Audirvana muziekplayer voor de Mac pc

Ook mét iTunes

Audirvana Preferences (7)Sinds Audirvana Plus is de player nu ook volledig aan de mooie interface van iTunes te koppelen. Als je iTunes Integrated Mode aanklikt wordt het iTunes scherm meteen opgestart en kun je daar je muziekkeus maken.

Wil je weer terug naar het gebruik van alleen de Audirvana interface, dan weer even opnieuw deze optie aanklikken. De laatste aangegeven stand wordt onthouden voor een volgend gebruik van Audirvana.

Audirvana (4)

Instelmenu

Voor het beste resultaat moet je uiteraard even een paar (vaak eenmalige) instellingen langs in het preferences menu. Je komt bij het aanklikken weer in een menu terecht met meerdere pagina’s. Alles wijst zichzelf en het is in een mum van tijd ingesteld. Het meeste is al default aangevinkt.

Audirvana Preferences (1)In het General scherm kom Je vooral veel mogelijkheden tegen die je af kunt vinken, ook dingen die we natuurlijk niet graag willen missen.

Audio System

In het volgende scherm Audio System genaamd wordt het serieuzer. Hier zijn met name de Low Level Playback options interessant. Audirvana Plus is een memoryplayer, speelt dus niet de muziek direct vanaf de smerige draaiende harde schijf, maar laadt de muziek eerst razendsnel in een deel van het RAM geheugen om het van daaruit schoon, stil en snel naar je DAC toe te streamen.

Memoryplayers waren tot voor een paar jaar geleden nog erg kostbare dingen, nu is het standaard ingebakken in een stukje software van 50 Dollar. Je ziet ook de term Integer Mode staan, die zorgt er voor dat de pc zich nog minimaal gaat bemoeien met de doorstroom van de muziek door de pc zelf. Er wordt tijdens het spelen van een album maar heel weinig processorcapaciteit gebruikt.Audirvana Preferences (2)De digitale inhoud die op een SA-CD te vinden is, is in het zogenaamde DSD formaat. DSD staat voor Direct Stream Digital. DSD opnames worden door een paar download site aangeboden zoals die van het Noorse 2L.

Sinds een paar jaar is er met een bepaald type van de Sony Playstation 3 van de digitale inhoud van een SA-CD schijfje een zogenaamde iso file (een image, ofwel een nauwkeurige 1 op 1 kopie) te maken. Een sport die erg enthousiast wordt beoefend. Het is niet moeilijk meer om aan SA-CD images te komen, zelfs al heb je zelf geen PS3. Waar vroeger de beveiliging van de inhoud SA-CD als van ijzer gold is die door SA-CD pionier Sony zelf, bewust of onbewust, ondermijnd…

Audio filters

Audirvana Preferences (3)Hier is niks engs aan. Je kunt met Audirvana op een hoogwaardige wijze upsamplen. Wil je dat niet, laat dan het vinkje bij None staan. Powers of 2 oversampling geeft aan dat bijvoorbeeld een 44.1 samplefrequentie, zoals het op de CD staat, naar 88.2 kHz wordt geupsampled. Onder Advanced parameters zit nog een fly out schermpje waar je de filtereigenschappen nog kunt variëren. Gewoon de standaard instellingen laten staan als je niet weet waar het om gaat.

Maximaal volume a.u.b.

Audirvana Preferences (4)

Laat de pc niet knoeien met het instelling van het volume. Dat regel je immers al met de volumeregelaar op je versterker.

Systeem optimaliserenAudirvana Preferences (5)

Audirvana Plus geeft in dit scherm de mogelijkheid om alles wat niet bijdraagt tot een verbetering van het geluid tijdelijk, ofwel tijdens gebruik van de speler, te minimaliseren in activiteit.

Bewust buiten spel

Audirvana Preferences (6)

En hier kunnen de niet-liefhebbers van iTunes deze buitenspel plaatsen. Zelf vind ik de iTunes interface heerlijk om mee te werken, maar het kale gebruik van Audirvana Plus is zoveel beter en comfortabeler dan bij andere spelers waar ik ervaring mee heb, dat ik het zelf afwisselend met en zonder hulp van iTunes gebruik. Even een stickje met muziek in de pc, bijvoorbeeld van een op bezoek komende vriend, afspelen gaat hier wel heel snel. Inderdaad, dit is een beetje de virtuele tegenhanger van een fysieke schijfjesspeler. Je kiest een heel album of alleen een favoriet nummer en speelt het af. Gemak dient de mens.

Geluidskwaliteit

Audirvana (2)Een speler kan nog zo comfortabel werken, als de geluidskwaliteit niet optimaal is mag je ‘m van mij doorspoelen. Maar met name op dat punt is er maar bijzonder weinig aan te merken op Audirvana Plus. De verschillen met het veel duurdere Amarra en het nog steeds twee en een half keer zo dure Pure Music zijn gering. Amarra blijft puur op geluid nog steeds mijn favoriet, maar ik betrap me er op wel vaak even Audirvana Plus aan te klikken als ik muziek wil luisteren. En ik zet ‘m daarna ook niet snel meer op zwart. Dat zegt eigenlijk al voldoende, lijkt me…

Conclusie

De Audirvana Plus is prachtig stukje software dat een volbloed memoryplayer van je Mac maakt. Zeer prettig in gebruik, met een uitstekende geluidskwaliteit gegarandeerd, die niet onderdoet voor die van de andere ‘grote’ spelers. En Audirvana Plus speelt heel comfortabel en ergonomischer dan de concurrentie dan kan, een grote veelheid aan formats. WAV, FLAC, Apple Lossless, Monkey Media, DSD, enz. Gapless spelen gaat even probleemloos.

In de weken dat ik dit programma nu gebruik is er ook niet één luttel stabiliteit probleem geweest. Ik kan niet anders zeggen dan: onderwerp Audirvana Plus eens aan een gebruikerstest. Dan kan twee weken lang gratis, zonder restricties van het programma. Zelf heb ik het na de testperiode maar afgerekend. Voor de prijs van een paar CD’s heb je een klassespeler met heel veel mogelijkheden. Een koopje!

Audirvana
Prijs: 49 Dollar

Audirvana voorpagina

14 gedachten over “Audirvana muziekplayer voor de Mac pc

• 02 november 2012 om 22:46

Naar aanleiding van dit artikel Audirvana getest, maar klankmatig wint Amarra ruimschoots. Veel levendiger en ruimtelijker dan Audivana. Het verschil is zo duidelijk dat ik hem maar weer verwijder.

Ook gaat er wat mis met de koppeling iTunes->Audirvana, als ik een nummer aanklik om af te spelen start er heel wat anders..

Amarra mag haar tekortkomingen hebben maar de muziekkwaliteit maakt dat allemaal goed!

Macbook Pro -> M2Tech EVO -> Metrum quad -> Gaincard -> Elac fs 208.2

• 11 november 2012 om 13:55

Jan, Mooie tip! Ik heb de Beta opgehaald en op de muziekMac geïnstalleerd, naast de reguliere Audirvana Plus. Dit gaat inderdaad weer een stukje verder. De ruimteweergave is bij de juiste muziek extreem goed. Deze versie knaagt overduidelijk aan de poten van mijn favoriete Amarra. Hier en daar hoor ik nog wel een glitch. Op een hele morgen muziek luisteren een keer of 5, 6. Dat zal ongetwijfeld opgelost zijn als de definitieve versie 4.0 er zal zijn. En dat zal vermoed ik niet zo heel lang meer duren.

• 14 november 2012 om 13:31

Damien (de softwareschrijver/ontwikkelaar) brengt inderdaad met grote regelmaat updates van de beta versie uit. Ik geloof dat ik al een stuk of zeven verschillende heb gebruikt. En het wordt iedere keer beter. De laatste beta heeft zo nu en dan een “tikje” maar klinkt verder geweldig.
        Ik ben onder de indruk van het feit dat Damien zo gedreven is om steeds aanpassingen uit te brengen. Dat is bij veel fabrikanten anders. Ik verheug me op de uiteindelijke versie!
        De CD speler staat inmiddels werkeloos in het rek 🙂

