Hoe een ‘poor man’s’ draaitafel kan transformeren in een topdraaitafel. Ofwel, het verhaal van het lelijke eendje in het grote audiobos... - Audio-Creative

Een Lenco L75 in een PTP-4 jas (Deel1)

Welke Lenco kun je gebruiken?

Als je begint aan een project als deze kun je kiezen uit verschillende types Lenco’s die zijn gemaakt en regelmatig tweedehands voorbij komen. Naast de veelvoorkomende Lenco L75 kun je ook de Lenco L70, L76 en L78 gebruiken. Allemaal hebben ze dezelfde motor constructie en zijn ze onderling uitwisselbaar.

PTP Lenco

Een van de mensen die al snel inzag dat de Lenco L75 een fantastische platenspeler met potentie was, is Peter Reinders van PTP Audio.

PTP audioAangezien de Lenco L75 er nogal oubollig uitziet (ook dat is natuurlijk persoonlijk) is het lastig om er modern ogende platenspeler van te maken. Wanneer je ook nog eens de arm wilt vervangen door een mooie SME 3009 bijvoorbeeld, wordt het nog lastiger. Daarom bedacht Peter een geheel nieuwe constructie van RVS, die in een mooie zelfgebouwde kast kan worden geplaatst. Overigens verkoopt Peter ook een kant en klare platenspeler die gebaseerd is op een oude Lenco, de PTP Solid serie. Daar heeft Dick onlangs me gestoeid en kun je in zijn verhaal terug lezen.

De PTP kit is in twee varianten leverbaar; de PTP4 kit en de PTP5 kit. Met de PTP4 krijg je ook een zware rvs plateau meegeleverd. Wil je alleen de basis voor de idlerconstructie, dan moet je de PTP5 hebben. Ik heb een tweetal PTP4 kits bij Peter besteld om er twee mooie identieke platenspelers van te maken.

PTP-4 kitPTP-5 kitHet begin

Allereerst heb ik eens lekker rondgeneusd op het Lenco forum en een soort Lenco ‘moodboard’ . Aangezien de Lenco L75 erg populair is, worden er veel ontwerpen bedacht en gebouwd rondom deze tank van een platenspeler. Het Lenco forum is zeer actief bezocht en zelfs Peter heeft er zijn eigen pagina’s waar hij de bouwers, die wereldwijd bij hem kopen, met raad bij kan staan. Ook is er een download sectie om alle sjablonen voor de PTP ontwerpen te downloaden.

PTP 4 sjabloonPTP4 sjabloon

Ik heb de tekening in vier delen uitgeprint, geknipt en aan elkaar geplakt. Zo krijg je een 1: 1  sjabloon die je gewoon op je ontwerp kunt uittekenen.

 

De PTP-4 basis

 

PTP 4 kitAls je de PTP-4 besteld krijg je de zware basisplaat en alle schroefjes, ringetjes en schakelaars om de Lenco om te bouwen. De plaat is uitgevoerd in maar liefst 5 mm. roestvast staal. De bovenkant is geborsteld en heeft daardoor een mooie finish.
Het voordeel van RVS is dat het corrosie- en krasvast is. Het lastige van RVS is dat het bijna niet te bewerken is. Althans voor de hobbyist. Zelfs een gaatje boren in rvs moet beleid gebeuren. Gelukkig is alles al voorgeboord en hoef je zelf niets meer te doen.

Het ontwerp

Er zijn vele mogelijkheden om een Lenco L type om te bouwen. Daar ben je geheel vrij in en zou zeggen, laat je creativiteit de vrije loop om je eigen Lenco te ontwerpen. Neus ook eens op het Lenco forum en zie welke ontwerpen er allemaal al zijn gebouwd. Zeer inspirerend.
Ik heb gekozen voor een massieve plint in populierenplex met een afwerking van berkenplex. Daarnaast vind ik ronde hoeken erg mooi.

