DDDAC 1794 NOS DIY DAC (deel 2)

Moederboard

DDDAC 1794 moederboardDe DAC PCB wordt op een moederboard geschroefd en gesoldeerd. Die gaan we nu in elkaar zetten. Het is veel minder druk bevolkt dan het DAC bordje. En ook hier zijn de moeilijke SMD onderdelen al voor gemonteerd.

Wat ons nog rest zijn de aansluitpennen, de twee identieke bandkabelconnectoren, zes condensatoren, twee elco’s en een spanningsregelaar. Of de indicatieleds rechtstreeks op het moederboard of via draadjes naar het front van de kast worden aangesloten mag je zelfs beslissen… In deel 1 heb je kunnen lezen hoe Marco en ik het doen, via glasvezelstrengen van een Toslinkkabeltje.DDDAC 1794 detail moederboard (2)

DDDAC 1794 Led aansluitenDe aansluitrichting van een ledje geeft nogal eens wat hoofdbrekens. Op de PCB zelf staat een ‘+’ bij één van de gaatjes. Maar welke aansluiting van de LED zelf is nou de plus. Op een elco kun je het tenminste nog fatsoenlijk lezen wat de plus en min is. Gelukkig is het niet zo moeilijk en maakt een plaatjes weer eens duidelijk dat het meer kan vertellen dan 100 woorden.

 

DDDAC 1794 detail moederboard (3)

De aansluitpennen en ruimte voor de afsluitweerstanden. De waarde van de laatste is afhankelijk van het aantal converterboards dat parallel wordt gebruikt. We zien dit verderop in het verhaal nog terug.

Samenstellen

De DAC PCB wordt nu op het moederboard geschroefd met de bijgeleverde zeskantige afstandstukjes van 10 mm. Ga je meerdere DAC’s parallel gebruiken, dan worden die onderling via 15 mm (ook bijgeleverde) afstandhouders op elkaar geschroefd.

DDDAC 1794 DAC dek 1 gemonteerd

DDDAC 1794 DAC dek 2 gemonteerd (2)Houd je het al dan niet voorlopig bij één DAC module, gebruik dan de M3 moertjes aan de bovenkant. Ga je voor meerdere modules, dan wordt er op de hoeken een 15 mm afstandstuk geschroefd. Waarop het volgende dek wordt geplaatst…

DDDAC1794 opbouw tweede dek

En zo stapelen we verder…

DDDAC 1794 DAC dek 3 gemonteerd

DDDAC 1794 DAC dek 4 gemonteerd

 

 

 

 

 

 

Dek 3 en 4

Doorverbinden

DDDAC 1794 DAC deks met elkaar verbinden (2)DDDAC 1794 DAC deks met elkaar verbindenNu kunnen de DAC modules met het moederboard worden verbonden. Dit gebeurd via draadverbindingen die simpelweg door met elkaar in lijn liggende gaatjes worden geschoven en gesoldeerd.

Soldeer de doorgeschoven draad eerst aan de onderkant van het moederboard vast. Knip daarna de draad af op 1 mm boven de op top liggende DAC module. Nu kunnen de desbetreffende eilandjes met de draad er door gesoldeerd worden. Werk alles één voor één af en vergeet geen soldering. Check en dubbelcheck steeds weer. Het is niet moeilijk, werk alleen zorgvuldig en geduldig.

DDDAC 1794 DAC deks met elkaar verbinden (3)

DDDAC 1794 DAC deks met elkaar verbinden (4)

Zo werken we eerst de ene kant van de DAC draad voor draad af. Daarna de andere kant. Het doorhalen van het (ook weer bijgeleverde) solid core zilverdraad gaat erg gemakkelijk. Hier en daar even geleid met een pincet of punttangetje trek je de draden er in no time doorheen. Maar ik zeg het nog maar een keer: vergeet geen draden en geen soldering te maken. Blijft door een vergeten doorverbinding bijvoorbeeld net een DAC zonder belastingweerstand, dat blaas je de 1794 chip meteen na het op voeding zetten naar het audionirvana. Wat natuurlijk niet de bedoeling is. En zo gemakkelijk te voorkomen. Een kwestie van draadjes tellen, ontbrekende solderingen en lege gaatjes uitsluiten. En het ligt allemaal mooi binnen het gezichtsveld. Eigenlijk wijst het allemaal voor zichzelf…

