Van oude Lenco L75 naar high-end platenspeler

Ik heb al een paar keer laten zien hoe je een oude Lenco draaitafel kunt ombouwen tot een hoogwaardige platenspeler. De eerste was een ‘combi’ Lenco, gebaseerd op een omgebouwde Lenco B51 met een L75 plateau + lager. De tweede was een complete ‘overhaul’ met een PTP-4 ombouwset van Peter Reinders. Beide zijn het erg fraaie spelers geworden.Lenco B51 classic one-1-5L75 motor opengewerkt (1 of 1)-27

Het kan ook anders

Ben ik niet tevreden over deze make-over’s? Jazeker wel, in tegendeel zelfs. Beide spelers presteren bovengemiddeld. Alleen, een oude Lenco B51 is niet zo maar om te bouwen. Ik had gewoon de gelegenheid omdat ik twee ‘halve”’spelers had staan. De tweede was het PTP-4 project. De ombouw kit van PTP audio is erg mooi en niets op aan te merken. Maar als als we naar de Lenco L serie kijken zie je dat er eigenlijk niets mis is met de originele constructie. Het geheel is opgebouwd op een 2 mm. stalen plateau. Is het niet heel erg leuk om dit oude Lenco chassis (niet de houten kast) te behouden. Want laten we eerlijk zijn. Technisch is er niets mis mee. De dikke stalen plaat biedt voldoende stevigheid en daarbij kun je ook nog eens een aantal functies, zoals bijvoorbeeld de aan/uit schakelaar, behouden.Audio-Creative Lenco L75

Zoveel mogelijk Lenco

Prijstechnisch valt er ook nog wel wat winst te behalen. Zoals ik al vertelde, de PTP kits zijn mooi, maar drukken fors op de totale bouwkosten. Met de aanschaf van de, steeds duurder wordende Lenco, platenspelers, wordt alles bij elkaar best een kostbaar project. Ik wil dan ook een mooie kast bouwen waarbij ik veel originele Lenco onderdelen kan behouden. Het bespaarde geld kun je beter investeren in bijvoorbeeld een mooie toonarm.

Lenco L75: een tussenwiel-wiel aangedreven draaitafel

Audio-Creative Lenco L75-4Tja, daar hebben we in het verleden al heel wat discussies over gehoord en gezien. Veel voorstanders en waarschijnlijk nog meer tegenstanders. De voorstanders roemen de enorme kracht,drive en muzikaliteit van idler draaitafels. De tegenstanders schermen met problemen omtrent een hoge rumble waarde, waar idler spelers mee te maken zouden hebben.
Het feit dat de idler draaitafels allemaal een hoge rumble waarde zouden hebben is een fabeltje. Ik verzeker je dat een goed afgeregelde idler draaitafel muisstil is en een rumble drempel ver beneden hoorgrens heeft. Wat mij betreft is een idler draaitafel, muzikaal gezien, superieur aan elke snaar aangedreven collega, punt.

Marco Bouwer

Marco Bouwer is een ware luidspreker en platenspeler fanaat. Wanneer hij niet voor zijn luidsprekers zit, dan werkt hij wel aan een paar nieuwe. Onlangs heeft Marco de laatste hand gelegd aan een revolutionaire platenspeler arm.

46 gedachten over “Van oude Lenco L75 naar high-end platenspeler

  • 31 maart 2015 om 19:56
    Permalink

    Mooi, erg mooi resultaat! Die gegraveerde plaatjes zijn super! De artikelen op deze site hebben mij geinspiteerd om zelf een oude L75 een makeover te geven. Die krijgt ook een ietwat gewijzigd uiterlijk met respect voor de klassieke looks. Hier vast een ‘werkfoto’… De plint is aan de buitenkant ‘bijna’ standaard, maar vanbinnen helemaal opgevuld (‘solid’ gemaakt). Nog even en hij is af.
    Hoe krijg je de mat zo mooi zwart?

    Beantwoorden
  • 31 maart 2015 om 20:18
    Permalink

    Hoi Henri
    Dank voor het compliment. 🙂 De mat is gewoon zoals ik hem van een L78 heb gehaald. Wel een beetje opgepoetst. Dat ziet er strak uit! Het blijft een mooie klassieke kleur, dat gebroken wit/creme..

