DDDAC 1794 NOS DIY DAC (deel 5)

Meten

Deze trafo’s hebben weer dezelfde meetprocedures doorlopen als de Sowter trafo’s uit deel 4 van het DDDAC 1794 verhaal.

Een belangrijk punt is dus het vinden van de juiste afsluitweerstand, de R load genoemd. Gelukkig is het niet überkritisch, maar je moet niet lukraak wat aan gaan lopen klooien. Een beetje aandacht geeft de beste resultaten. En het kost je niks meer dan gemakzuchtig doen.

(Klik zoals gewoonlijk weer op de plaatjes voor een grotere afbeelding)

Cinemag 15/15B

CineMag Frequentierespons  10k en 15k, 40 en 150 Ohm bron

Een afsluitweerstand van 15 kOhm, zoals het typenummer van de trafo zou kunnen vermoeden, geeft een opslingering van iets meer dan 1 dB  in de hoogste regionen. Als dit wordt verlaagd naar 10 kOhm dan zien we een rechte lijn en het –3 dB punt in het hoog rond 80 kHz. De blokgolf op de scope geeft een strakke blok zonder overshoots te zien. Dat ziet er dus prima uit. De onderste lijn is bovendien opgenomen met een bronbelasting van 150 Ohm en 40 Ohm. Deze trafo is ook zonder problemen met de DDDAC 1794 Solo te gebruiken.

CineMag THD n 1 volt uit in 10 kOhm belasting

De vervorming is ligt heel laag bij de Cinemag trafo. Er is alleen wat oneven harmonischen te vinden op een diepe –118 dB, gerelateerd aan een uitgangspanning van 1 volt. Van brominstraling heeft deze trafo helemaal geen last, iets waar de fabrikant bovendien prat op gaat, en terecht zo te zien. Je mag zeggen dat de Cinemag 15/15B de resolutie van de DAC zelfs overtreft en dus geen bottleneck vormt.

De headroom bij 20 Hz is meer dan voldoende. Gerelateerd aan de maximale uitgangsspanning van de DDDAC 1794 van 2.4 volt is er veel reserve.

Cinemag 15/15B

THD+n in %

THD+n in %

THD+n in %

Ingangsspanning in volt

1 kHz

40 Hz

20 Hz

1

0.029

0.038

0.048

2

0.017

0.018

0.023

3

0.008

0.011

0.033

4

0.008

0.017

0.06

8

0.005

0.047

1 % THD bij 7,9 volt

Lundahl LL1690

De LL1690 is gevoeliger voor instraling, Met veel draaien en schuiven heb ik een minimum kunnen vinden. De afscherming ligt aan massa van de Audio Precision. Alleen dat scheelt al een aantal dB’s in brom. Niet te dicht bij de voedingstrafo’s monteren  is het advies hier. Hoewel dat altijd een goed idee is, maakt het wel per trafo uit hoe gevoelig deze voor instraling. Cinemag en Sowter zijn door hun bijna geheel gesloten mu-metaal behuizingen vrijwel ongevoelig. In overvolle veelkanaals mengtafels heb je natuurlijk ook weinig ruimte om een minimum brom plekje te zoeken en moet het probleem bij de wortels worden aangepakt. Dat lijkt Lundahl minder goed te lukken.

Lundahl LL1690 bron 150 Ohm verschillende afsluitweerstanden

Bij het vaststellen van de optimale afsluitweerstand is te zien dat de Lundahl LL1690 op het gebruik van een lagere impedantie is gemaakt. Met een bronimpedantie van 150 Ohm, een beetje de Solo DAC simulerend, geeft een afsluitweerstand van 4K7 nog een kleine opslingering in hoog te zien. een beetje academisch, we praten hier over het gebied rond 150 kHz. 2K2 geeft een licht aflopende curve zonder opslingering. De blokken op de scope zien er weer superstrak uit, zonder het minste spoor van naslingeren. Een afsluitweerstand van 1 kOhm haalt zelfs nog een –3 punt van 90 kHz. Als je een afsluitweerstand neemt tussen 2K2 en 4K7 zit je altijd goed.

Lundahl LL1690 bron 40 Ohm verschillende afsluitweerstanden

Dezelfde meting maar dan met een bronimpedantie van 40 Ohm. De verschillen zijn verwaarloosbaar.

 

 

Lundahl LL1690 - THD n 1 volt uit in 2,2 kOhm belasting

De LL1690 laat een wat grilliger FFT spectrum zien. Of dit typerend is voor de hier gebruikte amorfe kernmateriaal kan ik niet zeggen. De vervorming is overall wat hoger dan bij de andere trafo’s, maar nog steeds weinig kritisch. Je ziet dat ik toch nog een trafopositie heb kunnen vinden waarbij de bromistraling bij 50 Hz rond –112 dB uit komt. Vergeet je de afschermingen te aarden dan kost het je hier veel dB’s aan signaal/brom verhouding.

Door het gebruik van wat grotere kernen is de headroom geweldig goed.

 

Lundahl LL1690

THD+n in %

THD+n in %

THD+n in %

Ingangsspanning in volt

1 kHz

40 Hz

20 Hz

1

0.031

0.059

0.067

2

0.017

0.037

0.044

3

0.012

0.031

0.034

4

0.0093

0.029

0.035

8

0.0051

0.018

0.0035

Magnequest B7-10K:10K

De magnequest trafo is een open frame type. Meestal zie je deze trafo wat later in de keten, als de signalen wat groter zijn. De B7 is in ieder geval totaal ongevoelig voor artefacten als brominstraling.