 

De belasting weerstanden

DDDAC 1794 uitgangsweerstanden solderen (1)

DDDAC 1794 uitgangsweerstanden solderen (2)

De hoogte van de weerstanden wordt bepaald door het aantal DAC modules dat er gebruikt wordt. Er zijn er vier nodig, twee per kanaal. Bij een enkel DAC dek wordt de weerstand 133 Ohm. Bij twee modules de helft: 68 Ohm. Bij een kwartet parallel geschakelde modules wordt de weerstandwaard nogmaals gehalveerd naar 34 Ohm. Je ziet dus een viertal weerstanden van 34 Ohm op de foto’s van mijn DAC. Ik heb ze met de hulp van een kunststof blokje wat verheven boven het printoppervlak gesoldeerd, maar in de praktijk blijkt er nauwelijks last van warmteontwikkeling te zijn.

De PCB heeft de mogelijkheid om twee weerstanden parallel te zetten. In plaats van een enkele 34 Ohm weerstand bijvoorbeeld een tweetal van 68 Ohm.

Zo, we naderen de climax en is de DAC zelf gereed voor gebruik.

USB ingang

DDDAC 1794 XMOS USB converter (2)Maar de USB converter dan? Die via twee bandkabeltjes met het moederboard verbonden wordt? Nou, daar hoef je zelf niks aan te doen. Is maar goed ook, deze module is helemaal bestukt met SMD componenten.

De XMOS converter is dus al helemaal gereed en slechts een kwestie van plug ‘n’ play…

 

 

Het blijkt niet helemaal duidelijk hoe de jumpertjes precies ingestoken moeten worden op het Wave I/O bordje.

Met de ‘EXT/ BRD’ jumper kies je ingang. Op de foto zie je dat er voor ‘BRD’ is gekozen, ofwel voor de USB ingang die daaronder op de PCB is gesoldeerd. Dit zal waarschijnlijk de meest gebruikte optie zijn. De ‘J12’ jumper, rechts op de foto, maakt de keus tussen het voeden uit de USB bus van de PC of via een externe voeding. De stand van de jumper zoals je hier op de foto ziet geeft het gebruik van een externe voeding aan.

DDDAC 1794 Wave IO bordje 2

Dick van de Merwe

Dick van de Merwe is een echte buizenveteraan. Zijn Triodedick zelfbouw projecten worden wereldwijd door hobbyisten gebouwd. Reeds vanaf 1997 deelt hij zijn kennis via geschreven en on-line media.

19 gedachten over “DDDAC 1794 NOS DIY DAC (deel 2)

  • 06 april 2013 om 12:24
    Permalink

    Ik heb genoten van je verhaal en uitleg, je hebt de meeste vragen die ik had hier beantwoord en ben nu helemaal enthousiast
    Leuk om te weten wat me te wachten staat, nog even geduld opbrengen, maar als m’n bootje met geld binnen is (ja leuker kunnen ze het niet maken bij de belasting) , wordt dit m’n eerste aanschaf.
    Bedankt .

    Beantwoorden
  • 10 april 2013 om 00:11
    Permalink

    Geweldig verhaal Dick, ik krijg meteen zin om de kit te bestellen en aan de slag te gaan. Maar als je zou moeten kiezen, Wat zou dan je desert island DAC worden,
    De DDDac, de metrum octave, of de Altmann?

    Beste groeten.

