Lenco B51 platenspeler project

Bijna klaar

Het eind is in zicht. Nu kan de draaitafel in elkaar en de arm lift geplaatst worden. Dit is een standaard Jelco armlift die gewoon te koop is. De fraaie retro mat komt van een standaard Lenco L78.Lenco B51 classic one-1-10De armsteun voor de toonarm is een overblijfsel van de Lenco L75. Deze Lenco L75 draaitafel wordt volledig hergebruikt. Wat een heerlijk gevoel is het als een project als deze zo mooi geslaagd is. Tenminste dat vind ik zelf. De draaitafel is zwaar en stabiel. Maar ook elegant en klassiek.

Resultaat

Wat een leuk en leerzaam project was dit. Ik kan mijn hart ophalen aan de mooie fijnmechanische kwaliteit van platenspelers uit die tijd. Lenco B51 classic one-1-5Die kwaliteit is weer helemaal terug in deze draaitafel met een klassiek en tijdloos design. Het resultaat is echt fantastisch.Lenco B51 classic one Klankmatig is dit een top draaitafel en visueel een pronkstuk waar je naar blijft kijken. De foto’s doen zelfs niet recht aan deze mooie speler in levende lijve.
Iedereen die bij mij binnenkomt moet er ook even aan voelen. Ik kan deze speler het beste vergelijken met een mooie gerestaureerde klassieke auto. Mooie kleuren, bolvormige contouren en opgepoetst chroom. Je voelt de degelijkheid en de kwaliteit  van de bouwers en ontwerpers van weleer.

Veel bouwplezier!

 

 

Adressen voor informatie en de gebruikte onderdelen:

Het Lencoheaven forum
Hier vind je enorm veel informatie over zelfbouw en modificaties van alle Lenco platenspelers.
Warm aanbevolen!

Lenco B51, L75, L78: marktplaats, Ebay.de
Onderdelen Lenco en andere platenspelers: Small Parts Dronten
Hout voor de plint: Multimate
spuitlak: Action, Boensma automaterialen

Marco Bouwer

Marco Bouwer is een ware luidspreker en platenspeler fanaat. Wanneer hij niet voor zijn luidsprekers zit, dan werkt hij wel aan een paar nieuwe. Onlangs heeft Marco de laatste hand gelegd aan een revolutionaire platenspeler arm.

22 gedachten over “Lenco B51 platenspeler project

  • 20 november 2012 om 17:24
    Permalink

    Wat een prachtig resultaat.

    Wat mij niet helemaal duidelijk is, is wat voor arm er nu op zit. Is dit de arm van de L75?

    Beantwoorden
    • 20 november 2012 om 19:43
      Permalink

      Hallo Robert,

      Dit is inderdaad niet de Lenco arm, zoals ik in mijn verhaal al vertelde. Het is een prototype van een spiksplinternieuwe 12″ arm gebaseerd op een klassieke toonarm. Deze arm heeft een aantal unieke bijzonderheden waaronder een uiterst nauwkeurige lagering, gebaseerd op high tech keramische lagers. Binnenkort kom ik hier op terug. We gaan er in ieder geval iets bijzonders mee doen waardoor deze arm mogelijk beschikbaar komt voor platenspeler liefhebbers…

      Beantwoorden
      • 22 november 2012 om 10:12
        Permalink

        Dat is interessant, Marco. Ik heb hier een L70 staan, met een houten ombouw van laagjes multiplex. Daar ben ik een Hadcock arm op aan het bouwen. Een 12 inch arm erbij zou leuk zijn.
        Ik moet er nodig eens mee verder gaan.

        Beantwoorden
  • 12 december 2012 om 12:10
    Permalink

    Supermooi vakwerk Marco – hulde!
    Zelf heb ik jaren geleden een L75 loopwerk in een nieuwe berken-multiplex sokkel gebouwd. Nieuwe ADC toonarm gemonteerd. Voorzien van klassieke Stanton 881S.
    Dat maakt muziek. En dan blijkt hoe mooi die Lenco tussenwiel aandrijving is.
    Ontzettend veel ‘drive’, heel dynamisch en toch verfijnd. Maar dat ligt natuurlijk ook aan je RIAA-trap.
    Ben heel benieuwd naar jouw follow-up over de arm.