Magnequest B7- Frequentierespons in 10, 50 en 100 kOhm belasting, 40 Ohm bron

Waar dit type bifilaire trafo’s wel gevoelig voor is, is een té lage afsluitweerstand. In het meetplaatje zie je dat een afsluiting van 50 en 100 kOhm een prachtige breedbandige curve oplevert, zonder resonanties. Wordt de afsluitweerstand echter verlaagd naar 10 kOhm dan wordt, zeg maar alles onder 10 kHz met 1 dB verzwakt. Of dit hoorbaar is? Mag je zelf uitmaken… Ik zou er zelf geen versterker aan hangen die een lagere ingangsweerstand heeft dan 50 kOhm, Liever nog hoger.

Magnequest B7- THD n 1 volt uit in 100 kOhm belasting

De vervorming is erg laag. Of dit een voordeel van de bifilaire wikkelmethode is, waarbij de strak bij elkaar liggende draden voor primair en secundair in één keer worden gewikkeld? Met bifilair wikkelen wordt bedoeld dat er met een dubbele draad wordt gewikkeld waarbij de ene draad als primaire wikkeling gaat dienen en de tweede draad als de secundaire. Er zijn dus geen aparte wikkellagen gebruikt.

De headroom bij de kritische 20 Hz is meer dan voldoende. Deze trafo zal ook nooit in problemen komen.

Magnequest B7-10k-10k

THD+n in %

THD+n in %

THD+n in %

Ingangsspanning in volt

1 kHz

40 Hz

20 Hz

1

0.0067

0.0061

0.009

2

0.0030

0.0032

0.0056

3

0.0018

0.0022

0.0058

4

0.0024

0.0031

0.0075

8

0.0012

0.0033

0.020

 Save as PDF

Dick van de Merwe

Dick van de Merwe is een echte buizenveteraan. Zijn Triodedick zelfbouw projecten worden wereldwijd door hobbyisten gebouwd. Reeds vanaf 1997 deelt hij zijn kennis via geschreven en on-line media.

68 thoughts on “DDDAC 1794 NOS DIY DAC (deel 5)

  • 22 juni 2013 om 23:18
    Permalink

    Hallo Dick,

    Er bestaat bij mij (en nog enkelen op het HT Forum) wat onduidelijkheid over het minimale aantal decks dat je moet/kan gebruiken in de Sowter 3575 situatie. Bij Doede op de site staat heel duidelijk dat 4 het minimum is maar ik lees elders ook dat één deck ook kan, daar kom ik hier op de site zelfs foto’s van tegen…

    Alvast dank voor je antwoord!

    Groet,
    Theo en Monique Waning

    Beantwoorden
    • 22 juni 2013 om 23:40
      Permalink

      Ha Theo,

      De custom made trafo’s waar Doede aan refereert zijn andere types. Laagohmig gewikkeld in een wikkelverhouding van 1:2. Daarvoor is een lage bronimpedantie een must.
      De 1:1 signaaltrafo’s als de Sowter 3575, CineMag en Magnequest in mijn verhaal zijn op gebruik met een hogere impedantie gewikkeld en kunnen met ook de uitgangsweerstand van de 1-dekker worden gebruikt.

      De Sowter 3575 is perfect inzetbaar bij de één en meerdekkers, zoals je ook uit mijn metingen op kun maken. Mocht dat niet zo zijn, dan vertel ik dat er duidelijk bij.

      Beantwoorden
      • 26 juni 2013 om 22:16
        Permalink

        Dank je Dick,

        Ik ga tijdens de bouw nog wel vragen krijgen over oa. welke Rload waarde te gebruiken. Doede moet eerst maar eens wat opsturen nog, ik heb nog steeds niets binnen, hij heeft het erg druk denk ik. Wachten duurt altijd lang, zucht……

        Beantwoorden
  • 24 juni 2013 om 19:36
    Permalink

    … Dick betekent dit dan dat de Rload die op de pcb zijn aangegeven, verwijderd mogen worden, en ter vervanging hiervan kan de door jou aangegeven waarde worden gebruikt? Ik bedoel die 133 ohm dingetjes..

    Beantwoorden
  • 24 juni 2013 om 20:23
    Permalink

    Dank je Dick. Ik werd wat verward omdat jij even als Doede de term Rload gebruikt.

    Beantwoorden
    • 24 juni 2013 om 20:39
      Permalink

      Ahá… Ja, het zijn beide Rloads, ofwel belastingweerstanden, eentje voor de DAC uitgang en eentje voor de secundaire zijde van de transformator…:-)

      Beantwoorden
  • 27 juni 2013 om 15:09
    Permalink

    Hallo Dick, jij schrijft in jouw conclusie, ” voor relatief weinig geld die de uitgangscondensator echt van de plank weet te spelen”, bedoel je daar de standaard uitgangscondensator mee, of spelen ze ook de Mundorf silver gold oil van de plank?

    Beantwoorden
    • 27 juni 2013 om 18:44
      Permalink

      Ha Martin,

      Daar bedoel ik iedere uitgangscondensator mee…:-) Een uitgangstransformator is op deze plek duidelijk een betere keus.

      Beantwoorden
  • 29 juni 2013 om 10:51
    Permalink

    Ok, de kogel is door de kerk en de Cinemag 15/15B wordt nu in de states gewikkeld en over een paar dagen verzonden
    Ik bezit best wel wat “kille jaren 80” opnamen dus buiten de goede beoordeling gaf dit voor mij de doorslag, die opnames verdienen het om goed te worden afgespeeld, en die smoothness spreekt mij ook wel aan
    Er hangen nu twee mooie Clarity caps aan type MR MKP , tot grote tevredenheid tot nu toe.
    Deze geven ten opzichte van de standaard Mundorf Mcap een mooie plaatsing en betere scheiding van instrumenten onderling, ze klinken meer live zal ik maar zeggen, die aanpassing was een hele leuke ervaring.