Waarom deze twee soorten multiplex, zul je denken. Dat is meer een praktische keuze. Je zou gewoon verschillende lagen berkenplex op elkaar kunnen lijmen. Dat is ook de meest voor de hand liggende manier. Echter is het berkenplex wat in de doe het zelf handel ligt, erg trekgevoelig en dus lastig te verwerken. ook wordt er gebruik gemaakt van B-keuze tussenlagen waardoor je een onrustige zijkant krijgt met veel donkere strepen. Niet erg fraai. Als je de mogelijkheid hebt zou ik proberen de premium industriekwaliteit proberen te bemachtigen. Die is wel recht en vrij van oneffenheden.
Lukt dat niet dan is er een andere mogelijkheid die ik heb gebruikt.

Materialen

Ik heb in de bouwmarkt een plaat  18 mm. populierenplex gekocht. Deze multiplex is kaarsrecht, eenvoudig te bewerken en mooi van laagstructuur. Daarnaast is het ook nog eens goedkoop en veel belangrijker, klankmatig is dit erg fraai hout! het Lenco L75 bouwplan
Echter is de toplaag te zacht en daardoor ongeschikt voor topfinish. Dit heb ik opgelost door de plint af te werken met een 5 mm. berkenplex. Berken is veel harder en mooi glad af te werken. Het wordt ook veel gebruikt bij de bouw van boot en jacht interieurs.

Gereedschappen

Om mooi en strak werk te krijgen gebruik ik een freesmachine. Natuurlijk kun je de uitsparing gewoon uitzagen, maar dan is het wel lastig om dit netjes te doen. Natuurlijk wordt alles afgedekt met de RVS plaat, maar toch. Van binnen moet het ook netjes zijn, vind ik.
Daarnaast is een cirkelzaagmachine erg handig en eigenlijk onmisbaar. Een zaag met een geleiderail erg praktisch en scheelt veel aftekenwerk. Verder gebruik ik een roterende schuurmachine om de mooie ronde hoeken te maken.

Eerst alles aftekenen

het Lenco L75 bouwplanDSC_0830Nadat je je ontwerp hebt bedacht en je materiaal hebt gekocht, kun je beginnen met het aftekenen van de mal. Ik heb eerst een mal gemaakt voor de freesmachine. Dan kun je eenvoudig de gaten kopiëren en is alles precies gelijk.

het Lenco L75 bouwplanhet Lenco L75 bouwplanDat moet ook wel want je kunt met een freesmachine niet in een keer de volledige 7 cm. dikte van de uitsparing uitfrezen. Daarna frees ik als eerste de populierenplex platen uit en verlijm deze op elkaar.

het Lenco L75 bouwplanZorg bij het verlijmen dat je de gehele plaat gelijkmatig insmeert met een lijmkam. Doe je dat niet, dan loop je het risico dan de platen gaan wijken. Aangezien je tegen de zijkanten aankijkt is dat niet echt fraai.
Als de lijm is aangebracht zorg dan dat je de platen stevig en gelijkmatig tegen elkaar klemt met een aantal lijmklemmen.

20130324-DSC_0837Daarna heb ik de 5 mm. berkenplex uitgefreesd. Ook hier moet je weer een mal maken. Let op dat als je het zo wilt maken, dat je zeer secuur werkt. De RVS basisplaat moet precies in de uitsparing passen. Vind je dat lastig of kun je dat niet, bevestig dan de basisplaat gewoon op de berkenplex. het Lenco L75 bouwplanhet Lenco L75 bouwplanDaar is hij volgens mijn ook voor bedoeld door PTP Audio. Dat staat in ieder geval netter dan een slecht uitgefreesde rand waaraan je je altijd blijft storen.

 

Marco Bouwer

Marco Bouwer is een ware luidspreker en platenspeler fanaat. Wanneer hij niet voor zijn luidsprekers zit, dan werkt hij wel aan een paar nieuwe. Onlangs heeft Marco de laatste hand gelegd aan een revolutionaire platenspeler arm.