    Groet,
    Kees

    Beantwoorden
    • 09 januari 2018 om 05:50
      Permalink

      als die mooie lenco’s zo verbouwd dan zijn in mijn ogen geen lenco’s meer

      Beantwoorden
  • 22 december 2012 om 22:56
    Permalink

    Erg leuk wat je daar doet met die Lenco.
    Ik kijk alvast uit naar het project met de L 75,want dat zie ik ook wel zitten!
    Groetjes
    Bert

    Beantwoorden
  • 09 maart 2013 om 20:26
    Permalink

    Dag Marco,

    Zelf bouwen geeft een kik!, ik gebruik een 78 plateau in een zeer zware MDF-sokkel, al meer dan twintig jaar, in combinatie met een Linn-Akito.
    De aandrijving is met een bandrecorder tape en een zwitserse DC-motor.
    Het speelt binnen de mogelijkheden van deze combi zeer muzikaal, maar daar moet jezelf wel wat voor doen, en dat is nou juist erg leuk voor de zelfbouwer.
    Allereerst is het voor relatief weinig geld een heel behoorlijk lager, waar haal je als je niet wit investeren in iets duurs iets beters vandaan?, ik zou het niet zo snel weten.
    Het plateau is best mooi, gebalanceerd, 4kg, maar zwaarder zou nog mooier zijn, maar het is geen truttige lichtgewicht.
    Daarnaast is het eenvoudig op te waarderen, polijsten is mooi, maar dat hoor je niet.
    Wat je wel hoort is dat het plateau als je hem los in de hand houd en aantikt uitklinkt als een fietsbel, dat wil je niet, dit is eenvoudig te verhelpen doer twee lagen anti-dreunplaat uit de auto-speciaalzaak op te plakken, doe dit als je de smaak te pakken hebt ook op de bovenkant en leg er daarna een mooie mat op naar keuze, dit loont, echt!
    Wat ook een punt van aandacht moet zijn is namelijk de lagerkogel, ik heb al meerdere lagers in mijn handen gehad waarbij het ondersteunende gebolde hardstalen plaatje onderin het lager, dus waar de kogel op draait, gedeukt bleek te zijn.
    Dat resulteerd in een schrapende loop, dat maakt een lager ook minder stil, je ziet dan ook een rondlopende kras over de kogel. De oorzaak?, ik denk dat heel wat Lenco’s tijdens transport met het 4kg zware plateau op en neer hebben gebeukt op het lagerplaatje, dan is het kwaad geschied, ik kan me niet voorstellen dat dit door alleen draaien gebeurt, en als er een DJ op gestaan heeft is het een hele slechte geweest.
    Veel van die lagers waren ook droog na zoveel jaar, niet best voor de kogel natuurlijk.
    Is er nog hoop dan?, ja natuurlijk!.
    Ik kwam op Duitse E-bay een jongen tegen die mooie keramische kogels verkocht voor 5,- Euro per stuk.
    En het gedeukte lagerplaatje?. Ik heb een superglad scalpelmesje op een schuurschijf teruggeslepen tot deze qua lengte op het onderste opstaande randje van het lager bleef liggen, en daar draait de nieuwe kogel dan op.
    De smering is een ander punt, ik gebruik een hele dikke motorolie die de ruimte in het lager invult en zo min mogelijk tijdens het rondddraaien van de spindel weggeperst wordt, waar de oliefilm weggeperst wordt loopt de spindel in feite tegen het brons aan en dat geeft ruis.
    Het klinkt misschien dramatischer dan het is, maar als je goed kijkt tijdens het draaien is te zien dat het plateau een beetje slingert, dat doet een Michichel TecnoDec trouwens ook en die staat op een modern ge-inverteerd lager, dat is wel mooier gesmeerd en daaraan zie je al dat het Lenco lager goed is maar niet meer van deze tijd.
    Alle High End fabrikanten gebruiken daarom in de hogere prijsklassen ge-inverteerde lagers, belangrijk is natuurlijk wel dat de speling dan minder moet zijn wat men vroeger kon en wilde maken anders schiet je er nog niks mee op, daarom noem ik het geinverteerde lage van de Michell, dat passen ze toe in de Tecno en de Gyro, dat val me eigenlijk een beetje tegen.
    Wat betekend dat nou allemaal, hoor je die lagerruis dan ?, lastig te zeggen, in ieder geval niet zomaar wanneer je de volumeknop hoog open draait, ik denk eerder dat de lagerruis de zachte details overstemt en daarom moet je eigenlijk bevreesd zijn hoeveel je zachte geluiden zoals uitsterftijd etc niet hoort, om daar achter te komen moet je dan toch een (heel) dure speler kopen.
    Ik houd van mijn Lenco, ik doe hem nooit meer weg, omdat ie ondanks alles tot heel veel in staat is, muziek weergeven.
    Toch blijkt mijn nieuwe speler met een 10 kg plateau op een geinverteerd lager veel meer rust te geven, zonder slingeren, en dat is de voorruitgang met een high end lager.
    Er is in pakweg 40 jaar toch veel ontwikkeling mogelijk, maar met met Lenco Vintage blijft het genieten, dus scoren zo’n ding.