    Beantwoorden
  • 01 april 2015 om 00:05
    Permalink

    Ik heb een vraag over dit project. Ik lees, dat een met een tussenwiel werkende platenspeler ‘muzikaal gezien’ superieur is aan een snaar aangedreven draaitafel. Wat wordt in hemelsnaam met dit jargon bedoeld? Kan zo’n platenspeler noten lezen, of levert het apparaat een eigen bijdrage aan de muziek los van wat er in de groeven staat? Zorgt het tussenwiel voor een betere interpretatie van het muziekstuk? En hoe doet zo’n tussenwiel dat dan? Volgens mij is het de bedoeling dat het ding precies weergeeft wat er in de groeven van de plaat staat, niks meer en niks minder.

    Beantwoorden
    • 01 april 2015 om 09:55
      Permalink

      Hallo Adri,
      Je hebt gelijk dat een tussenwiel of snaar niets aan het geluid mag bijdragen. In de praktijk is dit echter niet zo. Elke motor, cq aandrijving maakt geluid en veroorzaakt resonanties, die aan het gevoelige element worden doorgegeven. Dit resulteert uiteindelijk klankmatig in kwaliteits verlies. Ook een stabiele, krachtige omloopsnelheid is enorm belangrijk voor de uiteindelijke muziekbeleving. En vooral dat laatste gaat met een tussenwiel aandrijving veel beter dan een snaar aandrijving.

      Beantwoorden
  • 01 april 2015 om 11:54
    Permalink

    Marco, mooi dat je lekker verder gaat met de Lenco’s. Ben zelf ook erg tevreden met mijn lopende project. Ik ben erg benieuwd naar de elektronische motorregeling van Dick, want dat is dan zo’n beetje de laatste modificatie die mij nog te doen staat. (heb al tussenwiel vervangen, motor gereviseerd, lager vervangen, lager aan de onderzijde vastgezet ook een mooie tweak!)
    Zo’n Lenco speelt met zo ongelooflijk veel plezier, dat is erg fijn om eens te horen. Ook audiocollega’s die eens komen luisteren kunnen dat beamen.

    Beantwoorden
    • 19 september 2015 om 20:51
      Permalink

      Hoi Sander,

      Ik ben heel benieuwd hoe je het lager hebt vastgezet. Met een plaatje tegen de onderkant van het console geschroefd?
      Kun je mij de afmetingen van dat plaatje geven? Zou erg fijn zijn.
      Is het nieuwe lager het lager dat PTP verkoopt?

      Groeten,
      Frank

      Beantwoorden
  • 02 april 2015 om 19:38
    Permalink

    Ik heb me een tijdje geleden ook uitgeleefd op een lenco 76s. Zie de foto: ‘t was een hele mooie speler geworden. Mij ontbrak het geld om er een 12 inch arm op te plaatsen, dus heb de s- arm erop gelaten. Hij speelde gewoon heel erg prettig. Na lang wikken en wegen heb ik besloten om toch mijn thorens 125 te laten, maar misschien pak ik nog wel eens een lenco aan, en dan in kleine stapjes doorsparen voor een 12 inch arm. Gewoon een hele mooie DT!

    Beantwoorden
    • 01 oktober 2015 om 10:32
      Permalink

      Hoi Gerard,

      Mijn complimenten voor het geweldige strakke console!
      Is deze van hout gemaakt en hoe heb je die strak gespoten?

      Groeten,
      Frank

      Beantwoorden
  • 03 april 2015 om 14:08
    Permalink

    Het sjabloon is uitsluitend bedoeld voor doe-het-zelfprojecten. Commerciële toepassing is enkel toegestaan met toestemming van de ontwerper (te bereiken via Lenco Heaven)
    Piero/ropie (de ontwerper)

    Beantwoorden
  • 06 april 2015 om 14:16
    Permalink

    De Lenco is prachtig.
    Leuk om te lezen dat de Lenco iets beter klinkt dan de Thorens 124.
    Dat heb ik meer mensen horen zeggen die bij mij geluisterd hebben.
    Uiteraard klinkt de Spu op de Thorens ook heel goed.
    Maar het best klinkt hij toch op mijn Garrard 301 die in een marmeren console hangt.

