Audiovector S3 Signature

Openheid van zaken

Waarom al die openheid? Dat is wat Audiovector het ‘Low Compression Concept’ afgekort het LLC noemt. En het is niet slechts marketing geleuter. AudioVector speakerWant laten we eerlijk zijn, als je de site van de fabrikant bezoekt zie je dat Ole Kliforth ook zijn mannetje staat bij het bedenken van vele klinkende titels en afkortingen, wat ‘m weinig onderscheid van de concurrentie. Maar zijn LLC concept staat het ook zichtbaar voor de consument ergens voor. Wat Audiovector’s chefkok wil bereiken is een luidsprekersysteem dat van zichzelf zo weinig mogelijk compressie aan het geluid toevoegt. In hoever andere goede speakersytemen daar echt last van hebben zou ik zo niet kunnen zeggen, ik heb in ieder geval nooit gedacht: ‘oei, wat een compressie geeft die speaker me toch’, dat kwaad is meestal al lang toegebracht door de audiovandalen die de loudnesswar op hun geweten hebben. AudioVector Evotech silktweeterMaar het mag gezegd worden: de S3 Signature speelt vreselijk vrij, levendig, gemakkelijk, sprankelend, transparant en harmonieus. Daar kan ik met mijn gezonde portie relativerende achterdocht, die een recensent van nature hoort te hebben, geen spelt tussen te krijgen.

De S3 heeft een hoog oplossend vermogen, ieder detail is hoorbaar, maar ‘analytisch’ in de verkeerde zin van het woord is dit speakersysteem zeker niet. Hoewel ieder speakersysteem zijn eigen klankkleur heeft, de S3 is daar geen uitzondering op, is er niet het gevoel dat er kleuring wordt toegevoegd. De luidspreker blijft dé component in de audio-installatie dat het grootste stempel op het geluid druk. En ondanks dat blijft het opvallend dat het meteen opvalt als er van versterker wordt gewisseld, voor velen nog steeds hét apparaat dat het minst van invloed is.

Verdeel en heers

Audiovector geeft hoog op over het belang van de gebruikte cross-over filters. Ole Klifoth is een liefhebber van het KISS-principe (Keep It Simple, Stupid). Met andere woorden: hou de weg zo kort mogelijk en gebruik niet meer componenten dan nodig zijn. Ik heb inderdaad de nodige speakerfilters gezien die uitpuilen van compensatie over compensatienetwerkjes om maar zo mooi mogelijke meetresultaten te krijgen. Dynaudio en KEF bijvoorbeeld waren daar nogal rigoureus mee bezig, met als resultaat dat de middelen niet zelden erger waren dan de kwaal.

Het blind vertrouwen op computersimulaties was daar volgens mij de grootste boosdoener van. Net zoiets als blind op je TomTom vertrouwen zonder zelf meer na te denken. Je komt vaak wel op de juiste plek uit maar voor hetzelfde geld blijf je rondjes draaien of beland in een doodlopende straat. Ik kan beide overbekende luidsprekergiganten overigens gerust noemen, zonder meteen onder te hoeven duiken in Timboektoe.

In de huidige luidsprekersystemen van deze firma’s worden gelukkig ook weer veel simpeler filters gebruikt, wat niet alleen het rendement ten goede komt, ook de versterker heeft er meestal een minder heftige kluif aan om aan te sturen. De computer wordt uiteraard nog steeds als hulpmiddel gebruikt, maar de simulatiesoftware is nu vele malen beter en functioneert daarmee echt als ondersteuning voor de vakkennis van de ontwikkelaar. En zo hoort het.

Audiovector MontageOle houdt het misschien graag simpel, maar zijn vindingen zijn niet wat je noemt recht door zee applicaties. Daar zie ik ook weer als het cross-over filter even van dichterbij wordt bekeken. De tweetercircuit ziet er nog bekend uit: een 18 dB/octaaf filtering, dat geeft een optimale bescherming aan deze mooie dome. Het hoog wordt een stukje teruggenomen in volume door 10 parallel geschakelde 0,25 watt weerstanden. Je kunt ook zoals meer gewoon een enkele vermogensweerstand gebruiken, maar de maker kiest hier waarschijnlijk bewust voor omdat ‘ie dit type weerstand beter vind klinken.

