Triodedick Classic Three voorversterker
Een mooie voorversterker met buizen hoeft niet super kostbaar te zijn. Het doel was dan ook om een bovengemiddeld goede geluidskwaliteit te halen met een goed na te bouwen project. Het resultaat is de Classic Three voorverversterker. Of het gelukt is lees je hier…
Remember Russia
Als ik mijn eigen buizenhistorie naloop begint die met een simpel EL84 versterkertje, daarna kwamen de hoger vermogende EL84 en EL34 push pull versterkers, de single ended versterker(tje)s met direct verhitte kathodes en verschillende voorversterkers. Ik zat een jaar of tien geleden in een periode waarin zo oud mogelijke buizen de ‘Holy Grail’ waren, liefst types van ver voor de tweede wereldoorlog. Maar langzaam ben ik daarnaast nieuwere buistypes ook steeds weer meer gaan waarderen. Met name toen de Perestrojka de Russische markt openbrak bleek al snel dat er in de voorheen zo ontoegankelijke voormalige Sovjet Unie erg mooie buisjes gemaakt zijn en nóg steeds worden geproduceerd. Vaak tegenhangers van vele westerse buistypes, maar ook unieke ontwerpen als de ongekend mooie 6N30P.
Het broertje van…
Een paar jaar geleden ontdekte ik een erg verwant broertje van de laatstgenoemde: de 6N6 (6H6 in het Cyrillisch schrift). Niet te verwarren met de USA 6N6, dat een geheel andere buis is. Nieuwsgierig geworden kocht ik er een aantal via Ebay in de Oekraïne. De 6N6 was nog beter dan ik had gehoopt. Je snapt dat er snel een tweede bestelling geplaatst werd. De tijd dat de 6N6 ronduit belachelijk goedkoop, minder dan een euro per stuk, wordt aangeboden is nu wel geweest merk ik, maar ze zijn nog steeds heel betaalbaar. De 6N6 mag je als de tegenhanger van de hier bekendere E182CC, 12BH7 of de latere ECC99 zien. Elektrisch zijn de specs nagenoeg gelijk, maar ze hebben ieder wel hun eigen klankkarakter. De veel gebruikte ECC99 van JJ heeft bijvoorbeeld een zijdezachte klank, soms zelfs té, waar de 6N6 een vollere krachtiger inborst laat horen. Het leek vanaf het begin een strak plan om deze buis in de Classic Three te gebruiken.
De Classic One voorversterker, die ik een paar jaar geleden heb gebouwd, is uitgevoerd in dubbel mono, met een uitgebreide op afstand bedienbare volumregeling/ ingangskeuze. De Classic Two is de eindversterker die twee jaar geleden in dit blad is beschreven. De ‘Three’ is een op de schakeling van de ‘One’ geïnspireerde voorversterker. Maar dan meer terug naar de basis. Wat dat betreft is de Three meer ‘Classic’ dan zijn oudere broer.
Hoi Dick en Marco,
Gefeliciteerd met jullie prachtige nieuwe opzet!
Ziet er gelikt uit, en is een genot om te lezen / bekijken.
Veel succes, en ik blijf jullie prachtige projecten met interesse volgen…:)
GR,
John Eekels
Hallo Dick en Marco,
Gefelictieerd met de nieuwe site. Het ziet er professioneel uit en erg mooi bovendien. Ik weet er net van, maar zit nu al met veel passie en plezier te lezen !!
Veel succes,
Met vriendelijke groet,
Hans
Dag Dick en Marco,
Het begin is er.Nu de lijn door blijven trekken naar heel veel andere en ook mooie zelfbouw projecten.Jullie kennis is er goed voor om die uitdaging aan te gaan.Proficiat.
Ben van Druten
Dank allemaal voor de mooie woorden.
Wij zullen er zeker alles aan doen om dit project tot een succes te maken en hebben er erg veel zin in.
Very nice clean site, enjoyed the reading.
Good luck to you all.
Regards
Col
Hoi Dick & Marco,
Proficiat met jullie verfrissend initiatief ! Een erg mooie en overzichtelijke site met in de toekomst mooi projecten.
Niet voortvertellen hé, maar Ward en ik zijn bezig aan een SE amp met de GM70 in Class A2.
