Auralic Aries Mini

Installatie

Na het downloaden van de juiste (GRATIS!!) software op zowel mijn iPhone als mijn Ipad 2 (ja een oudje doet nog steeds goed) is het installeren een fluitje van een cent. Hiervoor hoef je geen hogere wiskunde, of informatica studie voor te hebben gedaan. Auralic Aries Mini (3)Binnen een half uur een werkende streamer. De bibliotheek moet ook nog toegewezen worden en ter vergelijking met mijn MacBook en Jriver, eerst maar een simpele USB-stick met wat muziek erop gezet. Het scannen van de muziekbieb gaat erg snel en eenvoudig.

De uitgang kun je eenvoudig kiezen bij de instellingen en omdat de Aries Mini zowaar een USB-uitgang heeft voor een DAC is de DDDAC meteen gevonden. Kies je voor de Aries uitgang dan zijn er (tegelijkertijd!) twee uitgangen beschikbaar. De analoge uitgang van de Aires Mini (die dus over een eigen inwendige DAC beschikt) en de SPDIF uitgang. Ook dit werkt meteen zonder problemen op de DDDAC.

Interface/Software

De interface werkt m.i. erg intuitief. Qua layout vind ik hem fijner dan JRiver en Audirvana. Omdat ik veel klassiek draai (en dze op een bepaalde manier tag) werkt dit op een of andere manier gewoon fijner. Plaatjes zijn snel te vinden en te spelen. Gewoon maar eens wat aanzetten of zoeken op componist, artiest of gewoon per track of zoeken op map. Het werkt allemaal erg eenvoudigAuralic Aries Mini11)Muziekbibliotheek

Auralic Aries Mini (4)De Auralic Aries Mini heeft de mogelijkheid om een harde schijf in te bouwen. Deze wordt dan geformatteerd door de Aries Mini zelf en via je netwerk kun er dan je muziekfiles op zetten. Het betreft hier wel een 2.5 inch HD. Stop er een 1Tb of eventueel een 2Tb schijf in en je hebt ruimte genoeg om heel veel mooie uren muziek op te slaan. Voor de meesten van ons meer dan genoeg.

NAS

Mijn “oude” NAS staat al een tijd in de meterkast, naast de router/modem van een niet nader te noemen kabelaanbieder. Sinds kort is dit een dual-band modem voor de Wi-Fi. De NAS wordt eigenlijk alleen gebruikt als back-up voor mijn computer, maar er kan ook een extra USB schijf aan.

Al mijn klassieke en-lievelings lichte muziek op een 2Tb schijf gezet (dat paste maar net….) en aangesloten op de NAS. Via instellingen van de ARIES was het erg eenvoudig om een nieuwe muziekbibliotheek te maken en de desbetreffende harde schijf te vinden. Het scannen van de muziek duurde wel even…..en het aanmaken van de bijbehorende plaatjes ook. Via een draadloze verbinding heb ik een prima geluid. Zelfs de High-res files geven na een paar weken spelen totaal geen drop-outs. Hoewel ik, net als Dick (*), een fan van bedraad netwerk ben, wordt het zelfs aangeraden door Auralic om draadloos te werken i.v.m. een “galvanische” scheiding van het “vuile” computernetwerk en de mooie streamer…
(*) Sterker nog: ik heb een nog steeds toenemende gloeiende hekel aan het onnodig klakkeloos rondstralen met Wi-Fi of wat voor hoogfrequent straling in mijn woonomgeving. Zo veel mogelijk aan de harde kabel is mijn devies  – Red. Auralic Aries Mini (7)

Eerste luisterervaring

Ik ben eerst begonnen met een kleine luister-vergelijkings-test. Op een USB stick had ik wat muziek gezet die ook in mijn bestaande systeem stonden. Zowel de Macbook als de Auralic Aries Mini werden aangesloten op mijn DDDAC.

Na een paar vergelijkende luistertesten was het eigenlijk erg snel duidelijk. Hoe goed Apple het voor mij ook doet als grote reus de kleine “David” Aries Mini kwam als winnaar uit de strijd. En dat terwijl de Aries nog niet eens goed was ingespeeld.

Het geluidsbeeld van de Aries kwam wat rustiger over maar ook het bedieningsgemak en de mogelijkheid voor een interne HD zullen denk ik voor velen een pluspunt zijn. Voor minder dan de helft van je Macbook-geld heb je een heuse volwassen muziek-streamer.

Bewaren

Over Jan Deckers

Jan Deckers studeerde aan het conservatorium met als specialisatie viool en piano en orkestdirectie. Hij heeft samengewerkt met o.a. Herman Finkers. Naast het spelen van piano, viool, gitaar en zang schrijft hij veel teksten en muziek voor NotaBene.