    Ben benieuwd wat dit avontuur teweeg gaat brengen en heb nog even een vraagje aan Dick betreffend Rload aan de uitgang, mijn versterker heeft een Sensitivity/Impedance: 350mV/43k ohm, welke waarde past daar het beste bij als Rload ?

    Beantwoorden
    • 29 juni 2013 om 11:17
      Permalink

      Hallo Martin,

      De aanpassing is niet superkritisch, maar met een versterkerimpedantie van 43 K zou ik de RLoad van de secundaire kant van de trafo wat hoger kiezen, 12 of 15 kOhm is een goede keus.

      Beantwoorden
  • 06 juli 2013 om 23:55
    Permalink

    Ik heb twee planken ddac1974. Kan ik CMLI 15/15b trafo gebruiken? Het kan zelfs met 4 platen? Wat is de prijs CMLI 15/15b transformator?

    Beantwoorden
    • 07 juli 2013 om 07:29
      Permalink

      Hallo Jozef,

      Geen probleem, de CineMag CMLI 15/15b kan met iedere DDDAC 1794 versie worden gebruikt, of het nu een 1-dekker is of een veel-dekker. De prijs ligt, dacht ik uit mijn blote hoofd, rond 79 Dollar per stuk.

      Beantwoorden
  • 13 juli 2013 om 11:20
    Permalink

    Heb zojuist de Cinemags gemonteerd. Het betreft de 15B2 versie. Nog iets luxer.
    Dick je hebt niets teveel gezegd. Wat bij mij opvalt is de fantastische drive die de muziek krijgt naast de scherpere afbeelding en bv nog echtere stemmen. Wat een prachtige toevoeging. En dan moeten die dingen nog inspelen! Die standaard caps kunnen de knutseldoos in. Doede je hebt een prachtige DAC gemaakt.

    Beantwoorden
    • 13 juli 2013 om 13:20
      Permalink

      Beste mede hobbyisten,

      We hebben bij Audio-Creative een mogelijkheid om deze mooie Cinemag 15/15B voor jullie te leveren.
      Op dit moment hebben we nog 2 paartjes op de plank liggen.
      Bij meer vraag, is ook het mogelijk deze voor jullie te bestellen.
      De prijs is 150 euro per paartje inclusief verzendkosten.

      Beantwoorden
    • 13 juli 2013 om 23:53
      Permalink

      Dag Sander,

      Was de B2 veel duurder dan de standaard?
      Ed

      Beantwoorden
  • 14 juli 2013 om 09:15
    Permalink

    Hoi Ed, dit was een leuke Ebay deal. We kochten er vier, kwam inclusief verzenden op 65 euro per trafo.

    Beantwoorden
  • 14 juli 2013 om 18:05
    Permalink

    65 klopt als een bus. Maar levertijd is niet om over naar huis te schrijven.

    Beantwoorden
    • 14 juli 2013 om 23:03
      Permalink

      P.s. en je loopt kans nog te moeten betalen voor inklaring. Altijd spannend 😉

      Beantwoorden
  • 15 juli 2013 om 10:15
    Permalink

    Een beetje geluk moet je hebben, Zoef, hier ging het goed. Maar de audio-creative mannen hebben de 15B’s inmiddels zelf op de plank liggen. Snel, iets duurder maar je weet (zeker) wat je krijgt. Hoe dan ook, ik raad de DDDAC 1794 eigenlijk alleen maar aan met trafo. Zonder is hij al goed, maar met geeft echt die drive en dimensie extra. En dan draai ik nog Solo…

    Beantwoorden
    • 15 juli 2013 om 13:12
      Permalink

      Ha Sander! Ik heb de dual shielded versie al geruime tijd in bestelling . Hij is de 5e vertrokken uit Amerika (volgens track & trace, en daarna stopt het verhaal) dus zal deze week wel binnen zijn.
      En nu hopen dat ik geluk heb 😉
      Ik heb de dac nog niet draaien, eerst m’n preamp nog afmaken. Wel zo handig als je wil luisteren 😉
      Voor mij is het een duo-dac geworden. De dac en voeding hebben direct al een upgrade gehad.
      Alles met andere elco’s . (Elna Silmic II , wima mks4 voor de dac en wima mks4, Nichicon KG voor de voeding)
      Eigenlijk om alle componenten in mijn hele set hetzelfde te houden.
      Verder komt elke print in een apart compartiment. Wanden 3mm alu + extra dik rfi/emi folie (koper)
      De trafo’s komen nog eens in een extra mu-metal behuizing waar ze ingegoten worden. Gewoon omdat het kan. De draden krijgen ook allemaal extra afscherming. Signaalweg zelfs dubbel.
      Ik ga geen usb gebruiken maar een coax/spdif-module. (de module is een tip van doede) Deze komt ook in een mu-metal behuizing. Erg overkill allemaal.

      Beantwoorden
      • 21 juli 2013 om 11:45
        Permalink

        Hoi Zoef, Ik wil zowel de USB als de SPdif module inzetten. Moet alleen nog even uitzoeken hoe ik tussen de twee modules kan schakelen. Heeft iemand nog een tip? Ik ben namelijk in het bezit van een Micromega Duo cd2.1 met fraaie CDM9 pro loopwerk. deze heeft een AES/EBU uitgang. En die wil ik voorlopig blijven gebruiken.
        De dual shielded trafo’s waren binnen een week in Nederland, echter was de pakjesbezorger al twee keek bij mij langs geweest. Dus de levering uit de USA ging prima. Nu nog de rest van de spullen verzamelen.
        Na de zomer ga ik dan starten met het bouwen.

