DIMD PP10 geïntegreerde versterker

DIMD PP10 geïntegreerde versterker



Aansluiten

Ik gebruikte een Bluesound Node 2 om mijn muziek te streamen naar een NAD M51 D/A-converter. In eerste instantie sloot ik mijn eigen Harbeth P3ESR luidsprekers aan, maar met hun rendement van slechts 82dB was hard spelen niet mogelijk. De volgende stap was het gebruik van een paar Finalé Audio Vivace Mini luidsprekers, een interessant ontwerp dat gebruik maakt van een hoorn waarin slechts één enkele luidspreker met een doorsnede van 7cm alle werk doet. Hierdoor is er geen wisselfilter nodig, ontstaan er geen fase problemen en wordt het een echte puntbron. De Vivace Mini heeft een impedantie van 15Ohm en zo blijft er slechts 5 Watt over, maar met een rendement van 93 dB was goed te spelen. Tenslotte leende ik een paar Audiovector SR3 Avantgarde Arreté, een full range 2,5-weg systeem, 91.5 dB rendement bij 8Ohm, vriendelijk voor buizenversterkers, belastbaar tot 350Watt wat erg overdreven is voor mijn PP10. Met een gesloten systeem, een hoorn en een reflexsysteem waren de resultaten uiteraard verschillend, maar telkens wist de PP10 mij te blijven boeien.

Luisteren

Lori Lieberman - Takes CourageLuisteren met de Finalé Audio Vivace Mini was interessant zolang ik mijn muziekkeuze beperkte tot vocalen, barokmuziek, kleine jazz combo’s en easy listening popmuziek. Je mag van een dergelijke luidspreker met een enkele 7cm unit niet verwachten dat je full blown Metal of groot orkestraal werk kunt weergeven. Bij klein werk als dat van Lori Liebermann weerklinken akoestische instrumenten naLeonard Cohen - Old Ideastuurlijk en is haar stem zoals ik mij herinner van concertbezoeken. Het middengebied trekt open en dat laat zien hoe gevoelig, zachtaardig en tegelijk dynamisch en gedetailleerd een EL84 buis kan zijn. Een mannenstem zoals die van Leonard Cohen gaat diep en kraakt als hij zachtjes spreekt. Een achtergrondkoor laat zich goed hoorbaar plaatsen, is slechts beperkt in volume. Als de Vivace erg hard gaat spelen wordt het geluid ruw en ongepolijst, mogelijk is de PP10 hier ook debet aan, maar ik verdenk eerder de luidspreker in dit geval.

Ride across the river

Popmuziek zoals de track “Ride across the river” van Dire Straits heeft snelheid, heel erg snel veel snelheid, is bovendien vol van details in een mooi stereobeeld. Dire Straits - Brothers in ArmsNatuurlijk haal ik de diepste bastonen niet, maar alles boven pakweg 60Hz maakt dat allemaal goed. Hetzelfde is het geval met een MQA opname van het Tingvall Trio met de naam “Beat”. Tevens staan op deze download “Hamnen” met piano en “Spksteg” met veel percussie en bas. Beiden zitten vol met attack, vereisen snelheid en laten horen wat een directe koppeling van driver aan de versterker kan doen voor het vasthouden van korte stijgtijden.

De piano is helder, wat licht van toon, nog steeds natuurlijk. De percussie bevat die kleine metalige details die in een bekken zitten, de dynamiek springt van de drums en de bas. Ook hier gaat de bas niet diep wat te verwachten is, echter zijn snaren en kast van elkaar te onderscheiden. “Spksteg” haalt mij uit de stoel op een hoog volume, wat een energie waar ik op mee swing! Als ik afsluit met Chet Baker en een heleboel barokmuziek dan kan ik de combinatie van PP10 en Vivace Mini met een ruim hart aanbevelen voor een kleinere luisterruimte.

