Codenaam Satie: Versterker in ontwikkeling


Open loop

De versterkerschakeling is gelijkstroom gekoppeld open loop en dat vereist een paar maatregelen. Aan de ingang zit een filsatie-3ter dat zorgt voor een afval boven de 150KHz, in de schakeling zit eveneens een filter dat vanaf 10Hz afvalt. Een circuit houdt de DC aan de uitgang op nul Volt en vangt daarmee temperatuurwisselingen en transistor verschillen op. Volgens ontwerper Michel is open loop geen gemakkelijke weg, maar wel de juiste manier om een versterker te bouwen met extreem hoge stijgtijden, een enorme bandbreedte, eentje die blokgolven van 100KHz nog recht kan weergeven op een scoop. Zie foto met een 500KHz blokgolf, gemeten op de luidsprekerklem voordat er bandbreedte beperkende filters aan de ingang zijn gezet. Het maakt de versterker supersnel.

Een versterker is zo goed als zijn voeding

De voeding is het belangrijkste gedeelte van de Satie, zoals met elke versterker het geval is luister je voornamelijk naar de kwaliteit van de voeding. De Satie is deels ontworpen via computersimulaties, daarna is er heel veel geluisterd. Uiteindelijk zal de Satie een geïntegreerde versterker worden met diverse ingangen, waaronder zeker een phono ingang voor MM elementen en mogelijk zal hij ook een DAC aan boord zal krijgen. Het is nog heel vroeg in de tijd om een verkoopprijs te bepalen, maar die zal gaan liggen tussen de € 5.000,- en € 6.000,- voor deze volledig in klasse A gebouwde versterker.

Wordt er ook nog geluisterd?

Misschien tot zover nog steeds niets heel bijzonders voor zelfbouwers en techneuten, maar ik heb het ding ook aan de tand kunnen voelen. Eerst bij Simply Audio waar hij van muziek werd voorzien door een CEC transport aan een Audio Note DAC en waar gewerkt werd met Audio Note luidprekers met een behoorlijk hoog rendement. Symply Audio auditorium

Daarbij waren opvallend: het gemak waarmee de muziek los kon komen van de luidsprekers, die zelf in de ruimte oplosten en een heel breed, diep en hoog beeld neer wisten te zetten. Nu is die ruimte mij niet bekend, dus weet ik niet hoe andere versterkers het daar doen, maar deze hoge kwaliteit springt er echt uit. Ook opvallend is de enorme snelheid die de versterker heeft, het tokkelen van een snaar, het aanslaan van de piano, slagwerk, het spat de ruimte door met een treffende klank, omdat een groot deel van de klank van die instrumenten juist wordt bepaald door het moment van aanslaan. De dynamiek is erg groot, met dank aan de speakers met hun papier conus en hun hoge rendement. Een stukje live concert van Janis Ian brengt nog net geen brok in de keel, ver verwijderd is het niet. Jazz, klassiek, stemmen, instrumentaal, de Satie versterker geeft het moeiteloos weer.

Thuis aan de PMC’s

Dat was allemaal op luidsprekers met een hoog rendement. Ik wil wPMC fact. 12el eens weten hoever ik uit de voeten kan met de Satie op mijn 82-83dB rendement PMC transmissie lijnen. Waarop de nodige versterkers afhaken, zelfs een kleine, klasse A Pass Labs als de XA25 of de XA30.5 trekt het niet. Vandaar dat er normaliter een Pass Labs X250.5 eindversterker staat te werken.

Aangesloten op mijn NAD streamer en Metrum Acoustics DAC vormt de Satie tijdelijk het hart van de set. Hier kan ik gemakkelijker oordelen, ik ken de set, ik ken de ruimte, ik weet wat er tot nu toe mogelijk is binnen de beperking van een ruimte waarin ook gewoond moet kunnen worden.

De Satie vertoont een zelfde karakter als eerder, super snel, open, robuust beeld, los komende van de luidsprekers, in mijn geval met wat minder diepte en minder groot neergezet. Dat was trouwens bij Simply Audio thuis mijn enige punt van kritiek, het stereobeeld zat tussen de speakers, tot in de opname het publiek even de ruimte kreeg en het stereobeeld om mij heen groeide als het licht van een zonsopgang, Weg kritiek!

Voldoende vermogen

De 2x20Watt van de Satie blijkNik Bartsch Mobile - Continuumen in staat hard genoeg te spelen op de PMC tot aan een niveau waar de buren last van moeten hebben. Daarbij houdt de Satie de woofers en dJanine Jansen - Vivaldi The Four Seasonse poort perfect in bedwang, het laag gaat diep, heel diep en blijft strak, heel strak. Met dank aan alles wat ik daarvoor al heb gedaan (o.a. Townshend Audio Podiums), de versterker moet er toch aan bijdragen en hard voor werken.

Nik Bärtsch golft over de grond, Infected Mushroom dendert en knalt, subtiel werk van Janine Jansen is eveneens meer dan goed.

Triggeren…

Kwaliteit Pass Labs X250.5? Nog net niet, maar oh zo dichtbij voor een prijs die straks beduidend lager zal liggen. Bovendien wordt de Satie straks een geïntegreerde versterker en is een losse voortrap zoals ik moet gebruiken niet meer nodig. De twee ervaringen zijn samen de trigger om zowel Simply Audio als Michel Tiessens even in het zonnetje te zetten, want als de heren doorgaan met dit project, het levensvatbaar weten te maken en in productie kunnen brengen, dan heeft Nederland er een merk bij waar iedere audiofiel trots op kan zijn. Onder de indruk? Ik? Ja, dat ben ik zeker geraakt en ik kijk reikhalzend uit naar de stappen die men gaat zetten onder de codenaam Satie.

René van Es

René van Es is een muziek- en audioliefhebber in hart en nieren. Ooit besmet geraakt op 12-jarige leeftijd met het virus kan hij het niet laten om zijn ervaringen te delen via papier en on-line media. Na een aantal zelfbouw projecten in het verleden is voor hem de nadruk meer en meer komen te liggen op kant-en-klare producten.

  • Zoals Rene al in zijn verhaal verteld met o.a. het publiek dat als een zonsopgang plots in de kamer staat, laat deze versterker heel makkelijk horen wat er in de opname gebeurt. Daarnaast valt het volgende mij persoonlijk op: Normaliter wen je relatief snel aan een nieuw apparaat of b.v. kabel binnen een set. Deze versterker blijft zich onderscheiden gek genoeg.. Rare gewaarwording.

  • >