    Beantwoorden
    • 10 april 2013 om 07:15
      Permalink

      Als ik nu voor de rest van mijn luisterbare leven op dat roemruchte eiland zou moeten doorbrengen, en de moeilijke keus moet maken wat aan apparatuur en muziek mee te nemen, zou de DDDAC 1794 daar zonder schromen onderdeel van uitmaken. De Metrum Octave is in dit rijtje de goede tweede, de Altmann DAC, hoewel beperkt tot 16 bit/ 48 kHz, is een mooie DAC, maar niet (al lang niet meer) in huis voor een direct vergelijk. Vergelijken met iets wat drie jaar geleden hier gelogeerd heeft en daar aan refereren is onzin. Ik durf echter wel te vertellen dat ik de DDDAC 1794 de beste converter vind die ik tot nu toe in huis had (en ‘heb’). Die is zo verrekte goed dat ik me afvraag waar het nog beter kan. Maar ook Metrum heeft niet stil gestaan en ontwikkelde zich verder met de Octave mk.2 en veel duurdere Hex DAC. De laatste twee heb ik echter (nog) niet in huis gehad.

      Beantwoorden
    • Jan Deckers
      11 april 2013 om 08:33
      Permalink

      De Altmann Dac staat hier bij een goede luistervriend, maar daar staat ook de DDDAC momenteel. En er stond ook een zwaar gemodificeerde V-DAC mk1. De laatste “won” het van de eerste, de 2e van allebei. Tjonge het lijkt wel een raadselspel. Ik kan echter alleen maar beamen wat Dick zegt, dat de DDDAC1794 echt een van de mooiste is die ik ken. Wel is het zo dat je SPDIF (Altmann) met CD en DDDAC1794 met streamen aan het vergelijken bent, althans in mijn luistergeval….maar dan nog!

      Beantwoorden
  • 11 april 2013 om 16:15
    Permalink

    Hallo Dick
    Tot zover rest mij nog 1 vraag, ik zie in tussenfase 3 waar je zowel cinch als xlr uitgangen gebruikt, 4 x uitgangscondensatoren en later spreek je van het laten vervallen van deze uitgangs condensatoren bij xlr uitgangen icm Music First Audio Classic v2
    Is het zo, dat bij xlr uitgang de uitgangcondensatoren in alle gevallen kan laten vervallen of is dat specifiek in de combinatie met Music First Audio Classic v2

    Vriendelijke groet,
    Martin

    Beantwoorden
    • 13 april 2013 om 14:46
      Permalink

      Het is wel echt opletten hier ! De DC restspanning tussen de POS en NEG terminal, welke je voor de balanced ingang moet gebruiken, is afhankelijk van de spreiding tussen de dacs. De ervaring leert echter dat dit hooguit enkele mV zal zijn. Als je nu deze twee aansluit aan de ingang van een balanced trap is er geen probleem. maar als je nu OOK de massa ( GND ) aansluit, heb je twee keer 2,7 Volt DC op elke ingang. Nu is het dus heel erg afhankelijk of de volgende trap dat kan (lees: als het een compleet DC gekoppelde versterker is of dat ingangscondensatoren worden gebruikt om DC aan de ingang tegen te houden)…. Data is dus echt afhankelijk van de individuele situatie. Ik kan altijd advies geven als je niet zeker bent over je situatie…

      100% zeker is het natuurlijk met 4 uitgangs-condensatoren óf via een transformator…..(wat de door Dick beschreven Music First Audio Classic v2 regelaar van nature ook is).
      Ik hoop dat dit wat helpt en het niet NOG moeilijker geworden is 😉

      Beantwoorden
  • 13 april 2013 om 16:15
    Permalink

    Hallo Doede,
    Moeilijker is het niet geworden, wel ingewikkelder 🙂 , nee hoor, een prima uitleg, dat wordt dus 4 x uitgang condensator voor mij, zekerheid voor alles.
    Ik vind het nabouwen best leuk, maar om na dit project direkt een nieuwe versterker te bouwen wordt mij wat te veel van het goede, al krijg ik wel de kriebels bij het lezen van al die zelfbouw projecten, maar ja, een ding tegelijk, al zie ik stiekem al zo’n raffinaderij op het dressoir verschijnen, alleen jammer dat als ik m’n ogen weer opent het weer is verdwenen

    Voor het overige advies zal ik je zeker aanschrijven,
    Bedankt.