    Beantwoorden
  • 09 maart 2013 om 21:12
    Permalink

    Hoi Bram,
    Dank voor je uitvoerige verhaal. Ik kan mij daarin helemaal vinden. Het belangrijkste heb je genoemd. Het gaat in de audio maar om één ding: dat is muziek maken en dat is onafhankelijk van kostbare onderdelen, bling bling of mooie verhalen. Dat kan zelfs met een 40 – 50 jaar oude draaitafel. Dan neem je gewoon de ‘onvolkomenheden’ op de koop toe. Als het lekker klinkt dan zijn ook specificaties ineens niet zo belangrijk meer.

    Beantwoorden
  • 14 maart 2013 om 19:32
    Permalink

    Hallo Lenco en co 🙂 liefhebbers

    Voor mij staat een L 75 op een stalen chassis dat ik recupereerde van een L 70 welke letterlijk weken op een afvalhoop gelegen had in weer en wind. Dat ding kreeg ik terug aan de praat. Maar gelet op mijn toendertijdse onwetendheid heb ik het op een dag naar een recyclagepark gedaan. Heb er slechts een foto van overgehouden. Bloedmooi, ook het typeplaatje. nu ja …
    Nu de L75. De ” V-blocs” van de arm waren totaal versleten en in vond in Canada ik iemand die me nieuwe keramische aan de hand deed. Kon ook in brons of messing. Ik kreeg er eentje niet helemaal correct in, maar zal nog eens proberen. Heb ook wat last met de vering, krijg het niet 100% // met de kast. Nog eens over te doen… Dan een vraag : Hoe krijg je op een verantwoorde manier het plateau opgelicht van zulke speler ? Lukt mij alleen met een tik op de as. Kan dat ?!
    Verder moet ik het ding bij aanzetten een duwtje geven, zo traag komt het in gang. Loopt wel helemaal geruisloos. Toch eens het lager smeren zoals beschreven stond bij de B 51.
    En nog : Stel lichte brom vast, er moet iets mis zijn met de bekabeling in de arm. Misschien doe ik er goed aan om ergens eens te laten herbekabelen. aarding helpt nauwelijks. Maar vrees dat het erg duur is. Tot zover mijn ervaringsbericht. Gebruik een Ortofon super OM 30. Week en fragiel, zoals zovele.
    Met muzikale groet uit Zaventem (B).

    Beantwoorden
  • 07 december 2013 om 19:31
    Permalink

    Dag Marco,

    Vandaag ben ik begonnen met een gelijk project maar dan van een Lenco L78.
    Mijn vraag is waar het Idler wiel vandaan komt? Ik kan nergens een nieuw wiel (te koop) vinden en denk eraan of ik misschien zelf een nieuw moet gaan draaien?

    Ik hoor het graag,

    Groet Maurice

    Beantwoorden
    • 07 december 2013 om 20:11
      Permalink

      Hallo Maurice,
      Het idler wiel van de L78 kun je gewoon gebruiken. De Lenco L78 is identiek aan de Lenco L75.
      Nieuw zijn ze idd niet te koop. Maar een complete L78 heeft gewoon een prima de luxe idlerwiel aan boord.
      Kom je er niet uit, laat even weten.

