Elac Discovery DS-S101-G audiostreamer/server (revisited)

Tidal komt ook terug…

Verstandige mensen rippen hun CD-verzameling voor opslag op de harde schijf uiteraard in een lossless kwaliteit, download muziek als het even kan in een hogere resolutie of stream direct vanaf het www. Dat laatste kan inmiddels in echte lossless kwaliteit via bijvoorbeeld een Tidal of Qubuz abonnement. Tidal blijkt simpel te installeren en naadloos te integreren in Roon. Snel maar eens een proefabo genomen dus. Eerdere ervaring met Tidal waren qua kwaliteit prima, maar ik gebruikte het te weinig om een abo aan te houden. Ik moet toegeven dat deze tweede poging een stuuk succesvoller gaat, en dat is voor honderd procent aan de Roon besturing te danken.Elac Discovery Roon album screen

Ik zal er geen vele pagina’s aan gaan wijden. Ik kan eigenlijk heel kort zijn: Roon + Tidal werkt fenomenaal! Het is alsof ik door mijn eigen muziekbib zit te bladeren. Roon maakt qua artiest en/of albuminfo geen verschil of het album van je eigen harde schijf komt of via Tidal wordt binnengehaald. Alleen een heel klein icoontje  ‘CD’ of ‘Tidal’ in de linkerbovenhoek van de hoesafbeelding geeft aan waar de muziek vandaan komt, van de schijf of uit de cloud. Aan het afspelen merk je geen enkel verschil in handeling.

Hier is Roon heel sterk. Ik leg naast de muziek op de ingestoken harde schijf ook een Tidal albumbib aan met mijn favorieten: Moody Blues, Supertramp, Beatles, Bowie enz enz…

Hoe werkt dat?

Ik luister wat muziek waar ik dat moment zin aan heb via Tidal, bevalt het dan klik ik op ‘album toevoegen aan bibliotheek’. Een recensie van het album en/of bio van de uitvoerende artiest kan naar wens ook meteen worden gelezen en Roon geeft tips naar andere albums van deze artiest en andere muziek die ook wel eens binnen je smaak zouden kunnen vallen. Voor ik het weet ben ik op een ontdekkingsreis door Tidal. En die is schier eindeloos. Ik heb toch al hele leuke albums aan de bib toegevoegd waar ik tot voor Roon geen weet van had.

Potjandorie zeg, wat leuk en ongelooflijk boeiend is dit. En het is zo gemakkelijk dat het allemaal niet eens is uit te leggen over een paar pagina’s. Huh?? Ja, ik moet oppassen dat de uitleg niet complexer is dan de werking in de praktijk, die na korte tijd buitengewoon intuïtief blijkt te zijn.

Roon Essentials

Elac Discovery Roon artist info screenIk tipte het hier boven al aan: Elac heeft dus een light versie van Roon geïnstalleerd onder de naam Roon Essentials. Wat wil zeggen dat zo veel mogelijk van het goede is behouden maar minder alledaagse ballast er uit is gelaten. Dat maakt Roon eigenlijk niet minder interessant. Begeesterde ontwikkelaars willen nu eenmaal vaak zo veel mogelijk van hun ideeën in hun geesteskind proppen, wat niet zelden in een waterhoofd resulteert. Met de kans dat een gemiddelde gebruiker het bos door de vele bomen een beetje kwijt dreigt te raken.

Roon Essentials heeft wat simpeler menu’s dan zijn grote broer (wat het niet minder overzichtelijk maakt) en er kan bijvoorbeeld geen DSD worden gespeeld. Een enkeling zal dat laatste als een minpunt ervaren, mij interesseert het eigenlijk nauwelijks. Wat de speler wél kan is boeiender. Die speelt alle mogelijke PCM formats tot maximaal 24 bit/ 192 kHz highres muziekfiles.

Internetradio is ook heel mooi geïntegreerd en de favoriete radiostations zijn met een paar klikjes in de favorieten te zetten. Opvallend hoe goed dat internetradio kan klinken. Het is in ieder geval superieur aan de nieuwe DAB+ norm dank zij de veel hogere toegepaste bitrates. Mijn FM tuner is inmiddels al weer een tijdje uit het audiorek verbannen. Elac Discovery Roon overview screen

Roon Radio

Roon Essentials heeft evenals ‘Big Roon’ ook nog een eigen ‘radio’ aan boord. Als de geselecteerde muziek in de wachtrij uitgespeeld is kan Roon ‘in de geest van’ verder spelen door zelf muziektracks uit je muziekbib te kiezen. Dat is een erg leuke optie, waarmee ook minder geluisterde albumtracks weer eens voorbij komen die je wel mooi vind maar misschien in geen tijden meer hebt gehoord. Deze Roon Radio functie is naar wens in of uit te schakelen.Elac Discovery Roon fly out menu

Mindere punten

Kritisch als ik bij mijn vroegere ervaringen met Roon ben geworden wordt er bewust of onbewust toch gezocht naar de zwakke punten van deze formidabele software. Ik moet het toegeven: ik heb niet veel minpunten kunnen vinden. Hier en daar een verkeerde hoesafbeelding , album of artiestentitel, wat minder effectieve meta tags bij klassiek muziekalbums, allemaal in de marge. Misschien als je me het over een jaar of zo weer vraagt…

Het Roon team blijft echter ook actief upgraden, ik vermoed dat het alleen maar nog beter gaat worden.

10 gedachten over “Elac Discovery DS-S101-G audiostreamer/server (revisited)

• 26 augustus 2016 om 13:49