Ik heb er helemaal zin in 🙂 !
Veel succes,
Guido & Katrien
Top mannen,
helemaal geweldig! Kijk uit naar de nieuwste creaties!
GRT
Jan
Hallo Dick,
Van harte gefeliciteerd met je voor mij net ontdekte site.
Doet me aan Audio en Techniek denken.(digitaal)
Ik las het verhaal van de lijnversterker van Menno v.d. Veen, en daarover was je niet tevreden over het geluid, omdat er een halfgeleider in het signaal is geplaatst.
Deze lijnversterker heb ik dus ook nagebouwd, niet met ECC82, maar met de 6SN7. Ook ik heb (had)moeite met het geluid.
Tot ik las dat je, als het kan met het KISS principe moet bouwen. BUZZ80 er uit.
Het geluid is er goed op vooruit gegaan. Voorversterker is de PhonoDude.
Mijn vraag is of ik met de classic three een nog mooier resultaat kan krijgen.
Kun je 6sn7 gebruiken in plaats de 6N6, of merk je nu direct dat ik er totaal geen verstand van heb.
vriendelijke groet Henk Siera…
Hallo Henk,
Zo te zien heb je aardig wat verstand van zaken. En met reacties als die van de jou kunnen anderen hun voordeel weer mee doen.
Jawel, je kunt gewoon de 6SN7 buis gebruiken in de Classic Three voorversterkerschakeling. Of die daarmee beter of minder klinkt zul je met je eigen oren moeten beoordelen. Ik heb het zelf niet geprobeerd. Mijn ervaringen met deze mooie 6SN7 buis is echter dat je er weinig risico’s op een debacle mee zult lopen.
Het maakt me overigens niks uit of er een halfgeleider in een versterkerschakeling gebruikt wordt. Als het resultaat maar goed is. Het eindresultaat is wat telt, zonder of met halfgeleiders ter ondersteuning. Ik heb ook niks tegen een goed klinkende solid state versterker, wel tegen een slecht bedachte buizenbak…:-)
Hoi Dick,
Zoals je misschien nog weet, heb ik jou Classic One ontwerp als 6-kanaals voorversterker nagebouwd en ik luister er nog steeds met veel plezier naar. Kun je een poging wagen om het klankverschil tussen de classic one en three te beschrijven? Ik ben zeer benieuwd.
Hallo Dick,
Ik ben van plan een Classic Three voorversterker te bouwen.
vraagje;
kan ik ook een 50 K potmeter gebruiken,
in plaats van 100 K ?
PS ik kon namelijk een tweede hands TKD 50 k potmeter bemachtigen
Met vriendelijke groeten;
Richard
Hallo Richard,
Je kunt gerust je 50k potmeter gebruiken hoor, geen enkel probleem.
Hallo Dick
Een vraag, ik ben de classic three aan het bouwen, gaat goed gelukkig.
maar hoe sluit je de aarding vande netstekker aan ? gaat deze naar de trafo ( scherm)
of gaat deze naar het “nulpunt) op de versterker.
Gr Eric
Hallo Eric,
Zowel de randaarde van de stekker als het scherm van de voedingstrafo komen aan chassismassa.
Hallo Dick.
De ‘classic three ‘ werkt , ik had wat kleine foutjes gemaakt, maar dit zelf kunnen vinden.
klinkt in eertse instantie goed, moet nog wat inspelen denk ik, klinkt wel ‘analoger ‘als
mijn eigen preamp.
Ik ben er blij mee. ( en trots)
Gr Eric
Hallo Dick,
Je gebruikt aan de ingang van deze (maar ook bij de door mij gebouwde) classic one versterker geen koppelcondensatoren om eventuele dc spanning uit het ingaande signaal te verwijderen. Is dit omdat je er van uit gaat dat de bron deze heeft? Wat gebeurt er als de bron zeg 20mV dc offset zou hebben?