Aan de Harbeth P3ERSR luidspreker

Voordat u de Vivace Mini gaat beschouwen als de ster van de show moet ik benDIMD PP10 versterker close up frontadrukken dat het om de PP10 gaat die de aansturing verzorgt. Mijn Harbeth luidsprekers laten bijvoorbeeld zien hoe geschikt de PP10 is voor stemmen en klassieke muziekweergave. Vanwege het beperkte vermogen kom ik niet veel verder dan 90dB op de luisterpositie, tijdens laat in de avond luisteren is dat meer dan genoeg. De neutraliteit van de P3ERSR is precies wat de dokter op het recept heeft gezet voor de PP10 als het gaat om zaken als de juist toon zetten, karakter geven en afstemming. Ik houd van de EL84 Harbeth P3ESRbuis en dit gaat hemels samen.

De PP10 laat met gemak detaillering horen, klinkt neutraal en is daarbovenop erg muzikaal. Instrumenten zetten de juiste toon en klinken waarschijnlijk zoals ze zijn opgenomen in de studio. Stemmen doen mij keer op keer veel denken aan concertbezoeken en hoe ze toen klonken. Muziek luister ik met zoveel plezier dat ik steeds vergeet hoe laat het is geworden en blijf ik te lang op om de volgende dag helemaal fris te beginnen. Toch is de Harbeth niet de luidspreker die ik aanbeveel voor de PP10, hoe fijn de combinatie ook speelt, ik erken het gemis aan dynamiek en kracht dat ze nodig hebben om te stralen. Aan de andere kant kan ik mij luisteraars voorstellen die verslaafd raken aan de natuurlijkheid en de puurheid van de PP10 met  combinatie.

En met Audiovector SR3 Avantgarde Arreté…

Grote luidsprekers geven een groots geluid. Is dat waar voor de DIMD samen met Audiovector? De distributeur van Audiovector bracht met de speakers ook kabels mee, kabels die geoptimaliseerd zijn voor het gebruik met buizenversterkers en die van karakter gelijk zijn aan de interne Audiovector bekabeling. Een klein beetje indraaien voor een mooi stereobeeld, volume met de hand regelen en dan kan ik neerzakken in mijn luisterstoel. folder

Als ik “Nardis” draai van Patricia Barber’s CD “Café Blue” vind ik de pianotonen erg verfijnd en ze blijven passend als Barber na de langzame introductie in snelheid toe gaat nemen, meer instrumenten erbij komen om uit te monden in de drumsolo. Verwend als ik ben met Pass Labs aan PMC luidsprekers speel ik “Nardis” altijd heel luid, nu haal ik pakweg 90% van die beleving met pieken die blijven steken op 100dB. Heel indrukwekkend is de snelheid van zowel de PP10 als de Audiovector, op bekkens links in beeld is elke tik als gescheiden aanslag hoorbaar, Digipak-SKP 9137-2_2.inddnooit gaan tikken verloren in het geweld dat losbarst.

De MQA versie van “Spksteg” van het Tingvall Trio is echt het mooiste met Audiovector en de PP10 als versterker. De bas blijft daarin niet strak, kan ook haast niet met een zo lage dempingfactor, maar hetgeen hoorbaar is boven de lastige basgolven bevat een gevecht tussen drums en piano, zonder winnaar aan het einde want beiden stelen de show. Het speelt zo natuurlijk en dit keer zeker met genoeg volume. De openingstrack van dezelfde CD is veel subtieler met veel minder energie en dat brengt het “schattige” in de PP10 met zijn EL84 buizen naar voren. Zonder een enkel moment van verveling, wangedrag of hardheid van de versterker of de luidspreker.

René van Es

René van Es is een muziek- en audioliefhebber in hart en nieren. Ooit besmet geraakt op 12-jarige leeftijd met het virus kan hij het niet laten om zijn ervaringen te delen via papier en on-line media. Na een aantal zelfbouw projecten in het verleden is voor hem de nadruk meer en meer komen te liggen op kant-en-klare producten.

3 gedachten over “DIMD PP10 geïntegreerde versterker

  • 14 december 2016 om 00:58
    Permalink

    Hallo, als ik een nieuwe EL84 zie, heeft ’t mijn aandacht. Reden, na vrijwel elk buizenontwerp te hebben gehad, blijkt een EL84 versterker mijn favoriete buis. Ik vind ’t een snoepje. Maar zo ver ik kan zien, niets nieuws onder de zon. Maar toch even gegoogled, prijskaartje, € 3300,–. Het kan niet anders, of het leeuwendeel hetgeen je betaald, zit in ’t ontwerp. Jammer, want ik bezit speakers die naadloos aansluiten op deze vesterker. Impulse vloerstaanders, afgevuld met de silverline van Audio Note units en crossover. Ik heb ze al bijna 20 jaar. Toch maar verder met mijn subliem gebouwde SE EL84.

    Beantwoorden
  • 01 maart 2017 om 13:25
    Permalink

    ” Tweemaal 10Watt zal nooit de power leveren die…” Dat ligt helemaal aan de weergevers die je er op aansluit. Zelfs die Audiovectors zitten qua rendement en ‘buizenvriendelijkheid’ zo’n beetje aan de ‘onderkant’ van wat je met een dergelijke configuratie kan/wil aansturen, maar dat wil per se zeggen dat de versterker an sich vooral geschikt is voor het lichte, lieve, vriendelijke werk – dat is een gevolg van de combinatie van versterker, luidspreker en waarschijnlijk ook de ruimte waarin een en ander zich afspeelt. Het is jammer dat je deze versterker niet hebt kunnen uitproberen aan een hoornsysteem o.i.d. met > 100 dB rendement (en eventueel een actief aangestuurd (sub)laag). In mijn thuissituratie bijvoorbeeld is er qua kracht, controle, dynamiek geen verschil vast te stellen tussen een versterker van 3 Watt met een relatief bescheiden dempingsfactor en een van 400 Watt in klasse D – sterker nog, Rammstein en The Prodigy klonken nooit overtuigender dan met die eerste (en de bovenburen kwamen sowieso sneller aan de deur kloppen dan mij lief is).

    Aan de andere kant moest ik in de dagen met mijn single ended EL 34 Audion Sterling versterker al vaststellen dat echt passende luidsprekers, die het beste uit een dergelijk apparaat halen, in een overeenkomstige prijsklasse dun zijn gezaaid – tenzij je je eisen aan bandbreedte en tonale balans een stuk terugschroeft en voor bijvoorbeeld een relatief kleine breedbander gaat – en dan komen we weer bij dezelfde beperkingen qua muzikaal repertoire uit…

    Blijft bij mij wel de vraag waarom de EL84s in push-pull staan terwijl dat er qua vermogen en uitgangsimpedantie niet echt uitkomt… Vermoed dat een Audio Note Oto SE het op die punten zeker niet slechter doet.

    Beantwoorden
    • 21 juni 2017 om 11:44
      Permalink

      Niet zonder interesse las ik je relaas. Het is juis wat je schrijft. Ik houd ’t kort, ik ken de Audio Note OTO se goed. 2x buizen opgesteld als SE, houdt in, een lastige opgave. Alles valt of staat nu eenmaal met de speaker. Ik ken ook het principe van de Audi Note speaker redelijkerwijze, en ’t is niet verkeerd. Nu is het zo en dat geldt voor een ieder, je mot een zekere fundementele kennis van electronica hebben, wil je er alles vatten en die heb ik. Er zijn zoveel EL84 balans verstekers ooit gebouwd, gelijk de laatste descenia SE’s. Het antwoord blijft liggen, zo als je aangeeft, de speaker. Als die rond de 95db ligt en een vriendelijk impedantie verloop heeft, gaat de wereld meer open, vergeleken met een 300b, El34, Kt88. En ligt de weg open naar de 45 bui en 2A3. Het verschil met de AN speakers in mijn geval, ik hang TL kasten aan. Het feit dat ik deze met Audio Note units heb uitgerust, daar vind je ’t andwoord op je relaas! Groet, Dick

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.