    Beantwoorden
  • 12 april 2015 om 23:55
    Permalink

    Weer een mooi project ! De mogelijkheden van de Lenco zijn ongekend, op LH zijn ook alternatieven te vinden voor een nieuwe bearing die te koppelen is aan de olint voor nog minder resonanties. Ik denk wel dat met alternatieven voor de plint bv corian, natuursteen, aluminium, hardhout of combinaties hiervan etc. het effect hiervan met de ptp beter te horen is maar deze retro style is super! ben heel benieuwd naar de voeding en hoe je die zelf kunt maken..

    Beantwoorden
  • 13 april 2015 om 00:04
    Permalink

    zie hanze hifi mbt eenvoudige upgrade ophanging motor met veren ipv rubbers, wellicht dat hier her verschil gemaakt wordt mvg hendrk

    Beantwoorden
    • 13 april 2015 om 08:34
      Permalink

      Hallo Hendrik,
      Ik heb de Thorens met de nieuwe vering.

      Beantwoorden
  • 17 mei 2015 om 21:09
    Permalink

    Een mooi project! In het kader van ‘zo veel mogelijk Lenco’ heb ik ook de console behouden en zo massief mogelijk opgevuld met hout. Het geheel weegt nu ruim 15 kg. Heb daarop een Jelco SA 250 ST arm gemonteerd. Die heeft dezelfde maten (pivot to spindle, eff. lengte en overhang) als de Lenco arm. Om de hoogt goed te krijgen heb ik de ronde montage-voet omgekeerd aan de onderkant van het stalen Lenco plateau gezet. Met een rechte imbus schroevendraaier is de arm vast en los te schroeven, door een gaatje achterin de opstaande kant van het stalen plateau. Het in de handel verkrijgbare rode Jelco snoer is onhandig want de stekker is te dik; is niet door het montage-gat naar boven te halen. Daarvoor heb ik bij Audi Sensibility een Impact SE snoer gekocht. Fantastisch qua klank en handige montage: snoer van onderaf door het montage-gat, aan de arm bevestigen en het geheel laten zakken.
    Groet, Hans
    meer foto’s en beschrijving op aanvraag

    Beantwoorden
    • 22 september 2015 om 10:11
      Permalink

      Hoi Hans
      Kan je een paar foto’s maken van de montagevoet in close-up en waar je dat gaatje in de zijrand hebt geboord?
      Alvast bedankt.

      Beantwoorden
  • 12 juni 2015 om 22:33
    Permalink

    Een goed gerestaureerde idler klinkt hoorbaar altijd strakker(lees: echter), dan een gemiddelde snaar-aangedreven speler. Je moet echt vele duizenden euro’s uitgeven om die “drive” te evenaren. Persoonlijk koop ik daar dan liever een mooi element en/of arm voor, of misschien zelfs wel …lp’s.

    Beantwoorden
  • 30 september 2015 om 17:13
    Permalink

    Hoi Marco,

    Kan ik voor de 10mm toplaag ook Okoume multiplex gebruiken?
    Dit kom ik nl. vaak in 10mm tegen.

    Groeten,
    Frank

    Beantwoorden
    • 30 september 2015 om 17:21
      Permalink

      Hallo frank,
      Dat is geen enkel probleem.

      Beantwoorden
        • 27 november 2015 om 16:29
          Permalink

          Hallo Frank, de cutout is het probleem niet. Echter is het wel zo dat de bodemplaat van het Lenco chassis precies 10 mm. diep is. Met een diepere uitsnede wordt deze dan zwevend. Ik vind het prettig dat de stalen console zoveel mogelijk contact maakt met de houten console.

          Beantwoorden
  • 31 oktober 2015 om 01:01
    Permalink

    Hoi Marco,

    Ik zit met smart te wachten op je artikel over het zware td124 console.
    Er zijn daarvoor geen bouw templates te vinden.
    Of weet je toevallig wel waar die te vinden?

    Groeten,
    Frank

    Beantwoorden
    • 14 december 2015 om 10:46
      Permalink

      Hallo Frank, het staat zeker nog op mijn lijstje… templates weet ik niet zo waar je deze kunt vinden.

      Beantwoorden
  • 05 november 2015 om 17:28
    Permalink

    Beste Marco,

    complimenten, ziet er goed uit! Wat zijn de totale afmetingen van de plint die je gemaakt heb? Ik wil de optie open houden er ook ooit een 12″ arm op te monteren.

    groeten

    Beantwoorden
  • 15 december 2015 om 21:03
    Permalink

    Hoi Marco,

    Ik zoek en zoek, maar kan geen gegevens vinden van mijn oude Lenco L76….. Wel de L75 en de L78. Kun jij me wellicht helpen? Ik vraag mij af of de door jou gebruikte tekeningen ook voor de L76 geschikt zijn.