    Beantwoorden
    • 13 april 2013 om 16:27
      Permalink

      Hallo Martin,

      Voor de duidelijkheid: je hoeft niet speciaal via de gebalanceerde uitgang te spelen. Sterker nog: ik vermoed dat de meeste gebruikers gewoon de single ended uitgang gebruiken. Iets wat ik ook nog steeds zou doen als er niet toevallig een preamp met XLR ingangen in mijn audiorek zou staan. En ik zou er niet minder gelukkig om zijn. Ook op de meer ‘normale’ wijze gebruikt is het een klasbak van een DAC…

      Beantwoorden
  • 13 april 2013 om 17:54
    Permalink

    Hoi Dick,
    Die XLR is iets wat mij al een tijd intrigeert, in die zin. Ik heb zo vaak vernomen dat het een stuk beter klinkt. Ik heb nu een versterker met deze ingangen en nu deze DAC met een simpele toevoeging mij deze keuze bied wil ik daar gebruik van maken, ben maar wat nieuwsgierig wat voor een verschil het zal zijn en het lijkt mij leuk als het staat te draaien en beide uitgangen zijn voorzien van verschillende uitgangscondensatoren. Om de DAC dan te switchen naar waar de muziek behoefte aan heeft, iets meer up of iets smoother ahh gewoon lekker wat actief luisteren en experimenteren. Ja dat laatste is jullie schuld, trek het je niet aan hoor, het is alleen een compliment voor deze site.
    Heb heel wat leesplezier achter de rug.
    Bedankt.

    Beantwoorden
  • 07 mei 2013 om 01:41
    Permalink

    Ik heb het dan toch nog, eindelijk het geluid waar ik naar zoekende was, dat lekker relaxte geluid waar je uren naar kan zitten luisteren en er ook nog van genieten, dat kon ik toch al hoor behalve op sommige momenten was het toch teveel, bij sommige opnamen van Miles, of het fluitspel van Yusef Lateef was het te hard en neigend naar klinisch, spreiding/plaatsing was goed, nuances waren ook goed, dus op beetje scherpte na geen rede tot klagen dacht ik, toch was er wat aan het knagen, het moet anders, maar hoe?

    Een andere DAC misschien?

    Op zoek naar het antwoord ben ik blijven hangen op de site van Doede, reuze interessant allemaal en al lezend kwam ik tot de conclusie dat dit wel eens het antwoord op mijn verbetering in de muziek beleving kon zijn

    Na het lezen van bovenstaand artikel van Dick was de kogel door de kerk en heb het hele pakket aangeschaft, 2 voedingen moederboard en een toren van 4 dac’s heb me op de bovenverdieping teruggetrokken en ben aan het hobbyen geslagen, met een print van Dick z’n handleiding als leidraad was het zonder echte hoofdbrekers gemaakt en volgende dag ala Dick alles op een plank aan elkaar geknoopt en aansluiten

    Ja, dan is het toch fijn als je zo wordt getrakteerd, inspelen..ja m’n hoela na het wegzakken van de eerste emotie en het opzetten van m’n 2e plaat wist ik het zeker, dit is waar ik op had gehoopt en de muziek trok zo de aandacht dat ik pas om even over half vier in de ochtend er aan dacht om eens in bed te kruipen

    Ben niet iemand die spreekt van zwartere achtergrond, dat hou ik voor m’n andere hobby, fotografie, nee wat mij als eerste opviel na het voltooien van de DDDAC 1794 was juist de rijkdom van de achtergrond, de ruimte wordt heel mooi vertolkt door de DDDAC 1794, maar ook de kleine details komen veel meer tot z’n recht, ik hoor nu zoveel meer, daar waar eerst hardheid bestond is nu als, ja hoe moet je zo iets omschrijven…ja ik krijg het m’n strot niet uit, alleen omdat ik niet wil belanden in digitaal analoog vergelijk, maar wat is dat is, het klinkt allemaal veel aangenamer, analoog dus 🙂
    De details die zo in eerste muziekbelevingen naar voren kwam waren de vollere klanken van ieder instrument de klankrijkdom is toegenomen evenals het podium
    alles staat in betere proporties de verhoudingen kloppen beter, wat neer komt om het beter te duiden, John Coltrane nu met z’n sax op en neer en heen en weer staat te blazen, gebeurd dat op de plaats waar hij staat en niet als voorheen van midden tot ver naar links en rechts , nee het was wel een groot man maar zo groot ook weer niet
    Tot nu toe alleen positief en niks negatief…ja sorry kan er niets aan doen…o ja misschien een chronisch gebrek aan slaap, ’s avonds is het fijn luisteren maar de uurtjes vliegen om
    Nu maar hopen dat het tijdens het inspelen niet de andere kant uit slaat, maar na deze eerste twee dagen draaien ben ik daar niet bang voor en als de “standaard” uitgangscondensatoren worden vervangen door de sgo mundorf’s , tja wat dan? Nog beter?
    Doede en Dick bedankt, ik ga weer even verder genieten.
    Martin

