Dynaudio DM 3/7 luidspreker

Surround met een glimlach

In de surround-opstelling wordt een NAD T747 surround-receiver gebruikt met als frontluidspreker de Dynaudio DM 3/7, de DM 2/6 monitoren als achterluidspreker en de DM center luidspreker om het geheel te complementeren. Mijn eigen Tannoy Saturn S15 subwoofer neemt de laagste regionen voor zijn rekening.
NAD T747 receiverHet mooie van deze NAD T747 is dat je de set door de equalizer-software met bijbehorende microfoon voor 90 % kunt laten ‘inmeten’ en inregelen zodat direct de juiste balans in center, en surround luidsprekers wordt berekend en ingesteld en daarbij wordt ook meteen de actieve subwoofer naadloos in de set ingepast. Heel praktisch allemaal.

De hel van ’63

de hel van '63 blu-rayEn dan wordt het tijd om maar eens een mooie blu-ray op te zetten.  Op het moment van testen was het wit in Nederland en om dat gevoel te versterker heb ik ‘De hel van ‘63 maar eens opgezet. De film is al even uit maar ik had hem nog niet gezien. Het is een echte Nederlandse film echter zonder overdadig vloeken en een overdosis sex . Een ‘nette’ film voor Nederlandse begrippen dus. Maar wel een zeer vermakelijke film met prachtige beelden en dito geluidseffecten.

Met de Dynaudio set waan je jezelf soms op de ijsvlakten en loeien de  ijskoude windvlagen letterlijk om je oren en wordt je letterlijk in de film getrokken. Stilletjes ga je hopen dat het jaar weer gaat lukken en de verlossende legendarische woorden hoort: “It giet oan!”  Als ik de Dynaudio set moet plaatsen in een term dan is ‘subtiel’ het juiste woord, want de Dynaudio set is bijna onhoorbaar. Nooit op de voorgrond dringend maar heel rustig en beheerst doet ze haar werk. Ik heb wel eens bij de frontluidspreker gestaan om te luisteren of ze wel aanstonden….

Een spannende Angelina Jolie

Wanted blu-ray Angelina JolieMaar vergis u niet. Bij een stevige actiefilm zoals het heerlijke en vermakelijke verhaal van ’Wanted’, spetteren de effecten letterlijk om je oren. Angelina Jolie is nog nooit zo spannend geweest…. Een film welke mij zeker kan bekoren. Deze film vind je of vreselijk goed of een totale mislukking. Feit blijft dat bij de eerste twee minuten je volledig bent betrokken bij de film en dat kun je op deze set tot de laatste minuut volhouden. De grote Tannoy Saturn 15 subwoofer sluit geluidstechnisch naadloos aan op de Dynaudio set en zorgt voor een donderende waterval in de laagste octaven. Wat is het toch heerlijk als je geen aangrenzende buren hebt.

Films kijken wordt met een dergelijke set werkelijk genieten en dat maakt van de Dynaudio DM 3/7 direct een alleskunner waarmee naast een serieuze stereoset ook nog eens een prachtige surroundset is samen te stellen.

Conclusie Dynaudio DM 3/7

Ondanks de ‘budget’ aanpassingen is de Dynaudio DM 3/7 klankmatig een echte Dynaudio gebleven. Het geluidsbeeld is uitgewogen, rustig en zijdezacht en wat erg belangrijk is, de sound is nooit vermoeiend. Oké, de looks zijn wat minder luxe en de luidspreker oogt eenvoudiger maar dat mag geen reden zijn een luidspreker te veroordelen. In de surround-opstelling staat de Dynaudio DM 3/7 zijn mannetje en sluit naadloos aan op de evenzo fraaie center-luidspreker en de monitor DM 2/6 luidsprekers uit deze serie. En dat maakt de Dynaudio DM 3/7 een zeer veelzijdige luidspreker waarmee een prachtige allround set is samen te stellen die muziek en filmliefhebbers niet zal teleurstellen.
Ik kan hem u van harte aanbevelen.