        Beantwoorden
      • 25 juli 2013 om 19:30
        Permalink

        Shielding IS good for minimizing noise but it has deleterious effects on the sound.

        One must find the balance. Overkill will not be satisfying musically but it will, I assume, be very quiet!

        Beantwoorden
  • 15 juli 2013 om 14:44
    Permalink

    Zoef, ik weet iemand anders (Roland op dit forum) die ook op zoek is naar Spdif ingang, want hij wil zijn Micromega CD speler gebruiken. Kun je vertellen wat jij gaat gebruiken? Klinkt lekker over de top die DAC, bij jou 😉

    Beantwoorden
    • 15 juli 2013 om 17:49
      Permalink

      Het is een S/PDIF tranciever module van twisted pear audio.
      De chip op de module is een wolfson 8804.
      Ik zag net dat hij momenteel out of stock is 🙁 maar dat zal waarschijnlijk niet lang duren.

      Beantwoorden
      • 21 juli 2013 om 13:39
        Permalink

        Even op de spdif reageren… ik heb met de Twisted Pear getest en belangrijk is, zo wie zo, dat in de I2S Signalen een ontkoppel weerstand komt (dus gewoon in serie) van ongeveer 100 Ohm. De waarde is niet kritisch, is empirisch vastgesteld…

        Het schakelen tussen de beide (of diverse ?) I2S Signalen kan net zo gemaakt worden als een normale ingangskeuze schakelaar. Dus een vier polige wip, of beter een relais (voor een korte signaalweg). de drie I2S Signalen EN de massa moeten geschakeld worden…

        (Doede heeft een foto gestuurd, Die vind je onderaan pagina 3 van het DDDAC 1794 deel 5 verhaal.(Dick))

        mvg
        Doede

        Beantwoorden
  • 24 augustus 2013 om 16:06
    Permalink

    Does any one sell DDAC1794 fully assembled or ready to assemble in DIY Kit

    Beantwoorden
  • 01 september 2013 om 22:53
    Permalink

    Nou, hij speelt hoor! 1e indruk is dat de vooral stemmen aan body en kleur hebben gewonnen.

    Dit alles tov de Musical Fidelity M1 dac die er eerst stond.

    Opvallend is dat de volume knop van de Leben 2 strepen omhoog moet tov de MF DAC.

    Kan dat kwaad? En is dat weg als ik de Cinemag trafo’s monteer

    Groet,
    Theo en Monique Waning

    Beantwoorden
    • 01 september 2013 om 23:25
      Permalink

      Ha Theo,

      Het kan nooit kwaad als de volumeregelaar wat verder open moet, sterker nog, je krijgt vaak een prettiger regelbereik.

      Ja, met trafo’s aan de uitgang wordt de uitgangspanning 2x zo hoog. Die gaat van 1,2 volt naar ongeveer 2,4 volt.

      Beantwoorden
      • 02 september 2013 om 11:14
        Permalink

        Ik je nog horen spreken over versterker kits die je onder je eigen vlag op de markt zou brengen. Hierbij zouden dan de moeilijke klussen zoals het frezen van de platen ed reeds door jullie zijn voorbereid… Is hier al zicht op? Je ziet ik heb er “zin” van gekregen.. Haha….

        Beantwoorden
        • 02 september 2013 om 11:26
          Permalink

          Dat klopt Theo. Eerst komt als eerste een onderdelenpakket voor de PhonoDude, gevolgd door een Classic 3 voorversterker en de Little Ceasar mk3 300B SE versterker. We hopen het voor het eind van het jaar rond te hebben. De ontwikkelingen van de PhonoDude zijn al zover gevorderd dat die volgende maand waarschijnlijk al gereed is.

          Beantwoorden
  • 13 september 2013 om 22:16
    Permalink

    Zo, de Cinemagjes zijn bij jullie besteld en betaald, ik zie ernaar uit. Ik heb er nog een echte beginnersvraag over… Op de beschikbare foto’s op deze site kan ik niet echt zien of de trafo’s nog separaat gevoed worden. Ik zie de trafo’s slechts aangesloten op het DAC board. Anders gezegd, hoe maken de trafo’s van de reguliere 1,2 V uitgangsspanning dan 2,4 V? Je ziet Dick, een hele echte beginnersvraag…….

    En hoe kom ik aan de juiste Rload weerstanden voor de nieuwe situatie? En welke waarde ga ik in mijn situatie aanwenden? Excuus, veel vragen weer.

    Groet,
    Theo en Monique Waning

    Beantwoorden
      • 13 september 2013 om 22:50
        Permalink

        Uhhhh, nou uit je antwoord te merken niets…….. Het is mijn onwetendheid, sorry.

        Ik ken de werking van trafo’s alleen de andere kant op, van 230 naar 5 en 12v voor XMOS en DAC board bijv. Ik wist niet dat dat ook de andere kant op functioneerd…. Dus als ik het goed begrijp piepen de uitgangstrafo’s slechts de uitgangsspanning, mét de benodigte bandbreedte, op van 1,2 naar 2,4 volt, in dit geval dan…..

        En de benodigde Rload weerstanden Dick?

