PTP Lenco Solid Bearing – een nieuw hoofdlager voor de PTP Lenco

De PTP Solid lagerbus

PTP Lenco hoofdlager onderdelenBij een mooi nieuw leven van een Lenco speler past ook een nieuw hoofdlager, moet Peter Reinders hebben gedacht.

Het PTP moest echter geen 1 op 1 namaak worden voor het oude exemplaar maar een duidelijk verbeterde versie daarvan. De behuizing is veel zwaarder uitgevoerd en 100% lekdicht gemaakt. Het is een prachtig gedraaide dikwandige RVS constructie waarin een sinterbrons bus is geperst. Op de foto is zelfs voor een leek te zien dat de constructie van het nieuwe PTP lager beduidend meer rigide is uitgevoerd dan de oude lagerbus.

Onderin de hermetisch afgesloten lagerbus (nooit proberen open te forceren!) zit een taatsplaat van POM (Polyoxymethyleen) ook bekend onder de Dupont merknaam Delrin. Een materiaal dat op het eerste oog qua uiterlijk op Teflon lijkt, maar vele malen harder is.

 

Saffier

Tussen de taats en de onderkant van de geharde metalen spindel komt een perfect rond kogeltje van saffier. Saffier is op diamant na het hardste materiaal dat we kennen.

PTP Lenco hoofdlager (1)De toleranties waarmee moderne CNC machines werken zijn nog een stukje nauwkeuriger en vooral beter reproduceerbaar dan die van draai en freesbanken van een halve eeuw geleden, waar het ook heel erg aan kwam op de vakmanschap en ervaring van de machinebankwerker zelf.

De huidige generatie machinebankwerkers zijn operators/ programmeurs geworden, die een veel-assige machine aan het draaien moeten houden. Worden alle parameters juist ingegeven in het programma dan draait en freest de machine ze binnen 1000-ste van mm nauwkeurig. Conventioneel draaien en frezen wordt in de westerse wereld steeds zeldzamer en zo nodig uitbesteed aan bedrijven in het verre oosten.

Ombouw

PTP Lenco hoofdlager met spindle (2)Tja, dan moet het lager nog worden ingebouwd. Een in wezen niet zo moeilijk klusje. Het nieuwe lager komt gewoon op de plek van het bestaande en wordt met dezelfde drie montageboutjes vastgezet.

Na het uitbouwen van het oude lager moet eerst de spindel daaruit worden verwijderd. Door een schroefje aan de zijkant los te schroeven kan de spindel uit de bus worden getrokken. Dan merk ik al dat dit toch wel gemakkelijk gaat.

Na het inbrengen van het saffieren kogeltje wordt het nieuwe lager tot aan de bovenrand van de sinterbuis gevuld met de bijgeleverde olie. Het poreuze sinterbrons zuigt zich vol met olie en kan een mooie film vormen tussen lagerbus en de metalen spindel.

Perfecte passing

Het inmiddels opgepoetste oude spindel wordt nu in de nieuwe lagerbus geplaatst… Nou ja, dat gaat dus helemaal niet zo gemakkelijk. Het voelt als een fietspomp met verstopte slang. De spindel wordt een stukje in de bus gedrukt en daarna gaat het met het uitoefenen van een constante druk heeeeel langzaam verder tot het spindel voelbaar de bodem heeft bereikt. Dat noemen we dus een binnen nauwe toleranties gemaakte lagerbus. Toch wel een heel verschil met de oude bus… Het instelboutje aan de zijkant kan nu worden aangedraaid waarmee de spindel weer in de nieuwe lagerbus wordt geborgd tegen onverhoeds uit elkaar trekken.

Terug in de platenspeler

PTP Lenco hoofdlager in platenspeler

Nu kan de samengestelde constructie weer in de platenspeler worden geschroefd. Dit past maar op één manier. De uitgefreesde inham wijst de weg.

Peter wees me er wel op dat de nieuwe lagerbus, door de fysiek grotere uitvoering, niet zo maar onder een origineel Lenco chassis kan worden geschroefd. Het is speciaal gemaakt voor een Lenco PTP draaitafel of voor een (DIY) console waarin de chassisplaten van PTP zijn gebruikt. Dat zijn er inmiddels velen, afgaand op het Lencoheaven forum. Ook door mij een graag bezochte site.

De weer opgebouwde platenspeler zet ik vervolgens maar een uurtje op lekker indraaien. Of dat nodig is? Geen idee, het geeft me gewoon een goed gevoel. Het zegt misschien niet alles, ik heb er hiervoor ook nooit zo op gelet, maar het valt me nu op dat na het afschakelen van de spanning de draaitafel wel heel lang door blijft draaien voor het uiteindelijk tot stilstand komt…mmm…

Dick van de Merwe

Dick van de Merwe is een echte buizenveteraan. Zijn Triodedick zelfbouw projecten worden wereldwijd door hobbyisten gebouwd. Reeds vanaf 1997 deelt hij zijn kennis via geschreven en on-line media.

5 gedachten over “PTP Lenco Solid Bearing – een nieuw hoofdlager voor de PTP Lenco

  • 18 augustus 2015 om 13:38
    Permalink

    Zijn die PTP chassis platen nog wel leverbaar? Die staan niet meer op de site van PTP…

    Beantwoorden
  • 20 augustus 2015 om 11:18
    Permalink

    Wat zal de reden zijn dat er toch vaak een schroefje gebruikt wordt om een spindel uit een Lagerhuis
    te halen.Bij onderhoud is het toch veel gemakkelijker om dit niet te gebruiken?
    Je haalt de platter en de spindel er dan zo uit vanaf de bovenkant.

    Ik zie het bij alle Thorensen ook vaak.Eerst het zinken klemmetje verwijderen vanaf de onderkant om de platter met spindel er vanaf de bovenkant uit te halen!

    Of zit hier een bepaalde gedachte achter?

    Groet,

    Doessie

    Beantwoorden
    • 20 augustus 2015 om 11:30
      Permalink

      Hallo Doessie, Klopt wat je zegt en bij de Thorens is het niet echt nodig. Het grote plateau is los geplaatst op het sub plateau. Ik verwijder ook altijd het klemmetje. Bij de Lenco heb je deze borging wel degelijk nodig. Het plateau rust direct op de lagerpen. Door deze precieze passing, klemt het plateau op de pen. Door de borging kun je dan met wat gedoseerde kracht het plateau los halen. Anders komt de lagerpen met het plateau mee omhoog.

      Beantwoorden
      • 20 augustus 2015 om 12:17
        Permalink

        Marco bedankt voor de reactie.
        Heb er ook wel eens aan zitten denken dat het in die tijd wellicht met garantie te maken had.Zodat de consument deze niet zelf kon openen en er allerlei verkeerde smeersels in deponeerde.

        Ik krijg vanmiddag wederom weer een oude F50-8 Lenco binnen.Dus benieuwd hoe deze spindel in het Lagerhuis bevestigd zit. In een lelijke oude jaren 50 koffer geplaatst maar de moeite waard en een uitdaging om deze weer ‘muisstil’ te laten draaien.

        Weten jullie misschien de juiste diameter maten van de kogels die gebruikt zijn waar de lagerpen op draait?
        3mm voor de Lenco’s met de lichte plateau’s zoals deze F50/B50 serie’s?
        5mm diameter voor de Lenco’s met de zwaardere plateau’s zoals in oa. de L75 en L76 gebruikt wordt?
        Ik ben nu aan het ‘tweaken’ en uitproberen met enkele keramische kogeltjes namelijk.

        Wederom Groet,

        Doessie

        Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.