Dynaudio DM 3/7 luidspreker

Een muzikale alleseter

Janis Ian breaking silenceWat muziek betreft is de Dynaudio DM 3/7 een echte alleseter. Het prachtig opgenomen album ‘Breaking Silence’ van Janis Ian (Analogue production) is een waar luistergenot op de Dynaudio DM 3/7’s. ze weten de breekbare stem van Janis is precies te plaatsen in de ruimte en geeft deze veel emotie mee.

De laatste track van dit album. ‘Breaking Silence’ is een aantal keren over elkaar ingezongen door Janis. De verschillende stemmen zijn perfect naast elkaar in de ruimte te lokaliseren. De snelle tempowisselingen en bijna provocerende manier van zingen van Janis op deze track is indrukwekkend. Ik mis hier en daar wel wat verfijning en precisie, maar dat is niet echt storend. De balans in hoog, midden en laag is gewoon erg goed en dat maakt de DM3/7 een prettige luisterpartner.

Plaatsing

Het laag van de Dynaudio DM 3/7 is beheerst en gecontroleerd maar is wel afhankelijk van de plaatsing in de luisterruimte. Bij plaatsing te dicht naar de achterwand wordt het snel te veel van het goede. Maar een kleine afstand van, pak hem beet 80 cm. uit de achterwand, geeft al een optimaal resultaat. Voor de rest van het geluidsbeeld is de plaatsing van de luidsprekers niet al te kritisch.

Een luidspreker voor elk jaargetijde

Vivaldi de vier jaargetijden Jaap van ZwedenGezien de sterke wisselingen in het weer de laatste tijd heb ik ‘Le Quattro Stagioni’ maar eens uit de kast getrokken. Heerlijk toch. Deze opname komt uit 1990 met Jaap van Zweden in de hoofdrol samen met het  ‘Combattimento Consort Amsterdam’. Opgenomen in de stadsgehoorzaal in Leiden is dit een erg fraaie uitvoering in een mooie akoestische setting. De Dynaudio laat heel mooi de opnameomgeving horen. Heel precies, beheerst en gecontroleerd. Als je deze uitvoering op een te snelle, actieve set hoort wil het hele geluidsbeeldbeeld nog wel eens hard en scherp worden is mijn ervaring. Niet bij deze Dynaudio DM 3/7.

De klank van de zeldzame antieke Stradivarius van Jaap van Zweden is mooi, ‘houterig’ en innemend. Het is wel een stuk muziek waar je even voor moet gaan zitten maar met de Dynaudio DM 3/7 is de ruim 50 minuten uitvoering in ‘no time’ voorbij.  Ik hoor wel eens geluiden dat een Dynaudio luidspreker saai is. Nu, ik kan bij de Dynaudio DM 3/7 met recht het tegendeel beweren. De Dynaudio is precies, rustig, nooit schreeuwerig en prachtig in balans. Een luidspreker om uren onvermoeibaar naar te luisteren.

2 gedachten over “Dynaudio DM 3/7 luidspreker

• 07 november 2012 om 07:10

Hallo,

Bedankt voor deze review. Ik heb echter nog wel een vraag over het midden. In andere test lees ik dat het midden wat tegenvalt, onderstaand enkele quotes uit deze tests;

– Lack a little midrange subtlety and detail
    – Midband lacks some excitement and dynamic expression

Hebben jullie dit ook geconstateerd of valt dit bij jullie onder de noemer rustig en zijdezacht? Wat in mijn beleving het nimmer vermoeiende Dynaudio geluid is.

Dank en groet, Maarten

• 07 november 2012 om 09:10

Hallo Maarten,

Er is niks subjectievers en persoonlijker dan het bespreken van een luidspreker. Ik heb mijn smaak zoals ieder andere recensent en muziekliefhebber die heeft. In een recensie van mij zul je mijn mening lezen. Wat ik misschien prettig vind aan een luidspreker kan een ander net iets te veel of te weinig van het goede vinden. Een recensie, en dan met name die van luidsprekersystemen, moet je nooit als een oplossing voor iedereen zien. Als je aandacht er door getrokken is, is het daarna een kwestie van ZELF gaan luisteren. Er is geen audiocomponent dat zo veel verschillen laat horen tussen de verschillende merken en types.