        Beantwoorden
        • 13 september 2013 om 23:41
          Permalink

          In dit geval, met een trafo met een 1:1 wikkelverhouding tussen de primaire zijde en secondaire zijde, nee. Wat er hier gebeurd is dat de uitgangspanning van de DAC PCB over de positieve en negatieve kant van de gebalanceerde uitgangen wordt afgenomen, en er dus 2 x 1.2 volt bij elkaar opgeteld tot een uitgangspanning van pakweg 2,4 volt.

          De Rload achter de trafo is afhankelijk van de ingangsweerstand van de versterker waarop die wordt aangesloten. Weet je die toevallig?

          Beantwoorden
          • 14 september 2013 om 07:50
            Permalink

            CS-300 SPECIFICATIONS

            – TUBES EQUIPPED – EL84/6BQ5(SOVTEK) X 4
            12AX7A(Sovtek) X 2
            – OUTPUT POWER – Standard – 12W X 2
            – FREQUENCY RESPONSE – 15Hz – 100KHz (-2 dB)
            – DISTORTION – 0.7%(10W)
            – INPUT SENSITIVITY – 600mV
            – INPUT IMPEDANCE – 100K Ohms.
            – OUTPUT IMPEDANCE – 4/6/8 Ohms (Selectable)
            – POWER CONSUMPTION – 65W
            – WEIGHT – 10 Kgs.
            – DIMENSIONS – 360(W) X 270(D) X 140(H) mm
            – ATTACHMENT – Detachable AC Power Cable x 1

            Dit komt van de Leben site af…

          • 04 mei 2014 om 12:01
            Permalink

            Hoi Dick,

            Ik speel met de DDDac met Cinemags en al een tijdje vond ik deze in de allerhoogste regionen “iets scherp”, heel af en toe leek het er zelfs op dat er sprake was van enige oversturing.
            Overall klonk het overigens prima, slechts heel af en toe leek het erop dat het hóóg nét even teveel werd aangezet.

            Opeens schoot mij weer de waarde van de Rload weerstanden te binnen. Hierover had ik eind vorig jaar een vraag gesteld aan je waarop jij aan mij vroeg of ik de specs van mijn Leben CS300 kon doorgeven. Dat heb ik toen gedaan, ik zie nu echter dat ik daar nooit meer een antwoord op heb gekregen. Kun jij niets aan doen, zal je over het hoofd hebben gezien en het blijft natuurlijk míjn verantwoording. Feit is dat de Rloads al die tijd de standaard 100kOhm uit Doede ’n standaard kit zijn gebleven….

            Hieronder zie je de specs van de Leben, daarin zie je een ingangsimp. van 100kOhm.

            Theo Waning zegt:
            14 september 2013 op 07:50
            CS-300 SPECIFICATIONS

            – TUBES EQUIPPED – EL84/6BQ5(SOVTEK) X 4
            12AX7A(Sovtek) X 2
            – OUTPUT POWER – Standard – 12W X 2
            – FREQUENCY RESPONSE – 15Hz – 100KHz (-2 dB)
            – DISTORTION – 0.7%(10W)
            – INPUT SENSITIVITY – 600mV
            – INPUT IMPEDANCE – 100K Ohms.
            – OUTPUT IMPEDANCE – 4/6/8 Ohms (Selectable)
            – POWER CONSUMPTION – 65W
            – WEIGHT – 10 Kgs.
            – DIMENSIONS – 360(W) X 270(D) X 140(H) mm
            – ATTACHMENT – Detachable AC Power Cable x 1

            Dit komt van de Leben site af…

            Heb ik het goed dat daar en Rload van 10kOhm bijhoort.

            Nu nog een laatste spannende vraag: kan het zijn dat ik door het spelen met de verkeerde Rload de supertweeters van mijn Harbets SHL 5 speakers heb beschadigt? Ik draai overigens NOOIT hard. Ik hoor ze namelijk nauwelijks meedoen als ik mijn oor erbij hou, hetgeen ook aan mijn gehoor kan liggen omdat ik met 48 jaar oud de Supertweeter frequenties niet al te best meer hoor..

            Gr
            Theo en Monique Waning

        • 04 mei 2014 om 12:49
          Permalink

          Ha Theo,

          Je Leben versterker heeft een gezonde 100 kOhm ingangsimpedantie. De afsluitweerstand direct achter de CineMag trafo kan daarom het best 10 tot 15 kOhm worden gemaakt.
          Met je 100 kOhm die je nu nog gebruikt krijgt het tophoog een opslingering die wat scherpte en als je pech hebt ook oversturing kan geven.

          Beantwoorden
  • 23 september 2013 om 17:20
    Permalink

    Dag Dick. Bedankt voor je enthousiaste en duidelijke verhaal over het bouwen van deze dddac. Ga deze dac zeker bouwen. Met spdif ingang erbij en een gebalanceerde (trafo) uitgang. Heb Doede gevraagd naar de spdif mogelijkheid en hij stuurde een foto van een Twisted Pear audio spdif ingang. ik ben echter een goedwillende amateur die wat meer duiding nodig heeft.
    Zijn er bouwtekeningen van de (wijze van aansluiten, met relais of gewone schakelaar) spdif ingang en van de gebalanceerde uitgang (met 15/b trafo)? Alvast bedankt voor je reactie.
    Groet
    Richard

    Beantwoorden
    • 23 september 2013 om 17:41
      Permalink

      Ha Richard,

      De DDDAC 1794 is het project van Doede. Ik weet dat hij met een andere SPDIF mogelijkheid bezig is, maar hoe ver deze ontwikkeling is? Ik vraag het hem.

