Canton Chrono SLS 780 DC

Alan Parsons Project

Alan Parson ProjectWat heeft deze man toch een aantal fijne albums afgeleverd. Het zijn van die projecten die je in de tijd steeds meer gaat waarderen. Met de ‘The Turn Of A Friendly Card’ kan ik volledig wegzakken in het muzikale verhaal. Dat is wat de Canton SLS 780 ook in uitblinkt. Heerlijk relaxed en precies. Ik heb deze zowel op ‘remaster’ streaming kwaliteit als de originele vinyl persing. Met name deze laatste vind ik erg goed. Een juweeltje op dit album, vind ik ‘Nothing Left To Lose’ en ‘Time’. Die laatste had zo op een album van Pink Floyd kunnen staan. Niet zo vreemd natuurlijk, gezien zijn producersrol voor Pink Floyd’s ‘Darkside Of The Moon’.

De magie van de platenspeler

Het heeft toch wat magisch, die Lp. Ik kan iedereen, die geen platenspeler heeft maar twijfelt over de aanschaf, aanraden om er mee  bezig te gaan. Dat hoeft ook niet direct de hele wereld te kosten. Er zijn al erg goede en betaalbare nieuwe platenspelers voor een instapprijs. Maar wie slim is koopt een goede tweedehands speler. Er worden op marktplaats regelmatig Technics 1500 en 1300 spelers aangeboden. Deze Technics spelers, met hun massief aluminium gegoten kast, zijn bijna onverwoestbaar en nagenoeg onderhoudsvrij. Ook erg mooi vindt ik de Dual (1229, 701) en Lenco (L75), maar pas wel op met tweedehands Lenco’s en Dual platenspelers. Deze laatste twee merken zijn bijna nooit meer in orde en vragen een grondige onderhoudsbeurt. Heb je niet de kennis of vaardigheden, blijf er dan van af. Wil je een volledig gerestaureerde Technics, Lenco of Dual speler hebben, kijk dan eens bij Technics Vingers. Deze man is techneut pur sang en levert deze klasse  platenspelers af, in nieuwstaat en met garantie.Thorens TD124

Het mooie van vinyl is dat het totaal niet vloekt naast de moderne streaming audio waarmee ik ook speel. Deze twee media kunnen perfect naast elkaar bestaan. Op een mooie gereviseerde Thorens TD 124 met HAT voeding, is het ook nog eens heerlijk om naar te kijken. Naast de Thorens TD 124 zie je de eerste Audio-Creative Phonodude  TD-MK3, die binnenkort als bouwpakket leverbaar wordt. Op een paar kleine aanpassingen na, die meer praktisch van aard zijn, is de bouwkit  klaar.

Hires streaming audio

Met de mooie Hires muziek en HD-tracks albums op mijn harde schijf mag ik ook graag Hires muziek spelen. En dat gaat erg mooi op deze luidspreker, al moet ik zeggen dat het soms net wat krachtiger zou mogen. Met muziek als Donald Fagen’s ‘Nightfly’ en Steely Dan’s ‘Aja’ kom ik net wat tekort. Te weinig ‘attack’ zeg maar. Waar deze luidspreker dan wel weer mee op zijn gemak is, is een mooi stuk klassieke muziek, zoals een heerlijk pianoconcert of kamerorkest.

7 thoughts on “Canton Chrono SLS 780 DC

• 05 januari 2014 om 12:37

Hoi Marco,
    Gezien je buizenversterkers gebruikt vraag ik mij af of de impedantiepiek van 11,5ohm geen negatieve invloed heeft?
    Zelf heb ik de ervaren dat mijn SE2A3 erg gevoelig is voor impedantie schommelingen.
    Daarom heb ik dit gecompenseerd mbv filters bij mijn Open Baffles.

Groet, Manfred

• 05 januari 2014 om 19:11

Manfred,

11,5 Ohm mag je geen impedantiepiek noemen. Als het zo kritisch zou zijn was er geen enkele buizenbak meer goed te matchen op wat voor luidsprekersysteem.

• 05 januari 2014 om 23:08

Hallo Dick,
        Vanaf ongeveer 2000-5000 Hz, de regio waar ons gehoor de grootste gevoeligheid heeft zijn de zwakke punten van de hi-fi keten vooral duidelijk hoorbaar. Tegelijkertijd is deze regio zeer cruciaal voor de boventoon reproductie van de menselijke stem. De boventonen bepalen de klankkleur van een stem (en natuurlijk de instrumenten) en zijn essentieel om te waarborgen dat we een bepaald instrument kan toewijzen / spraak een bepaalde duidelijk.
        Maar dat weet jij natuurlijk.
        Misschien gebeurd het ool tussen mijn oren, maar ik ben zeker dat ik een duidelijk verschil hoor met mijn luidsprekers als de impedantie in deze bereik hoger dan 15 ohm is.
        Met hulp van zobel en notchfilters heb ik dit bij mijn Open Baffle loudspeaker kunnen oplossen.

• 05 januari 2014 om 23:40

Ha Manfred,

Ah, de piek groeit al naar 15 Ohm…:-). Maar het is natuurlijk erg afhankelijk van de versterker die gebruikt. Heb je de uitgangsimpedantie (dempingfactor in de volksmond) daarvan al eens gemeten? Bij grote slingeringen van de impedantiecurve zie je ook wel eens alleen een parallelweerstand, zoals Bastanis dat doet . Een Notchfilter kan natuurlijk ook, maar je voegt ook weer extra capaciteit en inductie in het filter. En je moet het filter wel goed configureren om de oplopende curve precies te compenseren.

• 06 januari 2014 om 01:00

Hi Dick,
            bedankt voor je reactie. Ik ga mijn luidspreker filter concept overdenken.