Gr, Albert
Ha Albert,
In dat geval kan het inderdaad handig zijn om een ingangscondensator te gebruiken…
Hoi Dick,
Mag ik even inspringen ? Je kathode staat op 5V. Die 20mV verschuiving is dan geen drama, sterker nog, door de lokale dc tegenkoppeling zal het hooguit iets van 10 of 15mV zijn. dat is onhoorbaar en m.i. te preferen boven een ingangscondensator.
hartelijke groet,
Guido
Dank je Guido…
Bedankt voor je reactie Guido! Ik ga het soldeerboutje meteen aanzetten. Gr Albert!
Beste Dick,
Zou je de 6n6 als kathodevolger achter de ecc88 zoals gebruikt in het oude ontwerp van audio&techniek P11 kunnen gebruiken zoals in het schema van de classic one?
mvg,
Dick
Met de juiste aanpassingen moet dat kunnen…
goedemorgen dick, vervang de choke eens door een 50ma e-choke van tentlabs.
ik vind het resultaat beduidend schoner.
m vr gr leo
Of bedoel je dat het geluid meer ‘solid state’ wordt, Leo?…:-)
Beste Dick,
Ik ga de Classic One bouwen, welke Pass Aleph Js zal gaan aansturen. Deze hebben een ingangsimpedantie van 242KOhm.
Wellicht een domme vraag:
Is het ook mogelijk om de volumepot in de output van de Classic One te plaatsen? Op deze manier zou evt. brom/ruis verzwakt worden. Zo ja, welke waarde zou deze dan moeten hebben en hoe zou deze geplaatst moeten worden (denkend aan de weerstand en de condensator in de output)?
Vr. groet,
Vranc
Hallo Vranc,
Dat kun je beter niet doen. Als je de versterking wilt verlagen kun je dit het beste vlak voor de eindversterkeringang doen.
Hallo Dick,
Ik heb onder tussen mijn Classic Three gebouwd,
hij speelt echt boven verwachting. (ben er erg blij mee)
Vraagje: in mijn trafoset die bestelde bij AE Europa zat een andere trafo dan in het artikel staat.
trafo nr: 32058
Is dit een nieuwere versie?
en wat is het verschil tussen de beide trafo’s?
Nogmaals bedankt,
Richard
Ha Richard,
Klopt, er is een gewijzigde trafo ontwikkeld.
Hallo Dick,
Ik heb vraag over een nieuw type trafo die bij AE-Europa (nr:32058)
voor de Classic Three word geleverd.
Wat is het grootste verschil met de oudere trafo,
en is dit ook hoorbaar?
Vr. Groet : Richard
Ha Richard,
Het verschil zit ‘m in details. Oorspronkelijk was het ook de bedoeling om een phonotrafo te kunnen voeden uit de Classic 3 trafo. Die plannen zijn nooit uitgevoerd.
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik zoek eigenlijk een project als dit waarbij het mogelijk is om ook de klank te regelen. (Tone control)
Niet puur ik weet het, maar soms mis ik het wel eens.
Het zou toch mogelijk moeten zijn om een “high end” tone control te ontwikkelen die je bijvoorbeeld kunt uitschakelen.
Iemand ideeën/suggesties ?
hallo dick,
ik heb een vraag betreffende de 6n6p in de classic three, waar ik di(c)k tevreden over ben.
als ik de versterker uitschakel dan hoor je de buisjes tikken , net zoals de cv die aan of uitgezet wordt.
nadat ik er 3 nieuwe buisjes in had gedaan had ik nog steeds het zelfde.
misschien weet jij wat daar de oorzaak van zou kunnen zijn.
groeten henk siera
Ha Henk,
Een buis heeft een hoge binnentemperatuur. Als er van kamertemperatuur naar operationeel wordt geschakeld moet alles zich door de materiaaluitzetting even zetten. Dat gaat bij sommige buisjes gepaard met wat onschuldige mechanische bijgeluidjes die na een korte stabilisatietijd weer verdwenen zijn. Andersom bij het uitschakelen moet het binnenwerk van de buis van een paar honderd graden c weer terug naar omgevingstemperatuur, wat voor krimping van het materiaal zorgt. Ook dat kan wat bijgeluiden opleveren.
Hoi Dick,
Heb een audionote kit one gebouwd, er zitten 2 mullard e182 cc in , die wil ik veranderen in softek 6h30 pi, is dat mogelijk wat moet ik dan veranderen aan de buisschema ( misschien via een tek duidelijk maken?)