      Beantwoorden
  • 24 september 2013 om 16:51
    Permalink

    Sorry, geen uitvoerige beschrijvingen. dat met twisted Pear is werkelijk gedacht als aanzet voor DIY…
    het klopt wat Dick zegt, dat er een volgende versie moederbord komt, hopelijk einde van het jaar begin volgend jaar, waar spdif geïntegreerd wordt. deze wordt dan naast de bestaande versie aangeboden.

    Met vriendelijke groet,
    Doede

    Beantwoorden
  • 27 september 2013 om 21:29
    Permalink

    Een kort tussenverslag over de DDDac 1794 in “enkeldeks” configuratie en nog zónder de Cinemag trafo’s die nog niet binnen zijn.

    Na een aantal weken luisteren kunnen de volgende aangename, alsmede opvallende zaken worden genoteerd: de DAC speelt probleemloos, hetgeen voor een diy beginner als ik ben, veel zegt over de kwaliteit van de door Doede aangeleverde onderdelen. Super dus, en met af en toe wat online hulp van Dick en Marco dus door (bijna) iedereen te assembleren. Voor diegenen onder ons met koudwatervrees tav de bouw van deze DAC een aanmoediging van mijn kant dus….

    Opvallend is de doortastende wijze waarop deze dac de muziek “presenteert”. Alle klank-schakeringen zijn rijk vertegenwoordigt zonder ook maar ergens uit de bocht te vliegen. Alles is er, nergens wordt overdreven. Mooi is ook de kanaalscheiding (het stereo-effect?) welke goed kan worden waargenomen en uitsteekt boven hetgeen ik gewend ben. Detaillering? Uitstekend! Ergens te scherp? Neen!

    Mijn exemplaar heb ik voorzien van 2 digitale micro voltmetertjes op het front, die permanent de spanning van de beide voedingen weergeven. Opvallend hierbij is, dat bij het opstarten van de DAC de voltmeter van de voeding van het USB board een dikke 5 volt aangeeft (5,02), een getal dat gedurende een avond muziek luisteren langzaam wegzakt tot een minimum van 4,91 volt. Het zelfde geldt voor de 12 volt van het DAC board. Hier van 12,01 wegzakkend naar ongeveer 11,96volt. Grappig, zonder die metertjes zou je het nooit zijn opgevallen……

    Zo, nu geduldig wachten op de Cinemagjes en dan weer verder evalueren.. Tevreden? Jawel, helemaal….

    Gr
    Theo en Monique

    Beantwoorden
  • 06 oktober 2013 om 19:28
    Permalink

    Hei Marco, hei Dick,
    thank you very much for the quick delivery of the Cinemags and the nice contact. After a lot of experiments with capacitors for decoupling one can hear that the DDDAC1794 likes the Cinemags. After working with pleasure this weekend I ended up with the following rules: Add the additional capacitors at the DDDAC1794 output signals for filtering the quantisation noise as Doede recommends. Don’t connect the white or black cable to anything – it will mudd the sound. Carefully calculate the resistor for the Cinemag output – bear in mind that the amplifier input impedance works parallel to this resistor.
    After all im very impressed with the sound quality and I am no longer surprised that transformers can be used with profit not only with tube setups.

    Met vriendelijke groet,
    Georg

    Beantwoorden
    • 06 oktober 2013 om 21:15
      Permalink

      Hi. I have two PCM1794 board and the resistors on the output DAC. I connected to the output Cinemag 15B /2. What should I put resistance on the output when my preamp has an input imedance 10 k? What used to involve Cinemag output DAC? Balanced to single or single to single?

      Beantwoorden
  • 08 oktober 2013 om 13:40
    Permalink

    Hello Georg,

    When I read your story correctly, it seems that you use the capacitor in combination with the Cinemag. That is not what Doede recommends. You should use the caps OR the transformers. There is also something else to keep in mind. Doede’s table contains capacities based on the US notation. That’s why he wrote “VALUES IN nF” on top of the table. But still: where 2.200 nF in Europe means 2u2 in US notation it will be 2,2nF.

    Beantwoorden
    • 12 oktober 2013 om 19:42
      Permalink

      Hello Peter,
      you are absolutely right with the coupling capacitor. But I mean capacitors for filtering quantisation noise. Doede wrotes
      —snip —
      It is quantization noise. Normally you do not hear this, except when you use digital volume control (so the dac is always at full power to the end amplifier, or using a very sensitive system. Anyway, I just did some experiments with some 8-decks towers and found a very nice fix for this. Have a look at the picture. Basically you are decoupling the internal HF spikes from the A and B DAC inside the chip. By adding a capacitor at the top of the tower between A-pos and B-pos and one between A-neg and B-neg, things improve dramatically. Noise floor drops 10dB. D2 reduces to -60dB and d3 to -70dB. No surprise the sound gets a bit cleaner as well. Value is not critical. To have a roll off outside the audio band, use 2 – 5nF per deck . So 4 decks you could take 10nF, 15nF or 22nF, for 8 Decks the double. Just give it a try. (http://www.diyaudio.com/forums/digital-line-level/224108-nos-192-24-dac-pcm1794-waveio-usb-input-55.html#post3625871)
      — snap —
      Because I use very sensitive alnico driven loudspeakers that works for me.

      Beantwoorden
  • 08 oktober 2013 om 22:29
    Permalink

    Tussenverslag no. 2 van de DDDAC inmiddels mét Cinemag 15/15b trafo’s geïnstalleerd.

    Afgelopen vrijdag kwam een langverwacht pakketje met de post binnen. Klein, onbeduidend verpakt, en hierdoor reeds 2 dagen in de gang liggend voordat ík in de gaten had dat het voor mij was…. Het pakje was aangepakt door mijn zoon die het nietsvermoedend in de hoek had gelegd, van je familie moet je het hebben, haha..