    Alvast bedankt.

    Groet,

    Sjoerd Smits

    Beantwoorden
  • 14 januari 2016 om 16:48
    Permalink

    Hallo!

    Ik heb recent een TD 160 gekocht en zit met t idee te spelen om hier een massief aluminium plint voor m te maken. Is het verstandig om aluminium ipv hout te gebruiken?

    Beantwoorden
  • 27 januari 2016 om 11:45
    Permalink

    Op 17 mei vorig jaar heb ik gereageerd met een foto’tje van mijn L75 met een Jelco arm. Nu zie ik dat er een vraag over is gesteld. Beetje laat maar hier de foto’s

    Beantwoorden
  • 03 juli 2016 om 22:02
    Permalink

    Hallo,

    Ik zou heel graag de voeding voor een L78 waarover Dick uitgebreid zou gaan schrijven maken. Is er al meer informatie over te vinden ergens?
    Ik heb een L78 in zeer goede staat kunnen kopen en hoop er iets heel moois van te kunnen maken. En dan ook een plaat kopen om er op te draaien!
    🙂

    Beantwoorden
  • 30 november 2016 om 17:58
    Permalink

    Hoi Marco,
    Ik weet dat er best wel wat tijd verstreken is sinds je dit artikel hebt gepost. Maar ik ben nu bezig met mij verdiepen in het aanpassen van een L75, en deze ziet er fantastisch uit. Ik vroeg me dan ook af wat de totale afmetingen (lxb) van de plint waren.

    Beantwoorden
  • 01 december 2016 om 11:03
    Permalink

    Hoi Marco,

    Allereerst, wat is goed artikel! Ik heb eigenlijk dezelfde vraag als Richardo;
    Wat zijn de totale afmetingen van de plint die je gemaakt heb? Ik wil de optie open houden er ook ooit een 12″ arm op te monteren.

    Beantwoorden
  • 14 december 2016 om 20:03
    Permalink

    Hoi Marco,

    ik heb mijn oog laten vallen op een L78SE arm (Jelco) degen met het anti skating wieltje .
    Heb ook onlangs een l78 gekocht voor een prikje ,en deze is nog in prima staat ,ga hem wel demonteren
    en alles mooi schoonmaken en smeren ?
    Nu is mijn vraag: kan ik de arm van de L78SE ,,S,, shaped ,monteren op een L78 ? of moet er uitgelijnd worden ?
    Heb jij soms een tekening met maten van die arm?

    mvg,
    willy

    Beantwoorden
    • 11 april 2017 om 11:23
      Permalink

      De spindel tot pivot afstanden van een L78S(E) en een L78 zijn verschillend, de spindel tot pivot afstand van een L78S(E) is 202mm, die van de L78 is 210mm, de arm op een L78S(E) is een Jelco SA-13TLI waarvan ik de tekening heb bijgevoegd, daar staat 210mm als maat maar het is toch echt 202mm.

      Beantwoorden
  • 19 december 2016 om 13:46
    Permalink

    Hallo Marco!

    Zeer interessante projecten dat je hier neergeschreven hebt voor ons!
    Ik heb zelf recent een Lenco L75 gekocht om volledig te restaureren, nieuw lakje, nieuwe plint, andere toonarm,…
    Om de zwarte verf van het chassis te verwijderen, gebruik je dan ook een korrel 320 om te schuren? En doe je dit dan met de hand?

    Alvast bedankt!

    Beantwoorden
  • 30 maart 2017 om 19:54
    Permalink

    Hoe zorg ik dat antiskating tonearm L75 inorde komt. Kan nergens vinden. Hoe doe ik dat? Vide
    Handleiding NL???

    Beantwoorden
  • 03 april 2017 om 11:55
    Permalink

    Goedemorgen allemaal,

    mooie projecten zeg!
    Ik heb zelf een Lenco L58 en wil deze eerst testen. Aan de achterkant zit een DIN plug met vijf pennetjes.
    Kan deze platenspeler zomaar op een “moderne” versterker aangesloten worden? Ik zie verloopkabels op internet van Female DIN naar twee tulp plugjes.