Prijzen:

Dynaudio DM3/7        € 1450,= per paar
Dynaudio DM2/6        €   575,= per paar
DM Center                 €   500,= per stuk

Importeur: Dynaudio Nederland

Gebruikte apparatuur:
Luidsprekers: Klipschorn AK4, Acoustic Energy Aegis One, PMC TB2i, ELAC BS 182, Canton Plus S, Tannoy Saturn S15 subwoofer
Versterking: TD Ceasar II 300B eindversterker en Cleo 6 voorversterker, TD PhonoDude MK.3, UcD-400HG stereo eindversterker, Exposure 3010s2 pre, Exposure 3010s2 monoblokken, Exposure MM phono board, NAD T747 receiver, Yaquin MM buizen phonoversterker.
Bronnen: Sonos ZP90 netwerkspeler, Altmann Attraction DAC, Musical Fidelity V-Dac, Marantz CD67 MK2 CD-speler, Humax iHDR-5050c HDD recorder, Sony BDP-S470 Blu-ray speler, Acoustic Signature Manfred draaitafel, MB Schroeder reference arm, Ortofon MC20 element en Ortofon T-20 step-up.

Meten

Dick
De Dynaudio DM 3/7 toont zich in alles een gemakkelijke speakerbelasting. Rond 200 Hz ligt het diepste impedantiedal nog steeds boven 4,5 Ohm. Het maximum ligt rond 1.200 Hz net boven 12 Ohm. De elektrische fase laat nergens grote fasehoeken zien. Bij het dal ligt het zelfs rond de 0 graden lijn.impedantie en fasemeting Dynaudio DM3-7
Er zijn fabrikanten die een hier gemeten resultaat gewoon terecht als een 6 Ohm speakersysteem aan zouden duiden. Ik heb het al eerder gezegd: Dynaudio doet dit niet en benoemd al hun systemen standaard op 4 Ohm. Dat is jammer, ze doen zichzelf daar in de ogen van de oplettende consument een beetje te kort mee.
Alle Dynaudio luidsprekers die ik tot nu toe in huis had bleken buitengewoon versterkervriendelijk te zijn. De DM 3/7 is weliswaar een poortsysteem, of in de volksmond een basreflex, maar de poort blijkt bovengemiddeld gedempt. Je moet al wat beter kijken om te zien dat de poortresonantie rond een lage 30 Hz is gelegd. Er zijn nauwelijks rimpelingen te vinden die op kastresonanties duiden. Gewoon een probleemloze luidspreker. Zo zie ik ze graag.

2 gedachten over “Dynaudio DM 3/7 luidspreker

• 07 november 2012 om 07:10

Hallo,

Bedankt voor deze review. Ik heb echter nog wel een vraag over het midden. In andere test lees ik dat het midden wat tegenvalt, onderstaand enkele quotes uit deze tests;

– Lack a little midrange subtlety and detail
    – Midband lacks some excitement and dynamic expression

Hebben jullie dit ook geconstateerd of valt dit bij jullie onder de noemer rustig en zijdezacht? Wat in mijn beleving het nimmer vermoeiende Dynaudio geluid is.

Dank en groet, Maarten

• 07 november 2012 om 09:10

Hallo Maarten,

Er is niks subjectievers en persoonlijker dan het bespreken van een luidspreker. Ik heb mijn smaak zoals ieder andere recensent en muziekliefhebber die heeft. In een recensie van mij zul je mijn mening lezen. Wat ik misschien prettig vind aan een luidspreker kan een ander net iets te veel of te weinig van het goede vinden. Een recensie, en dan met name die van luidsprekersystemen, moet je nooit als een oplossing voor iedereen zien. Als je aandacht er door getrokken is, is het daarna een kwestie van ZELF gaan luisteren. Er is geen audiocomponent dat zo veel verschillen laat horen tussen de verschillende merken en types.