    In het pakje zaten inderdaad de 2 trafootjes Cinemag 15/15B. Tjee wat zijn ze klein, moet dat €150,- kosten vraag ik me nog heel even af. Enfin, gisteren de DAC op de operatietafel gelegd en de trafo’s met elastische bandjes, en liggend in een kussentje van zacht schuim, aan de bodem van mijn DAC gemonteerd. Na lang kijken op de foto’s van Dick (het ompolen van de uitgangen van het DAC-board igv trafo implementatie) bracht mij als behoorlijke leek, toch aardig in verwarring.
    Uiteindelijk heb ik Dick z’n schemaatje toegepast (moet je ook meteen doen natuurlijk) en als zodanig aangesloten. Met enige onzekerheid in het lijf toch maar de spanning op de DAC gezet en gelukkig gingen in ieder geval alle lampjes branden zoals ik dat tot nog toe gewend was.

    Bij het aanslingeren van de laptop klonk er gelijk muziek, jippie ik heb het toch goed gedaan!!

    En dan, hoe klinkt het dan nu? Welnu audiovrienden, de standaard Doede Douma dac is een prima dac, een fijn ding die ook echt wel wat beter klonk dan mijn voormalige “confectiedac”, de MF M1 dac…
    Máárrrr…….de échte magie komt toch echt met de trafo’s. Fantastisch wat een “bite”, detail en precisie bij een, en daar komt ie, gebleven smoothness en fluidity. Opvallend is het verdwenen zijn van iedere vorm van versmering, en een geweldige plaatsing van alle afzonderlijke facetten in het klankbeeld, ieder met het daarbij behorende klankkleurtje…….

    Grote klasse, ik ben blij zoveel moge duidelijk zijn en inderdaad Dick: er hoort een trafo ín.

    Chapeau voor je veldwerk, en “kom nu maar af” met die 300b SE kit van je (grapje, ik ben enthousiast maar wil je niet overhaasten)

    Groet,
    Theo en Monique Waning

    Beantwoorden
    • 17 oktober 2013 om 18:32
      Permalink

      gisteravond de tweak toegepast voor top-deck condensatoren 10nF voor een 4 deck. In combinatie met de cinemags een fantastisch geluid. De 10nF condensatoren zorgen er voor dat ik nog meer detail hoor en ook nog beter de dynamiek verschillen waarneem. Heerlijk genieten met de DDDAC 1974.

      groet,
      Paul

      Beantwoorden
      • 17 oktober 2013 om 23:03
        Permalink

        4 deks én Cinemag? Jij bent goed bezig!

        Gr
        Theo en Monique Waning

        Beantwoorden
  • 20 oktober 2013 om 07:31
    Permalink

    I did have an issues setting up the DDDac 1794 with default Apple OS X/iTunes (now resolved).

    See my note:
    http://www.diyaudio.com/forums/digital-line-level/224108-nos-192-24-dac-pcm1794-waveio-usb-input-58.html#post3672957

    In short, with default Apple OS X/iTunes I had an audible hissing noise, and the 48 KHz LED on the DDDac mainboard was on instead of the 192 Khz LED.
    With the setup described in the link, the hissing is not there no more.

    Thanks Doede you where great in helping to resolving this issue.

    Beantwoorden
  • 27 december 2013 om 22:42
    Permalink

    Als je gebalanceerd wil spelen met de dddac1794, hoe sluit je dan de CineMags aan? Of moet je dan 2 per kanaal gebruiken?

    Beantwoorden
      • 28 december 2013 om 13:51
        Permalink

        Dag Dick,
        Wederom dank voor je antwoord! Ik ben bang dat het nu wel iets te ingewikkeld voor me wordt 🙂 Maar eens even studeren of ik hier uit kom. Ook bij mij kriebelt het al aardig om deze dac eens te bouwen. De trafo’s zijn, zo te lezen, onontkoombaar…

        Beantwoorden
        • 29 december 2013 om 18:07
          Permalink

          De trafo’s vond ik persoonlijk méér dan de “kers op de taart”. Deze deden de DAC dusdanig opbloeien dat de DDDac zich hiermee daadwerkelijk boven veel commerciële DACS kan verheffen……

          Beantwoorden
  • 13 februari 2014 om 17:57
    Permalink

    Vanmorgen de cinemags binnen gekregen en een uur later zitten ze in de dddac1794 vier dekker van Doede. Nog koud van de post klinkt dit al mooier dan de standaard condensatoren.
    Wat iedereen hier schrijft is helemaal waar. Veel detail, dynamiek en vooral heel muzikaal.
    Heel knap dat je zo’n dac “bedenkt” en met deze cinemags is het helemaal een feestje.
    Nu staat er muziek op en laat ik het spul maar rustig spelen. Ik ben benieuwd hoe het morgen klinkt.
    Als je het geld hebt zou ik het iedereen met deze dac aanraden om de cinemags er in te zetten.

    Beantwoorden
  • 19 februari 2014 om 21:15
    Permalink

    Voor de handige man die niet solderen kan staat er een complete dddac1794 op marktplaats…

    Beantwoorden
  • 24 april 2015 om 10:10
    Permalink

    Hoi, heeft iemand een idee hoe de CineMags en de Sowter 3575 in vergelijking zijn. Ik wil de standaard uitgangscondensatoren in mij DDDAC vervangen door uitgangstransformatoren en twijfel welke ik er in zal zetten.

