ADL GT40 USB DAC

Inloopgroef…

De naald wordt vervolgens in de inloopgroef gezet en de pauzeknop aangeklikt. Het maakt niet uit dat er wat aanloopgerommel voor de muziek aan mee opgenomen wordt, dat snijden we er later wel af. Een kwestie van selecteren en verwijderen.

Ja, dan kun je je een kopje koffie of wat anders inschenken. We zijn zo twintig minuten verder voor kant 1 er helemaal op staat. En dan moet kant 2 er nog achteraan. Even tussendoor op ‘pauze’ klikken, naald weer laten zakken, nogmaals pauze en verder. Zet de muziek wel zo zacht mogelijk tijdens het afluisteren, of gebruik een hoofdtelefoon om eventuele feedback te voorkomen. We willen de muziek immers zo schoon mogelijk van het vinyl halen. Headbangen kun je beter doen als je niet opneemt of later, als de digitale versie wordt beluisterd.

… en in de uitloopgroef

Als de muziek gereed is kun je de muziek meteen gaan bewerken of het album opslaan. Even opletten dat je wel in het gewenste format (in WAV, als je het later wilt editen) en resolutie exporteert. Kies voor het mooiste resultaat: 24 bit/ 96 kHz. Ga je meteen editen en de inloopgroefgeluiden er afhakken let dan op dat je geen zachte passages wegknipt. Goed meeluisteren dus en secuur knippen, eventueel door het vergrootglastool te gebruiken. Een vinylalbum heeft altijd wel een paar opvallende tikken die je liever niet wilde. Dat kun met oppoetssoftware de tikken en tikjes verwijderen, maar helaas worden daarmee ook al te vaak dingen die we niet kwijt willen weg gehaald. De automatische stand gaat in ieder geval niet altijd, of bijna zelden, zonder bijkomende schade. Zelf ‘loop’ ik de muziek handmatig langs en verwijder al te opvallende tikken handmatig. Dat gaat ook geweldig mooi in Audicity. Kijk, een vinylplaat digitaliseren is al een tijdrovende bezigheid, zelfs als je je er gemakzuchtig vanaf wilt maken. Een beetje meer aandacht maakt er echter een zeer luisterrijk resultaat van. Heb je effe geen zin, sla de muziekfile op en doe het later. Je kunt de muziek dan al wel gewoon aan één stuk afluisteren natuurlijk.

In stukjes hakken

We hebben nu één lang stuk muziek waaruit geen aparte tracks kunnen worden geselecteerd. Ook dat onderverdelen kan heel nauwkeurig met de Audicity software. Na het opsplitsen van het album in losse tracks moet de boel uiteraard nog van tags worden voorzien. Taggen in WAV is niet fijn. Het is een lossy manier van labelen. Converteer daarom eerst het album naar een voor jou wenselijk format. Naar flac of naar Apple Lossless.