Een Lenco L75 in een PTP-4 jas (Deel1)

Thorens TD160

Omdat de vraag naar betaalbare platenspelers begin jaren 60 groter werd heeft Thorens een consumentenplatenspeler ontwikkeld gebaseerd op een snaaraandrijving. Een van de meest verkochte wil ik hier even benoemen. De Thorens TD 160. Wie kent hem niet, zou ik zeggen. Tegenwoordig nog goed te vinden op Marktplaats en soms zelfs in de kringloopwinkel. Al wordt dat laatste steeds lastiger. Thorens-TD-160
Maar vind je er een, arresteer hem dan direct. Met een paar eenvoudige aanpassingen en een goede schoonmaakbeurt is de Thorens TD 160 een echte killer op het gebied van de snaar aangedreven platenspelers. In het verhaal ‘H.A.T. Thorens TD-160 Motor Tuning Kit’  kun je meer lezen wat de mogelijkheden zijn om van deze populaire platenspeler een top platenspeler te maken.

Een ‘poor man’s’  idlerwiel draaitafel

Maar ja, niet iedereen wil of heeft de centen om  een zeldzame Thorens Td 124 te kopen. En dat hoeft ook niet want er is een prachtig en betaalbaar alternatief om toch een goede idlerwiel platenspeler te bezitten, mits je een beetje handig bent.

Waar Thorens zich in eerste instantie richtte op de professionele markt met de Thorens TD124, zag Lenco zijn grote kans in de consumentenmarkt. Met de Lenco L70 begon de productie van een serie platenspelers, gebaseerd op een idlerwiel aandrijving die tot ver in de jaren 70 populair was.

De Lenco L75 was veruit de meest populaire Lenco platenspeler en is gebouwd als een tank. Een onverwoestbaar stuk Zwitserse techniek.
Totdat in de jaren zeventig iedereen het licht zag in de goedkopere Japanse snaaraandrijvers en de direct aangedreven platenspelers met veel betere specificaties. Ik weet nog dat de Lenco L75, die destijds wereldwijd met miljoenen moeten zijn verkocht, bij bosjes bij het grofvuil werden gezet. Afgeschreven en verguisd. What a shame!
Ook ik heb wel eens een L75 volledig gesloopt en hem daarna gewoon weggemikt. Ik schaam mij er nog voor.

Een aftandse Lenco L75 om mee te beginnen

Lenco L75Gelukkig zijn er ook veel gespaard gebleven en is het een platenspeler die je voor niet al te veel geld tegenkomt op marktplaats of ebay. Al zie ik de prijzen de laatste tijd weer stijgen. Dus mocht je nu of in de toekomst plannen hebt om een dergelijk project te beginnen, sla dan nu je slag.
Wat de Lenco L75 zo goed maakt is de fraaie idlerwiel aandrijving van het zware plateau. Met een eigen motorconstructie en een geweldige mooie conische aandrijfas, is dit een onverwoestbaar stuk techniek. Geheel met Zwitserse precisie gemaakt en daardoor ook heel eenvoudig servicable.

Een zwakke toonarm

Lenco L75 toonarmHet meest zwakke punt van de Lenco L75 is de toonarm. Eigenlijk mag deze niet eens de naam Lenco dragen. Wat een belabberd stukje techniek. Ik kom op toonarm constructies binnenkort nog terug in een ander artikel, maar mocht je een Lenco L75 op de kop tikken, steek liever geen energie in de arm. Demonteer hem en zet hem direct op Ebay. Er zijn altijd liefhebbers die blind gaan voor deze arm.

Marco Bouwer

Marco Bouwer is een ware luidspreker en platenspeler fanaat. Wanneer hij niet voor zijn luidsprekers zit, dan werkt hij wel aan een paar nieuwe. Onlangs heeft Marco de laatste hand gelegd aan een revolutionaire platenspeler arm.