    Beantwoorden
  • 06 april 2017 om 11:56
    Permalink

    Beste Marco,

    Inderdaad mooie projecten! Ik heb een vraag en hopelijk kan jij mij helpen. Onlangs heb ik een Dual 704 aangeschaft en deze zou eigenlijk opnieuw gespoten/gelakt moeten worden met een mat zwart antraciete verf. Weet jij welke verf ik daarvoor het beste kan gebruiken? En hoe dit aan te pakken? Ik kan hier online geen info over vinden. Bedankt alvast!

    Beantwoorden
    • 06 april 2017 om 12:29
      Permalink

      Hallo Martijn, ik gebruik eigenlijk altijd de acrylaat spuitlak van de Action. Is ook lekker snel droog. Wat wel belangrijk is dat de ondergrond licht opgeschuurd en vetvrij is.

      Beantwoorden
  • 09 mei 2017 om 12:15
    Permalink

    Beste Marco,

    Ik heb een Lenco L75 met een defecte tonearm. Wel kan ik een Jelco SA-13TLI tonearm bemachtigen. Is dit een arm die goed klinkt en past hij op de Lenco l75 ?

    Beantwoorden
    • 09 mei 2017 om 12:30
      Permalink

      Hallo Sikko,
      Ik denk dat de Jelco zeker een verbetering is tov de Lenco arm. De Lenco arm vraagt ook aanzienlijk meer aandacht en werk om hem weer goed te laten spelen.

      Beantwoorden
      • 09 mei 2017 om 13:00
        Permalink

        Past de arm dan ook 1 op 1 of moet ergens een aanpassing maken ?

        Ik heb al wat gegoogled maar kan het niet vinden.

        Beantwoorden
  • 09 mei 2017 om 13:04
    Permalink

    Beste Marco,

    Weet je ook of ik deze arm zonder aanpassingen zo overzetten ?

    Beantwoorden
  • 14 mei 2017 om 20:13
    Permalink

    Hallo Sikko,
    Dat kan ik niet zo zeggen. De Jelco kan wel op die plaats , maar of alles zo precies past denk ik niet en moet je de Jelco wel passend maken in het bestaande gat.

    Beantwoorden
  • 22 juni 2017 om 10:10
    Permalink

    Hoi Marco
    Onlangs heb ik van mijn aardig buurman een Lenco 75 kunnen overnemen . Als een ouwe aap zo gek ben ik van dat ding. Nu heb ik een paar tal kleine vraagjes . Jij schreef dat na enige jaren de v blokjes beter kan verwisselen . Hoe merk je dat zit de toonarm dan wiebelig of lossig ? ik ben niet echt handig en wil niet onnodig een reparatie uitvoeren waarbij je zoveel geduld moet hebben 🙂 B Als je de toonarm los haalt dmv die schroefjes moet je dan die moer aan de onderkant van de balk waaaan de toonarm vast zit met draden losmaken . kan je dan bij de V blokjes ? Ik hoop dat je nog beter op weg kan helpen dan je al doet hoor met je site top alvast bedankt

    Beantwoorden
  • 24 oktober 2017 om 21:45
    Permalink

    Hallo Marco, ik heb met veel intresse je artikel gelezen, ben nu zelf ook bezig met een L78 SE, rare vraag mischien, maar een Lenco geeft toch normaal een zwevende ophanging zoals een Thorens en een Dual, zie ik hier nu goed dat die verende ophanging niet meer gebruikt word? Dat het dus een stijve speler word? In dat geval plaats je er dan ook spikes onder?
    En dan het verhaal van die voeding, waar vind ik dat ergens?

    Beantwoorden
    • 26 december 2017 om 10:40
      Permalink

      Hallo Jan, Toen Lenco de zwevende ophanging had ingevoerd kwamen de problemen met de rumble en bijgeluiden. Een Lenco heeft een zware, massieve kast nodig die de energie die de motor genereert kan absorberen.Ook geen spikes gebruiken maar goede rubberen voeten. Hier vind je het het verhaal over de voeding voor de Lenco:https://audio-creative.nl/hifi/audio-creative-diy-cleanpower-tps/

      Beantwoorden
  • 25 januari 2018 om 18:48
    Permalink

    Ik hoop dat ik het hier op de juiste plaats vraag. Wie heeft ervaring met London Decca elementen? Ik zou er 1 willen kopen voor mijn Lenco L70.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *