Atoll Electronique IN300 - De geintegreerde Fransoos
  • Home  /
  • Recensie
  •  /  Atoll Electronique IN300 – De geintegreerde Fransoos

Atoll Electronique IN300 – De geintegreerde Fransoos

Optredens

Live muziek is vaak een feest en ik keer terug naar de interne DAC vEva Cassidy - Live at Blues Alleyan de Atoll met Eva Cassidy die haar “Fields of gold” zingt in de Blues Alley. Wat een geweldige stem had die meid, gelukkig is veel van haar werk bewaard gebleven.
De stem met de minimale begeleiding weet mij wederom te raken omdat hij prachtig wordt afgetekend in de luisterruimte. Zo teder en breekbaar, tegelijk vol pit en volume, een combinatie die de IN300 weet bloot te leggen.

Alchemy

Veel ruiger gaat het toe bij Dire Straits met “Telegraph road” op “Alchemy”. Tijdens het intro is het publiek tot in de diepte hoorbaar, goed wijd neergezet in de zaal. Dan de explosie als meer instrumenten invallen. Ik zet de Atoll harder en harder om te voelen hoe het in de zaal moet zijn gegaan. Als ik steeds verder ga in de track neemt de druk op het systeem toe, waar de IN300 geen last van heeft. Dire Straits - AlchemyOp de fact.12 blijft het volledig overeind. Het meer donkere karakter van de digitale ingang heeft nu zelfs een voordeel, zo geweldig is de opname niet en de scherpe rand slijt de IN300 er precies vanaf.

Patricia Kaas

Om af te sluiten de Française die ik erg bewonder, Patricia Kaas, met twee tracks die ik live heb horen spelen: “Une femme comme une autre”, wat ze beslist niet is en tenslotte “Entrer dans la lumière”. Het ritme zit er goed in met de stuwende drums en bas, uiterst links gitaar, stem in het midden en stampen.

Dit geeft zeker een live gevoel en brengt mij terug naar de concertzaal met Kaas dansend op het podium. Patricia Kaas - Une femme comme une autreHet gevoelige “Entrer dans la lumière” zet zoals altijd kippenvel op de armen en de rug, dat kan de IN300 dus ook al. Beelden hoe zij uit de coulissen kwam, beschenen door één enkele spot, komen terug en nu stort ik mij volledig in de muziek en besluit het luisteren en aantekeningen maken te staken en alleen nog maar van muziek te genieten tot ik een conclusie ga schrijven. Want “Une fille de l’est” komst straks voorbij en dat wil ik horen op mijn eigen DAC die nog steeds aan de IN300 hangt.

Compleet plaatje

In het begin schreef ik het al, het is onterecht dat Atoll niet meer de aandacht krijgt. Het is het zoveelste Atoll type dat ik door de handen laat gaan of ooit bezat in de tijd dat ik nog aan 5.1 home cinema deed. Het merk blinkt uit in een combinatie van eenvoud, bedieningsgemak, betrouwbaarheid en jawel, ook nog eens een goede weergave. De IN300 geïntegreerde versterker met ingebouwd digitaal board maakt daarop geen uitzondering.

De versterker, bezien in het analoge domain, heeft de kracht een paar flinke luidsprekers te trekken, zonder in de war te raken in de onderste tonen die a. om power vragen en b. strak in de hand moeten worden gehouden. Het middengebied ligt aan uw voeten en het hoog is helder en fris. Stereobeeld is overeenkomstig de prijsklasse, met vrij veel diepte en kan met een goede bron wijd genoeg worden. Het digitale board in de IN300 is perfect geïntegreerd en stelt niet teleur.

Een losse DAC of een DAC in een CD speler kan op een hoger niveau presteren als u daar in investeert, de IN300 is dat als versterker waard.

Het digitale deel is absoluut compleet zodat het u veel plezier gaat geven met de veelvoud van digitale bronnen die er tegenwoordig zijn: TV, game console, PC, Bluetooth, alle opties liggen open. Het pakket dat voor € 2.790,- wordt aangeboden kan de basis vormen voor uw totale audio- en video-opstelling, waarbij ik gerust durf te garanderen dat de IN300 van Atoll u jarenlang met plezier van muziek en spraak zal voorzien. Tenslotte, op bediening en uiterlijk is niets, helemaal niets aan te merken.Atoll IN300 schuinvoor

Atoll Electronique IN300, zwart of zilver € 2.790,-

Importeur: Belram nv/sa
Waversesteenweg, 1600
1160 Brussels
België
Tel.: +32 (0)2 672 95 90
info@belram.com

About the author

René van Es

René van Es is een muziek- en audioliefhebber in hart en nieren. Ooit besmet geraakt op 12-jarige leeftijd met het virus kan hij het niet laten om zijn ervaringen te delen via papier en on-line media. Na een aantal zelfbouw projecten in het verleden is voor hem de nadruk meer en meer komen te liggen op kant-en-klare producten.

• Geoffrey schreef:

Dag René,

Altijd leuk om uw reviews te lezen en hier moet ik ze niet vertalen. Maar ik heb een beetje een triviale vraag voor u. U zegt dat u de tv én decoder optisch aansluit. Ik sluit enkel mijn decoder optisch aan op mijn versterker. Want daar zit het geluid. Maar hoe zit dat dan met de tv zelf. Die van mij gaat via hdmi naar de decoder.

Mijn vraag: sluit u de tv rechtstreeks aan op de versterker?

Vriendelijke groeten
    Geoffrey

• Rene van Es schreef:

Dag Geoffrey,

Heel simpel, mijn decoder geeft het beste geluid, dus die gaat de dac/versterker in. Maar Ik kan geen chromecast over de speakers laten lopen. Mijn Panasonic TV heeft ook optisch uit, dan pak ik elk geluidsignaal dat op welke manier ook door de TV gaat, decoder, chromecast, dvd, analoog kijken etc.
    Dus dat is mijn tweede optie om toch de Atoll te benutten.

• Geoffrey schreef:

Dank voor uw antwoord.