9 thoughts on “Een Lenco L75 in een PTP-4 jas (Deel1)

  • 24 mei 2013 om 00:03
    Permalink

    mooi verhaal Marco, ben benieuwd naar je ervaringen. Overigens de laatste Stereophile heeft ook een aardig artikel over PTP. Mijn eigen ervaringen met tussenwielaandrijvers zijn gemengd. Van Jaap Pees van Hanze Hifi heb ik een aantal jaren geleden een geheel gereviseerde TD124 mogen gebruiken en testen. Was inderdaad erg onder de indruk van de drive, het LF rumble verhaal was verwaarloosbaar maar zeker bij stille klassieke LP’s was een 200hz-achtige mechanische motorbrom aanwezig, scheelde een dikke slok op een borrel met mijn TD150.

    Beantwoorden
  • 25 mei 2013 om 21:24
    Permalink

    Dag Marco,ik probeer te begrijpen waarom een tussenwiel meer drive aan de muziek geeft.
    Waar is dat een gevolg van?, ik snap het nu niet.
    beste groet,
    Bram

    Beantwoorden
    • 20 mei 2014 om 16:58
      Permalink

      Hallo,
      Onlangs verving ik de kogel van het lager ( L 75 ) door een keramisch exemplaar uit Frankrijk. Reinigde, “smeerde” de motor, tussenwiel enz..
      Dat ging prima. Ik blijf me echter afvragen hoeveel omwentelingen een Lenco-plateau nog kan maken als je bij 33 toeren per minuut de stroom onderbreekt en wetend dat hierbij het (gave) tussenwiel de motor mee op sleeptouw neemt. En verder :
      Wat is er dan zo mis met die originele Lenco-arm ? De V-Blocks werden veravngen door Quartz-blokjes van een NL in Canada. En waarom zijn die Rega RB 250-300 armen het voorwerp van verdachtmaking. ( Die SME II – 3900 lijkt me anders wel wat )
      Vriendelijke groet uit België.

      Beantwoorden
  • 25 mei 2013 om 22:06
    Permalink

    Hallo Bram,
    Door de overbrenging met een tussenwiel heb je een ‘starre’ en krachtige verbinding tussen motor en plateau. Dit kun je merken als je een lenco of een thorens tussenwiel platenspeler probeert tegen te houden. De energie van de motor wordt direct overgedragen aan het plateau waardoor je een bepaalde continu aandrijving krijgt. Veel kracht dus, met een continu toerental. Een snaar is lang en heeft een bepaalde elasticiteit. Het is meer een ontkoppeling van plateau en motor. Dit veroorzaakt een minimale duw-trekbeweging tussen plateau en motor wat een een minder stevige aandrijving geeft. De directe koppeling van motor en plateau die je bij een Lenco L75 of Thorens TD 124 hebt, veroorzaakt de drive in de muziek.

    Beantwoorden
  • 26 mei 2013 om 05:20
    Permalink

    Dag Marco,

    Ik lees wat je schrijft, maar klopt het ook?, ik denk even terug aan wat Rene van Es een paar geleden schreef bij zijn overstap van de 124 naar Transrotor.
    Hem valt de toegenomen rust in het geluid met de Transrotor op t.o.v. de tussenwiel aandrijving die hij daarna bij vergelijk als veel onrustiger bestempeld, ik meen dat hij daarna niet meer als dynamischer durft te benoemen.
    Het is best mogelijk dat je veel meer kracht uit deze aandrijving kunt voelen als je het plateau probeert te stoppen, maar dat is denk ik ondergeschikt aan de gelijkloop, dat lijkt me belangrijkrijker, idealiter gaat het om die 331/3 toeren bij de hoogst mogelijke gelijkloop, die kun je namelijk wel meten, als ik aan mijn snaaraangedreven 78 plateau meet kom ik bij een sinustoon van 1000 Hz op een fluctuatie van ca 3 a 4 Hz uit, dat is op zich niet veel op het oog maar bij vergelijk met iets beters zullen derden wellicht gelijk zeggen, ik vind het niet goed genoeg, en het wellicht ook alleen hieraan wijten, of dat klopt, de juiste aanpak is weet ik ook niet, dus m.a.w. hebben we wel alles wat van belang is meegewogen, weten we genoeg van alle mogelijke variabelen, of gaan we tekort door de bocht, ik vind dit echt moelijk.