9 gedachten over “Een Lenco L75 in een PTP-4 jas (Deel1)

  • 24 mei 2013 om 00:03
    Permalink

    mooi verhaal Marco, ben benieuwd naar je ervaringen. Overigens de laatste Stereophile heeft ook een aardig artikel over PTP. Mijn eigen ervaringen met tussenwielaandrijvers zijn gemengd. Van Jaap Pees van Hanze Hifi heb ik een aantal jaren geleden een geheel gereviseerde TD124 mogen gebruiken en testen. Was inderdaad erg onder de indruk van de drive, het LF rumble verhaal was verwaarloosbaar maar zeker bij stille klassieke LP’s was een 200hz-achtige mechanische motorbrom aanwezig, scheelde een dikke slok op een borrel met mijn TD150.

    Beantwoorden
  • 25 mei 2013 om 21:24
    Permalink

    Dag Marco,ik probeer te begrijpen waarom een tussenwiel meer drive aan de muziek geeft.
    Waar is dat een gevolg van?, ik snap het nu niet.
    beste groet,
    Bram

    Beantwoorden
    • 20 mei 2014 om 16:58
      Permalink

      Hallo,
      Onlangs verving ik de kogel van het lager ( L 75 ) door een keramisch exemplaar uit Frankrijk. Reinigde, “smeerde” de motor, tussenwiel enz..
      Dat ging prima. Ik blijf me echter afvragen hoeveel omwentelingen een Lenco-plateau nog kan maken als je bij 33 toeren per minuut de stroom onderbreekt en wetend dat hierbij het (gave) tussenwiel de motor mee op sleeptouw neemt. En verder :
      Wat is er dan zo mis met die originele Lenco-arm ? De V-Blocks werden veravngen door Quartz-blokjes van een NL in Canada. En waarom zijn die Rega RB 250-300 armen het voorwerp van verdachtmaking. ( Die SME II – 3900 lijkt me anders wel wat )
      Vriendelijke groet uit België.

      Beantwoorden
  • 25 mei 2013 om 22:06
    Permalink

    Hallo Bram,
    Door de overbrenging met een tussenwiel heb je een ‘starre’ en krachtige verbinding tussen motor en plateau. Dit kun je merken als je een lenco of een thorens tussenwiel platenspeler probeert tegen te houden. De energie van de motor wordt direct overgedragen aan het plateau waardoor je een bepaalde continu aandrijving krijgt. Veel kracht dus, met een continu toerental. Een snaar is lang en heeft een bepaalde elasticiteit. Het is meer een ontkoppeling van plateau en motor. Dit veroorzaakt een minimale duw-trekbeweging tussen plateau en motor wat een een minder stevige aandrijving geeft. De directe koppeling van motor en plateau die je bij een Lenco L75 of Thorens TD 124 hebt, veroorzaakt de drive in de muziek.

    Beantwoorden
  • 26 mei 2013 om 05:20
    Permalink

    Dag Marco,

    Ik lees wat je schrijft, maar klopt het ook?, ik denk even terug aan wat Rene van Es een paar geleden schreef bij zijn overstap van de 124 naar Transrotor.
    Hem valt de toegenomen rust in het geluid met de Transrotor op t.o.v. de tussenwiel aandrijving die hij daarna bij vergelijk als veel onrustiger bestempeld, ik meen dat hij daarna niet meer als dynamischer durft te benoemen.
    Het is best mogelijk dat je veel meer kracht uit deze aandrijving kunt voelen als je het plateau probeert te stoppen, maar dat is denk ik ondergeschikt aan de gelijkloop, dat lijkt me belangrijkrijker, idealiter gaat het om die 331/3 toeren bij de hoogst mogelijke gelijkloop, die kun je namelijk wel meten, als ik aan mijn snaaraangedreven 78 plateau meet kom ik bij een sinustoon van 1000 Hz op een fluctuatie van ca 3 a 4 Hz uit, dat is op zich niet veel op het oog maar bij vergelijk met iets beters zullen derden wellicht gelijk zeggen, ik vind het niet goed genoeg, en het wellicht ook alleen hieraan wijten, of dat klopt, de juiste aanpak is weet ik ook niet, dus m.a.w. hebben we wel alles wat van belang is meegewogen, weten we genoeg van alle mogelijke variabelen, of gaan we tekort door de bocht, ik vind dit echt moelijk.

