Exposure 3010S2 geïntegreerde versterker en 3010S2 cd-speler

Tannoy DC10Volgens de importeur is de Exposure 3010s2 een gemakkelijke versterker die met veel reserve geschikt is voor nagenoeg elke speaker. Ik heb het geluk dat er op het moment van recensere een set Tannoy DC10 T aanwezig is. Deze grote luidspreker uit de Definition-serie van Tannoy is ook direct het vlaggenschip in deze lijn. Na meting bij collega Dick, blijkt echter dat de impedantie van deze luidspreker allesbehalve makkelijk is. Doe daar ook nog eens een lastige fasehoek bij en je versterkerkeuze wordt in een keer fors geminimaliseerd.

Dit alles zegt overigens niets over de muzikale kwaliteiten van de speakers, maar wanneer je deze luidspreker niet goed combineert met de juiste versterker, krijg je deze speaker ‘never nooit’ mooi aan het spelen. In het verleden heb ik meerdere ervaringen gehad met ‘lastige‘ luidsprekers en dat heeft destijds best veel moeite gekost om de juiste combinatie te vinden.

Lastige impedantie

Als de Exposure-versterker op de Tannoy’s aangesloten wordt ben ik op slag gelukkig. De versterker heeft geen enkele moeite met de lastige impedantie en dito fasegedrag van de Tannoy DC10. Integendeel, de muziek vloeit uit de luidspreker alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Op zijn minst verrassend, dat zeker. Geen muzikale stress of duwen en knijpen, maar een natuurlijke stroom van muzieknoten met veel dynamiek. Het laag is gecontroleerd en nooit teveel. Het hoog/midden vind ik zelfs nog mooier in balans.

apparatuur-1-2De muziek spettert er van af en dat is niet alleen wanneer de volumeknop omhoog gaat, ook op lage volumes blijft het hele geluidsbeeld staan als een huis. Ik heb in de tijd dat ik naar de Exposure 3010s2-set heb mogen luisteren zeer veel en uiteenlopende muziek gespeeld. Van het intieme Damien Rice tot een ontroerende Herman van Veen, van heftig Deep Purple tot het betoverende Misa Criolla van Ramirez. Ook grotere orkestrale werken zijn voor de Exposure 3010s2 geen enkel probleem. Waar menig versterker vaak op dynamiek vastloopt, blijft de Exposure 3010s2 altijd in de maat lopen.

Kijk, hier wordt ik nou blij van, als ik smaakagent Rob Geus even mag citeren

Deze ervaring leert ook dat het combineren van diverse audiocomponenten van essentieel belang is in het samenstellen van een muzikale audioset en dat fantastische technische specificaties of uiterlijk vertoon hierin totaal geen rol spelen. Ook voor minder goede opnames is deze set heel coulant. De minder goede opnames blijven gewoon zeer aangenaam om naar te luisteren. Echter bij mooie audiofiele opnames excelleert de set en laat dan de volle potentie van een goede opname horen. Genieten dus.

Veelzijdig

Klipschorn1Wanneer we de versterker aansluiten op de PMC TB2i of een fraaie Klipschorn, die al jaren mijn eigen referentieluidspreker is, is te horen dat de Exposure 3010s2 ook nog eens zeer veelzijdig is en ook een goede partner is voor deze luidsprekers. Het is altijd lastig, als niet onmogelijk, te omschrijven hoe nu een versterker klinkt en dat is ook nog eens van vele factoren afhankelijk. De Exposure 3010s2 is nu een versterker die eigenlijk nergens naar klinkt en alleen fungeert als doorgeefluik zonder dat er ergens beperkingen te horen zijn. En in deze prijsklasse is dat op zijn minst uitzonderlijk te noemen.

Conclusie

Evenals bij eerdere testen van CD-speler/versterker-combinaties prefereer ik de Exposure 3010s2 versterker boven de 3010s2 CD-speler. Deze laatste is overigens een prima speler en geeft de muziekliefhebber alle waar voor zijn geld. De pluspunten zijn een ‘analoog’ geluidsbeeld, voor zover je dit zo kunt noemen, samen met een prima plaatsing en een natuurlijke weergave.
Alleen denk ik dat het tijdperk van de cd-speler voorbij is. Al zullen er altijd een paar lieden zijn die hier niet los van kunnen komen. Prima hoor, ieder zijn eigen wensen. En dan is deze Exposure 3010s2 cd-speler een prima keuze.

exposure 3010S2De Exposure 3010s2 versterker is muzikaal gezien een prachtapparaat. Punt.
Goede controle in combinatie met een opmerkelijk natuurlijk klankkarakter. En dat is een eigenschap die je makkelijker terugvindt bij een goede buizenversterker.