Henk van den Berg……..
Beste Dick,
Ik heb je Classic One ontwerp gebouwd. Zelf vind ik het een geslaagde poging…foto’s volgen nog.
Wel een vraag. De versterker heeft een lichte brom waarschijnlijk moet ik de bedrading wat aanpassen. Kun je hier wat algemene ‘guidelines’ voor geven?
Opvallend is dat bij het vastpakken van de volumeknop de storing toeneemt.
Ik heb voor de massa een 6mm2 koperen draad gebruikt die door de versterker loopt.
Enig idee of dit misschien de oorzaak zou kunnen zijn?
Niet te vergeten: de ‘klank’ is top.
Vriendelijke groet,
Vranc
Dat is in ieder geval mooi dat de boel bromt als de volumeregelaar aan wordt geraakt. Deze moet je (aan de binnenkant) even met een extra draadje aan massa hangen. De kans is groot dat de brom daarmee ook flink reduceert.
Even een algemeen vraagje over buizenversterkers met “alles bovenop”.
Is er een technische reden dat de grotere Elco’s ook vaak door een gat in de bovenplaat steken?
Ik zou ze liever allemaal wegstoppen 🙂
Ha Ruud,
Als je het mooier vind en voldoende ruimte in de kast hebt is er niks op tegen om de elco’s in de behuizing te monteren.
Heb enige tijd terug mijn installatie ge-upgrade; nieuw element, betere bekabeling, een andere cdspeler
en een losse DAC. Uiteraard ga je dan stoeien tot je het ideale geluid hebt, en zo kwam ik er achter dat de voorversterker in mijn nieuwe Audiolab DAC veel beter klonk dan de voorsterker in mijn, toch niet onverdienstelijke, geïntegreerde NAD versterker. Dit wekte mijn nieuwsgierigheid, en ik had altijd al een latente belangstelling voor buizenversterkers, dus kwam ik al snel uit op de site van Triodedick en dus van Audio-creative. Ik werd erg enthousiast van de verhalen over zelfbouw, maar om het ook echt zelf te gaan doen……slik!! Mijn kennis van electronica is nogal rudimentair, ik ben geen kei in houtbewerking en in het bewerken van metaal heb ik totaal geen ervaring……. Maar door alle verhalen te lezen en te herlezen heb me uiteindelijk over de drempel heen gezet en ben ik begonnen. Na de nodige weken tobben, frustratie en veel (héél veel) gevloek en getier lukte het toch: ik kreeg geluid!! En wat voor geluid!!!
WAUWWW!!!!! Weg dunne stemmen, weg vaag stereobeeld, weg rommelige bas!!!! Er is gewoon veel meer ….. muziek! De stem van Johhny Cash doet m’n middenrif trillen, de gitaar van Joe Bonamassa snijdt door m’n ziel ……
Hoewel er qua technische uitvoering het nodige op valt af te dingen; er zitten de nodige verkeerd geboorde gaten enzo in en , is het muzikaal gesproken een daverend succes! Ben nu ook bezig met de volumeregeling te maken met nixiebuizen. Dat is weer een heel ander verhaal; moet me verdiepen in de wondere wereld van het pic programmeren enzo… De komende tijd ga ik natuurlijk de zaak nog ff fine-tunen met betere condensators enzo, maar het klinkt zo al fantastisch….
En daarna waarschijnlijk de Monobills…. en dan, als ik heel veel lef heb, de Clonewalls… 🙂
Hartelijke groet,
Emile Kneppetrs
Hello,
I intend to build Classic Three preamp. But also like what I have read about passive TVC.
Does it make any sense to put TVC ( the project of Jan Deckers) in front of a Classic Three instead of 100k pot? My power amp is only 10k input and I intend to drive also a pair of subwoofers (10k input). The speakers are 82dB.
Thank you!
Goedemiddag Dick
Een vraag over de gloeivoeding van de classic three , in je schema loopt een condensator C6 naar massa,van 0,47uF om geen brom te krijgen .
Als ik de gloeivoedings heater supply van tentlabs ga gebruiken moet er dan ook een condensator naar massa (0,47uF 250 V) ?
Hallo Erik,
Jawel, daar veranderd niets aan.