Een Lenco L75 in een PTP-4 jas (Deel1)

Nadat de platen verlijmd zijn, teken ik de rondingen af. Neem hiervoor gewoon een verfblik of deksel van een jampot. Daarna schuur ik de rondingen op maat met korrel 120.het Lenco L75 bouwplanhet Lenco L75 bouwplan

 

 

 

 

 

 

 

 

Heb hier geduld en maak niet de fout om een grovere schuurkorrel te nemen. Daardoor breek je in het ergste geval de berken toplaag en krijg je lelijke splinters en kun je gewoon opnieuw beginnen. Let ook op dat je de ronde hoeken haaks naar beneden schuurt.DSC_0864het Lenco L75 bouwplan

 

 

 

 

 

 

Als alles netjes rond is schuur ik de gehele plint met korrel 320. Hierdoor krijg je een zeer glad oppervlak en kun je gaan afwerken.Voor de lak gebruik ik een vullende kwaliteit. Door de hoge zuigkracht van de kopse kanten moet je dit wel een aantal keer herhalen. Tussen de lagen door wederom schuren met korrel 320.

het Lenco L75 bouwplanhet Lenco L75 bouwplan

 

Met een beetje geduld krijg een professionele uitstraling die gezien mag worden. Op de laatste foto zie je de beide plinten afgelakt en klaar voor montage van de PTP-4.

In deel twee van dit project laat ik je zien hoe ik de Lenco platenspeler demonteer en weer op het PTP chassis monteer. Ook de nodige revisie van de Lenco motorunit en het platenspeler lager neem ik dan mee. Want als je een topspeler wilt maken mag je dit zeker niet vergeten.

Veel bouwplezier!

Marco Bouwer

Marco Bouwer is een ware luidspreker en platenspeler fanaat. Wanneer hij niet voor zijn luidsprekers zit, dan werkt hij wel aan een paar nieuwe. Onlangs heeft Marco de laatste hand gelegd aan een revolutionaire platenspeler arm.

9 gedachten over “Een Lenco L75 in een PTP-4 jas (Deel1)

  • 24 mei 2013 om 00:03
    Permalink

    mooi verhaal Marco, ben benieuwd naar je ervaringen. Overigens de laatste Stereophile heeft ook een aardig artikel over PTP. Mijn eigen ervaringen met tussenwielaandrijvers zijn gemengd. Van Jaap Pees van Hanze Hifi heb ik een aantal jaren geleden een geheel gereviseerde TD124 mogen gebruiken en testen. Was inderdaad erg onder de indruk van de drive, het LF rumble verhaal was verwaarloosbaar maar zeker bij stille klassieke LP’s was een 200hz-achtige mechanische motorbrom aanwezig, scheelde een dikke slok op een borrel met mijn TD150.

    Beantwoorden
  • 25 mei 2013 om 21:24
    Permalink

    Dag Marco,ik probeer te begrijpen waarom een tussenwiel meer drive aan de muziek geeft.
    Waar is dat een gevolg van?, ik snap het nu niet.
    beste groet,
    Bram

    Beantwoorden
    • 20 mei 2014 om 16:58
      Permalink

      Hallo,
      Onlangs verving ik de kogel van het lager ( L 75 ) door een keramisch exemplaar uit Frankrijk. Reinigde, “smeerde” de motor, tussenwiel enz..
      Dat ging prima. Ik blijf me echter afvragen hoeveel omwentelingen een Lenco-plateau nog kan maken als je bij 33 toeren per minuut de stroom onderbreekt en wetend dat hierbij het (gave) tussenwiel de motor mee op sleeptouw neemt. En verder :
      Wat is er dan zo mis met die originele Lenco-arm ? De V-Blocks werden veravngen door Quartz-blokjes van een NL in Canada. En waarom zijn die Rega RB 250-300 armen het voorwerp van verdachtmaking. ( Die SME II – 3900 lijkt me anders wel wat )
      Vriendelijke groet uit België.

      Beantwoorden
  • 25 mei 2013 om 22:06
    Permalink

    Hallo Bram,
    Door de overbrenging met een tussenwiel heb je een ‘starre’ en krachtige verbinding tussen motor en plateau. Dit kun je merken als je een lenco of een thorens tussenwiel platenspeler probeert tegen te houden. De energie van de motor wordt direct overgedragen aan het plateau waardoor je een bepaalde continu aandrijving krijgt. Veel kracht dus, met een continu toerental. Een snaar is lang en heeft een bepaalde elasticiteit. Het is meer een ontkoppeling van plateau en motor. Dit veroorzaakt een minimale duw-trekbeweging tussen plateau en motor wat een een minder stevige aandrijving geeft. De directe koppeling van motor en plateau die je bij een Lenco L75 of Thorens TD 124 hebt, veroorzaakt de drive in de muziek.