Ik heb met erg veel plezier een aantal weken naar de Exposure 3010s2 /Tannoy DC 10T-set geluisterd en ik heb niet één keer de behoefte gehad om deze set in te wisselen voor iets anders. Een golden match dus. Ook met andere luidsprekers is de Exposure 3010s2 een prima partner. De grote Klipschorn en de PMC TB2i spelen heel erg mooi op deze versterker. De Exposure 3010s2 is een heerlijke, veelzijdige en zeer muzikale versterker die ook in minder gemakkelijke omstandigheden zijn mannetje staat. Van harte aanbevolen.

Importeur: Tophifi

7 gedachten over “Exposure 3010S2 geïntegreerde versterker en 3010S2 cd-speler

• 03 mei 2014 om 23:31

Ik heb met interesse uw verslag gelezen. Ik ben al enige tijd op zoek naar een goede versterker voor mijn Dynaudio Focus 260. Speakers met voor mij het beste hoog. Ik speel veel metal en rock, niet bepaald goed opgenomen muziek. De Naim XS 2 was mij niet krachtig genoeg en de bass was ook niet goed. Marantz was één brei. Maar de Exposure heeft mij positief verrast. Precies wat u schrijft. De Exposure staat nu op 1 bij mij. Ondanks dat ik van een warme klank hou, maar dit vind je vandaag de dag bijna niet meer. Een versterker waar ik nog naar kijk is de duurdere Lyngdorf tdai 2170 met zijn roomperfect. Weet u hoe deze is in vergelijking met Exposure? Sommigen zeggen dat Lyngdorf heel eerlijk is en slechte opnamen ongenadig laat horen. Dat zoek ik dan niet.

• 30 juli 2014 om 22:08

Hallo Rob,

ik heb hier beide versterkers aan de tand gevoeld en ik kan je vertellen dat, de Lyngdorf door zijn eerlijke karakter en natuurlijk de Roomperfect, hier is blijven staan.
      Het grote voordeel is dat je een heel goed inmeetprogramma hebt dat, onderschat het niet, veel van de akoestische imperfecties in je luisterruimte corrigeert !
      Hoe eerlijk hij is, vrij eerlijk maar, dat betekend niet dat mindere opnames gelijk niet meer om aan te horen zijn, je hoort t maar, dat laat de 3020S2 ook horen !!
      Zou zeker gaan luisteren of beter nog, een demo aanvragen voor de Lyngdorf bij jou thuis

• 20 oktober 2016 om 20:31

Ik ben erg benieuwd naar de nieuwe NAD C368 versterker. Lyngdorf is wel duur en hoor erg veel dat het wel een heel erg heldere klank heeft; veel helderder dan de vorige Lyngdorfs. Ik hou totaal niet van dat erg heldere geluid. Hun Roomperfect en icc chip lijkt mij wel weer machtig interessant.

• 04 juli 2014 om 15:44

KLinkt de versterker niet bright of fel en agressief in het hoog? Op de site van Lexicom multimedia lees ik dat. Ik zoek voor mijn muziek, veelal slecht opgenomen metal cd’s, een muzikale versterker die dit juist niet zo laat horen maar waarbij het prettig blijft om te luisteren. Vind hedendaagse systemen vaak zo bright en zoveel onaangenaam hoog hebben. Ove het algemeen zijn meen ik Exposure cd spelers niet zo super. Welke cd speler zou u aanraden? Rega?

• 07 juli 2014 om 09:51

De Exposure versterkers zijn zeker niet aan de ‘scherpe’ kant. Maar wanneer je veel van dergelijke ‘slecht opgenomen’ muziek speelt, zou het misschien een idee zijn om een uitgebreide sound equalizer in je set te plaatsen, dan veel geld te investeren in een zoektocht naar een iets ‘warmere’ versterker. Daarmee krijg je veel meer controle over het weergegeven signaal.

• 08 januari 2015 om 12:47

L.s.,

Is er een hoorbaar verschil tussen de Exposure 3010 en de 3010 S2 versterkers?