Elac Miracord 90 Anniversary

De motorsturing

Voor deze gelijkloop is een elektronische motor regeling verantwoordelijk. De motorsturing bevind zich in een uitsparing in de onderzijde van de kast. Een overzichtelijke printplaat zorgt voor de 33 en 45 rpm snelheidsregeling. De toerental regeling wordt zichtbaar gemaakt middels een led op de schakelaar aan de bovenzijde van de speler. Bij het opstarten brand deze groen en als het juiste toerental wordt bereikt veranderd hij van groen naar wit. Door het de schakelaar met een klik naar links te draaien wordt de 33 rpm toeren ingeschakeld. de middenstand is uit en naar rechts wordt de 45 toeren geschakeld.

 

 

 

 

 

 

 

 

De knop in het midden kan worden gedraaid om het toerental fijn te regelen. Hier vind ik toch wel een puntje van kritiek. Met het uitschakelen of omschakelen naar een ander toerental, wordt ook de fine tune knop meegedraaid. Soms hapert hij ook een beetje. Wat er dan gebeurd is dat door het weer terugdraaien naar het oorspronkelijk toerental, de fijnregeling weer helemaal ontregelt is. Mmm, dat had wel iets beter gekund.
Ook vind ik het lastig om te zien wanneer er exact 33.33 of 45.0 rpm wordt bereikt. De indicatie Led licht wit op als er een constant toerental is bereikt, maar dat is niet exact de 33,33 rpm of 45.0 rpm. Er zit toch wel een spreiding van een 0.6 rpm naar boven en beneden. Je hebt dan echt een rpm meter of stroboscoop schijfje nodig om het juiste toerental in te stellen. Wat je als eigenaar zou kunnen doen is de fijnregeling knop na het afstellen van het toerental even te markeren op de buitenrand van de schakelaar. Dat hoef je het maar één maal in te stellen. Maar praktisch is natuurlijk anders.
Wat ik wel erg goed vind is dat het ingestelde toerental erg precies wordt gecontroleerd. De Wow en Flutter is erg laag. Dit zal zich vertalen in een rustig en stabiel geluidsbeeld.

De toonarm van de Elac Miracord 90

Tja, dan heb je natuurlijk nog een toonarm en element nodig om muziek te spelen. Ook hier heeft Elac ge-shopped. Deze toonarm is niet in eigen huis ontwikkeld, maar door het Duitse Clear Audio voor Elac ontworpen en gemaakt. Het is een 9” toonarm met een zeer lichte, maar stijve carbon armbuis. De afstand van centraal lager en toonarm lager is 215 mm. De arm ziet er zeer verzorgd uit en is zeer netjes gemaakt.

Anti skating
 met een draadje en gewichtje

De anti skating wordt verzorgd middels het overbekende nylon draadje met een gewichtje over een metalen stangetje. Dat vind ik nou wel weer zonde. Een dergelijke constructie geeft veel extra en weerstand en is eigenlijk niet goed in te stellen. Waarom is er nu niet een mooie magnetische anti skating bedacht? Als Thorens op zijn consumenten platenspelers in de jaren 70 met de TP16 toonarm al een hele goede magnetische anti skating instelling had, dan is het anno 2017 toch niet zo moeilijk een dergelijke constructie te verwezenlijken.
Maar goed, wellicht ben ik wel een beetje verwend en verwacht ik wel teveel. Natuurlijk, er zijn ook veel toonarmen en ook kostbare die een dergelijke ‘draadje-gewichtje’ hebben om de anti skating in te stellen. Maar ik vind dat je als high end toonarm fabrikant, hiermee je er wel makkelijk van af maakt.

Het element

Standaard wordt er een element van Audio Technica meegeleverd. De Audio Technica AT 440 MLb. Deze wordt speciaal voor Elac gemaakt. De bekende paarse cartridge kleur is vervangen voor een zwarte en de naam is veranderd in Elac D90 E18. Uit ervaring weet ik dat dit een mooi en zeer muzikaal element is en daarmee zeker geen slechte keuze. Al is het wel vreemd dat Elac nu juist de AT 440 Mlb kiest. Aangezien Audio Technica met de productie va de AT440 Mlb evenals de AT 150 MLX is gestopt.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Marco Bouwer

Marco Bouwer is een ware luidspreker en platenspeler fanaat. Wanneer hij niet voor zijn luidsprekers zit, dan werkt hij wel aan een paar nieuwe. Onlangs heeft Marco de laatste hand gelegd aan een revolutionaire platenspeler arm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.