    Ik weet dat bijvoorbeeld A.J. Conti van Basis met steeds preciezer geslepen snaren meer gelijkloop weet te bereiken, de vormvastheid van de snaar is daarbij van groot belang, dan denk ik aan de rek/trek die je noemt, ook de precieze buitendiameter van je tussenwiel is natuurlijk van vergelijkbaar belang, zeker in combinatie met de eventuele vervorming van het rubber tijdens draaien, dat wellicht zelfs een vergelijkbaar effect kan geven, leuk he, op een gegeven moment is niks zeker meer.
    Hebben jullie hierwel eens aan gemeten?, ik denk ook dat 100% gelijkloop niet bestaat hoor, en het zal zich bij ieder merk weer anders manifesteren, maar of je kunt claimen dat de Pace en rRythym afhankelijk is van de wijze van aandrijven?, Tom Fletcher van NAS bijvoorbeeld had daar ook weer een heel afwijkende kijk op en zijn spelers worden heel erg gewaardeerd op muzikale betrokkenheid.
    Het maakt me niet uit welke weg gevolgd wordt, dat is ieder zijn vrijheid, en als je het vergelijkt met een smaakje dan moet je vooral de manier kiezen die jezelf het lekkerst vind want het gaat om jeigen plezier natuurlijk.
    Ik vind ze er trouwens wel heeel erg mooi uitzien, (een 124 verdient het om gered te worden) veel mooier dan de oude Lenco’s, en dat vintageapparatuur nog steeds tot hele grote dingen in staat is weet ik ook, en niet hoeft te verbleken, niets is perfect, dus hoe goed moet het zijn?.
    Maar we moeten vooral van de muziek blijven genieten, daar draait het om.

    Fijne zondag gewenst!,
    Bram

    Beantwoorden
  • 26 mei 2013 om 10:16
    Permalink

    Hoi Bram,
    Ik kan alleen maar schrijven wat ik ervaar en hoor. Er wordt een hoop geschreven en geroepen in audioland. Veel is wel met een korreltje zout te nemen. Dat een snaar meer rust geeft, zoals Rene van Es beweerde, klopt. Dat ervaar ik ook. Maar het tussenwiel geeft veel meer het muzikale Tjakka gevoel, het ‘erbij’ zijn gevoel. Ik zou zeggen, ga het zelf ook eens beluisteren, als je de mogelijkheid hebt. Dan weet je wat ik bedoel.
    Het hoe en waarom is wel heel interessant en we willen daar zeker aan gaan meten in de toekomst.
    Maar uiteindelijk is het meten ondergeschikt aan de muziekbelevenis en gaat het om wat jijzelf prettig vind om van de muziek te genieten. Daar heb je volledig gelijk in.
    Marco

    Beantwoorden
    • 13 september 2014 om 13:11
      Permalink

      Ik ben zelf in het bezit van een Thorens TD 160 en een Lenco L 78 SE en ik ervaar hetzelfde als Marco.Alleen bij mij draaide het plateau net iets te langzaam door slijtage van het rubber aan het aandrijfwiel.Na vervanging van een nieuw wiel is dat probleem opgelost.Ik heb dan nog niet de drang om hem verder te upgraden,al ben ik dat wel van plan.

      Beantwoorden
  • 17 januari 2018 om 19:12
    Permalink

    We hebben een meubeltje geërfd, waar een lenco platenspeler inzit. Ik vraag me nu af welke lenco het is.
    Kunt mij verder helpen? Hierbij een foto van de onderkant.

    Beantwoorden
  • 18 januari 2018 om 15:14
    Permalink

    Hallo Johan,

    Ik weet niet wat voor een type het is maar ik adviseer je om je aan te melden op het Lenco forum
    https://www.lencoheaven.net. Als je daar de vraag stelt met daarbij een paar foto’s heb je een grote kans op een reactie.

    Succes.

    Marcel

    Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.