    Beantwoorden
  • 07 mei 2013 om 16:57
    Permalink

    Mooi verhaal Matin.Ik ben zelf ook zeer nieuwsgierig naar deze dac en zit er aan te denken om de sprong te wagen.
    Mag ik vragen met wat voor dac je hier voor van je muziek genoot?
    Veel luisterplezier,
    John

    Beantwoorden
    • 07 mei 2013 om 19:20
      Permalink

      Hallo John,
      Hiervoor speelde ik via de DAC van m’n versterker, die is gebaseerd op Burr Brown chip, tegenwoordig Texas Instrument.
      Ik heb voorheen ook Burr Brown in andere apparaten gehad, juist omdat deze t.o.v. andere meer analoog klonken
      Het verschil is groot en heb er geen minuut spijt van en dat meen ik oprecht.
      Succes met je speurtocht,
      Martin

      Beantwoorden
  • 06 juni 2013 om 22:27
    Permalink

    De tip (lees opdracht) om de modules per stuk op te bouwen is een hele goede.
    Vandaag een extra module ontvangen en in elkaar gezet.
    Bleek dat ik stom genoeg op de eerste module een Elco verkeerd had zitten.
    Gelukkig deze fout niet gekopieerd en nog weten te herstellen voor gebruik.
    Mensen, luister naar Dick 🙂

    Beantwoorden
  • 01 april 2014 om 11:06
    Permalink

    Inmiddels mijn DDDAC met CineMags gebalanceerd aan de praat geholpen. Mooie dac maar in vergelijking met mijn Buffalo IIISE deed het mij niet veel. Dus even lezen op Diyaudio en daar tweakte men de voeding door r1, r2 en de zekering te overbruggen. Dus voor het gemak met een draadje een en ander aangepast. Dat was nogal een verschil.

    Beantwoorden
    • 01 april 2014 om 18:40
      Permalink

      Hallo Jan, ligt de winst in het geluid ook niet een beetje aan het punt dat de DAC en de uitgangstrafo’s inmiddels meer vlieguren had gemaakt? Tweaken staat iedereen over vrij, sterker nog: ik moedig het zelfs aan. En als de ervaringen ook nog hier gedeeld worden kan ieder er zijn voordeel mee doen…:-)

      Beantwoorden
      • 02 april 2014 om 19:23
        Permalink

        Nee… Die draadbrugjes zitten er in 5 minuten in dus het resultaat is gelijk duidelijk. Nogmaals, ik vond het een behoorlijke verbetering. En het mooie is dat als het niet bevalt, je slechts drie draadbrugjes hoeft te verwijderen en je ben weer daar waar je was.

        Beantwoorden
  • 01 april 2014 om 20:43
    Permalink

    Ja… Tweaken altijd doen!!!
    Baal alleen nog steeds dat ik niet voor mijn tweaks geluisterd heb naar de dac. Kan zijn dat het er niet beter op geworden is haha.
    Korte lijst :
    Andere weerstanden en condensators op moederbord en bordjes gezet (zelfde door gehele audio set)
    Cinemags (dual versie) ingegoten in mu-metal behuizingen. (Extra afscherming)
    New class d regulators.
    Nieuwe spdif moederbord met tent-clock (gebruik alleen coax)
    Alle kabels afgeschermd. (Ook door hele set dezelfde)
    En vast nog meer 😉

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.