    Ik weet dat bijvoorbeeld A.J. Conti van Basis met steeds preciezer geslepen snaren meer gelijkloop weet te bereiken, de vormvastheid van de snaar is daarbij van groot belang, dan denk ik aan de rek/trek die je noemt, ook de precieze buitendiameter van je tussenwiel is natuurlijk van vergelijkbaar belang, zeker in combinatie met de eventuele vervorming van het rubber tijdens draaien, dat wellicht zelfs een vergelijkbaar effect kan geven, leuk he, op een gegeven moment is niks zeker meer.
    Hebben jullie hierwel eens aan gemeten?, ik denk ook dat 100% gelijkloop niet bestaat hoor, en het zal zich bij ieder merk weer anders manifesteren, maar of je kunt claimen dat de Pace en rRythym afhankelijk is van de wijze van aandrijven?, Tom Fletcher van NAS bijvoorbeeld had daar ook weer een heel afwijkende kijk op en zijn spelers worden heel erg gewaardeerd op muzikale betrokkenheid.
    Het maakt me niet uit welke weg gevolgd wordt, dat is ieder zijn vrijheid, en als je het vergelijkt met een smaakje dan moet je vooral de manier kiezen die jezelf het lekkerst vind want het gaat om jeigen plezier natuurlijk.
    Ik vind ze er trouwens wel heeel erg mooi uitzien, (een 124 verdient het om gered te worden) veel mooier dan de oude Lenco’s, en dat vintageapparatuur nog steeds tot hele grote dingen in staat is weet ik ook, en niet hoeft te verbleken, niets is perfect, dus hoe goed moet het zijn?.
    Maar we moeten vooral van de muziek blijven genieten, daar draait het om.

    Fijne zondag gewenst!,
    Bram

    Beantwoorden
  • 26 mei 2013 om 10:16
    Permalink

    Hoi Bram,
    Ik kan alleen maar schrijven wat ik ervaar en hoor. Er wordt een hoop geschreven en geroepen in audioland. Veel is wel met een korreltje zout te nemen. Dat een snaar meer rust geeft, zoals Rene van Es beweerde, klopt. Dat ervaar ik ook. Maar het tussenwiel geeft veel meer het muzikale Tjakka gevoel, het ‘erbij’ zijn gevoel. Ik zou zeggen, ga het zelf ook eens beluisteren, als je de mogelijkheid hebt. Dan weet je wat ik bedoel.
    Het hoe en waarom is wel heel interessant en we willen daar zeker aan gaan meten in de toekomst.
    Maar uiteindelijk is het meten ondergeschikt aan de muziekbelevenis en gaat het om wat jijzelf prettig vind om van de muziek te genieten. Daar heb je volledig gelijk in.
    Marco

    Beantwoorden
    • 13 september 2014 om 13:11
      Permalink

      Ik ben zelf in het bezit van een Thorens TD 160 en een Lenco L 78 SE en ik ervaar hetzelfde als Marco.Alleen bij mij draaide het plateau net iets te langzaam door slijtage van het rubber aan het aandrijfwiel.Na vervanging van een nieuw wiel is dat probleem opgelost.Ik heb dan nog niet de drang om hem verder te upgraden,al ben ik dat wel van plan.

      Beantwoorden
  • 17 januari 2018 om 19:12
    Permalink

    We hebben een meubeltje geërfd, waar een lenco platenspeler inzit. Ik vraag me nu af welke lenco het is.
    Kunt mij verder helpen? Hierbij een foto van de onderkant.

    Beantwoorden
  • 18 januari 2018 om 15:14
    Permalink

    Hallo Johan,

    Ik weet niet wat voor een type het is maar ik adviseer je om je aan te melden op het Lenco forum
    https://www.lencoheaven.net. Als je daar de vraag stelt met daarbij een paar foto’s heb je een grote kans op een reactie.

    Succes.

    Marcel

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.