    Beantwoorden
  • 26 mei 2013 om 05:20
    Permalink

    Dag Marco,

    Ik lees wat je schrijft, maar klopt het ook?, ik denk even terug aan wat Rene van Es een paar geleden schreef bij zijn overstap van de 124 naar Transrotor.
    Hem valt de toegenomen rust in het geluid met de Transrotor op t.o.v. de tussenwiel aandrijving die hij daarna bij vergelijk als veel onrustiger bestempeld, ik meen dat hij daarna niet meer als dynamischer durft te benoemen.
    Het is best mogelijk dat je veel meer kracht uit deze aandrijving kunt voelen als je het plateau probeert te stoppen, maar dat is denk ik ondergeschikt aan de gelijkloop, dat lijkt me belangrijkrijker, idealiter gaat het om die 331/3 toeren bij de hoogst mogelijke gelijkloop, die kun je namelijk wel meten, als ik aan mijn snaaraangedreven 78 plateau meet kom ik bij een sinustoon van 1000 Hz op een fluctuatie van ca 3 a 4 Hz uit, dat is op zich niet veel op het oog maar bij vergelijk met iets beters zullen derden wellicht gelijk zeggen, ik vind het niet goed genoeg, en het wellicht ook alleen hieraan wijten, of dat klopt, de juiste aanpak is weet ik ook niet, dus m.a.w. hebben we wel alles wat van belang is meegewogen, weten we genoeg van alle mogelijke variabelen, of gaan we tekort door de bocht, ik vind dit echt moelijk.

    Ik weet dat bijvoorbeeld A.J. Conti van Basis met steeds preciezer geslepen snaren meer gelijkloop weet te bereiken, de vormvastheid van de snaar is daarbij van groot belang, dan denk ik aan de rek/trek die je noemt, ook de precieze buitendiameter van je tussenwiel is natuurlijk van vergelijkbaar belang, zeker in combinatie met de eventuele vervorming van het rubber tijdens draaien, dat wellicht zelfs een vergelijkbaar effect kan geven, leuk he, op een gegeven moment is niks zeker meer.
    Hebben jullie hierwel eens aan gemeten?, ik denk ook dat 100% gelijkloop niet bestaat hoor, en het zal zich bij ieder merk weer anders manifesteren, maar of je kunt claimen dat de Pace en rRythym afhankelijk is van de wijze van aandrijven?, Tom Fletcher van NAS bijvoorbeeld had daar ook weer een heel afwijkende kijk op en zijn spelers worden heel erg gewaardeerd op muzikale betrokkenheid.
    Het maakt me niet uit welke weg gevolgd wordt, dat is ieder zijn vrijheid, en als je het vergelijkt met een smaakje dan moet je vooral de manier kiezen die jezelf het lekkerst vind want het gaat om jeigen plezier natuurlijk.
    Ik vind ze er trouwens wel heeel erg mooi uitzien, (een 124 verdient het om gered te worden) veel mooier dan de oude Lenco’s, en dat vintageapparatuur nog steeds tot hele grote dingen in staat is weet ik ook, en niet hoeft te verbleken, niets is perfect, dus hoe goed moet het zijn?.
    Maar we moeten vooral van de muziek blijven genieten, daar draait het om.

    Fijne zondag gewenst!,
    Bram

    Beantwoorden
  • 26 mei 2013 om 10:16
    Permalink

    Hoi Bram,
    Ik kan alleen maar schrijven wat ik ervaar en hoor. Er wordt een hoop geschreven en geroepen in audioland. Veel is wel met een korreltje zout te nemen. Dat een snaar meer rust geeft, zoals Rene van Es beweerde, klopt. Dat ervaar ik ook. Maar het tussenwiel geeft veel meer het muzikale Tjakka gevoel, het ‘erbij’ zijn gevoel. Ik zou zeggen, ga het zelf ook eens beluisteren, als je de mogelijkheid hebt. Dan weet je wat ik bedoel.
    Het hoe en waarom is wel heel interessant en we willen daar zeker aan gaan meten in de toekomst.
    Maar uiteindelijk is het meten ondergeschikt aan de muziekbelevenis en gaat het om wat jijzelf prettig vind om van de muziek te genieten. Daar heb je volledig gelijk in.
    Marco

    Beantwoorden
    • 13 september 2014 om 13:11
      Permalink

      Ik ben zelf in het bezit van een Thorens TD 160 en een Lenco L 78 SE en ik ervaar hetzelfde als Marco.Alleen bij mij draaide het plateau net iets te langzaam door slijtage van het rubber aan het aandrijfwiel.Na vervanging van een nieuw wiel is dat probleem opgelost.Ik heb dan nog niet de drang om hem verder te upgraden,al ben ik dat wel van plan.

      Beantwoorden
  • 17 januari 2018 om 19:12
    Permalink

    We hebben een meubeltje geërfd, waar een lenco platenspeler inzit. Ik vraag me nu af welke lenco het is.
    Kunt mij verder helpen? Hierbij een foto van de onderkant.

    Beantwoorden
  • 18 januari 2018 om 15:14
    Permalink

    Hallo Johan,

    Ik weet niet wat voor een type het is maar ik adviseer je om je aan te melden op het Lenco forum
    https://www.lencoheaven.net. Als je daar de vraag stelt met daarbij een paar foto’s heb je een grote kans op een reactie.

    Succes.

    Marcel

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.