Bach S 1 HE

Bach S 1 HE luidsprekersysteem

De kleinste Bach

Ik mocht de nieuwste, en tevens kleinste, telg van de high-end familie beluisteren. De S I HE is slechts 24,5 x15 x21 cm groot en weegt 4 kilo. Als je de doos met de twee luidsprekers in je handen hebt kun je je nauwelijks voorstellen dat je twee hoogwaardige luidsprekers bij je hebt. De luidspreker is voorzien van en 10cm aluminium/magnesium-speaker en een keramische tweeter. Het opgegeven frequentie bereik is 55-30.000 Hz.

Bach S1 HE (4)Tijd om de luidsprekers te plaatsen. Omdat ik zelf ook met monitor luidsprekers speel kan ik de S1 HE speakers op mijn eigen stands zetten. Stands zijn van essentieel belang voor een goede weergave bij monitor luidsprekers. Een goede stand zorgt voor een strakker en een meer open klank.

Het is wel een beetje een ‘koddig’ gezicht. Die kleine opdondertjes op een veel te grote top plaat van mijn stands. Voor de juiste afstraling is het belangrijk dat de luidsprekers op de juiste plek komen.

De kromming moet links en rechts naar buiten wijzen. De aansluitingen voor de luidsprekerkabel is, voor een luidsprekers van dit formaat, fors zodat de luidsprekerkabel goed vast zit. Van Rik kreeg ik het advies de luidsprekers niet of nauwelijks naar binnen te draaien. En zo begin ik met luisteren.Bach S1 HE (5)

Luisteren: van Getz naar…

Bach S1 HE (6)Ik begin in “good old mono”. Eerlijk gezegd staat de LP vooraan in het rijtje. Maar het is ook een eerlijke test. Geen overdreven diep laag waarvan je van te voren weet dat een kleine luidspreker als deze het minder zal doen als een grote variant. En het is een heerlijke opname. Stan Getz en Carl Tjader opgenomen in 1957.

Dit album is uit 1971 en de opname is ge-remastered door niemand minder dan Rudy van Gelder. Het eerste nummer is I’ve Grown Accustomed To Her Face waarin de xylofoon van Carl Tjader de hoofdrol speelt. De opname laat goed het instrument met al zijn bijgeluiden horen en de Bachjes zetten dat prachtig neer. De xylofoon staat letterlijk voor de luidsprekers te spelen. De klank is heel mooi open en het beeld is groot. Hoewel de luidsprekers misschien net iets te klein zijn voor de ruimte waar ze nu in staan is het 100% genieten van muziek. Het is echt ongecompliceerd luisteren. De instrumenten klinken uitermate natuurlijk.

…Krusseldorf

Bach S1 HE (7)Tijd voor heel iets anders. De bron is nu de streamer en de muziek van Krusseldorf. Prachtige sfeervolle elektronica die ook heel mooi geproduceerd is. Ook hier een prachtige open klank. Maar toch draai ik de luidsprekers iets naar binnen. Er ontstaat een beter beeld en bepaalde effecten staan echt buiten de luidsprekers. Het komt echt los. De details zijn precies en snel.

Het laag wordt verrassend goed neer gezet. Minder body als ik gewend ben maar ik heb geen moment de behoefte om een sub-woofer neer te zetten. Volgens de specificaties kan de luidspreker dicht bij de wand geplaatst worden. Doordat de bas reflex pijp aan de achterkant zit ontstaat er meer laag. Maar persoonlijk vind ik het mooier als de luidspreker wat meer naar voren staat. Het laag is dan misschien iets minder maar wel natuurlijker. Iets wat ik vooral merk als ik muziek luister met een akoestische bas. Het instrument komt dan echt tot zijn recht!

Ik ben benieuwd wat de luidsprekers doen in een kleinere ruimte. Daarom verhuis ik de Bach S1 HE’s naar de werkkamer boven. Beneden staan de luidsprekers behoorlijk vrij in de ruimte. Nu staan ze op gelijke afstand naast een muur en met een klein beetje schuiven is de goede plaatsing gauw gevonden.

Nog beter op zijn plek…

Al snel blijkt de luidspreker zich hier echt op zijn plaats te voelen. De kleine kamer wordt gevuld met muziek! En alle net al genoemde eigenschappen komen nog veel beter tot zijn recht. Maar de grootste verandering is vooral de laagweergave. Soms bijna voelbaar, maar nooit overdreven. Goed gedoseerd. Dat geld voor het totale beeld overigens. In de werkkamer is het optimaal genieten.

Bach S1 HE (8)De kleine Bach is ook verrassend makkelijk aan te sturen. Ook een 12 watt Sansui AU-505 kan de Bach S1HE echt tot leven brengen. Maar het beste resultaat bereik je met een stevige (misschien een beetje oversized) versterker! Dan klinken ze echt een stuk groter dan ze in werkelijkheid zijn!

Conclusie

Als je op zoek bent naar een compacte luidspreker, en vooral als je die durft te combineren met een versterker met ballen, moet je deze luidsprekers absoluut eens beluisteren. Daarbij qua kleur in elk interieur aan te passen. Volgens Rik Bach is deze luidspreker ook heel goed aan de muur te bevestigen. Maar persoonlijk denk ik dat de luidspreker met een set goede stands een beter resultaat geeft. Een mooi en eerlijk Nederlands product ontwikkeld en gebouwd door iemand met passie. Dat zie maar, belangrijker, dat hoor je!

Het is jammer dat de set weer uit mijn werkkamer weg moet. Ik heb er echt van genoten!

Bach S1 HE € 1400,00 per paar

Evert Aaij

Evert is een gepassioneerd muziekliefhebber. Met als extra specialiteit de elektronische muziek van o.a. Vangelis, Tangerine Dream enz. Evert heeft een brede kennis van vinyl en klassieke platenspelers.

Evert Aaij