Elac Discovery DS-S101-G audiostreamer/server (revisited)

Elac Discovery front (2)

Revisited?

Inmiddels is het al weer enige tijd terug toen ik het verhaal over de aardig unieke Elac Discovery DS-S101-G op deze plaats publiceerde. Inmiddels is er via een softwareupdate een aantal van de aanvankelijke beperkingen van de Roon Essentials besturing afgenomen én een aantal nieuwe mogelijkheden heeft toegevoegd. Mijn eigen aanvankelijke terughoudendheid ten opzichte van de Roon software is  inmiddels omgeslagen naar een ongeremd enthousiast Roon gebruiker. Tot voor pakweg 5 maanden geleden nog onbespreekbaar. Het kan soms raar lopen…Tijd dus om het Discovery verhaal nog eens door te lopen en hier en daar naar de laatste stand te brengen.

Elac

Het Duitse Elac is toch vooral bekend door de fraaie luidsprekersystemen.  Op deze Audio Creative site vind je daar ook een paar mooie voorbeelden van. Zoals het Elac FS248 speakersysteem of de Elac 4pi Supertweeter, de unieke ribbonrondstraler die werkelijke iedere goede luidspreker nog een stukje beter weet te maken en niet meer is weg te denken uit mijn eigen muziekinstallatie.

Sinds kort waait er een frisse  wind door het inmiddels 90 jarige bedrijf in de vorm van Chris Walker en de gekende luidsprekerontwerper Andrew Jones, die vanuit de USA nieuwe producten ontwikkelen. De eerste betaalbare luidsprekerlijn is al een dikke hit dank zij een bijna absurd goed prijs/kwaliteitsverhouding. Naast de luidsprekerlijn is er nu de Discovery lijn waarvan de hier besproken Elac Discovery DS-S101-G audiostreamer/server een belangrijke pion is.

Hoe val je op in een overvolle markt

Het aantal muziekstreamers neemt bijna dagelijks toe. Niet zo vreemd natuurlijk, je kunt een streamer zien als de vervanger voor de inmiddels ruim 30 jaar oude CD-speler. Tot voor nog niet zo heel lang geleden werd muziekstreamen hoofdzakelijk met hulp van een PC gedaan. Langzaam aan is dat gaan verschuiven. Eerst waren er de Squeezebox en Sonos muziekstreamers als succesvolle wegvoorbereiders, daarna volgde, eerst schoorvoetend, en later niet meer te stuiten de ene na de andere fabrikant met een eigen type streamer. Van goedkoop tot kostbaar. Van instaphifi tot high-end audio.

Sooloos

Bij de laatste was er een aantal jaren terug ineens het merk Sooloos, een stand-alone streamer/server/CD-ripper dat qua gebruikscomfortMeridian Soolloos Control15 zo goed als alle concurrentie de kast uitveegde. Later werd het merk overgenomen door het Engelse Meridian, dat het qua geluidskwaliteit verder verfijnde.

Bij Sooloos draait alles om de fantastische software. Kort door de bocht gesteld zijn de Sooloos apparaten zonder de Sooloos software leeghoofdige PC’s.

Waarom haal ik hier Sooloos zo expliciet aan? Omdat het de makers van Sooloos zijn die ook achter het snel furore makende Roon zitten. En juist dat maakt van de hier besproken Elac Discovery wat het is: een nieuwe muziekstreamer die zich meteen bij de introductie weet te onderscheiden in een overvolle markt.

De concurrentie zit ook niet stil

Afgelopen jaren is ook de muzieksoftware van de concullega’s natuurlijk sterk verbeterd en zijn de inmiddels onoverkomelijke App’s vaak fijn om mee te werken, wat de geluidskwaliteit en het gebruikscomfort in de breedte sterk heeft doen toenemen. Linn, Lumin, Auralic, Aurender, om er even een paar te noemen kunnen worden bedient via prima App’s op de iPad of andere tablet. Zelf gebruik ik dagelijks een Aurender N100 streamer die via een erg goede Aurender App wordt gecommandeerd. Wat zou Roon daar nog wat in kunnen verbeteren? We zullen het zien…

6 gedachten over “Elac Discovery DS-S101-G audiostreamer/server (revisited)

• 26 augustus 2016 om 13:49

Dag Dick,