Audiovector filterVan de laag/ middenweergever zou je kunnen verwachten dat ze parallel gebruikt worden of afgefilterd als laag en middensectie. Maar ook hier is het niet wat het lijkt. De onderste speakerunit heeft slechts een correctienetwerkje van een parallel geschakelde spoel en 6 Ohm weerstand in serie met de speaker en wordt niet noemenswaardig elektrisch afgefilterd naar de bovenste frequenties toe. De middelste unit heeft ook weer een opmerkelijk serienetwerkje met een spoel en MKT foliecondensator parallel geschakeld en een 4,7 uF condensator parallel aan de speaker.

Als ik alleen deze speaker muziek laat weergeven, wat kan dank zijn de tri-wiring aansluitingen, is te horen dat er wel iets aan hoogaf filtering plaatsvindt, maar niet strak begrensd. Dit zou wel eens invloed kunnen hebben op de akoestische fase-eigenschappen. Dat is altijd mooi te horen met een Q-sound opname. folderEn Roger Waters’ Amused to Death was toch altijd een maatstaf hiervoor? De arrenslee en Ferrari rijden en racen inderdaad meer dan kamerbreed door het geluidsbeeld. De Audiovector blijkt een kei in het neerzetten van een diep breed virtueel beeld. Een beetje bizar maar prachtig waren onvermoede luisterervaringen tijdens het WK voetbal. Niet alleen het beeld was bloedjescherp, het geluid leek in Q-sound te zijn gemaakt . De door velen verguisde Vuvuzela’s leken soms van naast mijn luie stoel naar me te toeteren, van ver buiten de muren te komen. Absurd gewoon.

Dick van de Merwe

Dick van de Merwe is een echte buizenveteraan. Zijn Triodedick zelfbouw projecten worden wereldwijd door hobbyisten gebouwd. Reeds vanaf 1997 deelt hij zijn kennis via geschreven en on-line media.

4 gedachten over “Audiovector S3 Signature

  • 11 februari 2015 om 16:48
    Permalink

    Ik heb de speakers ook gekocht. Heb de super beluisterd maar de Signature gekocht. Deze wordt misschien deze week uitgeleverd. Ik draai met voor eind versterkers van Avance Acoustic van een half jaar oud. Ben al wel bekent met de speaker want ik heb nu de super van 2200 euro en ga hier dus zeker op vooruit. Ik hoop dat mijn set deze speaker aankan. Denk het wel, aangezien deze niet al te veel moeite hebben met aansturen. Voor wie deze speakersystemen ze niet kennen: een super geluid zonder vermoeid te raken. mvg teun

    Beantwoorden
    • Evert Aaij
      14 februari 2015 om 21:39
      Permalink

      Gefeliciteerd
      Inderdaad een hele fijne luidspreker. Draait hier ook nog steeds naar volle tevredenheid. De Advanced Acoustic gaat dat zeker redden. Qua aansturing zit er eigenlijk geen verschil tussen de Super en de Signature! Qua klank wel!

      Beantwoorden
  • 20 februari 2015 om 11:01
    Permalink

    Bedankt voor het antwoord kan ik wel wat mee. Ik heb de set aan gesloten met goede stroomfilters en alle kabels zijn van JvGent ter waarde van 5500 euro. Kan dit een ieder aanraden. Dit kun je misschien ook uitgeven voor een goede versterker. Maar ik kan een ieder verzekeren dat dit nog veel belangrijker is. En de klank echt de lucht inhaalt. Zoveel dat ook mijn vrouw dit in de gaten heeft. mvg Teun

    Beantwoorden
  • 22 juli 2015 om 20:05
    Permalink

    inmiddels toch een update gedaan heb de luidsprekers gehouden maar de set aangepast naar 2 keerA 23 versterkers met een S5 voorversterker DAC van parasound en als extra een DAC van expure omdat de parasound maar een sp dif digitale aansluiting heeft. en kan je vertellen dat alles naar een echt hoger nivo is gestegen heb ook de jvgent kabels een update gegeven met XLR pluggen van furetech en interlink pluggen van furetech prima totaal plaatje en een lust om te beluisteren speel eigenlijk alles af met een Ripstreamer van Ripstreamer en kan zeggen dat ik een cd speler beslist nier mis. mvg teun

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.