      Beantwoorden
  • 07 december 2013 om 23:27
    Permalink

    Beste Marco.
    Heb inmiddels ook een L75 en probeer stukje bij beetje deze op te knappen. Wil ook de motor schoonmaken. Motor draait nu absoluut zonder ruis. Wat ik niet helemaal begrijp is jouw tekst op pagina 6 over de schroef aan de voorzijde:
    Je zegt dan:
    Wanneer alles weer in elkaar zit kun je de schroef aan de voorzijde aandraaien totdat de motor net aan gaat lopen op het lager.
    Hoe kan ik dit controleren? Moet ik de draaitafel aan zetten? Hoor of voel je dit? Kan je mij hier wat meer info over geven.
    Groet Peter

    Beantwoorden
    • 09 december 2013 om 20:06
      Permalink

      Hallo Peter,
      Je hoeft hiervoor de motor niet aan te sluiten. Als je alles in elkaar hebt gezet, kun je die stelschroef aandraaien totdat de as vastloopt. Dit voel je gewoon door met de hand de spindel te draaien. Daarna stel je de schroef terug totdat er zo’ 1,5 – 2 mm speling zit op de as. Je kunt dit voelen door de as op en neer te duwen. Ik hoop dat het zo duidelijk is, anders hoor ik het graag.
      Succes.

      Beantwoorden
  • 12 december 2013 om 23:57
    Permalink

    Marco bedankt.
    Dag Marco,
    Je uitleg is erg duidelijk en begrijpelijk, hier heb ik wat aan. Dank hiervoor.
    Ik heb nog een vraag over de vering. De veer rechtsvoor is behoorlijk ingezakt. Bodemplaat raakt bijna de kast waar de platenspeler op staat. Is dit te herstellen of moet er een paar nieuwe veren onder?.
    Waar zou ik die eventueel kunnen verkrijgen?

    Groet Peter

    Beantwoorden
    • 13 december 2013 om 16:25
      Permalink

      Hallo Peter,
      Ik heb niet helemaal helder wat je bedoeld. Zou je misschien wat fotootjes kunnen sturen, dan kan ik het wat beter beoordelen.

      Beantwoorden
  • 22 januari 2015 om 20:03
    Permalink

    Hallo, ik bezit twee lenco,s de L 70 en de B55 met zijdruk compensatie
    Wat mij opvalt is dat met de Motor liggend onder het plateau,deze een strooiveld geeft
    Vooral hoorbaar men het mono element General Electric VR 2
    Andere elementen zijn wat stiller gezien deze in een metalen kopje zitten
    Waarom heeft Lenco de motoren niet naar beneden gedaan, zoals veel draaitafels

    Dat is toch een minpunt van deze tafels. Zelfs het plaeau wordt daadoor statisch
    Ik gebruik tafels meer voor mono werk, maar voor HIFI vind ik ze allen NIET geschikt.

    Huub Gr

    Beantwoorden
  • 21 januari 2016 om 00:02
    Permalink

    ik bezit een lenco b51 in originele staat met alles erop en eraan..ook vuil, sof en nicotineaanslag.
    wanneer ik m aanzet maakt t aandrijfwiel een behoorlijk kabaal..
    ik wil m opknappen en speelbaar krijgen, waar zal ik eens beginnen?

    Beantwoorden
  • 27 september 2016 om 01:13
    Permalink

    Hallo Marco, graag zou ik van je willen weten wat voor lagerolie en lagervet jij gebruikt voor het lager en motor?

    Beantwoorden
    • 05 oktober 2016 om 11:38
      Permalink

      Hallo Tino, voor het vet gebruik ik gewoon standaard lagervet. DE olie komt uit eigen huis en is een hoogwaardige minerale olie die ik in lagers gebruik. Deze is gewoon leverbaar via de webshop.

      Beantwoorden
  • 17 oktober 2016 om 21:13
    Permalink

    hallo Marco, lenco L70, op weg naar de kliko,kon ik net onderscheppen, Heb hem opgeknapt ,alleen een cartridge ontbreekt nog. Wat raad je me aan?

    groet Jur

    Beantwoorden
  • 01 maart 2017 om 15:12
    Permalink

    Dag Marco,

    In bijlage een foto van een soort B51 model Lenco, hier voor herstelling. Toch is dit niet een b51 getuige de mechaniek overbrenging, is duidelijk anders. er staat 32525 op de kentekensticker op het chassis onder de draaischijf? fouten nu nog zijn,,mechanisch hoorbare ruis idler wiel op motoras én geen naald?
    110V ? en drie pos met spanningselector mogelijkheid?(een vijsje zie foto!
    M vr gr Luc

    Beantwoorden
  • 02 juni 2018 om 19:10
    Permalink

    Schitterend resultaat.
    Ik heb vandaag een b51 opgehaald,hij is optisch in nieuwstaat.
    Dat word een mooi project. Er komt een klassieke Burn &Jones Super toonarm op. Ik verheug mij nu al.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *