H.A.T. Thorens TD-160 Motor Tuning Kit

… of gewoon het probleem zelf oplossen?

Wat als nou meteen de werkelijke koe bij de horens wordt gevat? Als er geen vibraties meer zijn hoef je ze immers ook niet overdadig te dempen? Daarmee los je het werkelijke probleem op. Een fabrikant als Linn had dat al heel vroeg door. Die hield het niet bij de simpele AC motor met aanloopcondensator maar ontwikkelde steeds mooiere dingen om de motor tot rustiger draaien te manen, uiteindelijk uitmondend in de Linn Lingo voeding, waarmee de fases van de motor apart van elkaar worden aangestuurd, gevoed door een eigen gegenereerde schone stroom. Een mooie maar kostbare oplossing.

Thorens TD-160 HAT Motorkit (2)H.A.T. ontwikkelde een ogenschijnlijk simpele oplossing om de vibraties van de Thorens motor sterk te verminderen. Het kan overigens ook bij ander merken platenspelers worden toegepast die hetzelfde aandrijfprincipe gebruiken. Er wordt een dubbele PCB aan de motor gemonteerd met een aantal componenten er op. Helaas is het niet zo dat er een standaard ingericht printplaatje kan worden gebruikt voor iedere motor. Iedere naar Hanze Hifi opgestuurde motor wordt individueel afgeregeld op minimum vibratie in een speciaal daarvoor gebouwd tool.

Thorens TD-160 meetrapportHanze heeft voor de non-believers een opstelling in de winkel waarin een ‘as is’ uit een TD-160 gebouwde motor naast eentje met de tuning kit uitgerust exemplaar is gebouwd. Ik garandeer je dat er geen 10 seconden nodig is om je te overtuigen van de verbetering die de motor kit je geeft. De oude standaard motor hoor en voel je duidelijk vibreren bij aanraking waarbij het omschakelen naar de motor met tuningkit ineens in stilte zijn rondjes draait. Het verschil is GROOT.

Maar voor de motor de pcb krijgt aangemeten krijgt ‘ie eerst een verse lagersmering. Hoeveel winst dat al oplevert is mooi te zien op het testrapport dat bij iedere motorombouw wordt geleverd. Er wordt niet zomaar lukraak wat gedaan. Met alleen proefondervindelijk blind wat aan fröbelen kom je niet ver…

Thorens TD-160 motorvibratie voor lagersmering

Dit is de door mij uitgebouwde motor ‘as is’, ofwel, zoals ‘ie uit de meer dan 40 jaar oude speler werd geschroefd. En ik kan je vertellen dat het geen onprettig platendraaien was tot zo ver… Maar dat er wel het een en ander te verbeteren valt is goed te zien in bovenstaande en het onderstaande plaatje…

Thorens TD-160 motorvibratie na smering

Nadat het alleen het smeren van de motorlagers al het nodige heeft opgeleverd komt de daadwerkelijke motor Tuning kIt er onder.

Thorens TD-160 motorvibratie na montage HAT motorkit

Het hele spectrum schoont hiermee op en de 100 Hz vibratie (het is een 2-fasenmotor!) is met maar liefst 25 dB verbeterd! Een extreme winst.

Weer inbouwen

Thorens TD-160 oude aansluitbordjeDe motor kan nu weer ingebouwd worden. Als je de boutjes en veer netjes bij elkaar bewaard hebt na de uitbouw is het inbouwen een relatief fluitje van een cent.

Eerst wordt het originele aansluitbordje verwijderd.

Thorens TD-160 oude aansluitbordje verwijderd

 

 

 

 

Thorens TD-160 draadjes vertinnen

 

 

De draden van de lichtnetkabel en die van de aan/uit schakelaar even opnieuw aanstrippen en vertinnen. Hou je niet van solderen, gebruik dan aderhulsjes.

 

 

 

Thorens TD-160 HAT Motorkit aansluiten

 

Voor de motor weer vastgeschroefd wordt aan het chassis wel eerst de bedrading monteren. Anders kun je er niet meer bij met een schroevendraaier.

 

 

 

 

 

Thorens TD-160 HAT Motorkit onderkant

Met de dubbel pcb’s aan de motor geschroefd is niet te zien waar de schakelaar en waar de 230 volt aansluiting moet komen. Op de onderliggende pcb is dat echter netjes aangegeven.

Thorens TD-160 HAT Motorkit weer inbouwen

 

Twee van de drie schroefgaten worden met een normaal boutje vanaf de bovenkant van het chassis geschroefd, nummer 3 heeft een veer met afstandstuk/schroef om de motor nog bij te kunnen stellen zodat de snaar netjes midden over het dikste deel van de poelie loopt.

 

 

Thorens TD-160 HAT Motorkit weer inbouwen (2)

 

Vanaf de bovenkant gezien… Vergeet de sluitring niet tussen afstelbout en chassis…

 

 

 

 

Thorens TD-160 HAT Motorkit weer inbouwen (3)

 

En nog een blik vanaf de onderkant…

 

 

 

 

 

Epiloog

Ik denk niet dat ik naast de al eerdere nieuwe jas voor mijn Thorens TD-160 de speler meer plezier had kunnen doen dan met deze motor upgrade. Het maakt de speler in één klap zo veel beter. En dat voor een bedrag waar geen enkele Thorens bezitter echt van zal schrikken.
De H.A.T. Motor Tuning Kit is de beste upgrade die ik voor een TD-160 kan bedenken. Zo, de oude speler kan er weer 40 jaar tegen… Zeer warm aanbevolen!

Naschrift 14 januari 2014: Helaas is de prijs van de kit in minder dan een jaar als een speer omhoog gegaan, dat maakt de kwaliteit niet minder, maar het maakt de beslissing om snel tot aankoop over te gaan wel een stuk stroever. Erg jammer…

Prijzen: H.A.T. Motor Tuning Kit: € 175,00 ( € 183,50 incl verzendkosten)

Verkoop en meer info: Hanze Hifi

Thorens TD-160 voorpagina

Dick van de Merwe

Dick van de Merwe is een echte buizenveteraan. Zijn Triodedick zelfbouw projecten worden wereldwijd door hobbyisten gebouwd. Reeds vanaf 1997 deelt hij zijn kennis via geschreven en on-line media.

9 gedachten over “H.A.T. Thorens TD-160 Motor Tuning Kit

  • 14 januari 2014 om 17:33
    Permalink

    Beste Dick,
    Leuk dat jullie het opnieuw leven inblazen van oudere platenspelers, zoals de Thorens 140/150/160, stimuleren. Mede naar aanleiding van het artikel ‘Een nieuwe console voor een oude Thorens 160’ heb ik het plan opgevat om mijn eigen Thorens 160 een flinke opknapbeurt te geven, waarbij ik behalve een nieuwe console ook de HAT/Hanze Hifi motortuning-kit dacht toe te passen. Jammer genoeg blijkt de prijs van deze kit geen € 100,00 , zoals hierboven vemeld, maar € 175,00 ( € 183,50 incl verzendkosten) te bedragen. Volgens Wilco del Sasso van Hanze Hifi een ‘drukfout’ van Creative Audio. Misschien handig om de info even aan te passen of aan te vullen?
    Keep up the good work! Als nieuweling in het zelfbouwgebeuren ben ik erg benieuwd naar de zelfbouwpakketten voor PhonoDude, Classic Three en Little Ceasar.
    Met vriendelijke groet,
    Peter Boelsma

    Beantwoorden
    • 14 januari 2014 om 20:08
      Permalink

      Ha Peter,

      Het is inderdaad erg jammer dat de prijs zo omhoog is geschoten. De prijs onder het verhaal is zeker geen drukfout, maar gewoon de gehanteerde prijs ten tijde van het verhaal. Vreemde uitspraak van Wilco…

      Beantwoorden
      • 14 januari 2014 om 23:13
        Permalink

        Inderdaad wel prijzig zo, de theorie is dat bij een inductieve belasting zoals een motor de stroom na ijlt op de spanning, de truc met de condensator is dus dat dit op precies 90° gebeurd waardoor een tweede fase wordt gecreëerd, zal me eens in de kennis verdiepen om te kijken of ik dit kan nabouwen want 2x € 175,- vind ik ook teveel daar ik twee Thorens draaitafels heb.

        Beantwoorden
          • 17 januari 2014 om 14:44
            Permalink

            Ga ik doen Dick, dit zijn mijn eerste bevindingen.

            Alle foto’s die ik kon vinden van de motor tuning kit en alle aansluitschema’s die ik vinden kon heb ik gedownload en bestudeerd, ik kom tot de conclusie dat de motorcondensator waarde allesbepalend is, Thorens heeft hier dus ook mee geworsteld want in oudere schema’s zijn de condensatoren 0,15 µF, in modernere schema’s zijn ze 0,33 µF.

            Waarschijnlijk is ook deze waarde (net) niet genoeg want op foto’s van de motor tuning kit zie je een condensator parrallel toegevoegd wat de waarde vergroot, deze waarde wordt bij Hanze HiFi per motor proefondervindelijk vastgesteld, dit experimenteren kost tijd wat resulteert in een hoge kostprijs, als hobbyist hoeft onze tijd niet betaald te worden en de totaalprijs van de onderdelen is een fractie van de motor tuning unit.

        • 20 januari 2014 om 00:52
          Permalink

          Beste Dirk,
          Als je iets kan bedenken doe ik graag – op de een of andere manier – mee.
          Groet
          Peter Boelsma

          Beantwoorden
  • 27 augustus 2015 om 17:57
    Permalink

    Ook ik heb een mooie Thorens TD 850 kunnen kopen een paar jaar geleden.
    Echter, de Berger Lahr RDM 57 12G motor vertoont na een half uurtje snelheidsverschillen.
    Een vervangende motor heb ik tot nu toe niet kunnen vinden, behalve die van Originlive.
    Kan iemand me de juiste weg wijzen?

    Beantwoorden
  • 18 februari 2018 om 00:59
    Permalink

    Hallo Dirk Hendrikse, heb je de motor zelf inmiddels kunnen aanpassen. Ik heb een Td 147 jubilee en een Td 160. 175 per speler vind ik ook wat veel geld.

    Beantwoorden
  • 31 maart 2019 om 01:21
    Permalink

    Beste Dirk Hendrikse,

    Mijn naam is Meindert de Vries, ik heb twee Thorensplatenspelers TD 160 en TD 166 en wil graag ook de motoren fine tunen. heb je al een methode kunnen vinden om dit zelf te doen?

    met vriendelijke groet, Meindert de Vries

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.