    Beantwoorden
  • 07 december 2015 om 00:17
    Permalink

    Ik was verkocht…na dat ik de “reis”dac met 2 dacs die je vrijblijvend thuis kan proberen ,heb beluisterd.
    Ondanks dat ik niet zo lang terug zelf een nieuwe dac had aangeschaft,verbaasde me het eigenlijk
    dat een dac zoveel verschil …en in dit geval zoveel muzikaler klonk.

    Zoveel detail,ruimtelijkheid en gemak waarmee de muziek uit de speakers komt begrijp
    Je alleen als je het zelf ervaart.
    Ik heb de volgende dag direct de versie met 4 dacs en ugt’s besteld.
    Het in elkaar zetten ging vrij vlot,en voordat de leen dac terug moest had ik de 4 deks al op een plankje spelen.
    Het verschil met de 2 dac versie is echt de moeite waard.
    Ondertussen de kast besteld,en na de ideale opstelling bepaalt te hebben,bleek,ik ng 4 dacs
    Kwijt te kunnen…
    Het resultaat is nu de versie met 8dacs,en klinkt subliem.
    Ik gebruik op dit moment meestal de spdif ingang,en heb daarom de 5volt voeding voor de usb apart schakelend gemaakt.
    De vertikale montage heeft als voordeel dat de hoogte beperkt blijft tot 120mm,en tevens zijn de
    aansluitingen ultra kort.
    De 2 gaatjes in de ugt’s heb ik voorzichtig voorzien van m3 draad,en kon deze hierdoor
    netjes monteren op kunstof blokjes.
    Ik vind het een zeer muzikale aanrader…en kan de komende jaren uit m’n dac!

    Beantwoorden
  • 03 januari 2017 om 11:11
    Permalink

    Beste Dick, je noemt het kiezen van de afsluitweerstand (Rload) bij de Cinemag 15/15B ‘niet überkritisch’ . Uit je meting bij de test concludeerde ik dat 10kOhm een mooie waarde is. Aan mijn versterker met 50k ingang bleek 10k te laag. Met 15k friste het hoog enorm op, de diepte nam (daardoor) toe en het geluidsbeeld staat veel steviger. Uiteraard is dit afhankelijk van de ingang van je versterker. Mijn suggestie is dus om na de bouw en een ruime tijd (maanden) inspelen en wennen aan de klank van deze mooie DAC beslist nog wat te experimenteren met de Rload.

    Beantwoorden
    • 08 januari 2017 om 08:18
      Permalink

      Hallo Stehan,
      Klopt helemaal wat je zegt: de totale loadweerstand (resultante van de afsluitweerstand over de DACuitgang en de versterkeringangsimpedantie) is ideaal tussen 10 en 15 kOhm. Jou 50 genoemde 10 kOhm parallel aan 50 kOhm van je versterker komt daarmee te laag uit.

      Ik ben dit moment aan het experimenteren met de laagohmiger CineMag 600/600. Daarmee wordt de ingangsimpedantie van de versterker helemaal niet kritisch meer en kan iedere (voorversterker die een ingangsweerstand vanaf 10 kOhm zonder verder nadenken worden aangesloten. Wat natuurlijk het allerprettigst is. Plug ‘n’ Play’…

      Beantwoorden
      • 08 januari 2017 om 20:52
        Permalink

        Dit is voor mij altijd een beetje verwarrend geweest. Ik heb gewoon 15kOhm genomen. Maar eigenlijk is het gewoon middelbare school electronica van 2 paralellen weerstanden. Mijn Moon versterker heeft een ingangs-impedantie van 14k, dan zou ik dus een een afsluitweerstand van 50k nodig hebben. Zijn dit normale waarden? Jeetje gaat mijn DDDAC misschien nog mooier klinken.

        gr,
        Sjoerd

        Beantwoorden
        • 09 januari 2017 om 20:35
          Permalink

          Hallo Sjoerd,
          Ik zou in jou geval 100 kOhm als interne loadweerstand achter de Cinemag gebruiken.
          Als je er nu 15 kOhm in hebt zal de DAC zeker nog een dikke streep beter gaan klinken!

          Beantwoorden
  • 12 september 2019 om 09:13
    Permalink

    How’s the CineMag 600/600 compared to Cinemag 15 / 15B? Which one turned out to be better?

    Regards,
    Nick

    Beantwoorden
    • 14 september 2019 om 16:08
      Permalink

      Hello Nick,
      The Cinemag 600/600 has a far lower impedance as the 15/15B. Therefore it doesn’t need load adjustment to the amplifier as long the input impedance of the amplifier does not get lower than >10 kOhm. Besides these advances we think the lower impedance give also a better sound quality. The 15/15B is a very good transformer, the 600/600 a bit better in this application. If I already have 15/15B transformers, and like the sound of the DDDAC as is, I keep them in my DAC…

      Beantwoorden
  • 20 september 2019 om 13:26
    Permalink

    Dick, I have the opposite problem of Doede — I need a much lower output from the DAC. The native 0.9 or 1.2 volt output level (which one is correct?) is good for me, but I still want to bridge both sides of the chips. Is there any reason the Cinemag CMLI-10/600B would not be a good fit? It provides balanced-to-unbalanced conversion and voltage stepdown.

    http://cinemag.biz/line_input/PDF/CMLI-10-600.pdf

    Thanks,
    Ken

    Beantwoorden
    • 20 september 2019 om 17:33
      Permalink

      Hallo Ken,

      Voor zover ik het aan de datasheet kan zien kan de Cinemag CMLI-10/600B heel goed worden gebruikt als stepdown.

      vriendelijke groet,

      Dick

      Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.