, Corus preamp en de 625 S2 eindversterker. Bron is een loopwerk van Mark Levinson, de N° 37met ingebouwd een precisieklok . Zelf draai ik een waaier aan muziek, lees, alle genres. De speaker doet het wat mij betreft met alle genres goed, dus ook rock. Ik denk dat de Harbeth echt zeer goede elektronica vereist. Ik heb de Harbeth gecombineerd met verschillende elektronica, , Behalve Jeff Rowland ook de Vitus R-100, ASR Emitter 1, Mola Mola Kaluga, Synthesis A40 en de Pathos Logos 2. Met een serieuze borrel vermogen komt de speaker helemaal tot leven, ook met rock. Ik vond met name de Mola Mola Kaluga een zeer mooie match. Maar wat de speaker voor mij doet is ongecompliceerd muziek weergeven. Guido

• 10 februari 2017 om 13:56

Ik draai met de harbeth hL5 super ook alle muziek en verbazingwekkend wat er allemaal naar je toe komt, ook stevige popmuziek geeft de Harbeth een prachtige performens.

• 23 april 2016 om 18:03

Mooie review. Ik heb zelf de shl5 en deze gehoord met densen dm10, graaf gm20 , cyrus8 monoblokken. Alledrie prachtig satijn natuurgetrouw geluid. Ook een naim supernait maar dat klonk verschrikkelijk.
    De 40.2 heb ik gehoord met croft versterking. Ook veel realisme.
    Onlangs heb ik een musical affairs grand crescendo gehoord op sun versterking. Voor mij is dit nog een stap verder in realisme en emotie en voor de helft van de prijs. Ook met passie en bezieling gemaakt.
    Mocht ik de 5 ooit weg doen dan weet ik wel waarvoor.
    De 40.2 is denk ik wel een completere luidspreker, wat muziekkeuze betreft zijn musical affairs beperkter. De 40.2 zal een breder publiek aantrekken.

• 08 oktober 2016 om 00:02