• 14 november 2012 om 15:35

Ha Jan, Voor mij gaat hetzelfde op, je mag mij inmiddels ook tot de fanclub van Damien rekenen…:-)

• 17 december 2012 om 00:07

Deze posts had ik nog niet gezien. Ik zal de beta versie dan ook maar eens gaan testen. De DSD ondersteuning is toch ook echt wel een toegevoegde tov Amarra. Eerst mijn nieuwe dddac1794 maar eens in elkaar solderen…

• 13 januari 2013 om 20:59

De nieuwste versie heb ik getest en die is inderdaad beter. Verschil met Amarra is nu naar mijn idee verwaarloosbaar geworden. De slechte koppeling met iTunes heb ik kunnen oplossen. In iTunes staat er voor de afzonderlijke nummers een selectie vinkje welke bij mij maar voor een deel van de nummers stonden aangevinkt. Voor Amarra is dit geen probleem maar Audirvana raakt hierdoor helemaal de weg kwijt! Allemaal aangevinkt en Voila!

• 16 januari 2013 om 10:41

Topprogramma dat Audirvana.
    Inderdaad af en toe een tikje en soms de weg kwijt.
    De keuze opnieuw maken lost het gelijk op.
    Voor bezitters van een oudere mac: het draait op snowleppard of hoger.

• 17 januari 2013 om 08:20

Draai nu een tijdje met Audirvana en ik moet zeggen dat het probleemloos speelt. Wel heb ik de laatste versie erop staan. De harde schijf waar ook de high-rez op staat zit direct aan de Macbook maar zelfs veel files die draadloos van de NAS afkomen gaan eigenlijk prima!

• 01 oktober 2013 om 21:26

Heb nu al een poosje audrivana plus 1.5.9 (laatste versie) in gebruik op mijn macbook pro 16 Gb met 512 Gb ssd. Ik ik kan alleen maar zeggen top programma. In een vergelijking met mijn Linn cd speler, komt het met standaard (apple) hardware heel dicht in de buurt. Ik ben nu eigenlijk op zoek naar een mooie dac, heb al eens gekeken naar de metrum octave en hex maar kan weinig vinden over deze combinatie. Oja streamen vanaf mijn NAS is ook geen enkel probleem. m.i is audrivana een toppertje voor een heel mooi prijsje

• 07 februari 2014 om 11:11

Update: Sinds begin januari de trotse bezitter van een Metrum Acoustic Oktave MkII, was ik al enthousiast over Audirvana, nu met de Octave mkII gaat er een wereld open. Lucht, ruimte, rust , in de muziek, ongelooflijk gedetailleerd, prachtige sound stage. Minpuntje is dat de gebruikte hiface driver niet ondersteund wordt door OSX Mavericks en er terug moet gegaan worden naar versie OSX 10.8.x , en de direct mode niet beschikbaar is in de huidige hiface driver.

Hier wordt aan gewerkt aldus M2Tech zie de website en Google maar even.
      Leverancier van de Octave MkII heeft nog geen reactie gegeven, maar ik verwacht tzt wel een update.

Kortom prima stukje software, geweldige DAC en deze gecombineerd dan is is het genieten, genieten en nog eens genieten.

Dick compliment met deze site: De projecten en reviews, informatie en tips ga zo door.

• 21 februari 2014 om 22:49

Hoi Dick, bedankt voor je review. Ik wil gaag de overstap naar Audirvana / Mac maken maar twijvel aan de hardware om het goed te laten draaien. Is een Mac mini i5 dual core met 8GB voldoende of moet ik aan een i7 quad core met 16GB denken?

• 25 april 2014 om 00:54

Dag Dick,

Ik heb audirvana al een hele tijd en zoals beschreven werkt en klinkt het uitstekend. Kun je me een SA-CD speler met buizen aanraden. Ik ken eigenlijk alleen (van naam) de Magnat MCD 850 en de T+A D10 MKII. Ik heb een gewone CD-speler met buizen en dat is werkelijk top. Alleen de vioolklank al!!
    Dus nu ben ik op zoek naar een SA-CD speler met buizen.
    Ik hoop dat je tijd hebt om me hierin te raden.

Alvast bedankt,